WiSpi schreef:Dus ik 'wik en weeg' tussen een lood/gel of AGM accu. Maar de Schaudt EBL 208s kent alleen maar een keuze laden tussen een loodaccu en een gelaccu. Betekent dit dat ik een AGM niet kan gebruiken i.c.m. de Schaudt EBL 208s?
In feite is een AGM een afgeleide van de GEL, en Schaudt kiest voor maar één laadspanning (voor beide standen hetzelfde) dus vandaar geen aparte stand voor AGM.
Het verschil tussen Gel en AGM is gewoon dat de "vaste" gel tussen de platen is door een glasvlies of vezel.
Zoals u kunnen lezen hebt is de celspanning van sommige AGM iets hoger dan de gewone standaard cel.
Dat maakt dat bij dezelfde laadspanning (ebl 208= 14,4V) het gewoon langer duurt dan bij een standaardbatterij.
Tot 80% gaat het even vlug, immers in die fase zitten beide systemen aan hun maximale stroomopname, namelijk al wat de lader kan leveren, dus voor beide hetzelfde.
Het verschil begint er te komen eens dat de batterijen aan hun absorptiefase bezig zijn.
Bij een gewone batterij is het verschil tussen celspanning en laadspanning groter dan bij een AGM, dus zal de laadstroom bij een AGM kleiner zijn.
Sommige laders passen daarom in de stand AGM een wat hogere laadspanning toe, omdat dit enigszins wat te compenseren.
Je heb ook kunnen lezen dat de absorptietijd van een Gel/AGM zo al moeilijker is dan die van een standaard batterij.
(EBL208 heeft niet voor niets in de stand "normaal" 1 uur en in de stand "Gel" 6 uur)
Kortom een EBL 208 zal met zijn 14,4V wel een AGM kunnen opladen, maar dat kan behoorlijk lang gaan duren.
Mijn standpunt is ook altijd dat men een batterij moet kiezen waarvan de voordelen groter zijn dan de nadelen.
Een AGM heeft als voordeel dat hij grotere stromen aankan dan de 1/5 beperking van de gewone batterij. (100Ah = maximaal 20A voor de gewone)
Dus als je regelmatig grotere stromen nodig hebt dan 20A voor een 100Ah of 40A voor een 200Ah of ...... heb je een groot voordeel met een AGM.
Een AGM kan je dieper ontladen, maar volgens mij is dat niet echt een voordeel, maar hij kan het wel.
Een AGM kan je kantelen, een gewone moet je rechtop laten staan.
Een AGM is onderhoudsonmogelijk, een gewone kan je onderhouden.
Een AGM zou je via de alternator met een grotere (dus sneller) kunnen laden, maar een grotere stroom betekend automatisch een langere absorptietijd.
Bovendien speelt hier hetzelfde verhaal van de iets hogere celspanning
Dus duurt het in vaak langer om een AGM
helemaal vol te laden, in de praktijk vaak te korte ritten om hem
helemaal vol te laden.