'Via Toll Box' Polen en tolwegen

Clou67
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 18:54

'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Clou67 »

Wij hopen deze zomer met onze camper van meer dan 3500 kilo naar de Baltische staten te gaan.
Ongeveer ter hoogte van Berlijn Polen in, dan Litouwen, Letland en Estland. Daar ter plekke bekijken we wel of we met de ferry terug gaan over Zweden, of dat de route zo goed te doen was dat we weer terug gaan door genoemde landen.
We zijn ons goed aan het inlezen, maar waar we benieuwd naar zijn is of het ook goed te doen is om niet alleen tolwegen (A en S wegen) te nemen maar ook tolvrije wegen.
Ik heb een route uitgestippeld via Kostrzyn, Gorzow Wielpolski, Walcz, Bydgoszcz, Orudiadz, Olsztyn en Elk.
In ons geval (slechte Euro emissieklasse) zijn wij echt een enorm bedrag kwijt als we alleen maar over tolwegen zouden rijden.
We weten dat we zowiezo een Via Toll box moeten hebben. Klopt het dat er in de buurt van Kostrzyn geen uitgifte punt is? En zijn er mensen die ervaring hebben met het terugsturen van de Via Toll box, is het goed gegaan met het geld terugstorten wat er nog op stond? Stel dat we via Zweden terug zouden gaan.. dan is dat wel een ding.

We zijn erg benieuwd naar ook maar elke tip en ervaring over een reis door Polen, Litouwen, Letland en Estland, dus welkom tips!
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door NAWM »

Hallo Clou67,

Het loopt geen storm op jou vraag over de reis naar Polen en verder :eh: . Of je kreeg het een en ander via een pb?
Wij hebben plannen dezelfde weg te rijden, ook met meer dan 3500kg en ook "viespeuk".

Misschien ben je al wat wijzer geworden wat betreft deze reis? Ik hoor het graag van jou. Wij gaan pas over een een maand of twee, de enige voorbereiding tot nu toe is dit briefje :-)

Groeten van Bert.
Clou67
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 18:54

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Clou67 »

Hoi Bert,

Nee, dat klopt... verbaasde me er ook over. Maar wij zijn er al helemaal uit! Het blijkt erg mee te vallen qua tol. Ik heb een link gevonden waar je de tol uit kunt rekenen: http://213.25.68.37/tc/?lang=de
En een linkje waar je de stations waar je de viabox kunt kopen: http://213.25.68.37/dp/Default.aspx?lan ... eSupport=1
Hiermee werd ik al een stuk wijzer....

Ik heb een leuke camperplaats gevonden van een NL eigenaar: die in Osetno. Die staat ook in de ACSI gids hoor. Daarmee rijden wij helemaal niet zo heel veel tolweg, en qua tijd en km valt het ook best mee in vergelijking met als je alleen tolweg zou rijden. Zo zien we nog wat van Polen hé.

Daarna zouden we naar Ketzryn willen, naar de bunker van Hitler. En dan van daaruit naar Litouwen. We zijn heel erg benieuwd! Vooral Estland ziet er echt super mooi uit als ik de boeken die we tot nu toe gelezen hebben en de websites moet geloven.
Oja, super start pagina is http://www.visitestonia.com. Vandaar uit kom je echt op heel veel informatie!

Je komt met wat googlen vanzelf op het reisverslag van Henk de Lange, die zijn daar met hun gezin geweest een aantal jaren geleden. Dat vond ik ook heel leuk en leerzaam om te lezen.
Mocht je nog wat willen weten, dan hoor ik het wel!
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door NAWM »

dank :cheers: hiermee gaan we aan de gang.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

De afgelopen 2 keer dat ik de noordelijke routes reed waren de tolsystemen daar buiten gebruik, reden??

Bij de Hitlerbunker is een camperplaats overigens, kost hetzelfde als wanneer je voor parkeren moet betalen, ligt achter de plaats op een grasveld.

