flexibele zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

de mijne een burstner A570 1990 en max 3100kg , de 2 accu,s staan onder de voorstoelen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

dat zou bij ons niet kunnen ,te weinig plaats de bedoeling is dat deze in de "garage" gaan staan met omvormer de laadregelaar enz. maar het hoeft dus niet perse een AGM te zijn maar wel een wat zwaarderen zo'n 200AH?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

hoe groot is helemaal afhankelijk van wat je wilt, probeer eerst eens voor jezelf op te schrijven wat je aan electrische apparaten wenst te gaan gebruiken hoeveel die gebruiken en hoelang je die per dag gebruikt (verlichting, wattage, hoeveel, hoelang, hoelang en wattage oplaad apparatuur, hoelang tv, fohn, oven, koffiezetten, eventueel andere absoluut noodzakelijke apparatuur), dan krijg je een beeld van het energie gebruik op een dag, aan de hand daarvan kun je kijken of de panelen dat gebruik per dag weer aankunnen vullen, zo ja dan bepaald de accucapaciteit het aantal dagen dat je zonder zon kunt, zo nee is een accu bijna altijd te klein, en moet je je energiegebruik naar beneden bijstellen

je kan wel zonder meer stellen, ik neem een accu van 200Ah , maar op de gok is dat meestal te klein, of te groot en dus te zwaar, want + 50kg zit je zomaar met een grote accu.

en wat voor omvormer heb je (vermogen en waarvoor in gebruik), want een zware omvormer , met ""zwaar"" gebruik vraagt ook een zware accu, wil ie een beetje levensduur hebben

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

we hadden een omvormer van 3000 Watt maar bij de bestelling van de zonnepanelen set wordt een omvormer van 1000 watt geleverd , het gebruik wordt niet zoveel ,waterkoker 600 wat fietsen accu opladen laptop opladen tv kijken [kan ook op 12 volt]koelkast is een Thetford absorptie koelkast tafelmodel klein vriesvak maar..deze kan op accu 230v 12v en op gas eventueel, verder geen koffie elektrich apparaat [wel als we genoeg stroom zouden hebben natuurlijk] dus..kan je hier wat mee om raad te geven welke accu er bij moet? ....we hadden onder de stoel een hh accu van 80AH
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

vergeet de omvormer van 3000watt, die van 1000 is genoeg.
je hebt zo te lezen 4x 100 wp panelen , dat levert in de zomer in b.v midden-zuidfrankrijk, gemiddeld 15 ampere , dat is bij een geschat aantal zonuren van 10.00u tot 18.00u, 120Ah wat de panelen in de accu kunnen stoppen .

nu het gebruik, ik ga voor het gemak uit van led verlichting met een totaal vermogen van zeg 15 watt gedurende 4 uurtjes, een led tv van 35 watt gedurende 3 uurtjes, satellietontvanger 24watt ook 3 uurtjes opladen laptop 36 watt 3uur, opladen telefoon 10 watt 3uur, water koker 15 minuten 600watt,
fietsaccu per fiets 36 volt accu (42 volt 2 ampere laden) is 85 watt gedurende 4 uur .
maakt totaal 885watt ,met wat omvorm verlies zeg 960watt
dat gedeeld door 12 volt is afgerond 80Ah.

dat gebruik word dus ruim gedekt door je panelen

een accu heeft een levensduur afhankelijk van het gebruik(ontladen), voor een economische levensduur is het aanbevolen de capaciteit maar voor de helft te gebruiken, dus 50%, dat betekent voor een gebruik van 80Ah dat je een een accucapaciteit van minimaal 160Ah nodig hebt, en dat betekent dat je dus met hetzelfde gebruik een hele dag zonder een straaltje zon kan, ik zou zeggen op zo,n dag geen fietsen opladen, dat is de grootste energie post, dan heb je ook als het nog een dag wat minder weer is nog wat accucapaciteit over .

je had het goed geschat, ik zou een accu kiezen van zo,n 200Ah mits je de grootte en gewicht kan hebben (denk ook aan de achterasaslast)

wat voor accu ?, ik zie dat je al een regelaar gekocht hebt, ken de instelmogelijkheden en div voltages niet, dus zeg ik neem geen agm maar ga voor een gewone semitractie, mijn merk?, varta type dualpurpose, goed van prijs (+-1.10euro per Ah)en een bekend goed merk.

verbruik aan de hand van jouw gegevens zo goed mogelijk ingeschat, en opbrengst panelen wat pessimistisch genomen, commentaar of vragen, gewoon stellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Dank voor je uitgebreide antwoord daar kan ik een hoop van opsteken en..ik denk dat ik voor die 200 ah of misschien toch iets lager vanwege het gewicht de laadregelaar is een MPPT , zodra ik de panelen en de bijbehorende dingen binnen krijg laat ik het je weten misschien weer wat vragen haha groet peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

een mppt regelaar zegt alleen iets over de manier waarop door de regelaaar met de spanning van de panelen word om gegaan, zegt niets over hoe hoog of laag die spanningen of hoe de laadcurves er uit zien zijn, dus wacht met accu tot je de regelaar hebt en e.e.a. kunt opzoeken in de bijbehorende documentatie.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Nog even er staat mttp 30 a op de laadregelaard zo,n zilverkleurige maar..net wat je zegt eerst alles binnen hebben en dan voor de accu gaan wel al vast een beetje kijken op internet ,...tot later
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Nu het is eindelijk zover (had met het weer te maken )de panelen liggen erop 4 x 100 wp en dat zou genoeg zijn voor ons ,er is een mppt regelaar 30 a en een omvormer van 1000 watt Jos jij zei dat het voldoende was dacht ik maar nu de accu weet je nog een paar maanden geleden dat ik die lithium accu had gekocht en al die vragen aan jullie had gesteld?nu ik wilde toch proberen om deze accu daar aan te sluiten hij is bleek achteraf maar 100 ah maar....doordat het lithium is kan hij wel veel stroom hebben maar....kan ik die gebruiken voor dat set wat ik nu heb met een regelaar van 30a of...mag ik geen lithium accu daarvoor gebruiken?of beter een gewone gel of loodaccu ?wie kan mij nog weer raad geven ?alvast bedankt!groet peter
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Is er niemand die een reactie kan/wil geven?
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door rongreven »

Als je regelaar een lithium stand heeft is er m.i. geen bezwaar.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door 't Busje »

Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Dus het is uitgesloten dat ik lithium accu kan gebruiken? want ik zie niets staan op de regelaar dat hij voor lithium geschikt is zou ik het kunnen proberen?wat kan er in het ergste geval gebeuren?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

h



Bericht door kampo »

Hallo Pethil72
Ik kan hetgeen je schrijft amper volgen en begrijpen. Zet ook eens een paar punten in je zinnen.
Lithium accu is een ander verhaal en die details doorheen iets over solar halen zou ik niet doen.

Begin eens met het begin:
Wat een elektrisch systeem betreft voor een camper moet alles binnen een systeem met elkaar in balans zijn.
Je kan dus niet een groot solarpaneel met een kleine accu zetten.

Ik ga zelf een paar voorbeelden proberen te geven van goede systemen, die modern zijn en in balans zoals het hoort.
Een kleine marge is er natuurlijk wel. Maar een 3000VA inverter op een 200Ah accu gaat nooit goed.
In een rangschikking van klein naar groot, voor normale doorsnee kampeerwagens op 12V

extra klein:
accu 90Ah +lader 10A +inverter 180VA +solar 120Wp

klein:
accu 140Ah +lader 15A +inverter 350VA +solar 140-160Wp

Medium:
accu 160 tot 200Ah +lader 20A +Inverter 800VA +solar 200Wp

Groot
accu 220-250Ah +lader 30A +Inverter 1200VA +solar 300Wp

Extra groot
accu 300 - 400Ah +lader 40A +Inverter 1600VA +solar 400-500Wp

XXL ?
Daar staat geen grens op want velen hebben nog een heeeel pak grotere electrische systemen.
Zelfs met inductiekookplaten. En altijd op een groter basisvoertuig als een Fiat Ducato...

Randopmerkingen:
- Fabriekscampers komen (of kwamen) de fabriek uit met hele kleine en vooral goedkope elektrische systemen.
- Die worden dan in de loop van de jaren aangesterkt, in verschillende fases soms.
- Zelfbouwers hebben bijna altijd een groter systeem als fabriekscampers (terecht)
- Vroeger waren de dynamo's 55A, daarna 88A gevolgd door 125 of 150A en nu gaat het tussen de 180 en 250A voor nieuwe campers in 12V. Merk op dat dat een heel groot verschil is.
- Op vrachtwagen basis (24V) staan altijd grotere systemen als hierboven en die vermeldt ik hier even niet.
- Solar panelen flexibel of vast maakt electrisch totaal geen verschil voor je keuze. Enkel de prijs en de montagemogelijkheden zijn anders
Groeten Kampo
Plaats reactie