Niveaumeting watertank

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Niveaumeting watertank



Bericht door Ruud-572 »

Vorig jaar gestart met een Arduino/camera project, wat ik helaas niet op tijd af kreeg voor het zomerseizoen. Dit nu weer opgepakt, en meteen een uitbreiding bedacht: niveaumeting van de vers watertank. Nu heb ik daarover hier op het forum al het nodige gelezen, maar de wijze van meten vond ik niet ideaal. Ik denk het te kunnen oplossen met een drukverschil meting, en heb nu het juiste instrumentje daarvoor gevonden: een 40mbar drukverschil-transmitter (0-5V output).

Het plan is om één slangetje tot op de bodem van de tank te laten zakken, en de ander aan te sluiten op de bovenkant van de tank. Aldus kan door de verschildruk te meten de waterkolom (=niveau van de tank) gemeten worden. Het berekenen van de inhoud is dan een klein kunstje, evenals het detecteren van het bijvullen. Op die manier kan ik bijhouden wanneer, hoe vaak, hoeveel er getankt en hoeveel er verbruikt is (gemiddeld). Zo krijgen we dat 5" Nextion touch display wel vol met info. Niet omdat het moet, maar omdat het kan...

Overigens is er nog wel een uitdaging waar ik vorig jaar al een beetje mee zat. Het display moet ergens ingebouwd worden, en daarvoor moet ik een behuizing zien te vinden die ik op het dashboard kan monteren. Ik kan eigenlijk niet iets kant en klaar vinden, dus zal ik zelf iets moeten maken. Maar misschien kan ik wel iets laten 3D printen, heeft iemand daar misschien ideeën over?

Drukzender (0-40mbar >> 0-400mm) net binnen gekregen, morgen maar eens kijken of het ook echt werkt zoals ik het bedacht heb. :D
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Arie55 »

Kijk eens of er in je dashboard een vakje is geplaatst, waar optioneel een klokje o.i.d. zou gehervest zijn geweest. Zo'n los bakkie wat daar dit, heeft een mooie afmeting om iets anders zinnigs te plaatsen. Of het bakkie zelf verbouwen of een stukje kunststof als frontplaatje. Wellicht gebruik je de asbak ook niet...

Let wel dat de watertank geen rechthoekige doos is. Althans niet bij mij. Halverwege de hoogte, is de tank een stuk langer. Dan zal de meting liniair geschieden door drukverschil, maar de hoeveelheid is dan niet liniair. Hetgeen softwarematig wel op te lossen is.

Ik heb al een tijdje een Nextion 3,2 inch schermpje in huis, maar heb nog steeds de puf en zin niet om het weer op te pakken. Moet nog steeds vanaf nul beginnen. Met de voorbeelden wat ik gezien heb, was dat er steeds een andere 'pagina' te zien als er een knop ingedrukt was. Daarmee vermoedde ik dat die andere pagina's ook met andere bladerbare info te zien kan zijn. De mogelijkheden zijn bijzonder met dat schermpje.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Ruud-572 »

Arie55 schreef:Let wel dat de watertank geen rechthoekige doos is.
...
De mogelijkheden zijn bijzonder met dat schermpje.
Arie
Mijn tank is wel rechthoekig, dus die mazzel heb ik...

Ja, die Nextion oplossing is geniaal. Ben zelf werkzaam in de industriële automatisering en werk veel met zogenaamde SCADA systemen (o.a. visualisatie en bediening via de PC). De Nextion oplossing heeft daar wel wat van weg, met de WYSIWYG ontwikkelomgeving. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Arie55 »

Ohw, dat is goed om te weten. Optioneel een nieuw draadje openen met vragen daarover, jouw kant op :clap: :thumbup: Vond en vind het vinden van voorbeelden wat lastiger dan dat bij de arduino destijds.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Ruud-572 »

Arie55 schreef:Optioneel een nieuw draadje openen met vragen daarover, jouw kant op
Arie
Geen probleem, daar kan ik zeker bij van dienst zijn!
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Ruud-572 »

Begint er op te lijken...
Bijlagen
NextionWatertank.jpg
NextionWatertank.jpg (181.8 KiB) 4233 keer bekeken
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22859
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door PaulBng »

Interessant...
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Arie55 »

ik heb gezocht naar die druk(verschil) opnemers, veel verder dan een chip kwam ik niet. Zeker niet met die zulke lage drukverschillen meten. Meer dan 50kPa of 100 kPa (is 50-100cm) hoeft het tenslotte niet te zijn. Kan je er eens een foto/plaatje van genereren?

De youtubertjes over Nextionschermpjes van https://www.youtube.com/watch?v=D-zgtylBKUc zijn nog het beste te volgen. Behalve deze #56, gaan deze er ook over: #59, #63 en #85.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Ruud-572 »

Dit is 'm, inderdaad een heel klein maar fijn instrumentje... Ik heb 'm nog niet kunnen proberen. Ik had slang besteld, maar die bleek niet te passen (te dik) :thumbdown:
Bijlagen
IMG_1033.JPG
IMG_1033.JPG (31.18 KiB) 4053 keer bekeken
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Ruud-572 »

Arie55 schreef: De youtubertjes over Nextionschermpjes van https://www.youtube.com/watch?v=D-zgtylBKUc zijn nog het beste te volgen. Behalve deze #56, gaan deze er ook over: #59, #63 en #85.

Arie
Nummer #59 moet je hebben Arie! Daar wordt het heel duidelijk uitgelegd. Had ik die vorig jaar maar gezien, had me wel wat tijd gescheeld... :cry:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Arie55 »

Holy crap! Conrad heeft deze sensor mpxv5004dp ook, maar wel een faktor 2,5 duurder.

Maak je dan zoiets wat Paul gemaakt heeft, een pilaar waar dan in dit geval onderin de sensor bevindt? En waar 1 opening met een slangetje naar boven geleid is?

[hardop denkend] Een gat maken in de tank hiervoor, zou ik niet doen. M.i. kan je het bestaande sensor gat gebruiken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Ruud-572 »

Arie55 schreef:Holy crap! Conrad heeft deze sensor mpxv5004dp ook, maar wel een faktor 2,5 duurder.

Maak je dan zoiets wat Paul gemaakt heeft, een pilaar waar dan in dit geval onderin de sensor bevindt? En waar 1 opening met een slangetje naar boven geleid is?

[hardop denkend] Een gat maken in de tank hiervoor, zou ik niet doen. M.i. kan je het bestaande sensor gat gebruiken.

Arie
Ik dacht meer aan één slang van boven naar binnen tot op de bodem, en eentje bovenin de tank (boven waterniveau). De waterdruk drukt de lucht in het slangetje samen, en dat meet de sensor... :wink:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Kroppie »

net als een niveauschakelaar uit een wasmachine of vaatwasser , maar die heeft meestal maar 1 of 2 schakelpunten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Niveaumeting watertank



Bericht door Ruud-572 »

Gisteren de Arduino code voor het loggen van het tanken van vers water gemaakt. Zodra gedetecteerd wordt dat er getankt is, schrijf ik de details daarvan (hoeveelheid laatste keer tanken en de datum/tijd) naar EEPROM. Op de Nextion komt een display die de laatste 10 tankbeurten laat zien. Later eventueel nog uit te breiden met:
- gps locatie
- niveau tank voor aanvang tanken
- temperatuur binnen/buiten

Nee, allemaal niet zo nuttig... maar de info is er, dus duidelijk een gevalletje "niet omdat het moet, maar omdat het kan"!
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Plaats reactie