Helsinki: tips voor overtocht?

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

Aloys,

Je hebt denk ik helemaal gelijk. Ik heb het ook niet voor TS uitgerekend, maar voor mijzelf. Ik heb inderdaad geen rekening met de honden gehouden. Ik heb zelf geen honden en heb dan ook geen idee, waar je rekening mee moet houden. Som moet je daar ook nog eens extra voor betalen.

Mijn bijdrage is meer in het algemeen. Er zijn vast mensen, die n.a.v. dit topic de verschillende mogelijkheden weer eens gaan bekijken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb nog even op de site van Finnlines, de oversteek Travemunde - Helsinki gekeken. je mag in een aantal hutten maximaal 2 honden meenemen. Kost €96,--

Niet met de stoelen dus, maar dat lijkt me dus sowieso niets, als je 30 uur op een boot zit.

Vroeger, Ja. Toen we jong waren reden we met ons Renault 4tje zonder enige boeking vooraf naar Kapellskar. Konden mee, tussenstop op Aland en slapen op het tapijt van het restaurant. Maar dat doen we nu dus niet meer....
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Aloys »

Toen waren we nog jong! :mrgreen:

En dan is Grisslehamn nog korter (en goedkoper) dan Kapellsklar. We zijn er een paar keer
geweest, op de Ålandseilanden, maar hebben het nu wel gezien.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door durisotti »

In de berekening houd je er geen rekening mee dat een bus per km meer kost als de brandstof !
Reken voor een camper rustig een bedrag van 30 tot .... cent per km !
Ik kom zelf al op 25 cent per km op basis van low budget en een oude camper.

Als ik verder weg ga ga ik momenteel met het vliegtuig, daar kan geen auto tegenop !
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

Klopt.

Het hebben van een camper kost geld. Het gaat hier niet om de algehele kosten van een camper, maar over de directe kosten, waarmee je tijdens zo'n reis te maken krijgt. Brandstofkosten zijn directe kosten en kun je aan de pomp aflezen. Het wordt te ingewikkeld, om de voor jou specifiek geldende kosten hierin ook nog eens mee te nemen. Wie dat exact weet per km, kan dit makkelijk in de berekeningen meenemen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
toos de kroon
Berichten: 420
Lid geworden op: di 04 okt 2005, 15:07
Locatie: brabant
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door toos de kroon »

Ik denk dat het voor iedereen ook wel iets anders ligt. Als wij vertrekken hebben wij alle tijd wij hebben de leeftijd bereikt dat we niet meer hoeven te werken en dat is niet voor iedereen zo en als men maar 3 weken vakantie hebt en je wil perse naar Finland en ook nog met honden kan je niet altijd naar enkele Eurotjes kijken En er zijn ook mensen die niet graag zolang op de boot zitten ( net als wij ) en er zijn er ook die dat weer heel prachtig vinden en dan uitgerust aan de overkant aan komen
Haast is zonde van de tijd
http://blog.seniorennet.be/toni/
concorde
Berichten: 538
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 11:14
Locatie: Heemskerk/Altea

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door concorde »

Ik ging met de vrachtauto een paar keer per jaar met de ferry van Travemünde naar Helsinki. Bij mij zat het eten er bij en bonnen voor drankjes. Ik weet niet of dit ook voor de personenauto's of campers geldt maar ik vond het ideaal. Lekker uitgerust vroeg aankomen in Helsinki en dan rustig naar je plaats van bestemming rijden. In mijn geval de boatshow aldaar.
Nico
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4144
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door beatrix18 »

Als jullie een beetje moeite hebben met de veerboten en je hebt zelf een camper, is dan de boot Tallinn- Helsinki niet een leuk idee?
Dat is maar twee (of twee en een half) uur varen.
De hele camperreis heb je alle vrijheid, ook om op elk gewenst moment de honden uit te laten.
De honden en jullie zelf slapen de hele reis in de vertrouwde camper.
Tallinn zelf heeft een mooi oud centrum. Je kan de route ook heen of terug nemen en dus een mooie rondtrip maken.
Kortom, volgens mij een leuke mogelijkheid er bij. :thumbup:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

Beatrix,

Geweldige tip. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Het lijkt zo om, maar dat valt reuze mee. In mijn berekening is het de goedkoopste reis en met de kortste netto reistijd.

