Ombouw Fiat Ducato L4H3
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
@DJSmiley, ik dacht het zo : de cellen zijn nu 3,357V en volgens het tabel zijn ze dan ±94% vol dus hoeft er nog maar 6% in
6% van de 620Ah is ±36A en dat gedeeld door de 4A van de DIY lader is ±9 uur laden
Als mijn beredenering klopt waarom dan 24-48 uur aan laten staan ?
6% van de 620Ah is ±36A en dat gedeeld door de 4A van de DIY lader is ±9 uur laden
Als mijn beredenering klopt waarom dan 24-48 uur aan laten staan ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Je zit met meetafwijkingen. Die 3.357, hoe zeker/nauwkeurig is die? Als dat 3.351 zou zijn kan dat al een hoop schelen.
En belangrijker: met de topbalance staan de 8 cellen parallel. Dan is de capaciteit 8x310 = 2480Ah.
6% is dan 150Ah... en dat is :4 dus 37 uur
Capaciteitstest: die heb ik nog niet gedaan.. Maar heel eerlijk: Ga ik ooit alleen doen 'omdat het kan'. Ik heb ook nog nooit mijn dieseltank nagemeten of die 90 liter (of whatever) niet toevallig 89 liter is..
In de praktijkervaring maakt dat namelijk eigenlijk niet uit. Idem met mijn accu: 280Ah is gewoon 'vet veel'. Of dat nu 276 is of 284...
En belangrijker: met de topbalance staan de 8 cellen parallel. Dan is de capaciteit 8x310 = 2480Ah.
6% is dan 150Ah... en dat is :4 dus 37 uur
Capaciteitstest: die heb ik nog niet gedaan.. Maar heel eerlijk: Ga ik ooit alleen doen 'omdat het kan'. Ik heb ook nog nooit mijn dieseltank nagemeten of die 90 liter (of whatever) niet toevallig 89 liter is..
In de praktijkervaring maakt dat namelijk eigenlijk niet uit. Idem met mijn accu: 280Ah is gewoon 'vet veel'. Of dat nu 276 is of 284...
Laatst gewijzigd door DJSmiley op do 20 mei 2021, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Dat is nou eenmaal het nadeel van grote cellen.
Balanceer ze stuk per stuk, vervolgens allemaal parralle.
Niet omdat ik het schrijf, maar omdat onder andere (en dan komt er nu de naam van iemand/enkelen waar ik vertrouwen in heb ) ...
Waarom ook die capaciteitstest?
Herijk je ook een nieuwe emmer?
Of doen jullie dat om op dit forum te kunnen schrijven dat je de juiste cellen hebben aangekocht.
Het kan en het mag, maar ben er je dan wel van bewust dat ook daar tijd in zit.
En ja ik weet dat er duizenden filmpjes op het internet circuleren over goed gelukte capaciteitstesten, dus blijkbaar zijn ze allemaal in orde.
Al kan het natuurlijk ook zijn dat alle beeldmateriaal over slechte cellen door de overheid gecensureerd werd
Balanceer ze stuk per stuk, vervolgens allemaal parralle.
Niet omdat ik het schrijf, maar omdat onder andere (en dan komt er nu de naam van iemand/enkelen waar ik vertrouwen in heb ) ...
Waarom ook die capaciteitstest?
Herijk je ook een nieuwe emmer?
Of doen jullie dat om op dit forum te kunnen schrijven dat je de juiste cellen hebben aangekocht.
Het kan en het mag, maar ben er je dan wel van bewust dat ook daar tijd in zit.
En ja ik weet dat er duizenden filmpjes op het internet circuleren over goed gelukte capaciteitstesten, dus blijkbaar zijn ze allemaal in orde.
Al kan het natuurlijk ook zijn dat alle beeldmateriaal over slechte cellen door de overheid gecensureerd werd
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Meetafwijking ja dat is zo en bij de LFP kan dat al veel % capaciteitsverschil zijnDJSmiley schreef: ↑do 20 mei 2021, 11:03Je zit met meetafwijkingen. Die 3.357, hoe zeker/nauwkeurig is die? Als dat 3.351 zou zijn kan dat al een hoop schelen.
En belangrijker: met de topbalance staan de 8 cellen parallel. Dan is de capaciteit 8x310 = 2480Ah.
6% is dan 150Ah... en dat is :4 dus 37 uur
Parallel geschakeld daar heb ik niet aan gedacht dan klopt je berekening goed.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Wie ooit de moeite deed om tijdens het ''vol'' laden van zijn cel de spanning en de stroom te monitoren, heeft gezien dat slechts er laatste dertig minuten de spanning stijgt tot het gewenste niveau.
Nu is me dat zes van de acht keer gelukt, dus betrouw ik mijn resultaten.
Je wordt gek als je via een spanningsmeting de laadtoestand van je LiFePO4 cel wil kennen.
Nu is me dat zes van de acht keer gelukt, dus betrouw ik mijn resultaten.
Je wordt gek als je via een spanningsmeting de laadtoestand van je LiFePO4 cel wil kennen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
SOC adhv spanning is nagenoeg niet te doen inderdaad. Iets belasting, celdrift en meetafwijkingen zijn al het verschil tussen 80 of 20% vol.
De SOC van mijn bluetooth BMS gebruik ik ook niet. Ik vertrouw op mijn BMV. Die zit wat er echt uit en ingegaan is en berekend wat de SOC is adhv die gegevens. Dat is ook onafhankelijk van eventuele inzakking van spanningen onder belastingen. Ook dat kan afwijken, want die berekend het tov de ingestelde capaciteit, maar dat zal nog altijd realisitischer zijn.
De SOC van mijn bluetooth BMS gebruik ik ook niet. Ik vertrouw op mijn BMV. Die zit wat er echt uit en ingegaan is en berekend wat de SOC is adhv die gegevens. Dat is ook onafhankelijk van eventuele inzakking van spanningen onder belastingen. Ook dat kan afwijken, want die berekend het tov de ingestelde capaciteit, maar dat zal nog altijd realisitischer zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Capaciteit test doe ik alleen om te weten hoeveel AH er daadwerkelijk in de accu zit. Maar idd of dit nu 600 AH of 620AH is zal me worst zijn. Op die 20AH komt het ook niet meer aan. Maar ik wil op mijn monitor in de camper gewoon kunnen zien hoeveel erin zit. Gewoon voor het gevoel meer niet.
Heb bij Ali een capaciteitsmeter gekocht voor 15 euro. Dus ga hem gebruiken ook. Dat ding loopt dan wel 50 uur te draaien maar daar heb je ook voordeel van want hij geeft ook warmte af en dat scheelt weer 0,0065 M3 gas.
Heb bij Ali een capaciteitsmeter gekocht voor 15 euro. Dus ga hem gebruiken ook. Dat ding loopt dan wel 50 uur te draaien maar daar heb je ook voordeel van want hij geeft ook warmte af en dat scheelt weer 0,0065 M3 gas.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Ik zie op twee 4 lijnen en 20 karakters van elke accu van het BMS via twee arduino's wat gegevens in real time (nou ja per seconde meet ik) mocht de lezer het vergeten zijn ik koppel 2x 200Ah parallel.
De soc
De spanning van de accu
De stroom
De vier cellen hun spanning
Het berekende vermogen
Welke cel via het BMS aan het balanceren is
Het spanningsverschil tussen de laagst geladen en de hoogst geladen cel in mV
Als er foutmeldingen zijn worden ze getoond
De temperatuur in het BMS
De temperatuur tussen de cellen
Allemaal leuk om te zien wat er gebeurd, maar eigenlijk lijkt mij de Victron Smartshunt Accumonitor beter.
Meten is weten maar soms heel soms moet ik Victron geloven
De soc
De spanning van de accu
De stroom
De vier cellen hun spanning
Het berekende vermogen
Welke cel via het BMS aan het balanceren is
Het spanningsverschil tussen de laagst geladen en de hoogst geladen cel in mV
Als er foutmeldingen zijn worden ze getoond
De temperatuur in het BMS
De temperatuur tussen de cellen
Allemaal leuk om te zien wat er gebeurd, maar eigenlijk lijkt mij de Victron Smartshunt Accumonitor beter.
Meten is weten maar soms heel soms moet ik Victron geloven
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Het gaat langzaam maar het voltage klimt heel langzaam omhoog. Hoop hem morgenochtend te kunnen afkoppelen en dan aansluitend de capaciteits test te doen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Ook dat lijstje komt me bekend voor
Mocht je er nog geen ervaring mee hebben, plots gaat het heel snel.
Mocht je er nog geen ervaring mee hebben, plots gaat het heel snel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
ja weet het. Het laatste uur gaat het sneller en sneller en zal het amperage wat nu nog 4 AH is langzaam afnemen. Bij hoeveel Volt gaat het echt snel?
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Alle cellen volgepropt tot 3,6400v. De lader gaf nog 1,1 AH aan. Dus nog geen 140mA per cel. Dus goed zo. Alles weer los gehaald en in een 2P4S configuratie aangesloten. De capaciteis tester op 170 Watt gezet en nu maar wachten. Zal rond de 45-50 uur zijn totdat de BMS uitschakeld. Heb de cellen in de BMS op cut off van 2,6 V gezet. Kan op 2,5v maar dat tiende punt doet het wat dat betreft AH ook niet meer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Ik zou 'm iets terug draaien, naar een goede 9A
De fan koelt prima, maar na een uurtje ofzo vond ik de onderkant van dat ding (de PCB waar de mosfet op zit) wel erg warm, ondanks dat ie aan de bovenkant gekoeld werd. Ja, dan duurt het nog wat langer, maar (naar mijn mening) was 150W hitte (13V / 11A) teveel
De fan koelt prima, maar na een uurtje ofzo vond ik de onderkant van dat ding (de PCB waar de mosfet op zit) wel erg warm, ondanks dat ie aan de bovenkant gekoeld werd. Ja, dan duurt het nog wat langer, maar (naar mijn mening) was 150W hitte (13V / 11A) teveel
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)
Bedankt voor de tip Idd erg warm. Maar heb nu mijn top balanceermachine half gesloopt en beetje aangepast. Het computerventilatortje koelt nu mooi de onderkant.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk