Dieselkachel Planar: ervaringen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk is niet alles wat uit Rusland komt van slechte kwaliteit, hooguit wat minder verfijnd. Ik heb vroeger een Russische 6x6 namaak Hasselblad camera gehad, maakte perfecte foto's.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door blizard »

Behalve militaire spullen, die zijn superieur
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door Kroppie »

misschien juist door hun eenvoudiger ontwerp, want wat er niet............

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door jepebe »

kun je zo'n planar gewoon aan de luchtslangen van je (dan weggehaalde) truma kachel koppelen? Of wordt dat spul te heet?

Ik heb er wel belangstelling voor!
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door Atoz »

jepebe schreef:kun je zo'n planar gewoon aan de luchtslangen van je (dan weggehaalde) truma kachel koppelen? Of wordt dat spul te heet?

Ik heb er wel belangstelling voor!
Ik ben mijn planar 44d aan het installeren (en nog een hoop andere kleine dingen aan het aanpassen) dus...
Welke diameter heeft jouw luchtslang?
Anders zijn er bij de verschillende planar leveranciers wel verloopstukken te koop.

Guido
Die met alle geweld wil bewijzen dat die planar's wel goed zijn. :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Cinta
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 20:26

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door Cinta »

http://vbdservices.nl/index.php?route=p ... duct_id=53

Dit exemplaar heb ik begin dit jaar in Barrel gemonteerd.
Idd heb ik deze kachel vrij eenvoudig op de plaats waar de oude kachel stond kunnen monteren. De warme luchtbuizen die er al lagen heb ik op de kachel aangesloten. Waar bij dit type wel ff rekening mee gehouden moet worden is dat de uitblaas aansluiting van de kachel 90 mm is en de slangen 60 mm. Er moeten dan minimaal 3 uitblazen van 60 mm zijn, anders kan hij zijn warmte niet kwijt. Eerlijk gezegd, maar da's persoonlijk, ben ik zeer te spreken over deze kachel. Ik heb eea niet na gemeten, maar stroom en diesel verbruik zijn minimaal. In combinatie met een gewone huis tuin en keuken koelkast en nog wat andere verbruikers en 210 a/h aan accu's gaat dat prima. We hebben gekozen voor een 3 KW omdat het plan is om het hele jaar op pad te gaan. En dan is een beetje extra vermogen wel lekker, en voor de prijs hoef je het niet te laten. De installatie is eugenlijk vrij eenvoudig, het meeste werk ging zitten in het trekken van de voeding en brandstof leiding. Al met al had ik hem binnen een dag aan de praat. Minpuntje is de handleiding, die is volgens mij vertaald met google translate naar het engels, want daar is af en toe geen touw aan vast te knopen. De geleverde set is compleet, maar word weer niet geleverd met een uitlaat demper. In mijn geval ook niet nodig, want ik heb hem gewoon aangesloten op de rookgassen pijp van de oude kachel, en die komt uit op het dak. Het bij geleverde thermostaatje is na uitvoerige bestudering nu eindelijk ook vrij eenvoudig te bedienen, had nogal wat voeten in de aarde icm de knullige handleiding. De doorslag om deze kachel te plaatsen was uiteraard de prijs, en de beschikbaarheid van diesel.
Al met al tevreden gebruikers, waarbij wel vermeld moet worden dat het een persoonlijke keuze is.
Ps, deze kachel word geassembleerd in Canada.
Toine
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door JoopBrekken »

Bij de onlangs door mij geplaatste 4 kw zat de uitlaat demper er wel bij.
Cinta
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 20:26

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door Cinta »

Tja, ik had gebeld met de vraag of die wellicht niet mee gezonden was, maar volgens de verkoper zat ie bij dit type nou net niet. Maar goed, zoals gezegd, ook niet echt nodig.
Toine
Gebruikersavatar
diogenes
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 16:39
Locatie: De Bilt / Utrecht

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door diogenes »

Na paar vervelende(dure) storingen met onze Truma combi kachel voor extra zekerheid en comfort sinds paar weken Autoterm(Planar) 2d laten inbouwen door Camper Cabana/Barneveld en tot op heden zeer tevreden.
Keurige inbouw onder 2 zits bankje in Ducato Buscamper. Onzichtbare dieselaansluiting vanaf de tank naar kachel onder de bus.
Chris van Camper Cabana geeft goed advies en duidelijke uitleg. Ben nog wel wat aan het stoeien met de PU-27 thermostaat paneel daar de Nederlandse vertaling (voor mij) onvoldoende duidelijkheid geeft. Op Youtube filmpje in het Engels bekeken en met die wijsheid gaan stoeien met dat ding en kom inmiddels een heel eind.
Bijkomend voordeel is dat Ducato buscamper tijdens rijden slechte voetverwarming geeft en dat vult de dieselkachel nu lekker aan!
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door Blazing Amber »

Hoe is het afgelopen met de inbouw van de diesel kachel?
Bevalt de planar?
Heb je hem laten inbouwen? Zo ja, waar?

Ik zit met hetzelfde, in de winter zit he zo door je gasvooraard heen, ik zoek een diesel oplossing.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
diogenes
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 16:39
Locatie: De Bilt / Utrecht

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door diogenes »

Hij zit er nu anderhalf jaar in en bevalt uitstekend! Zit nog wel te denken om hem op de slangen van de (Gas) CV aan te sluiten daar hij nu alleen maar onder het 2zitsbankje 1 uitblaas heeft naar voren. Bus is er wel warm mee maar van de winter met min 5 kreeg de boiler te weinig warmte waardoor de beveiliging in werking ging met als gevolg al mn water weg en een grote ijsplaat achter de camper! (Wat mij niet in dank werd afgenomen...)
Begrijp daar trouwens geen snars van daar de boiler op gas aan stond?????

In laten bouwen bij Camper Cabana in Barneveld (Cris)
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door Blazing Amber »

Dank je.

Inderdaad vreemd, de sensor vd truma zit nl best hoog, of is er iets anders dat de beveiliging triggert?

Aansluiten op dunnere leidingen zou ik mee oppassen. De leidingen van truma zijn smaller. En ergens heb ik gelezen dat de 1e meter bij planar 100 mm moet zijn waarna hij over mag gaan naar 90 mm.

Ik ben nog aan het uitzoeken waar ik het zal laten instaleren. Truckland heeft al gezegd dat ze het kunnen.
Groeten,
Tom en Katja
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Dieselkachel Planar



Bericht door jepebe »

Ik heb er ook een ingebouwd. Op de bestaande slangen aangesloten, dieseluit de tank. Ik ben zeer tevreden. Hij houdt de boiler zo warm dat de vorst beveiliging niet intreedt. Op wintersport dag en nacht aan. Superding

Ik heb de simpelste regelaar genomen omdat het niet moet zijn bij vorst en zo'n dat een thermostaat door zon beschenen de zaak afknijpt terwijl elders waterslangen kunnen bevriezen.

Ik ben erg blij ermee
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dieselkachel Planar: ervaringen?



Bericht door kampo »

Werden die niet in Rusland gebouwd ?
Groeten Kampo
Plaats reactie