Mocht je de Elblag scheepslift bezoeken: op deze gratis P kan je ook overnachten en zie je de boot langskomen: N54 02.240 E19 34.489

Op de parkeerplaats van het bijzondere museum Biskupin kan je overnachten tegen zelfde tarief als parkeren (€ 2,=), heb ik al meerdere malen in mijn noordelijke route opgenomen. N52 47.051 E17 44.603 Let op, niet p.plaats van het hotel aan de overkant nemen!!
Clou67
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 18:54

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Clou67 »

Ja, dat van die overnachtings mogelijkheid bij de Hitlerbunker had ik gezien ja! Dat gaan we zeker doen.
Die scheepslift lijkt me ook super leuk. We zijn zelf binnenvaartschipper, dus dan is alles met water en schepen leuk...

Zijn de wegen daar in de omgeving wel aardig te doen?
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

Wegen in Polen ok, hoef je je echt nergens zorgen over te maken. In Baltische landen zijn vele prima onderhouden pistes als aardig alternatief voor de hoofdwegen die soms behoorlijk saai zijn.

JP
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Zwerfleeuwen »

Wij zijn vandaag Polen ingereden, vanaf Frankfurt ad Oder over binnen wegen naar Poznan. Prima te doen, prima wegen. Zaten eerst te twijfelen om de tolweg te nemen maar vinden dat ook best wat saai. Morgen trekken we verder over binnen wegen, eerst Lodz bekijken dan overnachten op camperplaats 5735.

Via Warschau willen wij ook naar de bunker van Hitler en dan de Baltische landen bezoeken. Verder naar Finland en de Noordkaap en de Lofoten. Aardige reis dus nog.

Ik hou ik altijd een blog bij van onze reizen op
http://zwerfleeuwen.blogspot.com/


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Clou67
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 18:54

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Clou67 »

Hallo Hennie,

Super leuk! Die weblog heb ik gelijk bij mijn favorieten gezet! We zijn erg benieuwd naar uw ervaringen. Ik ga het vanavond eens rustig lezen allemaal.

Maar u heeft geen viabox nodig met uw camper toch? Bent u wel in Swiecko geweest voor zo'n vignet, en ging dat goed met Duits of Engels?

Wij moeten na Estland terug helaas... we hebben jonge kinderen waardoor we aan de zomervakantie gebonden zijn. We denken in 5 weken naar Tallinn te rijden en weer terug, met onderweg de nodige stops natuurlijk.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

uhhhh Polen heeft een box net als bijvoorbeeld Oostenrijk. Die box isverplicht voor ieder voertuig boven de 3,5T en voor ieder voertuig met aanhanger ongeacht totaalgewicht. Daarnaast zijn er een aantal wegen waarop door ieder voertuig tol betaald dient te worden.

JP
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Zwerfleeuwen »

Onze camper is max 3,5 t, dus volgens mij niets nodig maar ga toch niet over de tolwegen. Zal vanavond het eerste deel van onze reis op mijn blog zetten. Ja wij hebben de tijd voor onze reis, wat een luxe hé!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Clou67
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 18:54

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Clou67 »

Tot 3,5 ton heb je een vignet nodig.... en er wordt ook buiten de tolwegen streng op gecontroleerd heb ik gelezen. Boven de 3,5 ton heb je een viabox nodig, met een tegoed er op zoals de gobox in Oostenrijk inderdaad.

Maar nogmaals, iedereen heeft een betaalplicht hoor, zeker weten! Ook personenauto's betalen tol.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

In Polen betalen personenauto's, campers en bestelwagens tot 3,5T GEEN TOL EN HEBBEN GEEN VIGNET!!
Behalve op delen van de A1, A2 en de A4 waar iedereen tol betaalt.

JP
Clou67
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 18:54

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Clou67 »

https://www.anwb.nl/vakantie/polen/informatie/tol Zelfs op de site van de Anwb staat dat niet alleen op de snelwegen tol wordt berekend, maar ook op andere wegen...
Ik heb tot nu toe alleen maar informatie gekregen dat er tol betaald moet worden... en zelfs diverse verhalen gehoord van mensen met een camper minder dan 3500 kilo die ruim 700 euro af moesten rekenen.

Maar u bent er geweest, dus u zult het vast weten.
In ons geval weet ik zeker dat wij moeten betalen, want meer dan 3500 kilo... dus voor ons geldt het wel of niet betaal verhaal niet.
Plaats reactie