Afbeelding

Route Sneek - Helsinki
Camperbus < 6m lang en < 2,1m hoog
Verbruik 1:11, diesel
Gemiddelde dieselprijs op 13-01-2015: €1,273
Berekening ANWB-routeplanner
Twee personen
Prijzen boten op basis van de vermelde prijzen op 13-01-2015 voor reizen in het hoogseizoen.
Werkelijke prijzen kunnen afwijken afhankelijk van moment van boeking, dag en tijd en eventuele kortingsacties.
Exclusief kosten voor maaltijden en overnachtingen op campings e.d.
Netto reistijd exclusief tussenstops en wachttijden voor de boot enz.
Bruto reistijd, is wat ik minimaal nog aanvaardbaar vind gedurende de reis. Het kan natuurlijk sneller, door lang door te rijden.

Ga je vervolgens ook nog eens in Polen en Estland tanken, dan wordt het nog goedkoper.
Dieselprijs op 15-01-2015 http://www.brandstofprijzen.info/brands ... php?sort=6

Finland: € 1,270
Nederland: € 1,263
Duitsland: € 1,129
Litouwen: € 1,043
Letland: € 1,032
Estland: € 0,999
Polen: € 0,956
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4144
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door beatrix18 »

:mrgreen: Ik denk dat, geheel ten onrechte, deze route voor velen nog een brug te ver (of een veerpontje te weinig :lol3: ) is. ;;-)
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Borinoco »

Wauw!!! Wat een mooi overzicht Geert!
Echt toppie gedaan!
Alleen hebben wij natuurlijk te maken met de honden, dat is het belangrijkste voor ons alle!
En we hebben inderdaad de tocht via de Baltische staten al in ons hoofd gehad maar gezien de reis tijd, afstand vonden wij dat net iets te veel allemaal.
Zeker omdat er ook mensen zijn die net als wij geen 4 weken vakantie er van maken.
Dus vandaar dat we sommige dingen die we anders misschien wel zouden doen nu geen optie is.
Het kost veel tijd.
En we moeten natuurlijk al een aantal dagen ervoor in Helsinki zijn zodat de honden al uitgerust en gewend zijn aan de omgeving.
Vorig jaar zaten we in Italië in de bergen en door de hoogte hadden niet alleen wij maar ook de honden toch een aantal dagen nodig om te wennen.
Tot nu toe vinden wij de overtocht van Stockholm naar Helsinki ( de nacht boot, zodat je rust kan creëren voor de honden omdat je dan zelf ook in bed ligt en rustiger is op de boot zelf.....hopen we :D ) de beste optie....216 euro incl een hele cabine, 2 honden, 2 personen en een camper langer dan 6 ivm de fietsendrager en hoogte van 4.20. ( En dat tikt ook lekker door, een langere camper en hoger!!)
Maar des al niet te min, nogmaals dank voor het geweldige overzicht omdat ik dat toch ga gebruiken voor onze terug rit!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

Inderdaad een mooi alternatief voor de overtocht Kapelskar - Naantali.

Niet duur voor een nachtboot met hut.

Alvast een goede reis gewenst.

Finland is een prachtig land. Wij zijn er in de kerstvakantie nog geweest, met het vliegtuig. We hebben toen veel geluk gehad met het weer. Toen we aankwamen gingen het sneeuwen en toen we weggingen dooien. Dus twee weken betoverende witte landschappen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door durisotti »

Een goedkope en handige oplossing om in zweden te komen is Travemunde -Malmo, vooral de dag boot is erg goedkoop, het scheelt 500 km rijden en 2 tolbruggen.

http://www.finnlines.com/ferry-trips/ro ... kage_fares
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

Klopt,

Is vergelijkbaar met de overtocht Travemunde Trelleborg. Zelfde prijsklasse.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie