flexibele zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door rongreven »

pethil72 schreef:Dus het is uitgesloten dat ik lithium accu kan gebruiken? want ik zie niets staan op de regelaar dat hij voor lithium geschikt is zou ik het kunnen proberen?wat kan er in het ergste geval gebeuren?
Een lithium accu heeft een bepaald laadprogramma nodig.
De regelaar zou dat moeten leveren.
De twee met elkaar vergelijken wat de spanning en de tijd van laden is.
Uitproberen kan, maar wel de temperatuur van de accu in de gaten houden.
Laden gebeurt met 10- tot 20% van de accucapaciteit, dus 10 tot 20 ampère, dat zou kunnen.
In het ergste geval gaat je accu minder lang mee.
Groet, Ron Greven
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

we hebben een 400 w diy rv/marine kits solar systeem 4x100 w flexibele zonnepaneel 12 v, 1 x30a mppt solar controller en een omvormer van 1000 watt , en dan die lithium accu van 100ah maar...is waarschijnlijk geen goed idee wel een gewone gel of loodaccu van 180 ah?? ben ik nu wat duidelijker? groet peter
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door rongreven »

400 watt solar levert ongeveer/maximaal 30 ampère.
Maar ligt waarschijnlijk plat op het dak, dat scheelt aanmerkelijk, dus opbrengst in de richting van 20 ampère?
Dat zou dus ook de maximale lading zijn wat een accu kan/mag hebben.
Maar een lithium kan volgens mij hogere laadspanningen aan, even naar de specificaties kijken van de accu.
Je hebt de lithium accu toch al, als het mijn accu was zou ik het uitproberen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door kampo »

Nu gaat het wel meer over Li als over flexibele maar ik ga je proberen te helpen voor zover ik er wat van weet.
Een paar vragen heb ik ook nog.

Welke MPPT 30A solarregelaar heb je ? Staat daar niet in de handleiding of er een lithiuminstelling op voorzien is ?
Welke 100Ah Lithium accu heb je ? Staat daar in de handleiding hoeveel die best geladen worden en met welke spanningen of laadcurve ?
Heeft je systeem leverancier een opbouwschema meegegeven met instellingen, waarvoor hij de verantwoordelijkheid neemt ?

Is er een veiligheidssysteem op je Lithium accu voorzien ?
Het is een gevaar om zonder veiligheden te werken wegens de enorme kracht van een Lithium accu.
Ik noem het wel eens een bom die niet ontploft is. :mrgreen:
Als je geen veiligheden zet gebeurd er meestal niets maar soms eens wel...
Dan zijn de gevolgen en schade nog veel erger als bij een normale Gel/AGM HH accu.
Je kan Li ook niet blussen, hou daar rekening mee.

Normaal moet er om veilig te werken met een Lihium systeem het volgende voorzien worden
- een cel balancing systeem , misschien zit het er in maar ik kan het niet zien van hieruit
- een beveiliging tegen hoge en lage temperaturen idem
- een onderspanningsbeveiliging
- een overspanningsbeveiliging

Denk eraan dat die veiligheden moeten werken op de stroom die komt van de
- zonneregelaar
- de 230V acculader
- De dynamo
Dus 3 voedings lijnen onderbreken + de verbruikers.

Het geheel noemen ze meestal een BMS (Battery Monitoring Systeem)

Als je wenst dat je Lithium accu lang meegaat moet je
- niet tot het uiterste gaan, maar reserves voorzien
- opletten met temperaturen, vrieskou is hierbij een heel groot probleem
- de juiste en voorgeschreven laadcurves in acht nemen
- nooit over of onder laden zie hiervoor de specs van de fabrikant
- Bij berging of niet gebruik de voorschriften hiervoor volgen (oa 80% geladen en niet 100%)
- Niet in de zon/warmte zetten enz
Groeten Kampo
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Bedankt voor jullie advies ,ik zal het zeker meenemen ,vooral het onderste van kampo, ik zie niets over lithium staan in de bijsluiter , wel doe ik een bijlage van de gebruiksaanwijzing erbij [is alleen in het engels]en de accu komt van aliexpress van daan dus ook geen hollandse informatie dat is wel jammer natuurlijk , heb ik mij in vergist de materie is moeilijker dan ik had gedacht , groet peter

niet tot het uiterste gaan, maar reserves voorzien
- opletten met temperaturen, vrieskou is hierbij een heel groot probleem
- de juiste en voorgeschreven laadcurves in acht nemen
- nooit over of onder laden zie hiervoor de specs van de fabrikant
- Bij berging of niet gebruik de voorschriften hiervoor volgen (oa 80% geladen en niet 100%)
- Niet in de zon/warmte zetten enz
Bijlagen
img071.jpg
de hele bijsluiter had teveel pixels
img071.jpg (116.61 KiB) 1439 keer bekeken
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

zo dat is schrikken ik kreeg de bijlage er niet helemaal in dus toen maar alleen het bovenste , logich natuurlijk zo groot ,weet iemand hoe ik de pixels kan verkleinen?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Onafgezien van het type batterij, heb je voor mij een te kleine batterij om 400 Watt zonnepanelen te leggen.

