Navigatie in Albanië?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Navigatie in Albanië?



Bericht door Amstel »

Welk navigatiesystem gebruikt U in Albanie?
Behalve deze kaart, gebruik ik HereWeGo (Android) en Google Maps alls ik internet heb. De TomTom doet 't niet zo goed (helemaal niet) in Albanie.
Maar welk bruikbaar systeem is gangbaar bij de Albanie-reizigers zonder internet?
Groet, Julian
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Navigatie in Albanien?



Bericht door Bob Diesel »

TT heeft toch een kaart oost europa :?:

En in de kaart voor Truck navigatie zit geheel EU
En is de meest gedetalieerde uitgave
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Navigatie in Albanien?



Bericht door JoopBrekken »

Julian, onze TT deed het goed in Albanie, maar sommige wegen die hij aangaf waren een gatenkaas.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Navigatie in Albanien?



Bericht door Cee Pee »

Ik ben met de TomTom door Albanië gegaan en alles stond er gewoon op en hij bracht me keurig waar ik naar toe wilde.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Toedeledoki

Re: Navigatie in Albanien?



Bericht door Toedeledoki »

Met IGO ging het prima.

Het is wel verstandig even goed naar de wegconditie te kijken. De navigatie stuurde ons een grindweg op. Dit was waarschijnlijk korter dan de asfaltweg. Uiteindelijk toch maar de asfaltweg gevolgd en dat bleek achteraf verstandig.

Niet alle wegen in Albanie zijn geschikt voor een gewone auto, laat staan voor een camper...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Navigatie in Albanien?



Bericht door kampo »

Met Garmin 760LMT ging het prima, zelfs op de smalste wegen
en maps.me op de tablet (of GSM) als backupsysteem
Ook sygic world staat op de tablet.
Want er valt onderweg wel eens iets uit of gewoon om eens te vergelijken.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Navigatie in Albanië?



Bericht door Amstel »

Bedankt voor de reacties.
Jullie vinden misschien dat dit topic onder Navigatie thuis hoort maar ik wil het bewust hier onder Albanië houden en de reden is duidelijk: navigeren in Albanië is iets anders als navigeren in Westeuropa waar je tenslotte net zo goed de straatborden (richtingwijzers) kan volgen.

De eerste keer, ruim vier jaar geleden, dat wij via Albanië naar Griekenland gingen, hadden we ook een TomTom, een XXL Europa, toen nog relatief nieuw. Wij bleven 5-6 dagen in Albanië, meestal in de buurt van de grotere wegen en waren er ook zonder Tom wel doorgekomen hóór! We hadden een goeie kaart 1:150.000. Autoroute2013, veel wit gebied en deed het nog slechter als Tom maar MapFactor Navigator in de PC deed 't wel goed. Zodra we van de grotere SH-wegen afgingen was UncleTom niet helemaal te vertrouwen en hij wilde altijd maar terug naar bekende wegen.
De laatste twee jaren verbleven we langere tijd (paar weken) in Albanië en hadden geen haast om er snel doorheen te rijden. Via de nieuwe SH4 doe je dat overigens, Shkodër - Ioannina, op minder dan een dag.
Vorig jaar in de wijken rond Tirana wist UncleTom het helemaal niet meer. Hij was gewoon de weg kwijt! Ja, ja, ik weet 't, Tom was oud en misschien niet helemaal up to date. Mijn eigen schuld en ik verwijt 't Tom ook niet!
Maar wij ontdekten toen wel de voordelen van Here (ook zonder internet), MAPS.ME en natuurlijk GoogleMaps met StreetView (met prepaid Vodafone SIMcard). De meeste straten in Tirana en veel kleinere weggetjes zoals de SH21 staan vandaag op StreetView. Alles op een 10" SonyExperia tablet met max. geheugen. Die tablet is natuurlijk niet gratis maar de apps allemaal wel. En die tablet wordt voor zoveel andere dingen gebruikt waar Tom helemaal geen kaas van heeft gegeten.
Ik heb gratis altijd 't leukst gevonden dus een nieuwe Tom komt bij mij voorlopig niet in de camper. TomTruck kost tenslotte bijna €400. Daar krijg ik ca. 400 GByte prepaid internet voor waar ik een heel jaar zoet mee ben.

