Finland: van Helsinki naar het noorden?

Plaats reactie
JohnB
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 23:35

Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door JohnB »

Wij willen deze zomer met de ferry naar Helsinki, en dan naar het hoge noorden, denk aan Kirkenes, dan via de Noordkaap door Noorwegen weer naar beneden.

Ik ben er nog niet uit wat de mooiste route is door Finland. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door Aloys »

Wij gingen via Zweden en de Alandseilanden naar Finland en toen eerst naar Helsinki:
http://www.femma.nl/home/reizen/2012/zo ... ndex2.html (vanaf zaterdag 21 juli)

Vanaf Helsinki gingen we langs de Russische grens naar boven:
http://www.femma.nl/home/reizen/2012/zo ... ndex3.html

Helemaal tot aan Grense Jacobselv, het meest noord-oostelijke puntje van Noorwegen aan de Noordelijke IJszee.
Een doodlopende weg waaraan we hebben overnacht, aan het eind. De witte Ducato-bus links aan de waterkant is van ons.
Mijn zus en zwager, waarmee we een paar dagen optrokken, hadden hun De Waard-tent opgezet in de duinpan op de voorgrond...

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
kampertjes
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door kampertjes »

Het was ruim 30 jaar geleden onze eerste serieuze camperreis (met een zelfgebouwde VW T3). Mooi maar je moet wel erg van bos en bomen houden. Heeeel veel bos en bomen! Voorbij de poolcirkel vonden wij het mooier want geen echte bomen meer en kun je weer van je af kijken (wat een Fries toch graag doet :D )
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4144
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door beatrix18 »

Wij zijn ook, via Savonlinna - http://visitsavonlinna.fi/en/ -, langs de Russische grens naar de "alternatieve" Noordkaap (Slettnes) - http://www.visitnordkyn.com/ - gereden.
Let wel in Finland op de "houtcowboys", die rijden daar met hun houtvracht met een rotgang en gaan echt niet opzij; let dus op je spiegel :P .
Ik wens je een prachtige reis!!!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Bussi
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 03 sep 2008, 21:22
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door Bussi »

Wij gaan deze zomer ook weer.

Met de Finnlines van Travemunde naar Helsinki (27 uur) en dan naar het noorden via een van de snelwegen.
Er zijn toch niet veel wegen naar het noorden, dus je kunt thuis al kijken hoe je gaat rijden.

Voor wat impressies over hoe het er uitziet (foto's) in het noorden, kijk even op onze website. http://www.bussi.nl bij onze reizen

Veel plezier in het noorden
Wij rijden in een Sunset camper.
JohnB
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 23:35

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door JohnB »

Bedankt voor jullie reacties.
Maar vanwege gedoe met het vaststellen van mijn vakantie op mijn werk weet ik nu pas zeker wanneer ik weg kan. We wilden met de Finnlines vanaf Travenmunde naar Helsinki varen. Kost wel wat maar je wint er wel tijd mee. Maar helaas, er is geen betaalbare hut meer beschikbaar. De andere overnachting mogelijkheden aan boord zien we niet zitten of vinden we wat te duur worden. Helsinki moet nog maar even op ons wachten, en rijden we via Zweden maar naar Finland. Ons doel is toch het hoge noorden zoals Grense Jacobselv, en al die andere mooie plaatsen aan de Barentszzee.
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door Mirte »

Wij zijn in 1982 om de Botnische golf via Saavonlinna naar Helsinki gereden. Dat was genoeg Finland voor de rest van ons leven. Wát een saai landschap.
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
JohnB
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 23:35

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door JohnB »

Ondertussen zijn we dus via Zweden en Finland helemaal naar het noordoostelijkste puntje van Noorwegen gegaan, Grense Jakobselv.
Ik heb ongeveer de zelfde foto als Alois gemaakt, maar het lukt me even niet om die foto ergens op internet te zetten. Ben nog onderweg.
Ben blij dat ik niet vanaf Helsinki door Finland gereden heb, want de eerste helft van de tocht was alleen maar bomen bomen en oja bomen, als enige afwisseling dan nog de kerstman. en als ik het goed begrepen heb zou ik dat anders al vanaf Helsinki alleen maar bomen en meertjes gehad hebben.
Maar wat is dat mooi daar in Finnmark, ook aan mooie camperplekjes geen gebrek.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door Mickel Moen »

Mirte schreef:Wij zijn in 1982 om de Botnische golf via Saavonlinna naar Helsinki gereden. Dat was genoeg Finland voor de rest van ons leven. Wát een saai landschap.
Ik vind dat je Finland met deze opmerking echt te kort doet. Het is maar hoe je het benadert. Voor spectaculaire uitzichten moet je in Noorwegen zijn. Kun je Zweden ook overslaan. Wij komen al jaren in Finland en het land heeft zo zijn eigen charmes.

Wij hebben nu een tweetal keren de overtocht naar Helsinki gemaakt, via Rostock en Travemunde. De laatste keer via Oost Finland, Fins Lapland naar de Lofoten. Pracht reis.

Overnachtingsplaatsen te vinden op mijn blog. Zie link hieronder.

Vorig jaar naar de Aland eilanden geweest. Weer een geheel ander stukje Finland.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Wij zijn nog onderweg, nu net bij de Noordkaap geweest. Onze reis is via Polen en de Baltische landen gegaan. Overgevaren vanaf Tallin naar Helsinki. Vanaf Helsinki de E75 gevolgd tot bijna in Noorwegen. Daar een kleinere weg richting Kirkenes genomen en zo kwamen we in Noorwegen.

Ik ben ook een grote fan van Noorwegen, zo spectaculair die natuur. Maar ik moet zeggen dat ik Finland toch ook echt heel erg mooi vond. Natuurlijk anders mooi dan Noorwegen, maar toch ook erg mooi. Wij zijn blij dat we er eens geweest zijn, had het echt niet willen missen. Alhoewel ik een volgende keer (als die er komt) ook een via Sint Petersburg zou rijden.
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door 't Busje »

Hoe lang ben je al onderweg?
Niets mis met Finland toch? Inari

Afbeelding
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Finland: van Helsinki naar het noorden?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Wij zijn nu 5 weken onderweg. Nee, helemaal niets mis met Finland. Dacht vooraf dat het inderdaad een saai land zou zijn maar dat vonden wij echt helemaal niet. Ik hou sowieso ook een blog bij van onze reis, dus als je zin hebt in een hoop van mijn geklets:

https://zwerfleeuwen.blogspot.nl/
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Plaats reactie