Ombouw Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door L4H3 op ma 17 mei 2021, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door DJSmiley »

Busbars en terminals wel iets opgeschuurd/schoongemaakt om goed contact te krijgen?

Zijn dit de CATL cellen? Ga je ze ook testen? Ik heb begrepen dat Basen ze als 310Ah verkoopt, maar het gewoon 302Ah cellen zijn :-?
Maar omdat ze 'rond de 310' halen verkopen ze ze als 310... Chinese marketing :lol:

Goed, 600Ah voor dat geld is nog altijd een prima deal, maar toch...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Ja dj smiley het zijn boefjes die chinezen. Ja zijn geschuurd. Ik heb ze gekocht als CATL maar zie op de site ook Lishen staan. Ze komen van BASEN. Op de cell zelf staat niks alleen wat je ook op mijn geposte foto ziet. Wat wel weer mooi is dat de polen gelaserd zijn en niet met insurds. Ik ga sowieso een capacitets test doen. En dan zien we wel hoeveel AH de accu daadwerkelijk heeft. Alleen die test kan wel effe gaan duren met mijn 180 watt fan. Dat duurt dus ongeveer 48 uur omdat de accu dik 8KW is. Dit is trouwens mijn zelfgemaakte aftopper Afbeelding

Afbeelding

Owja. Tot hoever heb jij ontladen? 2,5v of 2,6v
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door Atoz »

Wees voorzichtig, want van deze jongen (je accu) ga je nooit winnen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door gsm »

Goed te lezen dat ze binnen zijn, geen tax hoeven te betalen zeker net als ik ?
Nu alles compleet maken en inbouwen wat ook leuk werk is.
Ga je ook nog isolatie plaatjes tussen de cellen plaatsen ?
Zaten de draadeindjes al in de cellen of heb je die er in gedraaid ?
Hoe ga je de kabels aansluiten ? Ik heb 2 accupolen van een oude accu op de behuizing gemaakt en daar de bestaande accuklemmen op gemaakt.

Bij mij is de accu in de camper aangesloten en werkt perfect en ben er tevreden over, zonnepaneel houd hem ook goed op peil.
Ik heb het uitgeprobeerd met de koelkast, TV en verlichting aan en geen probleem gevonden.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Hoi Gsm,

Ben blij dat ze binnen zijn want het moet voor mijn vakantie klaar zijn.
-nee been extra tax betaald. Ik had ze ook DDP besteld.
- Ja ik ga dunne isolatieplaatjes van 0,5 mm dik plaatsen. Voor het geval er lekstromen kunnen ontstaan.
- Draadeindjes zitten er vast in. Vind dit persoonlijk een betere constructie.
- Hoe ik de kabels ga aansluiten zit wel in mijn hoofd maar of ik het in de praktijk zo ga doen weet ik nog niet niet met accupolen. Denk met een bout.
- Mooi dat je tevreden bent.
- gister de eerste 4 cellen bijna volgeladen. nu op werk en vanmiddag weer verder. Zag alleen dat de cellen kwa voltage een beetje verschillen nu na het
laden maar dat trek ik straks wel recht met het topbalanceren. Ik hou je op de hoogte.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Zo de eerste 4 cellen zijn geladen tot 3,64 volt. Deze staan nu parralel om ze tot exact 3,65v te laden. De andere 4 cellen staan nu aan de acculader. Denk dat het over 5 uur wel klaar is. Topbalance gaat wel heel traaaag. Het is wel geduld hebben. Als alles over een paar dagen op 3,65 v staat de capaciteitstest gaan doen. En dan weer opladen wat ook weer 20 uur gaat duren. Dan nog alles inbouwen..Naja wel leuk allemaal om dit te doen.

Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Heb de cellen allemaal geladen in serrie met de acculader. Geladen tot 3,64v. Sommige cellen waren 3,63v. Nu alles parralel gezet en alles topballanceren op 3,65v. Echter toen ik alles parralel had gezet en ging meten waren de cellen nog maar 3,357v nu al 3 uur aan het laden met 4A dus eigenlijk 0,5 per cel omdat ik 8 cellen heb. Hoe kan dit dat met de acculader alles veel hoger stond en nu maar op die 3,357v blijf hangen. Er komt niks bij en ik moet naar de 3,65v. Dit kan dus nog uren of dagen duren denk ik dan. Weet iemand een verklaring.


Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkAfbeelding
Afbeelding
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door gsm »

Je heb nu alle cellen parallel geschakeld begrijp ik en zijn alle cellen nu nog maar 3,357V ?
Ik zou ze even los koppelen en los meten om te zien of alle cellen 3,357V zijn.
Als ze parallel staan en één cel is te laag of (niet te hopen) defect dan trekt die de spanning weg van de andere cellen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Oke dank voor de snelle tip. Ik ga dit nu direct doen. Ik hou je op de hoogte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door Mischa »

Ik begrijp het concept van de LiFePo nog niet helemaal. Zijn dit dikke LiPo-accu's ? Waar staat die Fe voor?

Een verschil wat ik zie (en misschien moet het wel zo) tussen jouw manier van laden en de manier waarop kleine LiPo accu's (gebruikt bij RC-auto's) geladen worden is dat voor de kleine accu's ook een balance-aansluiting op de accu zit, hierbij wordt de spanning van elke afzonderlijke cel gemeten, terwijl de cellen tijdens het laden wel gewoon in serie staan.
Misschien is de LiFePo wel compleet anders, dan verontschuldig ik mij nu alvast voor de onzinnige reactie :oops: :oops:

Groeten,
Mischa
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door gsm »

Hoi Micha

Er is een heel mooi topic over de LFP accu´s waar deskundigen en ervaren personen het e.e.a. goed kunnen uitleggen.
Zou ik zeker even gaan lezen
viewtopic.php?f=10&t=8474000

Fe staat voor ijzer en een LFP heeft ook een BMS nodig die de accu bewaakt en de cellen balanceert, ook de voltage van de cellen meet die.
Maar zoals gezegd zou ik even in dat topic gaan kijken en daar kan je ook beter vragen stellen over de LFP :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door DJSmiley »

L4H3 schreef:
wo 19 mei 2021, 20:31
Heb de cellen allemaal geladen in serrie met de acculader. Geladen tot 3,64v. Sommige cellen waren 3,63v. Nu alles parralel gezet en alles topballanceren op 3,65v. Echter toen ik alles parralel had gezet en ging meten waren de cellen nog maar 3,357v nu al 3 uur aan het laden met 4A dus eigenlijk 0,5 per cel omdat ik 8 cellen heb. Hoe kan dit dat met de acculader alles veel hoger stond en nu maar op die 3,357v blijf hangen. Er komt niks bij en ik moet naar de 3,65v. Dit kan dus nog uren of dagen duren denk ik dan. Weet iemand een verklaring.
Uren kan wel kloppen.... Verklaring? Je accu is veel te dik ;)

Overigens is het normaal dat de cellen na het opladen tot 3.65 en afkoppelen vrij vlot 'vereffenen' naar 3.35-3.4V.
We praten hier over verschillen van milivolts, 0.1V is al heel veel (Kijk maar eens naar de curves van een LFP cel: 80-20% scheelt geen 2V... En 0.1V afwijking is al een kleine overgangsweerstand en bij veel meters zelf binnen de toleranties. Dus lastig om daar conclusies aan te trekken.

Feit is ook al laad je in serie, er, zeker zonder topbalance, soms toch nog wel een paar Ah verschil kan zitten tussen de cellen. Vandaar ook het topbalancen. Probleem is alleen.. die 4A lader. Dat werkt wel, maar met geduld.

Ik heb een 20A versie van dat ding. Daarmee duurt het topbalancen van 4x 280Ah gemiddeld 2-4 uur, en dat is nadat ik ze eerst in serie opgeladen heb tot 1 cel afsloeg door de BMS. Met een 4A versie is dat dus 5-20 uur.. en met 8 cellen het dubbele. En da's dan een gemiddelde...

En met de voeding op 3.65V zal op het einde de stroom ook nog iets afnemen ipv de 4A dus dan gaat het nog wat langzamer ;)

Overigens meen ik te herinneren dat op DIYsolar ook wel genoemd werd dat het topbalanceren klaar is als de stroom <2A ofzo is.

Een topbalance hoeft niet perse tot strak 3.65V. Je kan dat (nagenoeg net zo goed) met 3.55 of 3.6V bereiken. Het gaat erom dat de laadstroom voldoende moet zijn om alle cellen tot een gelijk nivo te brengen. De 'minst volle' cel zal de meeste stroom pakken en zo vereffenen alle cellen zich.

Zelfs zonder voeding zal het uiteindelijk balanceren. Probleem is alleen dat dit 'jaren' kan duren, want de stroom is dan zo minimaal... Met een voeding 'forceer' je de hogere stroom waardoor ze veel sneller vereffenen, want met de minimale verschillen is dat anders niet te doen (met 10mA vereffenen van 5Ah verschil is ongeveer onmogelijk)

Bottomline: Ik zou m gewoon op 3.65V zetten en een goede 24-48 uur aan laten staan, en als de stroom <3A is gewoon afkoppelen.
Topbalancen is van belang, maar zeker als je niet van plan bent structureel 200A eruit te trekken valt is 99.9% gebalanceerd in mijn ervaring gewoon prima.

Wil je het helemaal perfect doen? Dan had je in eerste instantie al matched cells moeten bestellen (bv bij Luyuan) en niet deze CATL cellen. Dat maakt meer verschil dan 100% tot 3.65V willen topbalanceren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Dank GSm en DJ Smiley.

Waardeer het zeer dat jullie mij zo snel en goede informatie hebben gegeven. :thumbup:

Wat betreft het laden. Ik ben gewoon veel te ongeduldig terwijl ik eigenlijk wel weet dat het met 4A niet zo snel gaat.
Ik laat het de komende 50 uur nog wel lekker draaien. Ga ik ondertussen vast mijn houten accubak in elkaar timmeren en de kabelogen aan de diverse kabels persen. Mooi klusje voor de komende pinksterdagen. We gaan toch niet met de camper weg omdat het slecht weer gaat worden (zeggen ze).
Dus al met al ben ik nog wel een dikke week bezig om alles te laden . Dan nog capaciteitstest. ( die gaat ook 45-50 uur duren) en dan weer opladen met mijn 30A lader. ( dat is ook weer 20 uur) Naja je hebt wat te doen.
Maar als het dan eenmaal klaar is dan is het ook een mooi accutje. :-B
Moet zeggen dat de gelaste draadeinden aan de polen er goed uitzien en het zit goed vast.
Nogmaals dank. :cheers:
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie