Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Ik heb je enige tijd geleden een pb gestuurd, maar daar reageer je niet op, vandaar in het topic.
Ik kan mijn reacties zelf niet verwijderen, dus verzoek aan een mod om mijn laatste 3 reacties (incl deze) te verwijderen
Ik kan mijn reacties zelf niet verwijderen, dus verzoek aan een mod om mijn laatste 3 reacties (incl deze) te verwijderen
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Het weer wordt beter, er is weer daglicht als je na het werk thuis komt.
Dus gaan we verder met de Camper.
We beginnen met de ombouw rond de gordelbok.
Ik kies er voor om het voorste stuk van de bank van metaal te maken dit vanwege de stevigheid en dit onderdeel wordt tevens de drager van een deel van de vloer voor de bank.
Het aluminium profiel op de foto laat zien op welke hoogte de vloer komt te liggen.
In de metalen hoeklijn zijn op diverse strategische posities gaten geboord ten behoeve van het monteren van houten plaatmateriaal.
Achter in de bus van onze L2H2,
Is er niet veel plaats voor het meenemen van de diverse kampeerbenodigdheden.
Dit komt grotendeels omdat onze zoon zijn slaapkamer heeft onder ons bed, maar ook door de 2 stuks AGM Accu van 150Ah.
We gaan dus de accu's verplaatsen maar ook upgraden.
Links boven de huidige situatie. Rechts boven, controle meeting.
Onder zie je 3x een liFePo4 accu van het merk "Renogy" deze hebben een capaciteit van 100Ah.
De 3 accu's hebben elk een eigen BMS, deze BMS wordt gekoppeld onderling met een Ca5e kabel en samen verbonden met het bedien/controle paneel.
Hierop kun je zien dat ze op dit moment samen nog een capaciteit hebben van 208,9Ah.
Onze AGM accu's zijn eigenlijk nog prima. Ik zal deze eventueel ter overname meenemen naar het zelfbouwtreffen.
Deze accu's wegen 37,5 KG per stuk, samen dus 75KG. De 3 stuks LifePo4 accu's wegen samen 35,4KG. Een gewichtsbesparing van 39,6KG
De nieuwe accu's komen onder de gordelbok in een metalen frame boven de Planar 2D kachel.
Dit frame is natuurlijk ook zelf gemaakt en steunt op de gordelbok en met 2 pootjes op de vloer. Ook wordt deze aan 2 wanden bevestigd.
De accu's worden met 3 korte sjorbanden bevestigd aan het frame.
Links boven krijgt het gordelbokfront deel nog een diagonaal. Dit om er voor te zorgen dat dit deel tijdens een ongeval niet om klapt.
Rechts boven en links onder zie je een DC/DC lader van maar liefst 60A. Die gaat er voor zorgen dat de accu's toch snel en goed gevuld worden bij een gebrek aan zonlicht op ons zonnepaneel. Rechts onder zie je het frame in de hammerite staan.
Linkjes
Accu: https://de.renogy.com/solarbatterie-100ah-12v/
Bediendeel: https://de.renogy.com/monitor-fur-smart ... -batterie/
DC/DC Lader: https://de.renogy.com/batterie-ladegera ... c-12v-60a/
Dus gaan we verder met de Camper.
We beginnen met de ombouw rond de gordelbok.
Ik kies er voor om het voorste stuk van de bank van metaal te maken dit vanwege de stevigheid en dit onderdeel wordt tevens de drager van een deel van de vloer voor de bank.
Het aluminium profiel op de foto laat zien op welke hoogte de vloer komt te liggen.
In de metalen hoeklijn zijn op diverse strategische posities gaten geboord ten behoeve van het monteren van houten plaatmateriaal.
Achter in de bus van onze L2H2,
Is er niet veel plaats voor het meenemen van de diverse kampeerbenodigdheden.
Dit komt grotendeels omdat onze zoon zijn slaapkamer heeft onder ons bed, maar ook door de 2 stuks AGM Accu van 150Ah.
We gaan dus de accu's verplaatsen maar ook upgraden.
Links boven de huidige situatie. Rechts boven, controle meeting.
Onder zie je 3x een liFePo4 accu van het merk "Renogy" deze hebben een capaciteit van 100Ah.
De 3 accu's hebben elk een eigen BMS, deze BMS wordt gekoppeld onderling met een Ca5e kabel en samen verbonden met het bedien/controle paneel.
Hierop kun je zien dat ze op dit moment samen nog een capaciteit hebben van 208,9Ah.
Onze AGM accu's zijn eigenlijk nog prima. Ik zal deze eventueel ter overname meenemen naar het zelfbouwtreffen.
Deze accu's wegen 37,5 KG per stuk, samen dus 75KG. De 3 stuks LifePo4 accu's wegen samen 35,4KG. Een gewichtsbesparing van 39,6KG
De nieuwe accu's komen onder de gordelbok in een metalen frame boven de Planar 2D kachel.
Dit frame is natuurlijk ook zelf gemaakt en steunt op de gordelbok en met 2 pootjes op de vloer. Ook wordt deze aan 2 wanden bevestigd.
De accu's worden met 3 korte sjorbanden bevestigd aan het frame.
Links boven krijgt het gordelbokfront deel nog een diagonaal. Dit om er voor te zorgen dat dit deel tijdens een ongeval niet om klapt.
Rechts boven en links onder zie je een DC/DC lader van maar liefst 60A. Die gaat er voor zorgen dat de accu's toch snel en goed gevuld worden bij een gebrek aan zonlicht op ons zonnepaneel. Rechts onder zie je het frame in de hammerite staan.
Linkjes
Accu: https://de.renogy.com/solarbatterie-100ah-12v/
Bediendeel: https://de.renogy.com/monitor-fur-smart ... -batterie/
DC/DC Lader: https://de.renogy.com/batterie-ladegera ... c-12v-60a/
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Luchtverwarming
Aanleg van de luchtverwarming.
Ombouw van de gordelbok
Er gaat een hoop tijd zitten in dit deel.
Aanleg van de luchtverwarming.
Ombouw van de gordelbok
Er gaat een hoop tijd zitten in dit deel.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Ik vind die accu's best betaalbaar.
Ga daar toch eens over nadenken, wanneer mijn hh-accu aan vervanging toe is...
Paul
Ga daar toch eens over nadenken, wanneer mijn hh-accu aan vervanging toe is...
Paul
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Cabine update:
Bank eruit. 2x verlaagde console erin, op de foto rechts boven zie je het hoogte verschil.
Deze verlaagde consoles heffen de hoogte van de draaischijven op.
De Stoelen hebben op deze foto's geen bekleding en schuim meer.
daarover later meer. (Alles wordt nieuw)
De vlonder die je krijgt tussen bankje en cabine heb ik voorzien van een lade van 65cm diep.
De vlonder moet nog schuin worden afgezaagd.
Ook zie je dat de gordelbok ombouw al op kleur is gebracht.
De bijrijdersstoel die ik gebruik is een omgebouwde bestuurdersstoel. dit gaat niet zonder laswerk.
Beide stoelframes zijn voorzien van een 2e montagepunt voor een links armsteun.
Tevens is de knop voor de lendensteun verplaatst. ook dit kan niet zonder laswerk.
Bank eruit. 2x verlaagde console erin, op de foto rechts boven zie je het hoogte verschil.
Deze verlaagde consoles heffen de hoogte van de draaischijven op.
De Stoelen hebben op deze foto's geen bekleding en schuim meer.
daarover later meer. (Alles wordt nieuw)
De vlonder die je krijgt tussen bankje en cabine heb ik voorzien van een lade van 65cm diep.
De vlonder moet nog schuin worden afgezaagd.
Ook zie je dat de gordelbok ombouw al op kleur is gebracht.
De bijrijdersstoel die ik gebruik is een omgebouwde bestuurdersstoel. dit gaat niet zonder laswerk.
Beide stoelframes zijn voorzien van een 2e montagepunt voor een links armsteun.
Tevens is de knop voor de lendensteun verplaatst. ook dit kan niet zonder laswerk.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Kun je mij zeggen welke koelventilator je hebt gebruikt voor de koelkast?
Bedankt.
Bedankt.
Tot 2020 Iveco zelfbouw buscamper
Vanaf 2020 Fiat Ducato 2019 H2L3 zelfbouw buscamper.
Vanaf 2020 Fiat Ducato 2019 H2L3 zelfbouw buscamper.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Sorry , dat weet ik echt niet meer.
Degene die erop zat was nog geen 0,10 waard in mijn ogen. ik heb toen een stille low RPM fan gekocht op Amazon.
Loopt ook niet continu maar alleen als de compressor draait.
Degene die erop zat was nog geen 0,10 waard in mijn ogen. ik heb toen een stille low RPM fan gekocht op Amazon.
Loopt ook niet continu maar alleen als de compressor draait.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Bekleding en tafel deel 1
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Bekleding deel 2
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Bekleding deel 3
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Bekleding en tafel deel 4
Er moet natuurlijk nog een blad op.
Er moet natuurlijk nog een blad op.
Laatst gewijzigd door zuk4wd op ma 07 nov 2022, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Control center.
Van links naar rechts.
Victron BMV-712 + Hoofdschakelaar van de koelkast
Travelscreen* https://dmcontrols.nl/ (Fantastisch touchscreen ontworpen door 1 van onze forum leden.)
Victron Digital multi control t.b.v. de Victron Omvormer
Renogy Lifepo4 Battery monitor.
De Victron BMV-712 set is overbodig, maar die had ik toch al.
Het kan geen kwaad om de beide systemen de accu te laten controleren, en dus elkaar.
(ik moet wel zeggen dat er nauwelijks verschillen zijn mits je de parameters in de BMV-712 goed hebt ingesteld)
* Het systeem werkt met een touchpanel van 7" of 5".
Alle te bedienen componenten worden aangesloten op een DIN-Rail module.
De mogelijkheden voor het aansturen en uitlezen zijn groot.
Je kan er mee:
5x verlichtingsgroep mee dimmen (op te slaan in meerdere presets)
6x relais schakelen (Denk aan waterpomp, Radio, USB aansluitpunten, etc)
4x Tanksensor op 3 verschilleden manieren
2x Victron Ve. Direct (MPPT, BMV-712, etc)
meerdere contact ingangen waarmee je bijvoorbeeld een lichtpreset kunt oproepen.
2x temperatuur voeler waarvan 1 met hygro sensor (Lucht vochtigheid)
je kan hier dus ook mee je elektrisch vloerverwarming aansturen.
er wordt nog gewerkt aan meerdere uitbreidingen o.a. het direct aansturen van Planar verwarming.
voor meer info: https://dmcontrols.nl/
Van links naar rechts.
Victron BMV-712 + Hoofdschakelaar van de koelkast
Travelscreen* https://dmcontrols.nl/ (Fantastisch touchscreen ontworpen door 1 van onze forum leden.)
Victron Digital multi control t.b.v. de Victron Omvormer
Renogy Lifepo4 Battery monitor.
De Victron BMV-712 set is overbodig, maar die had ik toch al.
Het kan geen kwaad om de beide systemen de accu te laten controleren, en dus elkaar.
(ik moet wel zeggen dat er nauwelijks verschillen zijn mits je de parameters in de BMV-712 goed hebt ingesteld)
* Het systeem werkt met een touchpanel van 7" of 5".
Alle te bedienen componenten worden aangesloten op een DIN-Rail module.
De mogelijkheden voor het aansturen en uitlezen zijn groot.
Je kan er mee:
5x verlichtingsgroep mee dimmen (op te slaan in meerdere presets)
6x relais schakelen (Denk aan waterpomp, Radio, USB aansluitpunten, etc)
4x Tanksensor op 3 verschilleden manieren
2x Victron Ve. Direct (MPPT, BMV-712, etc)
meerdere contact ingangen waarmee je bijvoorbeeld een lichtpreset kunt oproepen.
2x temperatuur voeler waarvan 1 met hygro sensor (Lucht vochtigheid)
je kan hier dus ook mee je elektrisch vloerverwarming aansturen.
er wordt nog gewerkt aan meerdere uitbreidingen o.a. het direct aansturen van Planar verwarming.
voor meer info: https://dmcontrols.nl/
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Kosten indicatie van dat travelscreen?
Interessant...
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Interessant...
Sent from my iPad using Tapatalk Pro