Mongolie of Iran?

mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door mags »

Ik lees nu pas deze post en weet niet of het nog actueel is, maar toen wij in 2017 in Iran met de camper rondreden zijn wij een stel uit Spanje tegen gekomen in hun Unimog hun hond bij zich hadden (middelgrote hond). Zij waren op weg naar de Pamir Highway (hebben dit ook gehaald) en naar ik weet hebben ze geen problemen gehad onderweg. Wel is het zo dat men in Iran niet echt honden gewend zijn, wel als "bewaking" van de schapen in met name het Koerdische gebied zie je Anatolische herders, maar die zijn niet benaderbaar. Ikzelf zou in ieder geval NIET aanraden om een hond mee te nemen, omdat je in geval van toch wel behoorlijke warmte daar, je hond niet in de camper kunt achterlaten en mee moet nemen en dat is in Iran iets wat je nauwelijks ziet. De "moderne" (i.e. liberale, niet-religieuze) Iraniers in met name de grote steden, hebben vaak een klein hondje, die aangekleed en opgedirkt op de arm wordt meegedragen..... Echt de honden lekker uitlaten en laten rondrennen heb ik in ieder geval nog nooit gezien, alleen 's avonds eventjes aangelijnd de straat op, maar vaak reageren anderen daar heel spastisch op (gillen en bang zijn). Mijns inziens is het een nieuwe modegril waardoor men laat zien dat men niet zich wil conformeren aan de geldende norm dat honden haram (= onrein) zijn en dus anti-overheid zijn. Voor de honden niet echt een prettig bestaan. Soms komen ze nooit buiten en verblijven altijd binnenshuis, heel sneu en triest voor de honden zelf. In de rurale gebieden zie je wel honden, ook op parkeerplaatsen zie je ze, meestal zijn die redelijk goed gevoed, maar echt aanhalen en aaien doen maar weinig Iraniers. Hun omgang met honden is niet zoals bij ons in het Westen. De grens vormt geen probleem, als je gewoon inentingsbewijs hebt, is er niets aan de hand, maar gewoon voor de hond zelf zou ik het niet aanraden.
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Mongolie of Iran?



Bericht door fstuif »

In het afgelopen jaar is Far East Expedition opgegaan in de NKC. De verre reizen van de NKC, waaronder Iran, worden door FEE uitgevoerd.
Tailor Made Expeditions (TME) is zelfstandig. De reisbegeleiders voor Iran en Mongolië zijn zeer ervaren op deze bestemmingen. Of je met een groep wil reizen bepaal je zelf. Er wordt wel een hoop zorg en geregel uit handen genomen. Individuele vrijheid is bij TME een groot goed.

Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Plaats reactie