Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2
voor de kosten van een CTA gordelbok kun je zelf niets maken en ook nog een trekproef doen.
bovendien is de kans groot dat je de bus beschadig met een trekproef. (vervorming in bodem en chassis.)
Groet, John
bovendien is de kans groot dat je de bus beschadig met een trekproef. (vervorming in bodem en chassis.)
Groet, John
Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2
Inderdaad, je zal al op grote schaal moeten produceren om tegen de kostprijs van een CTA - gordelbok op te kunnen. Die is al miniem hoor!
Vergeet ook niet dat je product model-specifiek is, waardoor de oplage van dat éne model beperkt zal zijn. Het is onzeker dat in de toekomst dat soort zaken bij zelfbouw voor een particulier nog zal kunnen. Zelfs Fiat(en wellicht zijn huidige kompanen) maken het ons moeilijk!
Bijna 20 jaar geleden fabriceerde een zekere Guido voor mij een mooie constructie voor een bankje, geschikt voor het model Ducato 244. Gegarandeerd stevig om een crash te doorstaan. Voor wagens met eerste inschrijving van 1 april 2003 kon dat toen nog. Toen hij op het forum het idee opperde om met een aantal geïnteresseerden gezamenlijk in zo'n constructie te investeren en middels een crashproef te laten erkennen, werd dat sceptisch onthaald. In die tijd zou dat nog niet zo gek geweest zijn, maar nu ???
Vergeet ook niet dat je product model-specifiek is, waardoor de oplage van dat éne model beperkt zal zijn. Het is onzeker dat in de toekomst dat soort zaken bij zelfbouw voor een particulier nog zal kunnen. Zelfs Fiat(en wellicht zijn huidige kompanen) maken het ons moeilijk!
Bijna 20 jaar geleden fabriceerde een zekere Guido voor mij een mooie constructie voor een bankje, geschikt voor het model Ducato 244. Gegarandeerd stevig om een crash te doorstaan. Voor wagens met eerste inschrijving van 1 april 2003 kon dat toen nog. Toen hij op het forum het idee opperde om met een aantal geïnteresseerden gezamenlijk in zo'n constructie te investeren en middels een crashproef te laten erkennen, werd dat sceptisch onthaald. In die tijd zou dat nog niet zo gek geweest zijn, maar nu ???
Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2
Hi Pele,
Wat voor profiel heb je op het verhoogde plateau van de zitplaatse gebruikt. Deze loopt mooi rond zo te zien.
Is dit een aluminium strip ?
mvg Mark
Wat voor profiel heb je op het verhoogde plateau van de zitplaatse gebruikt. Deze loopt mooi rond zo te zien.
Is dit een aluminium strip ?
mvg Mark
Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2
Dat profiel was een 'toevalstreffer' welk ik vond bij een oude metalenhandel. De kleur matcht perfect bij mijn vloerbekleding. Eigenlijk is het een L-profiel 40 x 5 x 2 mm, afgeronde hoek. Een alternatief is in verschillende doe-het-zelf-zaken-verkrijgbaar: alu-profiel , geribd, met afgeronde hoek en omdat één kant slechts +/- 5 mm is buigzaam, de andere kant 40 of 50 mm.
Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2
Ik ben vooral gecharmeerd door de doorlopende verhoogde vloer.
In mijn camper stopt is een stukje achter de stoel consoles, en is daarmee één groot stofnest.
Ga ik eens over peinzen. Ik moet daar toch aan de slag, want het opstaande wandje is kapot...
Paul
In mijn camper stopt is een stukje achter de stoel consoles, en is daarmee één groot stofnest.
Ga ik eens over peinzen. Ik moet daar toch aan de slag, want het opstaande wandje is kapot...
Paul
Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2
Mooi Pele! bedankt voor de info.
je hebt me wederom geinspireerd
je hebt me wederom geinspireerd
Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2
Kinderbedjes in de kofferruimte:
Bij de bouw van mijn laatste busje heb ik gestreefd om de ruimte onder ons bed zo ruim mogelijk te houden.
Occasioneel kunnen we er onze twee kleine kleinkinderen te slapen leggen. Er is 132 x132 cm ter beschikking.
Deze week uitgeprobeerd en goedgekeurd!
Bij de bouw van mijn laatste busje heb ik gestreefd om de ruimte onder ons bed zo ruim mogelijk te houden.
Occasioneel kunnen we er onze twee kleine kleinkinderen te slapen leggen. Er is 132 x132 cm ter beschikking.
Deze week uitgeprobeerd en goedgekeurd!
- Bijlagen
-
- de bagageruimte: 132 x 132 cm
- 51C62BC8-9A3F-4718-B13F-1BD93E914BAD_1_105_c.jpeg (76.46 KiB) 1430 keer bekeken
Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2
Hoeveel ruimte heb jij bij de instap bij de schuifdeur tussen verhoogde vloer bij de voorstelen en het keukenblok zitten?
Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2
Ondertussen zou ik de titel van dit onderwerp moeten aanpassen: In april 2023 werd de inrichting van een twaalfde camionette en de homologatie ervan als M1 kampeervoertuig beëindigd. Dat was voor mijn broer, waarvoor ik in 2011 al een identiek concept uitwerkte dat hij ontwierp en waarvan ik enkele pagina's terug forto's toonde: een grijze peugeot Boxer L2H2 met een soort van stapelbedden in de lengterichting.
Deze keer bleef de indeling quasi identiek. We vertrokken van een nieuwe Ducato L2H2 2,3L met (zalige) automaat. De elektrische installatie werd uiteraard volgens de recente standaard uitgevoerd: Lithium, optimaal solar, booster DCC. Dus bijna nooit "aan de paal". Ook een aparte toiletruimte met gelegenheid voor douche met stromend warm water uit de Truma Combi.
Hetzelfde concept zou in een L3H2 toepasbaar zijn met een iets ruimere toiletruimte en voldoende plaats om in de kofferruimte twee elektrische plooifietsjes mee te nemen.
Enkele foto's:
Deze keer bleef de indeling quasi identiek. We vertrokken van een nieuwe Ducato L2H2 2,3L met (zalige) automaat. De elektrische installatie werd uiteraard volgens de recente standaard uitgevoerd: Lithium, optimaal solar, booster DCC. Dus bijna nooit "aan de paal". Ook een aparte toiletruimte met gelegenheid voor douche met stromend warm water uit de Truma Combi.
Hetzelfde concept zou in een L3H2 toepasbaar zijn met een iets ruimere toiletruimte en voldoende plaats om in de kofferruimte twee elektrische plooifietsjes mee te nemen.
Enkele foto's:
Laatst gewijzigd door pele op do 02 nov 2023, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2
Mooi en smaakvol. Ik blijf dit een enorm handig interieur vinden. Alles er in en heel compact.
Walter
Walter
Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2
Inderdaad! En dat is de verdienste van de ontwerper.
Heel wat 'koppels' zullen het een bezwaar vinden om apart te liggen. Begrijpelijk.
Maar het biedt echt heel wat meer comfort, zowel bij te warme nachten als bij het in- en uit het bed komen, wat bij een klassiek dwars-bed toch wel wat moeilijker is als je er vaker uit moet of als je niet meer zo lenig bent. De bedden zijn +/- 74 x 195 cm. Ze kunnen slaap-klaar blijven als je op de cabinestoelen aan de zwenkbare ronde tafel zit. Maar het voeteneind van het onderste en het voeteneind van het bovenste kunnen ook een bank vormen, zonder dat je het beddengoed helemaal moet wegdoen.
Wat ook een voordeel kan zijn: als je wil kan je ook met iemand weg gaan die niet je partner is, bv. voor sport, uitstap...): je ligt apart.
Verder is er in deze bus enorm veel opbergruimte. Ook nog eens een relatief grote watervoorraad van 70 liter.
Wel is er in het keukenblok maar plaats voor een 30 liter LPG - fles, van buitenuit vulbaar. Als die leeg is, moet je het zo redden.
Heel wat 'koppels' zullen het een bezwaar vinden om apart te liggen. Begrijpelijk.
Maar het biedt echt heel wat meer comfort, zowel bij te warme nachten als bij het in- en uit het bed komen, wat bij een klassiek dwars-bed toch wel wat moeilijker is als je er vaker uit moet of als je niet meer zo lenig bent. De bedden zijn +/- 74 x 195 cm. Ze kunnen slaap-klaar blijven als je op de cabinestoelen aan de zwenkbare ronde tafel zit. Maar het voeteneind van het onderste en het voeteneind van het bovenste kunnen ook een bank vormen, zonder dat je het beddengoed helemaal moet wegdoen.
Wat ook een voordeel kan zijn: als je wil kan je ook met iemand weg gaan die niet je partner is, bv. voor sport, uitstap...): je ligt apart.
Verder is er in deze bus enorm veel opbergruimte. Ook nog eens een relatief grote watervoorraad van 70 liter.
Wel is er in het keukenblok maar plaats voor een 30 liter LPG - fles, van buitenuit vulbaar. Als die leeg is, moet je het zo redden.
Laatst gewijzigd door pele op vr 03 nov 2023, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2
Geweldig gedaan Pelé,en zoals het een goed bouwer betaamt,zit er nog steeds vooruitgang in ,dat kun je door de jaren ook wel zien,er is toch niets mooier dan zelf iets maken ,mooi man !
Hans