Route naar Macedonië: tips gevraagd

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrankV
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 22:00
Locatie: Geldrop

Route naar Macedonië: tips gevraagd



Bericht door FrankV »

Hallo,

Wij zijn van plan deze zomer met de camper naar Macedonië te gaan. Een neefje trouwt in Skopje met een Macedonische. Nu zitten we een beetje te dubben over de route. Plan is om via Kroatië te reizen, we moeten dan een stukje door Kosovo (en Montenegro). Omdat wij nog nooit die kant op zijn gereden, is alle hulp welkom...
Moeten we dan nog met bepaalde zaken rekening houden? Ik heb ergens gelezen dat de meeste verzekeringen daar niet geldig zijn en dat we ter plekke een aparte WA verzekering moeten afsluiten. Klopt dat nog steeds?
Zijn alle grensovergangen van Montenegro naar Kosovo gewoon open? Nog adviezen over de route door Montenegro en Kosovo?

Andere tips & trucs ben ik ook zeer dankbaar voor.....
Groeten,
Frank

Dethleffs A5881HG 2005, 2.8 JTD
Uitgeschreven

Re: Route naar Macedonië - tips gevraagd



Bericht door Uitgeschreven »

Ik rijd altijd via Hongarije en Servië ;Mooiste en snelste weg.
Uw verzekering is er geldig.
Kosovo wil je niet doorrijden.Daar mag je extra betalen voor verzekering en je kan er op afdingen .
In Servie heb je peage's zoals in Frankrijk .Redelijk goede autostrade en alles goed aangeduid,ook Skopje.
Totaal een 25 euro peage de laatste keer.
Hoe het zit met de grenzen nu weet ik niet. verleden jaar via Albanië naar Griekenland geweest om de problemen te vermijden ,indien ze er dan al waren.Montenegro 7 euro taks.
Oostenrijk en Slovenie samen ongeveer 25 euro.
Hongarije de laatste keer (2 jaar terug ) 13 euro .
Macedonië was goedkoopst om te tanken. Langs de autoweg betaald met bankkaart.
Beste weg (volgens mij) autostrade van in Luxemburg ,Duitsland,Oostenrijk (salzburg) Wenen,Boedapest ,Servië Skopje .

https://www.google.be/maps/dir/Kortrijk ... ,+Macedonië+(VJRM)/@46.144193,3.7171204,5z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x47c33ae2d8706a49:0xf791d8c0a601b993!2m2!1d3.2577263!2d50.8194776!1m5!1m1!1s0x135415a58c9aa2a5:0xb2ed88c260872020!2m2!1d21.4279956!2d41.9973462

2250 km
Toedeledoki

Re: Route naar Macedonië - tips gevraagd



Bericht door Toedeledoki »

Voor 2 jaar terug nog geweest. Albanie, Kosovo etc. Allemaal geen enkel probleem ondervonden. De route langs de Kroatische kust is prachtig.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Route naar Macedonië - tips gevraagd



Bericht door faalhaas »

Op het moment op weg naar Griekenland via Kroatie (kustweg) en Montenegro. Als je er een leuke rijtrip met stops van wil maken zeker aan te raden. Als je een snel van A naar B route van wil maken zou ik zeker die kustweg niet aanraden.
Gebruikersavatar
FrankV
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 22:00
Locatie: Geldrop

Re: Route naar Macedonië - tips gevraagd



Bericht door FrankV »

Dank voor de reacties!

De een zegt niet door Kosovo rijden en de ander schrijft dat het geen probleem is. Nu weten we het nog niet..... Nog maar even meer info zoeken.....
Groeten,
Frank

Dethleffs A5881HG 2005, 2.8 JTD
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Route naar Macedonië - tips gevraagd



Bericht door Vertrokken2 »

Kosovo kun je best doorrijden. Maar het is wel maffialand daar. Slapen zou ik dus alleen doen op een camping of zo.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Uitgeschreven

Re: Route naar Macedonië: tips gevraagd



Bericht door Uitgeschreven »

Ik zei dus Kosovo wil je niet doorrijden,ik heb niet gezegd dat het niet kon. Het staat niet op je groene kaart van de verzekering; En dat weten ze daar aan de grenzen heel goed;
Ze vroegen me 70 euro voor doorrijden,verzekering was een blaadje ;
Na pingelen en veel over voetbal ging het tot 30 euro.
Veel is daar niet te zien,weinig wegwijzers. bevolking was wel vriendelijk.
Als ik stopte en op de kaart keek ,kreeg ik direct iemand die me wou helpen.
Slechte wegen, is wel 4 jaar geleden; Aan de grens stonden er met zwaar geschut.
misschien liggen er nu autostrades.
Is nog altijd geen officieel erkende staat/land.
Maar ga eens zien en laat me dan weten in hoeverre het gevorderd is. dan weten we het allemaal.
Je moet sowieso Oostenrijk en Slovenië betalen ,of ga je daar ook binnendoor rijden?
Bent dan wel even op de baan.at verwacht je van een land dat kapot is geschoten en 20 jaar zal nodig hebben om te herstellen.

W
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Route naar Macedonië: tips gevraagd



Bericht door Digiwalker »

In 2011 zijn wij in Macedonie geweest.
https://sites.google.com/site/griekenla ... /macedonie
Vooral Ohrid kon ons zeer bekoren.
Alleen camperplaatsen zijn moeilijk te vinden. De campings gaan pas in juni of juli open dus daar heb je ook niks aan.
Maar er zijn veel parkeerplaatsen bij monumenten en waterbronnen.
De politie heeft tegen ons nooit moeilijk gedaan en zelfs geholpen met het zoeken van een plek.
Ik zie dat ik helemaal geen kaart heb van Macedonie met camperplekken maar wel van Albanie, Servie en Griekenland.
Hier heb je de links:
https://drive.google.com/open?id=1LJxec ... sp=sharing
https://drive.google.com/open?id=1y4jdE ... sp=sharing
https://drive.google.com/open?id=1TO4Sa ... sp=sharing

In Ohrid kan je de gasflessen laten vullen. Ze hebben er allerlei verloopstukken.

Gedoogplekken in Ohrid
Parkeerplaats achter politieburo : 41.102934, 20.807317
Parkeerplaats voor het bruggetje : 41.104264, 20.808116
Grote busparking : 41.106237, 20.810412
Bron met parkeerplaats : 40.967872, 20.814577

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
FrankV
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 22:00
Locatie: Geldrop

Re: Route naar Macedonië: tips gevraagd



Bericht door FrankV »

Zeker! Hartelijk dank!
Groeten,
Frank

Dethleffs A5881HG 2005, 2.8 JTD
Plaats reactie