massa rijklaar verminderen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door Tec »

Toon schreef:of je C rijbewijs halen
als de camper zo goedkoop is moet dat er ook wel bij mogelijk zijn
Dat heeft geen enkele zin als het kenteken gewicht max. 3500 kg is.
Of het moet al een camper zijn die ooit terug gekeurd is en weer naar een hoger gewicht gekeurd kan worden.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Lord Ruud

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door Lord Ruud »

Volgens mij mag je in Belgie zwaarder rijden.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door Gerard056 »

Verklaar dat eens uit Ruud , want dat snap ik even niet ?

Gerard.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door hathi »

Lord Ruud schreef:Volgens mij mag je in Belgie zwaarder rijden.
Klopt Ruud maar dat mag in NL ook,........net als drugs ,of door rood rijden,of meer lading dan toegestaan,gebeurd iedere dag en word al jaren gedoogd,waar gaat het over ???
Hans
Lord Ruud

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door Lord Ruud »

Ik dacht dat in tegensteling met nl je met klein rijbewijs in be zwaarder dan 3500kg mach rijden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door Cee Pee »

De houder van een rijbewijs B+E mag een samenstel** besturen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 750 kg en ten hoogste 3.500 kg.
Indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 3.500 kg bedraagt, is het rijbewijs C1+E vereist.
De houder van een rijbewijs B+E, afgegeven vóór 01/05/2013, mag een samenstel** besturen, bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de MTM* van het samenstel** niet meer dan 12.000 kg bedraagt
Bron.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door campertje »

@TS

In Belgie wordt de camper standaard gewogen bij aankoop/verkoop keuring.
Daar wordt hij gewogen met gastank, volle water tank, chauffeur, alle extra's etc. (de precieze details weet ik ff niet :| )

Waarschijnlijk kom je zo aan het genoemde laadvermogen.

In NL is dat anders. Daar probeert (bijna) iedereen een zo laag mogelijk gewicht op het kenteken te krijgen vanwege de Motorrijtuigen belasting.

Omdat je de vraag in NL stelt gaat iedereen er dus vanuit dat je het over het gewicht /laadvermogen hebt wat op het kenteken staat, zonder alle extra's.

Als de eigenaar de camper nog niet zo lang heeft kun je op het keuringsverslag het gewicht aflezen. Je kunt er dus al 100kg afhalen indien je met (bijna) lege watertank gaat rijden :thumbup:
Ook de gastank kun je wel wat mee winnen. Reserve wiel kun je ook weer wat winnen. Trekhaak eraf.

Zoals Toon ook al aangaf: wel goed op vocht controleren. Meestal schilderen ze hem niet alleen maar omdat ze het mooi vinden :bang:

Dus waarschijnlijk lukt het wel om met de genoemde camper met 2 personen en oppassen wat je meeneemt zo rond de 3500kg te blijven tijdens het rijden.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door freddorr »

Dat is niet helemaal juist Toon. Ook met een C/C1 rijbewijs mag je niet met een overbeladen camper rijden.
Dan zal toch ook de MTM aangepast moeten worden, en dat kan alleen als het certificaat wat bij de camper zit/zou moeten zitten dat toe laat.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door Kroppie »

edison schreef:maar hoe doe je dat Jos? Je gaat naar een camper kijken, en zegt dan tegen de koper: tot straks, ik ga hem even gaan wegen....
ik neem aan dat je serieuze belangstelling voor een camper hebt ,dan wil je ook een proefrit maken , dan ga je dus van te voren naar een weegadres in die buurt zoeken (google ) en tijdens de proefrit ff langs die weegbrug,
kun je van te voren melding van maken bij verkoper , maakt hij daar een probleem van , hoef je niet eens heen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door bently »

edison schreef:

Maar als ik de LPG tank van 30L vervang door een gasfles van 10l, dan win ik al 30kg. Als ik het reservewiel vervang door een spuitbus, dan win ik weer 25kg. Als ik de velgen vervang door lichtmetalen exemplaren, dan win ik weer 40kg (dit zijn mijn schattingen).

Ik win dus 95kg aan laadvermogen. In totaal dus 230kg laadvermogen. Met 2 personen lijkt me te moeten lukken.

Is dit een gek idee? Ed
Dat is inderdaad een gek idee !
Je rekent wel effe verkeerd. Aan gas verdien je hooguit 10 KG, ( of je moet een ALU gasfles nemen ). Aan de lichtmetalen velgen verdien je hooguit 3,5 KG per velg. Dan nog te hopen dat je géén groter lek in je banden rijdt.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door Gino608D »

Ben je al gewoon eens naar de camper gaan kijken? Wellicht haak je binnen vijf minuten al af. Als ik naar de rechter bovenhoek kijk zie ik al een heleboel tape zitten. Dat zal er niet voor niets zitten.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
edison

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door edison »

Idd, die tape is net de reden dat ik niet gaan kijken ben
wiewaan
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:52

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door wiewaan »

Met het vervangen van de velgen is geen gewicht te besparen scheelt bijna niets minder dan 2 kg per velg. :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: massa rijklaar verminderen



Bericht door Kroppie »

en sommige lichtmetalen velgen zijn zwaarder dan de stalen , ja ze zijn gemaakt vvan lichtmetaal , maar dat zegt niets over of ze inderdaad ook lichter zijn dan de originele stalen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie