Onderweg: Datavolumebundels internet Three UK in 42 landen

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Onderweg: Datavolumebundels internet Three UK in 42 landen



Bericht door Marius HRL »

(Datavolumebundel) internet via Three UK in 42 landen
WERKVERSIE ! - 14 januari 2017
Three UK biedt Pay As You Go Mobile Broadband (= prepaid) data-SIMkaarten aan. Officieel is het uitsluitend een SIMkaart om te kunnen internetten, maar je kunt met deze SIMkaart niet alleen internetten, maar ook via een smartphone, dongel of MiFi SMS-en en op een telefoon gebeld worden. Je betaalt geen kosten voor ingekomen gesprekken in het Verenigd Koninkrijk en de 42 Feel-at-Home-landen als je met deze SIMkaart in een telefoon/smartphone op dit Engelse nummer gebeld wordt.
Via een VoIP-app op je smartphone of tablet kun je ook spotgoedkoop via de mobiel internetverbinding (inter)nationaal bellen en SMS (zie: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=8442008 )
LET OP! Aan gebruik van deze SIMkaarten buiten de UK (Verenigd Koninkrijk) zijn ingewikkelde spelregels verbonden! Lees verderop!


BRUIKBAARHEID
De SIMkaart is bruikbaar in een groot aantal EU-landen en een diverse landen daarbuiten.
Three biedt aantrekkelijk geprijsde databundels voor gebruik in het Verenigd Koninkrijk (UK) en (tegen hetzelfde tarief) in de 42 Feel-at-Home-landen (FaH-landen): Australië, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, eiland Man, Estland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Hong Kong, Hongarije, Ierland, Indonesië, Israël, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macau, Malta, Nieuw Zeeland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Sri Lanka, Tsjechië, Verenigde Staten, IJsland, Zweden, Zwitserland. Het aantal FaH-landen groeit gestaag!
De data-SIMkaart werkt met volumebundels (per dag, 30 dagen, 3 of 12 maanden) of afrekening per verbruikte eenheid. De bundels zijn het aantrekkelijkst!

AANKOOP SIMKAART
De Three PayAsYouGo Mobile Broadband SIMkaart (zonder tegoed) en los tegoed is verkrijgbaar bij SaveOnRoaming (leverancier van EuropaSim): http://www.saveonroaming.de/epages/1721 ... s/17214603
/Categories/Three_UK (instructies toegezonden bij aflevering)
Niet-ingezetenen van de UK kunnen niet rechtstreeks een SIMkaart of tegoed aanschaffen bij Three UK.
SIMkaarten inclusief databundel zijn ook verkrijgbaar via eBay. Tegoed in de vorm van opwaardeercodes bij diverse internetaanbieders.
TIP: Bestel een SIMkaart van het juiste formaat (standaard, micro of nano)


REGISTRATIE / ACCOUNT
Registratie en aanmaken van een account via: https://www.three.co.uk/My3Account/Register Na invoer van je Engelse mobiele nummer en de laatste zes cijfers van het SIM-nummer (op de achterkant van je SIMkaart) krijg je een SMS van Three met een tijdelijk wachtwoord om je account aan te maken. Daartoe dien je je SIMkaart in een telefoon of smartphone of MiFi te plaatsen, waarmee je SMS-jes kunt ontvangen. Blokkeer daarbij de mobiele data (data in NL niet inbegrepen in bundel). Je telefoon moet in NL verbinding maken met het KPN- of T-Mobile-netwerk.
Bij registratie in je account is invoer van huisnummer en postcode van een Engels adres vereist. Postcode SW7 5DP en huisnummer 38 zijn van de Nederlandse ambassade (Hyde Park Gate 38 SW7 5DP London).
APP: de gratis app Three (o.a. iOS, Android en Windows-phone) is beschikbaar voor het beheer van je Three-account.
De app werkt uitsluitend als de Three-SIMkaart is geplaatst in dezelfde smartphone of tablet. Als je de app niet kunt downloaden uit je eigen NL store, moet je een trucje uithalen om te kunnen downloaden uit de UK-store. Kijk daarvoor even op internet. Alternatief: werken via de webpagina https://www.three.co.uk/My3Account/Login


VARIANTEN AANBOD: DATABUNDELS OF PER EENHEID
Er bestaan Three UK data-SIM-kaarten, waarop reeds een direct te gebruiken databundel is geladen en die daarna geladen kunnen worden met een losse databundel. Deze kaarten worden verder zonder extra tegoed afgeleverd!
Varianten:
SIMkaart incl databundel 1 GB / 30 dagen : GBP 10 bij Three (eBay vanaf 14,00 euro)
SIMkaart incl databundel 3 GB / 3 maanden: GBP 16 bij Three (eBay vanaf 19,00 euro)
SIMkaart incl databundel 12 GB / 12 maanden: GBP 30 bij Three (minder interessant ivm verderop aangeduide drie-maanden-beperking, tenzij je groot-dataverbruiker bent)

Voor het gebruik van losse databundels is een actieve SIMkaart, een Three-account en tegoed vereist.
Losse bundel 500 MB / 1 kalenderdag : GBP 2,99 (bruikbaar tot het einde van de dag na aankoop 24:00 uur!)
Losse bundel 1 GB / 30 dagen : GBP 10,00
Losse bundel 3 GB / 30 dagen : GBP 15,00
Losse bundel 7 GB / 30 dagen : GBP 25,00

Buiten-bundel-tarieven
Wanneer databundel opgebruikt is of er geen databundel meer actief is, betaal je een onaantrekkelijk actief per MB/SMS, ten laste van je tegoed.
Binnen de UK c.q. de FaH-landen betaal je per SMS of MB: 0,102 GBP
Buiten de UK en de FaH-landen wordt een bedrag per gebruikte eenheid in rekening gebracht. Dat is in de overige EU-landen (ook NL): 0,198 GBP per MB / 0,09 GBP per SMS / 0,05 GBP per minuut bij inkomend gesprek.

TIP: Voor het dagtarief van 2,99 GBP (ongeveer 4,00 euro) voor 500 MB kun je twee dagen internetten, want je kunt de bundel gebruiken tot het einde van de dag NA aankoop (dus 2,00 euro voor 250 MB per dag).
Let op Tijdverschil! Een kalenderdag begint en eindigt in Engeland een uur later!

Globale omrekenkoers: 1 GBP = 1,20 euro (juni 2015)


TEGOED AANKOPEN
Waar de Three-website alleen betaling met in Engeland geregistreerde creditcards accepteert, moet je andere wegen bewandelen om voldoende tegoed te verwerven. Daarvoor kun je onder andere terecht bij Recharge MySim http://www.rechargemysim.de/epages/6324 ... s/63245108 (3,90 euro servicekosten) of MobileTopUp http://www.mobiletopup.co.uk/three (0,99 GBP servicekosten). Betalen via PayPal is het veiligst!
Een aangekochte opwaardeerbon/-code (voucher) is maximaal 90 dagen geldig! Tijdig opwaarderen dus!
Opwaarderen kan uitsluitend via je Three-account en de Three-app of -website.
Bijvoorbeeld: https://www.three.co.uk/Web_top_up of https://www.three.co.uk/My3Account/My3/Web_top_up

Het tegoed op de account blijft onbeperkt geldig, MAAR wanneer je gedurende ZES MAANDEN niet opwaardeert of geen data verbruikt dan wel een SMS verstuurt, vervalt in beginsel je nummer, account en tegoed. Zet in je agenda dat je tijdig opwaardeert of activiteiten onderneemt, die tegoed verbruiken!
TIP: koop 5,00 of 10,00 GBP extra tegoed, opdat je ook kosten buiten je databundel (SMS-en of dataverkeer buiten de FaH-landen ter voorkoming van maatregelen (omdat je te frequent uitsluitend in FaH-landen internet) kunt voorkomen. Dit geldt ook voor MET databundel geleverde SIMkaarten, omdat die geen tegoed hebben om buiten de databundel te kunnen SMS-en. Zie ook de paragraaf "Beperking gebruik in FaH-landen"


ACTIVEREN / INGEBRUIKNAME
Een SIMkaart inclusief databundel wordt automatisch geactiveerd bij de eerste ingebruikname in smartphone, MiFi of dongel. Dan start de gebruiksperiode van 30 dagen, 3 of 12 maanden.
Met een losse bundel gaat het activeren via je My Three-account c.q. de Three-app. In je My Three-account EERST de gewenste bundel selecteren, DAN (zo nodig) het tegoed opwaarderen met een (Engelse) creditcard of een opwaardeerbon/-code. De aangekochte bundel wordt geactiveerd na (uitschakelen en) weer inschakelen plus verbinding maken van het apparaat waarin de SIMkaart is geplaatst, met een toegankelijk telecomnetwerk. Dan start de bij de bundel behorende gebruiksperiode van X dagen.


