Van "Harrie" naar "Chang" zelfbouw op Renault Master L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Van "Harrie" naar "Chang" zelfbouw op Renault Master L2H2



Bericht door albertrietjens »

Nadat in het voorjaar onze Peugeot Boxer L1H2 (Harrie) niet meer door de keuring kwam hebben we deze ingeruild voor een Renault Master L2H2 (Chang).

Intussen hebben we al zo'n 13000 km met "Chang" rondgetrokken dus wordt het tijd om hem op het forum voor te stellen, cq een en ander te vertellen over de ombouw.

Allereerst maar een plaatje van beide voertuigen.

Afbeelding

Zoals te zien, is de nieuwe bus ruim langer dan de oude. Vandaar de naam "Chang Phurk", hetgeen thais is voor "witte olifant". Dit vonden wel bij de bus passen, zeker omdat het ook de naam is van ons favoriete Thise restaurant. In het kort dus gewoon "Chang".

Qua hoogte zijn ze vergelijkbaar en dat is wel handig want dan past "Chang"ook weer zonder problemen onder onze carport.

Afbeelding

Er is direct na de aankoop een afspraak gemaakt voor de camperkeuring, zodat zo snel mogelijk kwart tarief aangevraagd kan worden. Uiteindelijk was de eerst mogelijke datum "pas" na krap twee weken . Maar ja dat geeft ook wel wat tijd voor de ombouw. Omdat "Harrie" zodanig gebouwd was dat nagenoeg alles gedemonteerd kan worden was dit ook gemakkelijk realiseerbaar in de beschikbare tijd.

Allereerst "Harrie" strippen en daarna "Chang" minimaal inrichten voor de keuring. Tja en dan staat ineens de carport vol met spul.

Afbeelding Afbeelding

Vervolgens werd de bodemplaat uit "Chang" gehaald omdat al het meubilair hierop vast geschroefd moet worden middels slagmoeren. Dit ging niet zonder slag of stoot zodat er een nieuwe plaat geplaatst moest worden. Onder de plaat is een laag x-trem van 1 cm gelegd ter isolatie.

Afbeelding

Vervolgens is de treinzit lichtelijk aangepast. D.w.z. 4 cm smaller gemaakt omdat de binnenmaat van "Chang" slechts 1,76 m is ipv 1,80 m. Vanwege de modules was dit relatief gemakkelijk te doen. O.a de tafel word daardoor 4 cm smaller:

Afbeelding

Afbeelding

Hetgeen betekent dat de treinzit er weer snel in zit:

Afbeelding

Met kussens:

Afbeelding

Uiteindelijk nog een constructie bedacht om het bed op de hoogte van de tafel te kunnen maken voor de noodzakelijke 1,80 m die de keuring vereist. In de praktijk hebben we voldoende aan de 1,76m wanneer we de tafel laten zakken. Tevens wordt hierdoor al een deel van de wand afgedekt.

Afbeelding

Dan nog het keukenblok plaatsen en de bus is klaar voor de keuring:

Afbeelding

Afbeelding

Daarmee was de bus ruim op tijd klaar voor de keuring, die zonder problemen doorstaan is.

Afbeelding

Volgende keer meer.
Laatst gewijzigd door albertrietjens op za 14 jan 2017, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door AadenAnke »

Leuk! Zijn wij toch niet de enige die een troetel naam hebben voor de camper, die van ons MB307D van 85 noemen we liefdevol Tokkie! Soms noem ik mijn vrouw liefkozend ma Tokkie wordt ietsje minder gewaardeerd en als onze kinderen ons dan weer de Tokkie's noemen zie ik haar weer smelten. Vreemde wezens vrouwen ik begrijp er na 60 jaar nog steeds niets van, lijkt wel electrotechniek. Nette bussen je en Chang zal je vast nog wel veel rond laten toeren.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door albertrietjens »

Na de keuring is alles weer uitgebouwd en kan het echte werk beginnen:

Afbeelding

Als een van de eerste taken staat de behuizing van de accu op de planning. Deze past bij de Master niet onder de stoel zoals bij de Boxer en daarom moet er een bakje gemaakt worden waarin de accu komt. Hiervoor is nog plaats gevonden achter de bestuurdersstoel, zoals te zien op bovenstaande foto.

Er is een houtenbakje met deksel gemaakt waarin een accubak met een 100Ah accu past. Prettige bijkomstigheid; hout geleid niet. Tevens bied het bakje wat ruimte voor andere zaken zoals een stroomshunt, zelfbouw-Cyrix (iSwitch) en een overbruggingsschakelaar voor de iSwitch.

Afbeelding

Om de stroomshunt gemakkelijk op de paneelmeter aan te sluiten heb ik aan weerszijden een netwerk blokje gebruikt om voor de verbinding een gewone netwerkkabel, van 5 m, te kunnen gebruiken. Dat vereenvoudigd de bekabeling aanzienlijk.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Via de bodem kunnen de aan- en afvoer kabels gemonteerd worden.
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door Jan van Gemert »

Is nu waarschijnlijk te laat maar in mijn zelfde bus paste een 110aH accu en alle bekabeling prima in de console onder de bijrijders stoel, alleen is die zonder de traditionele accupolen maar met 2 m8 boutjes. Van de overige ruimte kon ik nog een klein kluisje maken.
Succes met je project!
Jan
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door albertrietjens »

Bedankt voor de tip. Misschien handig voor ander Master rijders. Voor mij is het geen optie omdat ik de accu al had uit onze vorige camper "Harrie".

Maar ik heb van de vakjes onder de stoelen wel mooie opbergvakjes kunnen maken.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door albertrietjens »

Voor het aansluiten van de accu heb ik overigens gebruik gemaakt van een accu klem zekering module (what's in a name). Deze handige accuklemmen zijn met een beetje moeite te vinden op een autosloperij.

Afbeelding Afbeelding

Hiermee is het dus heel gemakkelijk om direct aan de accu gezekerd weg te gaan naar al je andere aansluitingen. Op deze manier is er zelfs plaats om enigszins te differentiëren en afhankelijk van de toepassing een andere zekering te kiezen. De grote 80A zekering gebruik ik bijvoorbeeld om te verbinden naar mijn "iSwitch" en een 220V omvormer. Op de 40A zekering wordt dan de laadregelaar van het zonnepaneel aangesloten. Om de spanning weer te geven op een LCD display is nog een losse zekering houder gebruikt met een gewone steekzekering.

Mijn elektrisch schema komt er uiteindelijk zo uit te zien:

Afbeelding
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door pele »

Prima idee, deze accu -aansluiting met zekeringen!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door albertrietjens »

Bij "Harrie" had ik naast de keuken nog ruim 5 centimeter over om de hendel van de schuifdeur te bedienen. Doordat "Chang" inwendig een paar centimeter smaller is, is de keuken verder opgeschoven richting schuifdeur. Voor de hendel niet zo'n probleem maar voor de bediening van het slot wel. Dit is namelijk een draaiknop die je ongeveer haaks t.o.v. de deur moet bedienen, omdat je hem anders niet kunt draaien.

Omdat we niet afhankelijk willen zijn van het elektronische slot c.q. sleutel vond ik dat niet zo handig. In geval van nood moeten we de deur toch snel van het slot kunnen halen. Daarom heb ik de bediening van het slot verplaatst naar een locatie die wel toegankelijk is.

Daarvoor heb ik een handbediening gemaakt met wat spullen die ik nog had liggen:

Afbeelding

Twee aluminium buisjes vormen het bewegingsmechanisme. Dit is op een plankje gemonteerd met twee elektra beugeltjes. De dunne buis is tussen de bankschroef plat geknepen om er een en ander op te kunnen monteren. Aan een zijde is dat een nieuwe knop en aan de andere zijde het clipje van de originele bediening, dat ik verwijderd heb van de originele plek.

Afbeelding Afbeelding

Het plankje wordt als geheel achter de beplating vastgeschroefd. Nu kan het originele beugeltje weer in het clipje gehaakt worden zodat het slot bediend kan worden met de nieuwe knop.

Afbeelding Afbeelding

In de bekleding is daarna een langgerekte opening gemaakt om de knop op en neer te kunnen bewegen. De draaiende beweging is daarmee omgezet in een rechte beweging.

Afbeelding

Boven de knop heb ik nog een extra handvat geplaatst om de schuifdeur gemakkelijker dicht te kunnen trekken. Hierdoor hoef je niet meer uit volle kracht de deur van binnen uit dicht te gooien, hetgeen toch wat minder lawaai maakt.

Afbeelding
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door pele »

Creatieve oplossing!
Te zien op het zelfbouw-weekend in Meeuwen 2017?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door albertrietjens »

"Helaas" zijn we er dit jaar niet bij in Meeuwen, omdat we dan al onderweg zijn naar Italië :P.

Maar ik kan het iedereen aanbevelen, al was het maar voor een dag. Behalve dat het erg gezellig is, kun je er ook veel ideeën opdoen voor het zelf bouwen.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door albertrietjens »

Nog zo'n verschil tussen de Renault Master en de Peugeot Boxer is de manier waarop de scharnier van de achterdeuren werkt. Bij de boxer zijn de scharnieren altijd weggewerkt in de deur en nauwelijks in zicht.

Bij de Master bevindt zich echter een groot deel aan de binnenruimte van de bus. Bij het bouwen moet je daar rekening mee houden hoe dat naar binnen en buiten beweegt. Nu wil het toeval dat net ter hoogte van het scharnier onze kussens van de treinzit zitten. Hierdoor worden de kussens telkens naar voren en opzij gedrukt. Tot bovenmaat van ramp zijn die delen ingevet!

Daar moest dus wat anders op verzonnen worden. Allereerst heb ik ze vervangen door een stuk van een fiets buitenband op de plaats van de schroeven, echter dit zorgt er alleen voor dat de deur niet te ver meer open gaat, maar nu valt ze gewoon dicht. En iets wat de scharnieren van de Master goed doen is het open houden van de deuren, ook bij sterke wind. Niet onbelangrijk voor een windsurfer! De deuren van de Boxer wilden nog wel eens dicht knallen bij een windvlaag.

Uiteindelijk heb ik de scharnieren naar boven verplaatst door nieuwe bevestigingsgaten te maken in de stijl en de deur.

Afbeelding

Onder het scharnier zijn de oude bevestigingspunten te zien.

Afbeelding

Ook in de scharnier aan de deurzijde zijn een aantal extra gaten gemaakt om de scharnier iets op te schuiven. Omdat alles nu onder een andere hoek zit, heb ik de uitzetters rechter moeten buigen om ze soepel te laten bewegen.

Het vet blijft, dus afdekken was ook wenselijk. Vooruitlopend op de afwerking van de wand alvast een baar beschermblokjes gemaakt samen met een plankje tegen de zijkant van de bus stijl.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master



Bericht door albertrietjens »

Omdat ik mijn windsurfspullen in de camper wil opslaan heb ik aan beide zijden boven in de camper geen kastjes gemaakt , zoals gebruikelijk, maar een bak/draagplank waarin de masten en twee surfzeilen opgeborgen kunnen worden.

Afbeelding

Daartoe is eerst een balkje boven de stoelen gemaakt om o.a de gordijnrails op te bevestigen:

Afbeelding

De uiteinden van de bakjes worden hieraan vast geschroefd. Als dragers heb ik van spijkerplaten, zoals in "Harrie", weer een aantal winkelhaken gevouwen.

Afbeelding Afbeelding

Deze winkelhaken worden op de wand geschroefd om de planken te kunnen dragen. Ze worden afgewerkt met een klein plankje dat over de winkelhaak past.

Afbeelding

Van "Harrie"had ik er nog een aantal over maar omdat "Chang"wat langer is heb ik meer bevestigingspunten en afwerkingsplaatjes nodig. Daarom een malletje gemaakt zodat ik eenvoudig vier maal het zelfde gat kan frezen. Daarna worden de vier plankjes pas op maat gezaagd.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Omdat de bak doorloopt bij de schuifdeur heb ik de opening die daar ontstaat dicht gemaakt. Hiertoe heb ik eerst een plankje tegen de carosserie vast geschroefd zodanig dat de deur nog dicht kan. Dan langzaam met meerdere smalle latjes een vorm gecreëerd die de opening afsluit. Omdat dit nog bijzonder experimenteel was alles gewoon aan elkaar geniet met het nietpistool.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk ziet dat er dan zo uit van buiten af:

Afbeelding

Aan de achterzijde is aan de winkelhaken ook nog een balkje gemonteerd dat over de gehele breedte van de bus gaat en zo de lange bakken aan de achterzijde extra ondersteund,maar bedoeld is om mijn gieken op te leggen. De surfplanken worden met banden tegen het plafond bevestigd:

Afbeelding
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master L2H2



Bericht door albertrietjens »

Alhoewel de verplaatsing van de uitzetveren goed werkt was ik nog steeds niet blij met de puisten aan de binnenzijde. Anderzijds zitten ze ook de gordijnen in de weg. Een paar dagen geleden kreeg ik van mijn broer een paar lange gasveren, van circa 60 cm. Hiermee kwam ik op het idee om deze i.p.v. de veren te gebruiken. Ik vond ze echter te sterk (600N=60Kg). Ik krijg ze met geen mogelijkheid ingedrukt. Dus naar de sloop getogen en heb voor €10 een setje gasveren op de kop getikt die ik met een redelijke inspanning nog in kon drukken (tussen een hand en de grond).

Afbeelding

Deze gasveren komen uit een Suzuki Swift (1997) en hebben een schroef en een custom bevestigingszijde. Verder kan de as gedraaid worden in de gasveer. Dit bleek erg goed te werken om de gasveer in de Master te bevestigen.

Afbeelding Afbeelding

Hier is de linkerzijde te zien:

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Samen met de beschermplaat:

Afbeelding Afbeelding

Aangezien de ruiten verschillend van vorm zijn en er een sluitmechanisme op de rechter deur zit, ziet het er aan de rechter zijde iets anders uit:

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

En hier is de afdek plaat weer gemonteerd:

Afbeelding

De deuren blijven nu mooi open staan. En worden bij windvlagen nu afgeveerd zodat ze, hopelijk, niet meer met een smak dicht waaien. De rechter deur wordt nu vast gehouden bij een kleine opening (tot 10 cm) daarna gaat de deur volledig open. Dit gaat redelijk beheerst. De linkerdeur blijft op iedere staand open staan. :D Maar dit komt door het scharnier duiveltje van de Master :)

Afbeelding
Plaats reactie