Maar dat komt natuurlijk omdat ik een 220a agm heb zitten.

De maximale stroom die ik gemeten heb is 28a volle zon Spanje en ze liggen plat...
Op een doordeweekse zonnige dag minimum 15a

Maar je hebt natuurlijk wel die 100a batterij staan.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

On4bgc ja die heb ik maar...wordt afgeraden denk toch ook voor een agm of een gewone accu van 180 ah volgens mij groot genoeg want ik krijg nooit zoveel stroom van die flexibele panelen liggen ook plat ,dus jij bent nu lekker in spanje heerlijk zeg was ik maar zover ,ook eerst nog naar de garage voor beurt en keuring en hoop dan klaar te zijn met alles groet peter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door kampo »

On4bgc schreef:...De maximale stroom die ik gemeten heb is 28a volle zon Spanje en ze liggen plat...
Op een doordeweekse zonnige dag minimum 15a...
Als ik het goed begrepen heb zit je met een systeem van 400Wp ?
gedeeld door 14,4 V geeft dat 27,77A of te wel zo goed als 100% opbrengst.
Nou dat is nogal wat !

Zelf kwam ik nog niet boven 91% (473W uit 520Wp is mijn actueel record)
Dat was in Noordeuropa bij vrieskoud weer in de zomer.
In Spanje en Marokko had ik altijd lagere opbrengst, wegens te warm.
Meestal zie ik tussen de 50% en 75% opbrengst van het maximum, maar tegen 10 of 11h s'morgens is
de accupack terug helemaal vol dus moeilijk om op te volgen.

Je moet om dit te meten best wel een speciale opstelling maken.
De situatie komt zelden voor en niet iedereen kan meten bij gebrek aan de juiste metertjes en belasting.

PS: Flexibel of niet flexibel zal hier enkel verschil geven als er een verschil in temperatuur zou zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Die 28a werd aangeduid door de steca pr3030. In hoeverre dit een correcte meting is laat ik nu het midden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Charm »

pethil72 schreef:Nu het is eindelijk zover (had met het weer te maken )de panelen liggen erop 4 x 100 wp en dat zou genoeg zijn voor ons ,er is een mppt regelaar 30 a en een omvormer van 1000 watt Jos jij zei dat het voldoende was dacht ik maar nu de accu weet je nog een paar maanden geleden dat ik die lithium accu had gekocht en al die vragen aan jullie had gesteld?nu ik wilde toch proberen om deze accu daar aan te sluiten hij is bleek achteraf maar 100 ah maar....doordat het lithium is kan hij wel veel stroom hebben maar....kan ik die gebruiken voor dat set wat ik nu heb met een regelaar van 30a of...mag ik geen lithium accu daarvoor gebruiken?of beter een gewone gel of loodaccu ?wie kan mij nog weer raad geven ?alvast bedankt!groet peter
Peter, hoeveel douanekosten heb je uiteindelijk moeten betalen? Ik overweeg ook flexibele panelen bij Aliexpress te kopen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    jotr
    Berichten: 235
    Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
    Locatie: H.I.Ambacht
    Contacteer:

    Re: flexibele zonnepanelen



    Bericht door jotr »

    Wij hebben ook twee panelen bij Ali besteld. Wij hebben 39 euro douanekosten betaald. Handje-contantje; bij de bezorger kun je niet pinnen.
    pethil72
    Berichten: 299
    Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
    Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

    Re: flexibele zonnepanelen



    Bericht door pethil72 »

    Charm ,we hebben ook zoiets betaald of iets meer ik dacht €49, aparte rekening was erbij , en de zonnepanelen zijn prima! ook snel gekomen, ze liggen nu op het dak ,morgen komt de accu AGM 220 ah en dan alles doorverbinden en dan afwachten hoeveel stroom we krijgen , wel leuke bezigheid! groet peter
    pethil72
    Berichten: 299
    Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
    Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

    Re: flexibele zonnepanelen



    Bericht door pethil72 »

    vandaag bezig met alles aan te sluiten maar..ik ben nog niet zo zeker van alles ,de kabels van de omvormer 1000 watt zijn volgens mij te dun voor de agm 220 accu , 10mm2 ik heb ook nog kabels [die van een andere omvormer 3000watt] zijn 16mm2 kan ik deze samen verbinden naar de accu? of kan ik gewoon die 3000 watt omvormer gebruiken voor mijn systeem 4 x 100 wp flexibele zonnepanelen + 30 mppt controler, wie heeft nog raad voor mij ?

    groet peter
    Plaats reactie