Ombouw Citroen Jumper L3H2
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Bizarre discussie. Ik heb het zo gedaan en het werkt, dus is het goed....
Ga dus nooit af op dat soort uitspraken om je installatie te doen.
Nu lijkt het of er interpretatie mogelijk is. Nee, je leest gewoon de installatiehandleiding van de stroomverbruiker.
Daar staat in welke zekering geadviseerd word. Niet meer en niet minder.
Dat kan een 7,5 of 10A of 15A zekering zijn voor een waterpomp die 4,5A verbruikt.
Net zo met de (compressor) koelkast. Je zit daar met opstartstroom en pieken.
Vervolgens gebruik je een bekabeling van de geadviseerde sectie of je gaat die zelf berekenen.
De diameter is best of mag een maat groter, vooral voor de dieselverwarming en de koelkast.
Bij moderne led verlichting is het verbruik zo laag dat de kabelsectie bijna altijd voldoende.
Dikker mag, dunner nooit.
Hetzelfde is van toepassing voor het vermogen dat de eventuele schakelaars moeten aankunnen,
maar dat had ik al geschreven.
Ga dus nooit af op dat soort uitspraken om je installatie te doen.
Nu lijkt het of er interpretatie mogelijk is. Nee, je leest gewoon de installatiehandleiding van de stroomverbruiker.
Daar staat in welke zekering geadviseerd word. Niet meer en niet minder.
Dat kan een 7,5 of 10A of 15A zekering zijn voor een waterpomp die 4,5A verbruikt.
Net zo met de (compressor) koelkast. Je zit daar met opstartstroom en pieken.
Vervolgens gebruik je een bekabeling van de geadviseerde sectie of je gaat die zelf berekenen.
De diameter is best of mag een maat groter, vooral voor de dieselverwarming en de koelkast.
Bij moderne led verlichting is het verbruik zo laag dat de kabelsectie bijna altijd voldoende.
Dikker mag, dunner nooit.
Hetzelfde is van toepassing voor het vermogen dat de eventuele schakelaars moeten aankunnen,
maar dat had ik al geschreven.
Groeten Kampo
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Dus je reken de dikte van de bekabeling uit met de opstartstroom?
Begrijp ik dat goed?
Groet
Begrijp ik dat goed?
Groet
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Die opstartstroom heb je bv bij de dieselkachel.
Op volle vermogen verbruikt die bv 40Watt maar bij de eerste start gaat gedurende 30 seconden een gloeistift aan van 120Watt.
De compressor koelkast daar is het iets anders. Die verbruikt bv 60 Watt (5A) maar heeft een startpiek van wel 20 tot 30A gedurende 0,15 sec als de compressor in beweging komt.
Dit soort toestellen heeft meestal een ingeprogrammeerde onderspannings beveiliging.
Dus als door een te dunne bekabeling, met een spanningsverlies van 1 of 2 Volt daar even minder dan 10,5 volt op het toestel staat dan start die niet op.
Voor de zekering van die toestellen neem je altijd het advies over uit de inbouwhandleiding van de fabrikant.
De kabeldikte wordt geadviseerd in de inbouwhandleidingen in functie van de lengte. Die sectie kan je ook berekenen.
Hou daarbij rekening met alle parameters en rond af naar boven, zonder te overdrijven.
Meestal is een dieselkachel 6mm²
Koelkast 6 of 10mm²
Waterpomp 2,5 mm²
Led verlichting 0,75mm² of 1,5mm² want dat werkt makkelijker.
PS
Ik verwacht niet dat iemand in een 10 tal zinnen alles over voertuig electriciteit kan uitleggen.
Op volle vermogen verbruikt die bv 40Watt maar bij de eerste start gaat gedurende 30 seconden een gloeistift aan van 120Watt.
De compressor koelkast daar is het iets anders. Die verbruikt bv 60 Watt (5A) maar heeft een startpiek van wel 20 tot 30A gedurende 0,15 sec als de compressor in beweging komt.
Dit soort toestellen heeft meestal een ingeprogrammeerde onderspannings beveiliging.
Dus als door een te dunne bekabeling, met een spanningsverlies van 1 of 2 Volt daar even minder dan 10,5 volt op het toestel staat dan start die niet op.
Voor de zekering van die toestellen neem je altijd het advies over uit de inbouwhandleiding van de fabrikant.
De kabeldikte wordt geadviseerd in de inbouwhandleidingen in functie van de lengte. Die sectie kan je ook berekenen.
Hou daarbij rekening met alle parameters en rond af naar boven, zonder te overdrijven.
Meestal is een dieselkachel 6mm²
Koelkast 6 of 10mm²
Waterpomp 2,5 mm²
Led verlichting 0,75mm² of 1,5mm² want dat werkt makkelijker.
PS
Ik verwacht niet dat iemand in een 10 tal zinnen alles over voertuig electriciteit kan uitleggen.
Groeten Kampo
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Bij een compressorkoelkast van Dometic zit dit in de handleiding en die tabel kun je ook voor andere merken compressorkoelkast gebruiken zoals Indel en Isotherm.
Zekeren met 15 Amp volgens de handleiding.
Overigens kwam ik er gisteren nog een tegen, een 100 Amp zekering in een kabel van 10 mm2
Zekeren met 15 Amp volgens de handleiding.
Overigens kwam ik er gisteren nog een tegen, een 100 Amp zekering in een kabel van 10 mm2
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Klopt Myway staat al in mijn schema
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Hier mijn schema hoe het uiteindelijk gaat worden.
Groet, André
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Groet, André
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
geen zekering vanaf hh accu naar omvormer en naar het 12 volt verdeelzekering kastje ?
de rest
jos
de rest
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Afstand van Victron multi+ naar accu is 25 cm. Dit geld ook voor het zekeringskastje. Dan is toch geen zekering nodig?
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
die afstand is op tekening niet te zien, oke
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Ombouw Citroen Jumper L3H2
Handig, bedankt!
Welke dikte draad gebruik je van de hh accu naar het 12 v zekeringen kast? 35mm2? Kan t net niet goed lezen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Welke dikte draad gebruik je van de hh accu naar het 12 v zekeringen kast? 35mm2? Kan t net niet goed lezen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Helaas de tekening is niet echt duidelijk.
De kabel van accu naar zekeringskast is 16 mm2.
De kabel van accu naar zekeringskast is 16 mm2.
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Mooi schema, nog wat aardpunten toevoegen en het is helemaal compleet. (Bij de 'paal' komen er drie draden binnen, nu is alleen de fase en de nul getekend, de aarde komt ook binnen en mag op het chassis)