Ik stelde mijn eerdere vraag dus met de verwachting dat meerdere reizigers, de gratis apps op een tablet zouden gebruiken.
Ik begrijp nu van jullie dat een nieuwe TomTom het nog steeds goed bij kan houden en dat velen van jullie Tom trouw zijn gebleven. Ook ik ben er na drie apparaten echt wel tevreden mee geweest maar ik had gewoon zin om vreemd te gaan, en 't is nog eens gratis ook!

Wij beginnen 1 maart aan de vierde reis door Albanië, zonder Tom (ligt wel in 't dashboardkastje, je weet 't nooit!) en we blijven nog steeds benieuwd naar meerdere ervaringen van navigatiemiddelen, speciaal in Montenegro en Albanië.
En uiteraard heb ik er natuurlijk ook helemaal niets op tegen om alle voordelen van bijv. TomTom te horen. Ik leer er tenslotte van. En ik ben altijd open voor veranderingen en nieuwe digitale medereizigers, behalve m'n analoge privéchauffeur, die doe ik voor geen goud weg!
Wat werd dit lang zèg!
Groeten, Julian :wave:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Navigatie in Albanië?



Bericht door Bob Diesel »

Zoek voor op je tablet eens op de TT Go mobile App
En lees dan op bv gpsunderground punt com

Hoe het appie te bewerken
Dan hebje een lecensie tot 31.12.2049
Met LTU en traffic info, wereld kaarten te downloaden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Navigatie in Albanië?



Bericht door Amstel »

Bob Diesel schreef:TT Go mobile App
Thanks! Bob. :thumbup:
Ben aan 't testen! Leuk weer eens wat nieuws! Ziet er goed uit maar heb nog niet begrepen wat 't kost?
Testresultaat doet wat langer tegenwoordig, komt later!
:wave: Julian
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Navigatie in Albanië?



Bericht door Bob Diesel »

V/H Net geplukt

TomTom Go Mobile
Met TomTom Go Mobile slaat de navigatie-maker een andere weg in qua verdienmodel. Moest er voorheen voor een setje kaarten eenmalig betaald worden, is het nu gratis om te gebruiken. Per maand kunnen gebruikers zonder kosten 75 kilometer navigeren over de gehele wereld, alle kaarten zijn beschikbaar. Ga je hier overheen dan is de turn-by-turn-navigatie niet beschikbaar, hetgeen via een in-app-aankoop voor één of drie jaar geactiveerd kan worden. De kosten zijn € 19,99 voor één jaar en € 44,99 voor drie jaar onbeperkte kilometers.

on officieel :shh: een beetje werk :wink: en geldig tot 12-2049
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Navigatie in Albanië?



Bericht door kampo »

Ik denk dat we allemaal een beetje met dezelfde vragen en problemen zitten.
Je kan die navigatie evolutie niet meer volgen en niet al het nieuwe meteen uitproberen, laat staan gebruiken.
Als je alles gratis probeert te vinden, het kan maar er gaat nog veel meer tijd inzitten.
Je hebt ook helemaal geen tijd of energie meer om al de nieuwste snufjes te installeren en uit te proberen.
Advies van anderen is vaak helemaal voorbijgestreefd.

Tenslotte, dan spreek ik voor mezelf, rij ik onvoldoende uren met de campernavigatie om alles uit te proberen en te installeren.
Op een bepaald ogenblijk ben ik het beu en wil vooral op mijn bestemming aankomen.
Dan komt erbij dat ik voor mijn werk met de personenwagen heel Europa doorkruis of vlieg wat weer andere navigatie
vereist. Spraakbesturing en navigatie online is in de pkw bv echt aan de orde. Zoals velen ben ook ik met verschillende navigatiesystemen onderweg.

