Griekenland vs Sardinië

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2259
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Griekenland vs Sardinië



Bericht door M2 »

Wij fervente Griekenlandgangers gaan mogelijk dit voorjaar naar Sardinië. Voor het eerst.
De planning was eigenlijk naar het zuiden van Griekenland inclusief het eiland Kythira, maar waarschijnlijk kunnen we dit jaar niet het aantal weken opnemen die we gewend zijn. Helaas...

Zijn er forumleden die ervaring hebben met beide bestemmingen en die een vergelijk kunnen maken op punten zoals:

-Vrije camperplekken (we zijn op Greece rustige eenzame plekken aan het strand gewend)
-toilet en vuilwater lozen, waterinname
-Tolerantie van vrij kamperen (zelden een probleem gehad in Greece)
-Vriendelijkheid bevolking
-Bereikbaarheid van stranden

Wij zijn niet van de campings dus info daarover is niet van belang.

Groet,
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door Digiwalker »

:( Dus voor jullie gaat het campertreffen in Boza niet door??
een gezond 2016 trouwens en maar snel tot weerziens

Rene
:wave:
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2259
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door M2 »

Hoi Rene,

Helaas ziet het er op dit moment zo uit :thumbdown:
Waarschijnlijk wordt de vakantie te kort om helemaal naar het zuiden te rijden. De reistijd staat dan niet meer in verhouding tot de verblijfstijd.
Als warme bestemming met een wat kortere reistijd leek ons Sardinië wel aardig.
Ik ben al wat aan het googelen, maar als ik het een en ander zo lees kan het wat vrij kamperen bij lange na niet op tegen Griekenland.

Dan blijven we natuurlijk nog wel met het probleem van die voorraad ouzo van jou zitten. Eens zien of we dat voor die tijd nog ergens kunnen oplossen :cheers:

En uiteraard de allerbeste wensen voor jullie!

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door Amstel »

Hi again, Michel!
Ons subjektive perspectief van Sardinien met de camper van 8 maart tot 13 april 2012. We hadden in ieder geval prachtig weer, volop zon, alleen de laatste twee dagen wat regen.
Wij gaan graag buiten het touristenseizoen op weg, lekker rustig en ruimte genoeg om vrij te staan. Er zijn veel Camperparks op Sardinien die toen vrijwel allemaal onbemand of gesloten waren. Dat vonden wij dus geen nadeel. De camperparks onder hoogseizoen weten wel betaald te nemen, nog beter als op 't vaste land van Italien dus. Onze camperparkeringen kregen we van WOMO-Schulz. of NKC.
Er zijn veel natuurgebieden en strandparkeringen waar ook in 't hoogseizoen ruimte genoeg is om vrij te staan. We zijn nergens wegggestuurd of lastig gevallen, behalve in Cala Gonone http://amstel.se/sa/day/120314.html (jij kan toch Zweeds?), maar dat was dus geheel ons eigen schuld en we kwamen er zonder boete vanaf. Wat natuur en stranden betreft vinden wij Sardinien onverslaanbaar, rond de Mediterranean en binnen Europa. De bewoners zijn weliswaar niet zo vriendelijk, behulpzaam en gastvrij als de Grieken, ze zijn wat meer gedistantieerd, de Sardientjes, maar misschien hadden we pech, kwamen in de verkeerde tijd of hebben 't verkeerd begrepen. Het noorden van Sardinien "Costa Smeralda" was wel prachtig maar niet zo campervriendelijk om vrij te staan, veel verbodsborden en hoogspringlatten. Daar hadden wij in april dus geen last van, mooie stranden bij Porto Pollo. De ferryprijzen worden waarschijnlijk door Costa Smeralda bewoners gezet, ondanks laagseizoen was ook de ferry aan de prijzige kant. Het zuidoosten, zuiden en westen van dit, rondom prachtige eiland, vonden wij het mooist en minder duur. We gaan er zeker weer naar toe, maar dan wel in't najaar om ook van het heerlijke heldere zeewater te genieten. Het vrijstaan op Sardinien is weliswaar niet zo gemakkelijk als Griekenland, maar wel makkelijker als op Sicilien dat meer verdeeld is in privéeigendom met muren, hekken en omheiningen. Sardinien heeft veel meer collectieve natuurgebieden zonder omheiningen. Sicilien is gezelliger maar Sardinien is mooier.
Fontanella's om water te tanken zijn er meer als genoeg en 't lozen is zoals in Griekenland in 't laagseizoen, maar helemaal geen probleem in 't hoogseizoen. En die prachtige stranden! We kregen er niet genoeg van!
Groeten, Julian
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2259
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door M2 »

Dank je wel Julian!

Ik denk dat het een behoorlijk verschil maakt tussen maart/april en mei/juni. En ik ben bang dat situaties als deze Afbeelding
op Sardinie niet zullen voorkomen...

Wat ik zo lees op diverse Duitse fora is zeker de laatste paar jaren het vrij kamperen er niet gemakkelijker op geworden. Maar misschien heb ik alles in een depressieve bui gelezen.

Het wordt lastig dit jaar....

groet,
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door Amstel »

Hoi Michel!
Nou is 't niet zo dat ik jullie naar Sardinie wil jagen, 't zou natuurlijk leuker zijn jullie ook in Griekenland tegen te komen maar ik wil je toch tegenspreken. Je ziet 't misschien niet zwart maar wel wat grijser! Volgens mij is 't lichtgrijs! :-B
Uiteraard maakt 't groot verschil of je in laag- of hoogseizoen een land of streek bezoekt.
Wij hebben ook in Griekenland vaak op plaatsen gestaan waar we in 't hoogseizoen nooit over zouden denken om daar te gaan staan. In 't algemeen wordt in geheel Europa het vrij staan ieder jaar wat moeilijker. Probeer 't maar aan de westkust van Zweden in July! Gaat wel, maar niet zo makkelijk! Zweden en Noorwegen staan bekend als beste(?) vrijstaan-landen in Europa.
Zoals ik 't zie, is 't nog geen probleem om op Sardinie in Juni-Juli vrij te staan. Niet zo vrij als in April-Mei maar wij hebben, vooral in 't zuiden en westen, plekken genoeg gezien, zoals op je foto, waar we ook in Juni-Augustus zouden kunnen staan. Niet dat ik 't weet maar wel dat ik 't heb gelezen.
De Bossche Bollen heb ik ook altijd graag gelezen, die staan altijd vrij, die weten het wel en zijn er in juni 2012 en sept. 2014 weer geweest. Bovendien zijn ze ook vaak genoeg in Griekenland geweest om een oordeel te geven! Had leuk geweest met een reactie van de Bolletjes in deze vraag "Griekenland vs Sardinien" in 't hoogseizoen! Daar wachten we op!
Groeten, Julian
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door Bossche Bollen M&R »

De Bossche Bollen heb ik ook altijd graag gelezen
En daar zij ze dan... de Bossche Bollen... echt bij toeval dat ik dit nu tegen kom... maar leuk om te horen dat er echt iemand is die wel eens een reisverslag van ons leest :lol3: :bow:

Tja, wat moet ik over het onderwerp zeggen... we hebben inderdaad meerdere malen Griekenland en Sardinie 'gedaan'. Zie voor reisverslagen onze website http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl/ en de divers fotowebsites die hier onder aangegeven staan. Ik moet het e.e.a. nog bijwerken, loop helaas hopeloos achter, maar tis zo veel leuker tijd te steken in een volgend avontuur :-B Ik zie nu zelfs dat ik nogeeneens foto's van Sardinië 2014 op een site heb gezet, of het reisverslag van 2008, binnenkort maar eens doen :oops:

