omvormer of generator?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude

omvormer of generator?



Bericht door Jeetje »

In onze 'nieuwe' camper (hij is van 1994, dus zo nieuw issie niet) - een Hymer integraal - heb ik alle verlichting door led vervangen en we hebben twee huishoudaccu's en een zonnepaneel. Op 12 volt kunnen we het dan ook heel lang uithouden. We steken er eigenlijk alleen 220v in als dat gratis is of bij de prijs van een camperplaats inbegrepen.

Nu heeft mijn vriendin een elektrische fiets die ze meeneemt en we nemen ook -steeds vaker- een laptop mee. De accu's van die apparaten moeten met 220v opgeladen worden. Daarnaast zou het ook fijn zijn als mijn vriendin (die CF heeft) haar spray-apparaat op zou kunnen laden, of zelfs rechtstreeks via 220v zou kunnen gebruiken.

Ik heb daarom zitten denken over een 12/220-omvormer (met zuivere sinus).

Nu was ik onlangs naar Engeland en stond op een festival-camping (Goodwood Members Meeting) bij een heleboel campers. Die hadden allemaal een generator buiten de camper staan die de camper met 220v voedde. Dat vond/vind ik eigenlijk ook een idee in plaats van een omvormer...

Wat zou het handigst zijn: een omvormer of een generator?
... it's better to burn out, than to fade away...
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: omvormer of generator?



Bericht door JoopBrekken »

Je hebt zelf ervaren hoe het is als er een generator staat te draaien. Wil je dat een ander niet aandoen dan neem je een omvormer met een flink zonnepaneel.
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude

Re: omvormer of generator?



Bericht door Jeetje »

Ik moet zeggen dat de generatoren nauwelijks geluid maakten. Je moest er echt met je neus bovenop gaan staan om een brommetje te (kunnen) horen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: omvormer of generator?



Bericht door de Jonckheer »

Hier in Nederland wordt er heel erg krampachtig gedaan als het over een aggregaat gaat, in Amerika daarentegen heeft iedereen zo'n ding die dan nog automatisch start ook als het nodig is. Niemand zeurt daarover. Hier zou ik het niet doen als je geen oorlog wilt tenminste :lol: :lol: . Wel kan het handig zijn om in een noodgeval te kunnen gebruiken, daarom hebben wij er ook een.
Een geschikte omvormer te samen met voldoende accu capaciteit en zonnepanelen is een beter idee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer of generator?



Bericht door Kroppie »

kortom en en ,i.p.v. of of, er is n.l ook wel eens geen zon en nodig is nodig, of een ander daar nu last van heeft of niet, en ?wat is last, sommigen hebben overal last van .
ik hoor of zie ook wel eens iets van een ander, maar heb van heel weinig last

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Uitgeschreven

Re: omvormer of generator?



Bericht door Uitgeschreven »

Een generator !
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: omvormer of generator?



Bericht door campertje »

Ik zou beginnen met een goede omvormer.

Hier kun je alles mee.
Indien blijkt dat de accu's te snel leeg zijn kun je nog altijd overgaan naar een generator, of zwaardere accuus :thumbup:

En volgens mij wil je echt niet de generator een paar uur laten draaien om alleen je tel op te laden of zo. De generator gebruik je normaal gesproken om je accuus op te laden van je camper, maar als je dan 220v nodig hebt heb je wel een omvormer nodig ;;-)
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: omvormer of generator?



Bericht door Toon »

Jeetje schreef:In onze 'nieuwe' camper (hij is van 1994, dus zo nieuw issie niet) - een Hymer integraal - heb ik alle verlichting door led vervangen en we hebben twee huishoudaccu's en een zonnepaneel. Op 12 volt kunnen we het dan ook heel lang uithouden. We steken er eigenlijk alleen 220v in als dat gratis is of bij de prijs van een camperplaats inbegrepen.

Nu heeft mijn vriendin een elektrische fiets die ze meeneemt en we nemen ook -steeds vaker- een laptop mee. De accu's van die apparaten moeten met 220v opgeladen worden. Daarnaast zou het ook fijn zijn als mijn vriendin (die CF heeft) haar spray-apparaat op zou kunnen laden, of zelfs rechtstreeks via 220v zou kunnen gebruiken.

Ik heb daarom zitten denken over een 12/220-omvormer (met zuivere sinus).

Nu was ik onlangs naar Engeland en stond op een festival-camping (Goodwood Members Meeting) bij een heleboel campers. Die hadden allemaal een generator buiten de camper staan die de camper met 220v voedde. Dat vond/vind ik eigenlijk ook een idee in plaats van een omvormer...

Wat zou het handigst zijn: een omvormer of een generator?
maak eerst is een berekening hoeveel stroom je nodig hebt
informeer is naar een brandstof cel dan heb je altijd stroom op het moment de accu's te weinig kunnen leveren
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: omvormer of generator?



Bericht door blizard »

Voor een fietsaccu en laptop zijn andere oplossingen voor http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... s#p1601750
Beetje lang draadje, maar Rudy (hoofdnoorman) kan je er alles over vertellen

Je maakt dan van 12v de spanning die je accu/laptop nodig heeft, zonder tussenkomst van 230v wisselstroom.

De optie met zonnepaneel/accu is dan ook van toepassing.
Ik laat onze stinkende zware generator ook thuis staan tegenwoordig
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: omvormer of generator?



Bericht door Cee Pee »

Normaliter kan ik het met de accu's, omvormer en zonnepaneel redden maar de zon schijnt niet altijd dus heb ik er ook nog een kleine inverter generator bij voor noodgevallen we staan zo goed als altijd vrij en daar is zelden of nooit walstroom beschikbaar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
TOL
Berichten: 2361
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: omvormer of generator?



Bericht door TOL »

Jeetje schreef:.......Die hadden allemaal een generator buiten de camper staan die de camper met 220v voedde. "..........
Als dat je als muziek in de oren klinkt kun je in ieder geval je radio thuislaten :D
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

omvormer of generator?



Bericht door Karelkaywa »

Indien nodig maken wij ook gebruik van een generator. Proberen dan een stille plek (parkeerplaats) te vinden en laten de generator een paar uur draaien om de HH accu's op te laden. In de meeste gevallen voorkomt het ook dat een 2e en volgende camper vlak naast je gaat staan. Overigens laden we de fietsaccu's onder her rijden op via de omvormer.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: omvormer of generator?



Bericht door campertje »

Dus Jeetje,

In ieder geval beginnen met een goede omvormer, deze heb je altijd nodig!

Indien je stroom te kort komt kun je gaan nadenken over hoe je dit kunt aanvullen (generator, zwaardere accuus, extra zonnepanelen, brandstofcel......)
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: omvormer of generator?



Bericht door Charles Franconi »

1.Omvormer
2.Extra zonnepanelen, evt. in combinatie met zwaardere regelaar en zwaardere accu's
3.Goed 4 takt aggregaat met een extra uitlaat en een heel lang verlengsnoer zodat anderen er minimaal last van hebben (wel een groot kettingslot op het aggregaat)

4.Windgenerator, ik durf het bijna niet neer te zetten :lol3: :lol3: :lol3: :lol3:


Charles
Plaats reactie