Ik vertrouw voor de camper, dus niet op één systeem, want heb al te vaak uitval gehad.
Hoe groter het navigatiescherm hoe beter dus eerder 12" als 10".
12" ? .. Ja maar zal je zeggen, tot je het zelf uitgeprobeerd hebt. Denk aan wat je vroeger dacht van je TV diagonaal thuis.
Een klassieke Garmin of Tomtom geeft extra comfort want werkt en is éénvoudig.
Steeds weer op internet zoeken naar updates. .
Bij storingen en bugs hulp zoeken op internet. Zo was mijn laatste probleem uitval van de GPS sensor op de tablet in combinatie met de sim kaart bij gebruik van Vodafoon IS. Je moet er zelf maar op komen. Kaartje eruit, probleem opgelost. Dat had ik nog nooit.
Bestemmingen als Rusland, Balkan, Marokko, dan kan/moet je je verwachten aan meer problemen als bv Frankrijk of Duitsland.
En ja altijd een ouderwetse kaart kopen. Je weet maar nooit.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Navigatie in Albanië?



Bericht door Amstel »

Ja Kampo,we hebben dezelfde kijk op 't één en ander in ik zit ook 't liefst achter m'n 16"Laptop (heb daarvoor zelfs ooit eens de passagiersairbag gedemonteerd).
Nou gaan wij helaas met onze camper niet de hele SH21 berijden, dat doe ik liever met Streetview maar we gaan nog wel dat geasfalteerde stukkie doen naar Theth.
Vanmiddag de 75 Km met TomTom Go Mobile gereden, verrassend leuke ervaring maar toch al weer wat nadelen gevonden. De gehele Europakaart eet ook veel MegaByte, heb de ruimte wel maar ik blijf spaarzaam. Maar hij krijgt de kans en zal z'n Albanië-doop ondergaan in maart.
En eh . . . de ouwe updated Uncle Tom blijft samen met de Albaniëkaart van Freytag&Berndt in het dashboardkastje liggen :bow:
Groeten, Julian
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Navigatie in Albanië?



Bericht door Amstel »

Bob Diesel schreef:V/H Net geplukt
TomTom Go Mobile
Met TomTom Go Mobile slaat de navigatie-maker een andere weg in qua verdienmodel. Moest er voorheen voor een setje kaarten eenmalig betaald worden, is het nu gratis om te gebruiken. Per maand kunnen gebruikers zonder kosten 75 kilometer navigeren over de gehele wereld, alle kaarten zijn beschikbaar. Ga je hier overheen dan is de turn-by-turn-navigatie niet beschikbaar, hetgeen via een in-app-aankoop voor één of drie jaar geactiveerd kan worden. De kosten zijn € 19,99 voor één jaar en € 44,99 voor drie jaar onbeperkte kilometers.
on officieel :shh: een beetje werk :wink: en geldig tot 12-2049
Bedankt Bob! :thumbup: Het zal in maart gebruikt worden! Gratis smaakt altijd best!
Groet, Julian
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Navigatie in Albanië?



Bericht door kampo »

Het eerste stuk SH21 is tot boven geasfalteerd.
Wel echt de moeite waard. Boven is er een parking met de gebruikelijke vuilbak of de vuilbak is een parking. :-B
Tot daar kan je met een gewone camper doen, alhoewel ik een aantal haarspeldbochten niet in 1 keer kon nemen.

Afbeelding


Daarna is het een afdaling tot Teth/Teti die duurt ongeveer 2 uur onverhard en echt smal.
Vooral veel last van de takken. Je komt beneden aan in een prachtig Alpendorpje waar veel jongelui gaan stappen in de bergen.
We deden het in juli, toen was er geen sneeuw.

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie