Helsinki: tips voor overtocht?

Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Borinoco »

Dit jaar wordt op 6 en 7 juni 2015 het Europees Kampioenschap Coursing gehouden in Helsinki, Finland,
En aangezien onze Rico geselecteerd is om daar aan deel te nemen willen wij net als voorgaande jaren (2013 Duitsland, 2014 Italie.) er graag weer aan deelnemen.
Omdat het nogal een eindje weg is en natuurlijk met de overtocht zitten willen wij en meerdere die ook gaan graag weten hoe jullie bepaalde dingen hebben geregeld of waar we misschien rekening mee kunnen houden.
Alle tips zijn welkom!!
Waar wij vooral nieuwsgierig naar zijn, zijn tips of gewoon ervaring/verhalen over jullie overtocht met honden van Zweden naar Finland.
Of heb je het juist anders gedaan en waarom.
Met welke boot ben je over gegaan en hoe waren de cabines aan boord.
Hoe gaan ze om met honden...etc etc.

Alvast reuze bedankt voor alles!

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Helsinki en de tips voor overtocht.



Bericht door Aloys »

Van Zweden naar Finland?

- dan dus gewoon van Noord-Duitsland Puttgarden naar Rodby, Denemarken, 3 kwartier varen.
- Helsingor - Helsingborg, kwartiertje varen (of over de brug van Kopenhagen naar Malmo)
- de E4 naar Stockholm
- van Stockholm via de E18 > 76 > 283 naar Grisslehamn voor de goedkoopste overtocht naar Eckero/Alandseilanden (4 uur varen)
- van de Alandseilanden naar Bendo, iets van 2 uur varen
- nachtje overblijven op Brendo
- van Brendo naar Osnas (Finse kust) ca. 1 uur varen.

Volgens mij heb je dan de voordeligste overtocht naar Finland. Je bent wel een dag of 6 onderweg...
Maar je combineert het met vakantie?

Anders van Stockholm via E18 naar Kapellskar en dan in één keer naar Naantali (bij Turku) in Finland. Dat is
ongeveer 9 uur varen. Maar de route via de Alandseilanden is goedkoper, al kost het je een dagje extra...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
toos de kroon
Berichten: 420
Lid geworden op: di 04 okt 2005, 15:07
Locatie: brabant
Contacteer:

Re: Helsinki en de tips voor overtocht.



Bericht door toos de kroon »

Zoals Aloys al schrijft Eckero-Aland Eilanden is wel de goedkoopste maar 2 jaar geleden toen wij er naartoe zijn geweest moest je wel 3 overnachtingen hebben op de eilanden maakt niet uit of je die op een eiland maakt of op verschillende eilanden anders betaal je voor de laatste overtocht wel een flink bedrag bij.
Is nog een hele mooie route ook
Haast is zonde van de tijd
http://blog.seniorennet.be/toni/
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Helsinki en de tips voor overtocht.



Bericht door Borinoco »

Oke, bedankt voor zo ver.
Aangezien wij alle met de honden zitten en sommige van ons met 4-5 of meer.. zullen de meeste in een zo kort mogelijke tijd er heen willen en zeker niet 6 dagen er over willen doen.
Wij zelf zouden de overtocht terug wel zo kunnen doen zoals jullie beschrijven omdat wij dan zo wie zo nog blijven om er even een vakantie aan vast te plakken.
Voor ons zou het niet uit maken maar wij willen gezamenlijk het liefst de overtocht maken.
Met welke rederij hebben jullie gevaren, wanneer hebben jullie geboekt, via online of via een reisbureau.
Graag willen we het liefst ervaringen weten van mensen die ook met honden de overtocht hebben gemaakt.

Alvast weer bedankt!

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Helsinki en de tips voor overtocht.



Bericht door Aloys »

Aloys schreef:Anders van Stockholm via E18 naar Kapellskar en dan in één keer naar Naantali (bij Turku) in Finland.
Dat is ongeveer 9 uur varen.
Dit kun je online boeken, via internet bij de maatschappij.

Bij Finnlines zelf: http://www.finnlines.com/ferry-trips
Via Ferries.nl: http://www.ferries.nl/kapellskar_naantali.html
Of Directferries.nl: http://www.directferries.nl/kapellskar_ ... erboot.htm

De ferry vanuit Stockholm doet er iets van 4 uur langer over en is een stuk duurder...
Volgens mij kun je gewoon overdag reizen, geen hut nodig.
Heb even wat geprobeerd (Directferries), je komt tussen de 150 en 200 euro uit voor camper tot 7m met
2 volwassenen, vanuit Stockholm omdat Kapellskar geen ruimte heeft voor campers van 3,5m hoog en 7m
lang... Gewoon proberen, via internet!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door durisotti »

De meest gemakkelijke weg is de veerboot van Travemunde naar Helsinki, met Finnlines.
Ik heb deze boot 3 jaar geleden genomen en het is de meest relaxte manier om in Helsinki te komen.
Honden kunnen mee aan boord.

Met de Camping key of met het ANWB lidmaatschap heb je soms korting.

Ik betaalde voor een enkele reis minder dan 150 euro met de camper, maar dat was volgens mij een eenmalig koopje.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

Deze overtocht hebben wij ook twee keer gemaakt. Een keer Helsinki - Rostock en een keer Travemunde - Helsinki.

Grote voordeel, is dat je in ± 29 uur over bent en wij dus in 2 dagen en een nacht vanuit Friesland in Helsinki waren. Nadeel is, dat je wel een hut moet en dat maakt het flink duurder.

€150,--? Dat zal dan alleen voor de camper geweest zijn.

Verder maakt het uit, wanneer je boekt. het onderzoeken waard.

Mooi alternatief voor de volgelvluchtroute of de bruggen vinden wij de oversteek Travemunde - Trelleborg. Als je de brandstof meerekent de goedkoopste overtocht en ook nog eens snel. In een dag in Zweden, terwijl we vanuit Friesland gerekend, maar 4,5 uur netto gereden hebben.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Borinoco »

De tocht vanuit Duitsland Travemunde is niet te betalen...1150 euro Enkele trip!!!!
De beste optie tot nu toe is vanuit Stockholm naar Helsinki voor 216 euro enkele reis op de nachtboot.
Incl een cabine voor 4 personen, 2 honden en een camper tot 7 meter en 4.90 hoog, via Viking line.
En via de eilanden is ook duurder dan deze versie, tenminste tot wat ik nu toe gezien heb.
Een hele lange boottocht met de honden zien wij en de andere niet zitten.

Maar ervaringen van mensen met honden op de boot zijn altijd welkom!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

De prijs die jij hier noemt, is extreem hoog. Prijzen zijn afhankelijk van moment van boeken, seizoen en de accommodatie. Kijk nu bijvoorbeeld maar eens bij de aanbiedingen van Finnlines, als je nu voor de zomer boekt. Kun je voor een paar honderd Euro over. Beperkt aantal plaatsen enz.
De laatste keer, voor ons was zo'n €800,-- in hoog seizoen met een buitenhut voor ons beiden. Een paar dagen vooraf geboekt. Nog duur, maar tel al de overtochten + brandstofkosten maar eens bij elkaar op op het traject vanaf Duitsland naar Helsinki.

De laatste keer voor ons was het een pracht start om vanaf Helsinki via het oosten van Finland naar de Lofoten te gaan en daarna door Noorwegen en Zweden weer af te zakken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Globetrotter 2
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:13

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Globetrotter 2 »

Ik heb enkele jaren geleden(2)de SILJA lijn gehad van Lubeck naar Helsinki ongeveer 24 uur varen kosten toen €580 twee personen en 1 hond geen probleem gehad.Geboekt in Januarie en vertrokken in Mei.
toos de kroon
Berichten: 420
Lid geworden op: di 04 okt 2005, 15:07
Locatie: brabant
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door toos de kroon »

Wij zijn 3 jaar geleden naar Finland geweest via de Aland eilanden kosten 138 Euro enkel
Camper 6 meter 2 personen en 1 hond
Wel zorgen dat je 3 overnachtingen hebt op de eilanden anders moesten we 400 Euro bij betalen
Haast is zonde van de tijd
http://blog.seniorennet.be/toni/
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door durisotti »

Ik heb het nog even nagekeken, ik heb in 2012 55 euro voor de camper betaald en 89 euro voor 1 persoon, dit was begin juni, Travemunde-Helsinki.
Op de camper had ik toen 50% korting met de cci kaart.

De finnlines veer Kappelskar Naantali is ook niet duur en deze is all inclusive wat eten betreft, ik betaalde toen iets van 50 euro voor de overtocht, inclusief prima eten en drinken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Mickel Moen »

Naar aanleiding van dit topic, wilde ik wel eens weten, wat de verschillen zijn tussen een aantal reismogelijkheden van Sneek naar Helsinki. Ik heb daarbij verschillende aspecten meegenomen, zoals de netto reisduur, de bruto reisduur, het aantal kilometers en natuurlijk de kosten. Uitgaande van vertrek uit mijn eigen woonplaats; Sneek

Basisgegevens:

* Route Sneek - Helsinki
* Camperbus < 6m lang en < 2,1m hoog
* Verbruik 1:11, diesel
* Gemiddelde dieselprijs op 13-01-2015: €1,273
* Berekening ANWB-routeplanner: km, netto reisduur over de weg en brandstofkosten.
* Twee personen
* Prijzen boten op basis van de vermelde prijzen op 13-01-2015 voor reizen in het hoogseizoen, van de rederijen en bruggen
* Werkelijke prijzen kunnen afwijken, afhankelijk van moment van boeking, dag en tijd en eventuele kortingsacties.
* Exclusief kosten voor maaltijden en overnachtingen op campings e.d.
* Netto reistijd exclusief tussenstops en wachttijden voor de boot enz.
* Bruto reistijd, is wat ik nog aanvaardbaar vind gedurende de reis. Het kan natuurlijk sneller, door lang door te rijden.

Afbeelding

De boot van Travemunde naar Helsinki, kan dus het goedkoopst zijn, maar ook met afstand het duurste. Dit is afhankelijk van veel factoren.
Als je vroeg boekt, kun je boeken voor de slaapstoelen i.p.v. een hut. Het goedkoopst, maar er zijn maar een beperkt aantal stoelen.
Bij deze reis zijn de special tarieven vanaf en dus afhankelijk van moment van boeken. De standard tarieven zijn de tarieven, als je nog vlak voor vertrek boekt.
Ik heb verder als voorbeeld genomen de prijzen van de goedkoopste buitenhut. Wij vinden dit wel zo prettig, omdat je toch vrij lang op zee zit. Zo'n stoel; die tijd hebben we gehad. Als we dan toch voor deze boot kiezen, dan wel graag een beetje luxe. Een binnenhut is weer goedkoper en je kunt ook kiezen voor alleen een bed. De hut deel je dan met anderen.

De boot van Travemunde naar Trelleborg hebben we nu een aantal keren genomen om naar Zweden te gaan. Een aantrekkelijk alternatief. De reis naar Travemunde is voor ons relatief kort vanuit Sneek. Dan een mooie bootreis. Laat op de avond aankomen Zweden. In Trelleborg de camperplaats opzoeken en slapen gaan. Je bent dus in een dag in Zweden. De volgende dag in een ruk naar Kapellskär. De volgende ochtend de boot naar Finland en daar vroeg in de avond aankomen. We hebben het zo nog nooit gedaan, maar het lijkt me wel wat.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di 13 jan 2015, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Helsinki: tips voor overtocht?



Bericht door Aloys »

Mooi gedaan Geert, maar...
Jij houdt geen rekening met de honden. Je kunt niet meerdere honden bi je hebben en alleen
een slaapstoel reserveren. Dan zou je de honden in de camper moeten laten, maar dan mag
je er niet meer naar toe. Dan zitten die honden té lang opgesloten.

Vandaar mijn originele advies om via de Ålandseilanden te gaan: dan zit je maximaal 4 uur
aaneengesloten op een schip. Het duurt het langst, maar kon wel eens het goedkoopst zijn.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie