Laden huishoudaccu en voltage

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
bjveen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 apr 2008, 21:43
Locatie: Capelle aan den IJssel

Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door bjveen »

Hallo,

Een vraagje,

wanneer ik mijn camper aan het stroom zet gaat het lampje van de acculader branden, dus de huishoud accu laadt op.
Meet ik dan het voltage in de camper dan is hij 13,6V, terwijl deze normaal toch 12V hoort te zijn?
De 12V geeft hij ook aan wanneer de acculader niet laadt.

Omdat mijn trapje niet uitgaat wanneer hij aan de stroompaal hangt denk ik dat er iets is met de acculader. Wat is jullie mening, is er iets defect ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"....iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen...
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Laden Huishoud accu en voltage



Bericht door WdePundert »

Dat is volkomen normaal hoor. Bij mij is dat ook zo.
Het probleem met het trapje natuurlijk niet, maar staat daar m.i. los van
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
bjveen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 apr 2008, 21:43
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Laden Huishoud accu en voltage



Bericht door bjveen »

Ok dank dan zoek ik even verder :-)

Bart
"....iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen...
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door c.westerman »

Ik heb gisteren de accu's even gemeten met de multimeter, 12,4 volt na 3 maanden stilstand. Volgens mij moet je laden met 14,4v en dan een dag rust moet de accu ongeveer 12,7 v zijn. Grt Casper
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door pwhooftman »

He, dat bedieningspaneel heb ik ook (Riviera opbouw) :-B

Vraag aan de reageerders: als ik mijn camper aan de walstroom hang wordt de huishoudaccu direkt geladen (rode led op de foto brandt, ik meet 13,6 volt op de hh accu). Maar omdat de hh nog vol is slaat de lader snel af en zakt de spanning na enige tijd naar ca. 12.6 volt. Maar ik heb de indruk dat daarna de 12v gebruikers in de camper te lang de hh accu leeg trekken en hij pas weer gaat laden als de accu bijna leeg is. Ik heb nl. een keer de ledjes van 3/3 naar 2/3 naar 1/3 zien gaan voordat hij ging laden. Naast dat dit m.i. niet goed is voor de accu loop ik ook het risico dat ik net voordat de accu leeg is, afkoppel en vertrek. Als ik dan een korte rit zou hebben arriveer ik daarna met een niet volle hh accu. Ik had verwacht dat er bij aangesloten walstroom permanent 13+ volt op de accu zou staan opdat deze permanent vol blijft. Ervaren jullie ook dit pendelgedrag bij het laden, en is de ondergrens instelbaar?
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door Vertrokken3 »

Iets klopt er duidelijk niet.

Normaal is het zo.....

Een onbelaste batterij, zonder lader eraan geeft een spanning van zo'n 12,6V (vol, gewone natte, sommige gel/agm wat meer)

Met de 230V lader eraan;
- batterij ontladen dieper dan 80% => batterij is in bulklading => spanning van ...... tot de laadspanning van de lader.
- batterij ontladen tussen 80 en 100% => batterij is in absorptielading => de laadspanning van de lader.
- batterij vol => de druppelspanning van de lader.

Ik weet niet welke lader er inzit ????
Maar als voorbeeld een EBL99......... die heeft een laadspanning van 14,3V en een druppelspanning van 13,8V.
Dus zou onbelast en zonder lader, de spanning ergens rond de 12... 12,6V moeten zijn.
Met de lader erop ergens tussen de 12 en 14,3V wanneer de lading minder dan 80% is en wanneer de lading ergens tussen de 80 en 100% is 14,3V.
Daarna (batterij vol) gewoon 13,8V.)

Het gevolg is dat wanneer de lader opstaat, de lader altijd minstens 13,8V moet geven, dus hoger dan de batterijspanning en bijgevolg alle verbruik niet van de batterij kan komen maar rechtstreeks van de lader.
Maw, de batterij blijft dus gewoon vol.

Opmerking, wanneer het verbruik meer is dan de lader kan trekken, zakt deze zijn spanning en zal de batterij wel bijspringen, maw ontladen worden.
Maar dus enkel wanneer er een vrij groot verbruik is.

Hier vertelt men dat de batterij ontladen wordt terwijl de camper aan de paal hangt, dit is dus absoluut niet normaal.
De lader hoort de batterij bij te laden, vol te houden en de stroom aan verbruikers te leveren.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door pwhooftman »

Noorderkempen schreef:Iets klopt er duidelijk niet.


Hier vertelt men dat de batterij ontladen wordt terwijl de camper aan de paal hangt, dit is dus absoluut niet normaal.
De lader hoort de batterij bij te laden, vol te houden en de stroom aan verbruikers te leveren.
Hallo Noorderkempen. Dus de rode led zou ook permanent moeten branden zolang je aan de walstroom hangt?

Ik heb de lader er pas uitgehad en opengemaakt. Behalve een bijna uitgefikte aansluiting voor de koelkast was er verder niets te zien aan de printplaat, en waren de relais in goede staat (stuk voor stuk getest). Op de print staat Nordelettronica en elders op de print staat NE41.1 Alle bekabeling naar de huishoudaccu lijkt in goede staat.

Ik vraag me af of het ooit zo had moeten werken dat de lader druppellaadt. Waarom zou er dan een rode led op het instrumentenpaneel gemaakt worden als die toch permanent zou branden?

