Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door John lamers »

voor de kosten van een CTA gordelbok kun je zelf niets maken en ook nog een trekproef doen.
bovendien is de kans groot dat je de bus beschadig met een trekproef. (vervorming in bodem en chassis.)

Groet, John
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door pele »

Inderdaad, je zal al op grote schaal moeten produceren om tegen de kostprijs van een CTA - gordelbok op te kunnen. Die is al miniem hoor!
Vergeet ook niet dat je product model-specifiek is, waardoor de oplage van dat éne model beperkt zal zijn. Het is onzeker dat in de toekomst dat soort zaken bij zelfbouw voor een particulier nog zal kunnen. Zelfs Fiat(en wellicht zijn huidige kompanen) maken het ons moeilijk!
Bijna 20 jaar geleden fabriceerde een zekere Guido voor mij een mooie constructie voor een bankje, geschikt voor het model Ducato 244. Gegarandeerd stevig om een crash te doorstaan. Voor wagens met eerste inschrijving van 1 april 2003 kon dat toen nog. Toen hij op het forum het idee opperde om met een aantal geïnteresseerden gezamenlijk in zo'n constructie te investeren en middels een crashproef te laten erkennen, werd dat sceptisch onthaald. In die tijd zou dat nog niet zo gek geweest zijn, maar nu ???
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door Markdjong »

Hi Pele,

Wat voor profiel heb je op het verhoogde plateau van de zitplaatse gebruikt. Deze loopt mooi rond zo te zien.
Is dit een aluminium strip ?

mvg Mark
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door pele »

Dat profiel was een 'toevalstreffer' welk ik vond bij een oude metalenhandel. De kleur matcht perfect bij mijn vloerbekleding. Eigenlijk is het een L-profiel 40 x 5 x 2 mm, afgeronde hoek. Een alternatief is in verschillende doe-het-zelf-zaken-verkrijgbaar: alu-profiel , geribd, met afgeronde hoek en omdat één kant slechts +/- 5 mm is buigzaam, de andere kant 40 of 50 mm.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door PaulBng »

Ik ben vooral gecharmeerd door de doorlopende verhoogde vloer.
In mijn camper stopt is een stukje achter de stoel consoles, en is daarmee één groot stofnest.

Ga ik eens over peinzen. Ik moet daar toch aan de slag, want het opstaande wandje is kapot...


Paul
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door Markdjong »

Mooi Pele! bedankt voor de info.
je hebt me wederom geinspireerd ;)
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door pele »

Kinderbedjes in de kofferruimte:
Bij de bouw van mijn laatste busje heb ik gestreefd om de ruimte onder ons bed zo ruim mogelijk te houden.
Occasioneel kunnen we er onze twee kleine kleinkinderen te slapen leggen. Er is 132 x132 cm ter beschikking.
Deze week uitgeprobeerd en goedgekeurd!

Afbeelding

Afbeelding
Bijlagen
51C62BC8-9A3F-4718-B13F-1BD93E914BAD_1_105_c.jpeg
de bagageruimte: 132 x 132 cm
51C62BC8-9A3F-4718-B13F-1BD93E914BAD_1_105_c.jpeg (76.46 KiB) 1428 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door HoK »

Hoeveel ruimte heb jij bij de instap bij de schuifdeur tussen verhoogde vloer bij de voorstelen en het keukenblok zitten?
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door pele »

Ondertussen zou ik de titel van dit onderwerp moeten aanpassen: In april 2023 werd de inrichting van een twaalfde camionette en de homologatie ervan als M1 kampeervoertuig beëindigd. Dat was voor mijn broer, waarvoor ik in 2011 al een identiek concept uitwerkte dat hij ontwierp en waarvan ik enkele pagina's terug forto's toonde: een grijze peugeot Boxer L2H2 met een soort van stapelbedden in de lengterichting.
Deze keer bleef de indeling quasi identiek. We vertrokken van een nieuwe Ducato L2H2 2,3L met (zalige) automaat. De elektrische installatie werd uiteraard volgens de recente standaard uitgevoerd: Lithium, optimaal solar, booster DCC. Dus bijna nooit "aan de paal". Ook een aparte toiletruimte met gelegenheid voor douche met stromend warm water uit de Truma Combi.
Hetzelfde concept zou in een L3H2 toepasbaar zijn met een iets ruimere toiletruimte en voldoende plaats om in de kofferruimte twee elektrische plooifietsjes mee te nemen.

Enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pele op do 02 nov 2023, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door DucatoDolf »

Gaaf! Leuke kleuren ook.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door walda »

Mooi en smaakvol. Ik blijf dit een enorm handig interieur vinden. Alles er in en heel compact.

Walter
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door pele »

Inderdaad! En dat is de verdienste van de ontwerper.
Heel wat 'koppels' zullen het een bezwaar vinden om apart te liggen. Begrijpelijk.
Maar het biedt echt heel wat meer comfort, zowel bij te warme nachten als bij het in- en uit het bed komen, wat bij een klassiek dwars-bed toch wel wat moeilijker is als je er vaker uit moet of als je niet meer zo lenig bent. De bedden zijn +/- 74 x 195 cm. Ze kunnen slaap-klaar blijven als je op de cabinestoelen aan de zwenkbare ronde tafel zit. Maar het voeteneind van het onderste en het voeteneind van het bovenste kunnen ook een bank vormen, zonder dat je het beddengoed helemaal moet wegdoen.
Wat ook een voordeel kan zijn: als je wil kan je ook met iemand weg gaan die niet je partner is, bv. voor sport, uitstap...): je ligt apart.

Verder is er in deze bus enorm veel opbergruimte. Ook nog eens een relatief grote watervoorraad van 70 liter.
Wel is er in het keukenblok maar plaats voor een 30 liter LPG - fles, van buitenuit vulbaar. Als die leeg is, moet je het zo redden.
Laatst gewijzigd door pele op vr 03 nov 2023, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door PaulBng »

Vooral dat bed is geniaal gevonden!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door hathi »

Geweldig gedaan Pelé,en zoals het een goed bouwer betaamt,zit er nog steeds vooruitgang in ,dat kun je door de jaren ook wel zien,er is toch niets mooier dan zelf iets maken ,mooi man !
Hans
Plaats reactie