Ik vind het lastig te vergelijken... maar wat wel mijn eerste gevoel hierbij is, is dat het vrijheidsgevoel wat je inderdaad vind op de afgelegen stranden van Griekenland, je dat op Sardinië niet zo sterk zult ervaren. Een strandje voor jezelf zul je niet gaan meemaken, en op de meeste stranden is het duidelijk aangegeven dat het niet mag en is de controle er ook. We hebben altijd wel wat moeite gehad met vrije plekken te vinden op Sardinie, wat de laatste vakantie daar in 2014 resulteerde uiteindelijk in 10 dagen op één plek te staan. Zeer uitzonderlijk voor ons, maar het was wel geweldig mooi. Maar ook daar was controle, zelfs een steen leggen onder een wiel om wat rechter te staan mocht niet van de politie, onder het motto 'parkeren mag, kamperen niet'. We stonden daar 10 meter van een azuurblauwe snorkel-lagune af, maar de stoeltjes mochten niet bij de camper, wel 10 meter verder op het strand. Tja, maar regels zijn nou eenmaal regels en het gedogen wat wij in Griekenland gewend zijn, hebben we daar niet ervaren.

Het binnenland vonden wij redelijk saai, sta je wel wat makkelijker vrij en vind je hier en daar waterbronnen. Bevolking verder hebben we als zeer vriendelijk ervaren en stranden zijn bereikbaar zoals overal: soms moet je een zandpad inslaan en volgen om op een droomplek te komen, soms kom je er gewoon langs.

Mocht je nog interesse hebben, je kunt de reisverslagen doornemen op mijn eerder aangegeven site, daar staan ook overzichten bij met coördinaten van onze overnachtingen. En heb je nog vragen, stel ze gerust!!

Groet,
Marcel
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door Amstel »

Dank je wel Marcel, voor een uitstekende "kijk op zaken". :thumbup:
Zo is 't eigenlijk in grote delen van Italië in 't hoogseizoen: wel parkeren maar niet camperen buiten de camping of camperplaats. Ik denk dat M2 nu wel overtuigd is waar ze dit jaar naar toe gaan en dat vind ik natuurlijk ook leuker, met de kans op een ontmoeting en een paar Ouzo's. :cheers:
Julian
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2259
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door M2 »

@ Marcel(Bol):Ah kijk.... daar zijn de langverwachte Bollen dan :D.
Bedankt voor je reactie Marcel! Wel bijzonder dat Monique en ik toevallig net even daarvoor hadden besloten om toch weer naar Griekenland te gaan. Op de een of andere manier voelden wij ons toch niet aangetrokken tot Sardinië. Het zal absoluut mooi zijn daar, maar o.a. het minder tolerante gedoogbeleid (ik ben ook aan het chatten op het Duitse Wohnmobilforum.de) deed ons toch beslissen om naar ons geliefde Greece te gaan, ondanks dat we wat minder vakantiedagen hebben dan gebruikelijk.
En net nadat we e.e.a. in gang hadden gezet kwam jouw posting. Voor ons een bevestiging.



Oh ja, en de groeten,
Michel
Laatst gewijzigd door M2 op ma 25 jan 2016, 2:05, 1 keer totaal gewijzigd.
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Hoi Michel, super dat je voor Griekenland hebt gekozen, tis volledig te begrijpen! Wij zitten nog te twijfelen voor dit jaar, maar het kan zomaar zijn dat ook wij weer die kant op gaan. Heel Europa inmiddels gezien van de Noordkaap tot Schotland, Zuid Portugal, de balkan incl. Albanie etc, maar Griekenland is toch echt wel het camperland bij uitstek indien je goed weer in combinatie met grenzeloos vrijheidsgevoel en strandjes-voor-jezelf adoreert.

Heb een mooie tijd! :D

Groet,
Marcel
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Griekenland vs Sardinië



Bericht door Digiwalker »

@ Bossche Bollen,
Zijn jullie dan ook van de partij op de " Gagahappening" in Boza ?
Hopenlijk komt Julian " I have a dream" verkleed als lady Gaga.

Rene


Verstuurd vanaf mijn SM-T210R met Tapatalk
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Plaats reactie