Of is het gedeelte met de weerstanden, diodes e.d. de druppellader? De camper heeft immers ook allerlei niveau sensoren voor watertank e.d.

En misschien moet ik dit eenvoudiger aanpakken: gewoon permanent een acculader van een paar tientjes monteren, rechtstreeks op de hh accu.

Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door Vertrokken3 »

Op de een of andere manier zie ik de afbeeldingen niet in dit onderwerp.
Wel gewoon de vermelding "afbeelding" een link, maar ik krijg een foutmelding wanneer ik hem aanklik.

Dan maar zonder afbeelding :-B

Het is toch te gek voor woorden dat een systeem zou bestaan zoal je beschrijft.

Het is heus zoals ik hogerop vermelde.
Een lader moet altijd minstens zijn druppelwaarde afgeven, bv 13,8V.
Behalve dus wanneer de batterij flink ontladen is, dan is er een kans dat de batterij de lader onder die druppelwaarde trekt.

Een camperlader hoort echt wel het gewone verbruik op te vangen, met de lader eraan mag de batterij niet leeg lopen. (Tenzij dus bij een grotere verbruiker dan dat de lader aankan)

Wat de leds betreft, deze info zou je in de handleiding kunnen lezen.
Mij lijkt het logisch dat de led die aanduid dat de lader aanstaat gewoon altijd oplicht wanneer de camper aan de paal staat.

Blijkbaar gaat ie bij u uit, dat zou er kunnen op wijzen dat de lader geen druppelspanning geeft. Dus na de absorptiefase zou ie moeten omschakelen, maar om de een of andere reden gebeurd dat niet.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door pwhooftman »

Noorderkempen schreef:
Wat de leds betreft, deze info zou je in de handleiding kunnen lezen.
.
Helaas, die heb ik niet.

Maar Nordelettronica NE41.1 is inderdaad het type, dus ik heb wat te googelen :-)
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door pwhooftman »

Inmiddels weet ik zeker dat deze lader geen druppellader functionaliteit heeft. Door het nazoeken van de componenten op de printplaat (zoals de LM324N IC) blijkt dit gedeelte van de printplaat een laadcircuit te zijn wat bij een bepaald voltage inschakelt, en bij een bepaald hoger voltage weer uit. Via de potmeter kunnen deze drempelwaarden ingesteld worden,

Zie http://www.circuitsgallery.com/2014/01/ ... rcuit.html voor een beschrijving van zo'n laadcircuit.

En het gedeelte van de print:

Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door Vertrokken3 »

Je mag natuurlijk niet de foute conclusie trekken dat omdat eenzelfde comperator-ic is gebruikt dat beide schakelingen net hetzelfde doen.

Het schema en de print zijn duidelijk twee verschillende schakelingen.

Een LM324 is een universeel ic, daar kan men alle kanten mee op.

Bij het schema stop de lader wanneer een bepaalde spanning is bereikt, maar je kan met herzelfde ic net zo goed een schakeling bouwen die niet stopt maar naar een lager druppelspanning gaat.

Nu kan ik me niet voorstellen dat "nordelectronica" geen druppellader zou gebruiken voor een camper.
Campers hebben normaal altijd een bepaalde verbruiker terwijl ze aan de lader staan, zou de lader gewoon stoppen dan loopt de batterij telkens leeg, of de lader zal gaan hikken. (regelmatig aan uit schakelen)
Dat kan toch de bedoeling niet zijn.

ik stel voor dat je bij nordelectronica even meer inlichtingen vraagt, wat de lader juist moet doen;
http://www.nordelettronica.it/de/contatto.asp
TD BBA techniek
Berichten: 3
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 14:20

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door TD BBA techniek »

Gezien de foto's heb ik deze kast ter reparatie aangeboden gekregen bij BBA techniek.

Het heeft me wat tijd gekost om er achter te komen hoe dit precies in elkaar steekt maar ik ben er uit.
De lader slaat inderdaad af als deze een bepaalde spanning op de accu behaald heeft. Maar in dit geval hoort dat ook zo.

Normaal zou je dit niet verwachten omdat de lader met de druppel fase de accu op niveau houdt maar ook de verlichting/verbruikers voed.

In dit geval hebben ze daar een andere oplossing voor gemaakt.
In feite koppelt de lader/omvormer de verbruikers van de accu af en voed deze rechtstreeks. Separaat wordt de accu geladen.
Als de accu vol is slaat de accu lader af, en blijft de omvormer de verlichting voeden zonder daar de accu bij te belasten.

Zie schema:
Stekker C
Pen 3 = verbruikers +
Pen 6 = massa

Stekker B
Pen 1 = massa
Pen 5 = HH accu plus
Bijlagen
24mc6bp.jpg
24mc6bp.jpg (132.44 KiB) 2664 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TD BBA techniek op wo 04 okt 2017, 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door vmax »

grappig een reactie na 2 jaar :lol3:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
TD BBA techniek
Berichten: 3
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 14:20

Re: Laden huishoudaccu en voltage



Bericht door TD BBA techniek »

vmax schreef:grappig een reactie na 2 jaar :lol3:
Niet per toeval. Na 2 jaar komt dit probleem op mijn bordje en ben ik in een zoekactie naar informatie op dit topic beland.
Plaats reactie