Functie Schaudt EBL 208 S?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door Marius »

Navigator schreef: In de winter gooi ik de plus-pool van de startaccu en de pluspool van de HH-accu los. Gedurende de rest van het jaar regelt de Schaudt alles.
Je zult niet de eerste zijn die tijdens het los schroeven van de plus polen en flinke kortsluiting veroorzaakt.
Dus misschien ten overvloede: altijd eerst de min pool los maken!!!!
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door javanes »

Noorderkempen schreef:
javanes schreef:
Arie55 schreef: Vraag 2: het is geen druppellader
De EBL is een IUoU meertrapslader
Als de HH accu volgeladen is gaat de EBL gewoon over in een druppellading van 13.8V
Klopt niet Jacques,

De lader die in een EBL208S gebruikt wordt kan niet merken of de batterij vol is.
Hij merkt wel dat de bulklading voorbij is (ongeveer 80% lading) en gunt daarna de batterij nog een bepaalde tijd de volle laadspanning.
Die bepaalde tijd is in de stand "lood" nog één uur en in de stand "gel" nog 6uur.
Het zal van de op dat moment te leveren stroom aan de verbruikers én de grote van de batterij afhangen of de batterij effectief vol is of niet. Bovendien heeft de mate van ontlading en lading ook daarop nog een invloed.

Lijkt een detail maar is het zeker niet.
Schaudt hoop met dit systeem dat de batterij vol is, dat is iets anders dan zeker zijn dat ze vol is en automatisch overgaan op de 13,8V laadspanning.

Dit is trouwens zo bij alle laders die gelijktijdig ook voeding moeten geven aan een of andere verbruiker.

Dan kun je ook stellen dat een "normale" meertrapslader geen druppelfunctie heeft. Of bedoe je dat niet met je bovenstaande verhaal.
Maar na de bulk- en absortiefase gaat de EBL 208 over in floatlading.

Logisch trouwens dat de EBL 208 bij het aan staan van veel verbruikers niet alleen als druppellader werkt.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door Vertrokken3 »

Dat is nu eenmaal de consequentie als je laad er er tegelijk een verbruiker actief is.

De spanning op de batterij is nu eenmaal 14,4V (EBL208) en die veranderd in de absorptiefase niet meer.
Hoe kan de lader dan merken dat de cellen van de batterij geladen zijn tot hun maximale 12,6V (gewone natte, sommige AGM's wat meer.)

De enige factor is het feit dat de stroom die de batterij opneemt steeds kleiner wordt. (Maar ik benadruk niet naar nul, er blijft altijd een bepaalde stroom vloeien, de staartstroom van de batterij, die trouwens voor elke batterij anders is)

De lader kan wel meten of de stroom kleiner wordt en bij een voldoende kleine stroom "denken" dat de batterij vol is, tenminste indien er enkel de batterij aanhangt.
Hij kan ook de stroom die in de batterij gaat niet meten als er nog iets anders meedoet.

Met andere woorden de lader kan onmogelijk weten waar de stroom die hij levert naartoe gaat. Er vertrekken maar twee draden en de splitsing is verder op.
Dat is net als op een snelweg 100 wagens passeren en je zegt dat die allemaal naar Parijs rijden terwijl er misschien 60 de afslag Brussel genomen hebben.
De batterij kan geen stroom zien vertrekken en zeggen dat het allemaal de batterij in gaan, als er ergens een aftakking is waar een verbruiker een bepaalde stroom naar zich toe trekt.

Schaudt maakt het simpel en weet dat zijn lader ook voeding moet spelen, dus die doet niet eens een poging om de steeds kleinere laadstroom te bekijken, die werkt dus ineens met een vaste tijd vanaf het absorptiepunt (+-80% lading)

Andere laders type Ctex enz, doen dat wel...... maar indien er bij dat type lader ook een verbruiker meedoet weten zij het ook niet meer en werken ook gewoon met de maximale absorptieperiode die ze ingebouwd hebben.

Stel dat de stroom waarbij de lader bepaald of de batterij vol is 1A is, en de staartstroom van de batterij is inderdaad kleiner dan die 1A dan stop de lader wanneer de batterij (zo goed als) vol is, maar als er een verbruiker 2A wegneemt dan ziet de lader nooit de stroom zo klein worden dat hij kan beslissen dat de batterij (bijna) vol is, immers de lader ziet de stroom nooit kleiner worden dan 2A, dus doet hij gewoon zijn maximale absorptietijd uit.

Is dat slecht? nee, het is de enige mogelijke optie voor een lader zonder een shunt apart in de batterijleiding te plaatsen.
Werkt dat niet goed? Natuurlijk is het werkbaar, men kiest de 'druppelspanning" zodanig dat wanneer de batterij niet blijkt vol te zijn er nog genoeg lading is om de batterij alsnog vol te laden en laag genoeg zodat indien de batterij vol is er een economisch aanvaardbare schade is.
Probleem is wel dat hij zijn maximale absorptietijd uitdoet en er in tussentijd de batterij wel effectief vol is, dus kans op overlading. Daarom proberen ze de maximale absorptietijd niet te lang te nemen, zodat de schade weer economisch gezien aanvaardbaar is.

Het draait allemaal om de centen, wil je zoals het zou moeten een aparte stroommeting naar de batterij dan heb je een veel duurder systeem en bovendien niet universeel, elke wagen moet uitgerust worden met die shunt, of hij moet er telkens tussen geschroefd worden.
Het dus dan niet kwestie van maar even de lader op de batterij te klemmen.

Men kiest dus voor een betaalbare aanvaardbare oplossing.

Mij verbaast het telkens dat wanneer het over laders gaat men ervan uit gaat dat die prefect weten wanneer de batterij vol is en ze dan automatisch overgaan op druppellading, dus exact op het juiste moment.
Terwijl men het over batterijmonitors heeft men er gewoon vanuit gaat dat men niet kan "meten" wanneer de batterij vol is, daar blijft het allemaal parameters instellen, berekenen en corrigeren.

Volgens mij slechts één verklaring, bij de batterijmonitor maakt de fabrikant er geen geheim van dat ze het niet kunnen meten en dat het enkel berekenen is, terwijl bij laders de fabrikanten schermen met het aantal laadcurves en de "beste" te zijn en laten uitschijnen dat ze wel kunnen bepalen wanneer de batterij vol is, ongeacht de omstandigheden.

Het is toch een utopie om te veronderstellen dat de lader prefect weet welke batterij er aanhangt, hoe groot zijn staartstroom is, hoe moeilijk zijn absorptiefase is (afhankelijk van het gebruik en type van de batterij, gebruik van grote stromen is langere absorptie.......)
En dat hij dat allemaal nog eens kan wanneer hij ook een bepaald verbruiker van stroom moet voorzien.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door WiSpi »

Na enkele dagen surfen over internet en met de informatie van dit forum (dank daarvoor) ben ik veel wijzer geworden over de Schaudt EBL 208s. Verder hebben wij ook de oplaadrituelen voor accu's niet in acht genomen, met als resultaat: kapot.

Dus ik 'wik en weeg' tussen een lood/gel of AGM accu. Maar de Schaudt EBL 208s kent alleen maar een keuze laden tussen een loodaccu en een gelaccu. Betekent dit dat ik een AGM niet kan gebruiken i.c.m. de Schaudt EBL 208s?

Alvast bedankt,
Wim
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door javanes »

Met die vragen en oplossingen staat het forum ook vol.
Dus je hebt genoeg te zoeken.
De goedkoopste oplossing is gewoon een een natte semitractie aanschaffen :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door Vertrokken3 »

WiSpi schreef:Dus ik 'wik en weeg' tussen een lood/gel of AGM accu. Maar de Schaudt EBL 208s kent alleen maar een keuze laden tussen een loodaccu en een gelaccu. Betekent dit dat ik een AGM niet kan gebruiken i.c.m. de Schaudt EBL 208s?
In feite is een AGM een afgeleide van de GEL, en Schaudt kiest voor maar één laadspanning (voor beide standen hetzelfde) dus vandaar geen aparte stand voor AGM.

Het verschil tussen Gel en AGM is gewoon dat de "vaste" gel tussen de platen is door een glasvlies of vezel.

Zoals u kunnen lezen hebt is de celspanning van sommige AGM iets hoger dan de gewone standaard cel.
Dat maakt dat bij dezelfde laadspanning (ebl 208= 14,4V) het gewoon langer duurt dan bij een standaardbatterij.
Tot 80% gaat het even vlug, immers in die fase zitten beide systemen aan hun maximale stroomopname, namelijk al wat de lader kan leveren, dus voor beide hetzelfde.
Het verschil begint er te komen eens dat de batterijen aan hun absorptiefase bezig zijn.
Bij een gewone batterij is het verschil tussen celspanning en laadspanning groter dan bij een AGM, dus zal de laadstroom bij een AGM kleiner zijn.

Sommige laders passen daarom in de stand AGM een wat hogere laadspanning toe, omdat dit enigszins wat te compenseren.

Je heb ook kunnen lezen dat de absorptietijd van een Gel/AGM zo al moeilijker is dan die van een standaard batterij.
(EBL208 heeft niet voor niets in de stand "normaal" 1 uur en in de stand "Gel" 6 uur)

Kortom een EBL 208 zal met zijn 14,4V wel een AGM kunnen opladen, maar dat kan behoorlijk lang gaan duren.

Mijn standpunt is ook altijd dat men een batterij moet kiezen waarvan de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Een AGM heeft als voordeel dat hij grotere stromen aankan dan de 1/5 beperking van de gewone batterij. (100Ah = maximaal 20A voor de gewone)
Dus als je regelmatig grotere stromen nodig hebt dan 20A voor een 100Ah of 40A voor een 200Ah of ...... heb je een groot voordeel met een AGM.

Een AGM kan je dieper ontladen, maar volgens mij is dat niet echt een voordeel, maar hij kan het wel.

Een AGM kan je kantelen, een gewone moet je rechtop laten staan.
Een AGM is onderhoudsonmogelijk, een gewone kan je onderhouden.

Een AGM zou je via de alternator met een grotere (dus sneller) kunnen laden, maar een grotere stroom betekend automatisch een langere absorptietijd.
Bovendien speelt hier hetzelfde verhaal van de iets hogere celspanning
Dus duurt het in vaak langer om een AGM helemaal vol te laden, in de praktijk vaak te korte ritten om hem helemaal vol te laden.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door WiSpi »

Dank je wel Noorderkempen!
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door WiSpi »

Eventjes een update van ons accuprobleem, mede n.a.v. jullie tips en zoektochten op internet:

De loodaccu was inderdaad kapot, omdat wij de 'accurituelen' niet in acht namen. Wij zijn bij De pittenspecialist in Amsterdam geweest en alles is nu opgelost.

1) we hebben een AGM accu die iets meer ampère heeft dan de oude loodaccu. De omvang is gelijk gebleven, zodat hij op dezelfde plek staat. In combinatie met dat deze iets meer ontladen mag worden, is de capaciteit bijna verdubbeld (50% ontladen bij een 105 ah bij 70% ontladen bij 120 ah)
2) via Conrad heb ik een klein voltmetertje gekocht om iets nauwkeuriger in de gaten te houden hoe het leeglopen nu verloopt. Het schermpje in de camper vind ik iets te grof (groen-oranje-rood). Als hij vol is na thuisladen aan stroom, zit er 13,71 volt in.
3) het belangrijkste: we zorgen ervoor dat hij zo vol mogelijk blijft. Thuis wordt hij na terugkomst meteen volop geladen en dan haal ik de min er vanaf. Dan blijft hij vol. Meestal kunnen we 2 tot 3 dagen zonder stroompaal (we zijn geen grootverbruikers, alleen de kachel wel aan gehad in de winter) en dan één nacht aan de stroompaal. Dat gaat goed. Tot nu toe nooit onder de 30% ontlading geweest.
4) de omvormer doen we nu ook uit als we die niet gebruiken. Ik wist niet dat hij ook stroom nam.

Ik heb het gevoel dat deze ook iets sneller laadt dan een loodaccu.

Bedankt voor jullie hulp!
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51315
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door Kroppie »

en ontladen tijdns de stilstand gebeurt door gebruik ,tijdens niet gebruik(b.v. in de winterstalling) moet je een accu niet gaan ontladen ,laden en ontladen word door sommigen aangeraden om de accu ""fit"" te houden ,maar dat is de GROOTSTE kolder .

ontladen zo min als mogelijk
laden dat wat nodig is om een accu in rust vol te houden meer niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Champer
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 7:01

Re: Functie Schaudt EBL?



Bericht door Champer »

Hoi, ik wil graag zonnepanelen aanschaffen.
Ective 2x175WP (64 cellen!) en in serie plaatsen.
- Kan dit worden aangesloten zonder tussen komt van ingewikkelde zaken ?
Rechtstreeks op Schaudt EBL119... en Wat regelt de "EBL solar" aansluiting Blok 6 ?
Ik had ergens gelezen te bestellen nl :: "EBL zonne-lader kabel LR 1218 voor EBL Schaudt elektroblock met 3-voudige MNL-connector, voor het aansluiten van Victron MPPT zonne-laadregelaar op het Schaudt EBL elektroblock".
- Is er dan geen verbinding met de Accu's meer nodig.
- En weet iemand wat het lampje betekend, onder het chassis (Block 6) gedeelte van de Schaudt solar aansluiting ?
- En wat wordt er bedoelt met 15A zekering ?
Of weet iemand de specs te vinden van de EBL. (Ik heb al een handleiding. Maar dat is te sumier)

Al zou ik een paar antwoorden op mijn vragen krijgen, maak ik stappen.
Veel uitdagingen, wat een techniek.

Grt
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6387
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Functie Schaudt EBL 208 S?



Bericht door rongreven »

Bij Schaudt gewoon te downloaden:

https://www.schaudt.gmbh/de/service-sup ... nloads.php

Gegevens invullen en per mail komt een pdf.
Groet, Ron Greven
Plaats reactie