Helm verplicht
http://jeugdjournaal.nl/artikel/2153248 ... l?ext=html
Dat laatste van die ongevallen is nogal logisch, degene in Nederland met helm zijn racefietsers, die rijden veel harder en nemen het met de plaats op de weg niet zo nauw.tomdejong schreef:Mijn kinderen denken dat ze kunnen stunten als ze een helm op hebben, zonder helm letten ze veel beter op. Ben het met je eens dat er ook nog andere weggebruikers zijn die misschien minder opletten.
De fietsersbond denkt er ook zo over:
"In Nederland is al wel gesproken over een helmplicht op de fiets, maar minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wilde daar vorig jaar nog niet aan. De Fietsersbond zit er niet op te wachten. "Wij zeggen zeker niet doen", vertelt Saskia Kluit van de Fietsersbond.
Associatie met gevaar
"Want als je een helmplicht gaat invoeren, dan stoppen mensen met fietsen. Ze associëren die helm namelijk met dat fietsen gevaarlijk is." En dat noemt de bond ongewenst. De bond is verder van mening dat de helm schijnveiligheid biedt, uit onderzoek zou namelijk blijken dat fietsers met helm vaker betrokken zijn bij ongevallen dan fietsers zonder helm."
Buiten Nederland is het zeker gevaarlijk. In Nederland zijn fietspaden maar de meeste ongelukken met fietsers gebeuren bij kruispunten en rotondes. Dan heb ik toch liever dat mijn kinderen goed gezien worden "Hesjes" en een helm dragen.tomdejong schreef:Ze associëren die helm namelijk met dat fietsen gevaarlijk is."
Dju, zijn we vergeten die noorderbuur erin te steken.rijschoollucassen schreef:In België is onlangs een onderzoek geweest naar helmen. Ze hebben er 10 van een flat afgegooid, allemaal stuk. Vervolgens hebben ze hetzelfde gedaan met tien wollen mutsen, die doorstonden de test zonder enige beschadiging. België gaat binnenkort de wollen muts verplicht stellen![]()
Jaap