INSTELLINGEN / GEBRUIKSPROFIELEN
1. Voor dongel/MiFi:
Profielnaam: 3 UK internet
Vast APN: three.co.uk (eventueel: 3internet)
geen gebruikersnaam of wachtwoord
Authenticatie: CHAP
Roaming: inschakelen buiten UK

2. Voor smartphone (geen tethering!):
Profielnaam: 3 UK Internet
Vast APN: three.co.uk
geen gebruikersnaam of wachtwoord
Roaming: inschakelen buiten UK


VERBRUIK BEHEREN
Via de Three-app en je My3-account (via website https://www.three.co.uk/New_My3/Data_al ... nceHeading) kun je monitoren hoeveel GB/MB er nog BESCHIKBAAR is van je databundel. Dat feitelijk dataverbruik blijkt in de regel veel lager dan de verbruiksmeter in je MiFi of smartphone aangeeft! Het verschil kan 40% zijn. De verbruiksregistratie van Three is bepalend!


TETHERING
Wanneer je de SIMkaart plaatst in een MiFi of een dongel kun je de mobiel internetverbinding via WLAN verdelen over meerdere apparaten. Inmiddels zijn meldingen bekend van iPhones, die bij een poging tot tethering, geconfronteerd werden met een waarschuwing van Three en een kortdurende dan wel permanente onderbreking van de verbinding.
Volgens de voorwaarden van Three mag benutting van de SIMkaart in een telefoon als persoonlijke hotspot niet; met name buiten de UK. Het gaat daarbij duidelijk uitsluitend over smartphones! Daarmee lijkt het duidelijk dat deze regel niet geldt voor data-SIMkaarten in dongels en smartphones. Three verkoopt combinaties van een MiFi met zo'n data-SIMkaart en biedt losse data-SIMkaarten aan voor gebruik in een MiFi: http://store.three.co.uk/view/plan/MBBD29122014T113335. Om die reden geef ik de voorkeur aan benutting van een MiFi of dongel wanneer de mobiel internetverbinding gedeeld moet worden (= hotspotfunctie of tethering)



LET OP! BEPERKING GEBRUIK IN FaH-LANDEN
Indien je, binnen een periode van twaalf maanden, twee maal in een volledige kalendermaand uitsluitend in FaH-landen gebruik maakt van de SIMkaart, kan gebruik buiten de UK geblokkeerd worden. Door (minstens eenmalig) gebruik te maken van de SIMkaart buiten de FaH-landen telt de betreffende kalendermaand niet mee voor deze beperking. Het verzenden van een SMS in een niet-FaH-land volstaat dus! In het geheel niet gebruiken in een kalendermaand, betekent ook: niet meetellen.
TIP: Met de aankoop van een nieuwe, met een databundel voor 30 dagen of drie maanden, geladen Three UK data-SIMkaart voorkom je deze problemen.
TIP: Beperk de hoeveelheid tegoed op je account, want als je gebruik in FaH-landen geblokkeerd wordt, kun je er veel minder mee!


OVERIGE WETENSWAARDIGHEDEN
TIP: Gebeld worden op je Three SIMkaart is mogelijk, mits deze (eventueel tijdelijk) is geplaatst in een smartphone of gewone telefoon. Vanuit NL bellen naar jouw Engelse mobiele nummer kan het goedkoopst als de beller gebruik maakt van goedkopere alternatieven, zoals bellen via VoIP-aanbieder of carrier select of een 0900-nummer (goedkoopst: toeslag van drie eurocent / minuut ; zie http://www.televergelijk.nl/goedkoop-be ... ijk-mobiel)
TIP: Als SMS-en niet lukt en je hebt wel tegoed, werkt het mogelijk wel als je voorafgaand aan het landnummer twee nullen in plaats van een plusteken gebruikt (voorbeeld NL: 0031..... ipv +31....)


HULP / SERVICE
* Three Pay as you Go - FAQ: http://www.three.co.uk/mbbhelp Support: 3_customer.services@3mail.com
* Telefonisch (UK) Mobile Broadband team +44 843 373 0500 (niet gratis!)
* Online-hulpformulier: https://www.three.co.uk/Support/SocialMediaContactUs6
* SaveOnRoaming heeft een zeer goede reputatie waar het gaat om (Nederlandstalige) service aan haar klanten http://www.saveonroaming.de/epages/1721 ... ontactForm
* Algemene voorwaarden Three PayAsYouGo in PDF: http://www.three.co.uk/_standalone/Link ... 0457052786


VRAGEN OF OPMERKINGEN?
DIT IS EEN ARTIKEL IN DE KENNISBANK. Hier kun je als bezoeker géén vragen, opmerkingen of aanvullingen posten.
Dat kun je wél in het subforum Navigatie (draad: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=8449814) of via een Persoonlijk Bericht (PB-tje) gericht aan Marius HRL.
Bij voorbaat bedankt voor je reacties!
Dit item wordt mogelijk bijgewerkt. Volg de wijzigingen!
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie