flexibele zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Goedemiddag allemaal ,

Weer even raad nodig over flexibele dunne zonnepanelen voor op de camper,
bij aliexpres te koop met korting maar...heeft iemand er ervaring mee ?

Alvast bedankt voor antwoorden
groet peter

Solarparts 400 w diy rv/marine kits solar systeem 4x100 w flexibele zonnepaneel 12 v, 1 x30a mppt solar controller set incl kabels
Rated 5.0/5 based on 3 customer reviews 5.0 (3 stemmen)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Toon »

als het niet per see flexibele panelen moeten zijn zou ik toch is wat meer zoeken bij je in de buurt
een normaal 100 watt paneel koop je rond de €80 of iets meer
kabel is ook echt niet duur en de Chinese regelaar zul je vrij snel vervangen naar een Europese
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

ja maar ik wel wel graag flexibelen vanwege de ligging op mijn dak ,lijkt mij beter kan ik over de kitnaden leggen en de prijs is een stuk voordeliger dan in holland maar...misschien minder van kwaliteit?
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Toon »

kwaliteit moet je rekening mee houden dat het chinees spul is zonder Europese type keuring
zeer waarschijnlijk komen de gekeurde flexibele Europese panelen ook wel uit Chana maar dan zit er wel een kwaliteit keuring op en zal er de prijs ook naar zijn
het voordeel dat je aanhaalt dat je ze dan over de kitnaden kunt leggen lijkt mij minder en kan met vaste panelen ook
die kun je indien nodig er zelfs nog een keer afhalen om er onder opnieuw te kitten
en of de panelen zo flexibel zijn dat je ze over de ribbels van het dak kunt plakken ga ik niet weten
wel zet ik er mijn twijfels bij dat ze echt goed over elke ribben te plakken zijn en dat er dus geen luchtbellen tussen komen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

dank voor je antwoord maar...wat weinig reactie's van allemaal slechte ervaring met ali expres? of met de flexibele zonnepanelen? en..kan je me ook raad geven hoe het werkt met de hh accu of accu's wij hebben nu 1 hh accu maar daar moet natuurlijk nog bij en ook een omvormer graag nog wat tips, groet peter
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door TestCase »

Met Aliexpress heb ik alleen maar goede ervaringen, prima levering al kan de levertijd even aanlopen. Ik betaal wel altijd met Paypal dan zit er nog een soort van "leveringsverzekering" bij.

Kwaliteit Chinese zonnepanelen? Ik heb ze op mijn dak liggen met een Chinese converter, prima niets mis mee. Een Europese kwaliteitscontrole bestaat niet, een eventuele controle wordt dan mogelijk uitgevoerd door diegene die garantie moet leveren in Europa. Garantie op spullen direct uit China? Tja ik heb wel eens mijn geld teruggekregen bij gadgets die binnen 3 tot 4 maanden stuk gingen, maar geen wettelijke regeling.

Die panelen worden volgens mij allemaal geleverd met China Post dus opletten, https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/ is van toepassing en dat kan aardig in de papieren lopen.

//Suc6
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Dank voor de antwoorden ja daar heb ik wel wat aan dan weet je tenminste wat je verwachten kan en nog wat raad tips hoe het werkt met de accu's naar 220/230? welke omvormer die al in de camper zit [denk ik toen wij de camper kochten zat er een 80AH accu in maar nu een grotere aanschaffen natuurlijk of er een bij plaatsen kan dat?
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door jepebe »

Ik heb 3 flexibele panelen op het dak gekit. Bevalt uitstekend!

Ik had eerst een heel goedkope ali expres aanbieding gevonden, maar ontdekte toen dat voor mijn aanbieding gold dat wegens geboorte in china de panelen hoogstwaarschijnlijk met 150% invoerrechten belast zouden worden. Gok niet genomen en op ebay in Duitsland besteld. Ik heb er zelf een laadregelaar bij gekocht.

De panelen aan elkaar, aan de regelaar, en van regelaar naar accu.

Ik zou een grotere hh accu nemen ipv er een bij.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Paulie
Berichten: 389
Lid geworden op: di 14 mei 2013, 21:40
Locatie: Het Wilde Westen

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Paulie »

Ik heb zeer goede ervaringen met Photonic Universe uit Engeland, ze staan ook op Ebay.

https://www.photonicuniverse.com/en/cat ... lex-panels

Heb er 9x 100Wp gekocht, waarmee ik elk hoekje van het dak kon benutten. 's zomers is de accu 's ochtends regelmatig om half 9 al vol :bow:

En ik zou op een voertuig nooit "traditionele" zonnepanelen meer neerleggen, veel te zwaar en vangt teveel wind.
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Dank voor alle antwoorden daar heb ik wat aan ,heb ze nu besteld bij ali expres besteld en hopelijk komt er niet zoveel 150% invoerrechten bij ,we wachten af wel die 21% btw en inklarings/administratie kosten ,ik reken op 26 % .......
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Pauli even een vraag wat voor soort accu heb je? hoeveel AH?
Gebruikersavatar
Paulie
Berichten: 389
Lid geworden op: di 14 mei 2013, 21:40
Locatie: Het Wilde Westen

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Paulie »

@pethil72 : 2x 200Ah deep cycle AGM. Met mijn gemiddelde gebruik houden die het ongeveer 4,5 dag uit zonder starten van de motor, opbrengst van de panelen op het dak of walstroom. En dat zou nog veel langer zijn als ik niet de allergrootste Dometic compressor koelkast had... Met de zonnepanelen erbij kan ik ruim 9 maanden per jaar vrij staan zonder bijladen.
tomdejong
Berichten: 975
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door tomdejong »

zou wel eens een foto van je dak willen zien.
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

dus de AGM accu's zijn de beste? goed om te weten wij willen de hh accu die er al in staat blijven gebruiken voor de 12 volt lampjes enz. en dan een andere accu apart aansluiten voor de zonnepanelen
Plaats reactie