Gasflessen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Gasflessen



Bericht door Gino608D »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik heb geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Ik wil twee gasflessen kopen voor mijn "nieuwe" camper. Mijn vorige camper had een grote LPG tank, vandaar dat ik weinig ervaring heb met flessengas. Ik wil alsnog geen LPG installatie aanschaffen.

Ik wil twee 11kg flessen gevuld met propaan kopen. Ik twijfel tussen de nederlandse of de duitse fles. Ik heb begrepen dat je de duitse fles altijd om kan ruilen tegen een nieuwe en dat je de nederlandse kan ruilen met bijbetaling. Verder heb ik begrepen dat vullen altijd goedkoper is dan omruilen.

Wat is nu de beste, goedkoopste en meest flexibele oplossing? Ik denk dat ik de flessen iedere keer laat vullen en als ze op datum zijn omruil met of zonder bijbetaling, maar welke fles kan ik dan het beste nemen?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Gasflessen



Bericht door de hoekies »

licht gewicht die je kunt laten vullen , dus geen BP-flessen want die ruilen blijkbaar de fles om ook als er een beetje inzit wat je dan kwijt bent.Wij gebruiken deze en die kunnen gevuld worden .
Wij laten ze vullen bij Piet Gas in Wintelre/Veldhoven
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Gasflessen



Bericht door Gino608D »

Piet gas ken ik. Gewicht is bij mijn camper niet direct een issue. Als de fles op datum is moet je dan bijbetalen om te ruilen?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
webwings74
Berichten: 44
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 13:54
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Gasflessen



Bericht door webwings74 »

Mooi dat je dit onderwerp bent gestart, dan "kijk ik even mee". Ik vond wel hier- en daar wat tekst over gasflessen. Nu weet ik niet precies wat je met Nederlandse of Duitse flessen bedoeld. Maar er zijn ook wat lichtgewicht flessen, zoals die BP Gas Light (die dan toevallig niet in Duitsland te krijgen is...)

Heb je het over die groene (5kg) of grijze (10,5kg) flessen?
Aviateur Bon Vivant | Een dag niet gereisd is een dag niet geleefd! | Dethleffs Advantage A5981 | campertraveller.nl | @CamperTraveller
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Gasflessen



Bericht door de hoekies »

Gino608D schreef:Piet gas ken ik. Gewicht is bij mijn camper niet direct een issue. Als de fles op datum is moet je dan bijbetalen om te ruilen?
Nee kun je zo ruilen, in jou geval kun je proberen welke maten er in je gaskast passen want er zijn bij dit lichtgewicht merk meerdere maten in flessen.Het gewicht is niet van toepassing bij jou maar het is wel makkelijk voor jezelf als je een lichte fles erin zet of eruit haalt
Laatst gewijzigd door de hoekies op di 27 jan 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Gasflessen



Bericht door Gino608D »

Duits

Afbeelding

Nederlands

Afbeelding
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Gasflessen



Bericht door kampertjes »

Als je Duitse flessen wil, ik heb er twee lege (en vrijwel) nieuwe staan. Die mag je zo op komen halen. Zijn 11 kg flessen die in de camper zaten toen ik 'm kocht.
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Gasflessen



Bericht door linfiel »

Als je die kunststof flessen om wil ruilen voor volle, ik heb wel eens gehoord dat hier dan een certificaat bij moet zitten, anders kan je ze niet omruilen, in hoe verre is dit waar, weet iemand dat.
Groet. Linfiel.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Gasflessen



Bericht door de hoekies »

Op het moment dat je die flessen gaat halen krijg je dat certificaat , dat bewaar je bij je papieren thuis die je niet wilt kwijtraken .
Stop je met camperen of wil je ze ruilen neem je het certificaat mee en je werkt het af : of inleveren en geld terug statiegeld)of omruilen voor gekeurde flessen.
Voor het vullen heb je geen certificaat nodig want je koopt gewoon de inhoud aan gas
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Ries
Berichten: 1347
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 19:59
Locatie: Utreg

Re: Gasflessen



Bericht door Ries »

Ik laat mijn BP kunststof flessen gewoon vullen.
"Het is waanzin om honderden miljarden uit te geven aan niet effectief klimaatbeleid."

Just because my path is different doesn't mean I'm lost
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Gasflessen



Bericht door Gino608D »

Alvast bedankt voor de tips tot nu toe.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Tardis
Berichten: 742
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 17:28
Locatie: Midden v/h land

Re: Gasflessen



Bericht door Tardis »

Lichtgewicht LPG flessen in de bun is ook een optie voor jou. Ik heb dat ook, inclusief buitenvul aansluiting voor aan de pomp. Dan heb je toch je LPG installatie zonder al dat gesleutel :-)

Los van de beide lichtgewicht LPG flessen in de gasbun, heb ik ook 2 kunststof gasflessen van BP.
Daar zit dat certificaat bij, maar dat is niet nodig bij omruilen. Dat is alleen aan het eind als je het statiegeld retour wilt hebben. Als ze dan beschadigd zijn, dan krijg je niks.

Thomas
Reizen is het verbreden van je horizon en het verkennen van je dimensies... helaas slechts 3
(ondanks dat onze camper een Tard is :-)

Weet iemand de weg naar het restaurant aan het einde van de Galaxy

Modificaties aan Tardis en andere leuke ontwikkelingen vind je op http://www.3daybreaker.blogspot.com
Die aan de andere auto hier: http://midlivecrisis.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Gasflessen



Bericht door Toon »

en die Duitse flessen dus ook in lichtgewicht
let op de hoogte van de gas kast
in veel campers kunnen de Nederlandse flessen niet in de gas kast omdat de kraag te hoog is
Duitse flessen hebben geen kraag
en bij sommige Nederlandse ALU flessen kun je de kraag door 3 boutjes eruit te draaien verwijderen
als je ze nog moet aanschaffen start dan met LPG flessen
kun je achteraf nog altijd de buiten vulling erop monteren
nog een voordeel van de duitse flessen
die kun je bijna overal bij (laten) vullen
of je nu LPG pakt of propaan dat maakt niet uit
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Gasflessen



Bericht door Gino608D »

Toon, begrijp ik nu dat je de Duitse flessen ook met LPG kan vullen of begrijp ik je verkeerd? Ik dacht dat je voor LPG speciale flessen nodig had.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie