ervaringen met olie/service resetter

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Gerard056 »

Voor de Fiat Ducato zoek ik een olie/service resetter
Ik heb het internet al afgezocht maar kan weinig vinden.
Mijn interesse is gewekt voor een Autel OLS301 Oil Light and Service Reset Tool deze is te vinden in verschillende shops al dan niet mogelijk namaak ?
dit is volgens mij de originele http://www.auteltech.nl/resetters/568/M ... ice-OLS301
heeft er iemand toevallig ervaring met deze resetter voor de Fiat Ducato ?

Gerard.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Teisman »

Welke ducato motor heb je. De 2.3 liter bijvoorbeeld reset zich zelf na 1000 km. Voor andere motoren gaat het soms met de sleutel.
ducato 290
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 21:13

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door ducato 290 »

Als het de camper op de foto is deze kan volgens mij met de hand gedaan worden.
laat maar even weten welk type het is kijk ik effe in auto data
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Gerard056 »

Hallo Ducato en Teisman,

Bedankt voor jullie reactie,
het is de 2.3 MultiJet bouwjaar 2013.
motor code is F1AE3481D

Graag hoor ik van jullie.
mvg Gerard.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Kees2 »

ducato 290 schreef:Als het de camper op de foto is deze kan volgens mij met de hand gedaan worden.
laat maar even weten welk type het is kijk ik effe in auto data
bij mij staat "De service interval kan niet handmatig gereset worden."

http://www.diagnoseapparatuur.nl/Fiat-S ... rval-Reset
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Teisman »

Volgens mij gaat het lampje na ongeveer 1000 km automatisch uit. Bij die van mij (2009) is dat zeker zo.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Kees2 »

service interval en een lampje ?
niet in de war met een EOBD lampje ?
ik ben nog nooit een "lampje" tegen gekomen voor onderhoud,
wel een digitale melding

een oudere versie daar staat het onderhoudsdisplay zelfs in het boekje
http://www.asv-motorhomes.be/Ducato%202 ... boekje.pdf blz 32
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Teisman »

Lampje, ledje, display het is maar hoe je het noemt maar het gaat wel degelijk na 1000 km uit.
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door ariedekreij »

Ik zat met hetzelfde met de wagen in Amerika. De Fiat dealer in Fresno, Californie heeft de reset gedaan. Niet met de Fiat/Chrysler apparaat dat ze hier gebruiken maar met Alfa Romeo. Die herkende de wagen volledig. Ik ben benieuwd of je het systeem kunt resetten zonder computer. Ik heb begrepen dat na 500 km lampje aan het vermogen/toerental wordt teruggenomen en dat na 1000 km de motor alleen nog stationair draait.
Ik ben benieuwd hoe het echt zit!
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Zwerfsteen »

In een vakantie ging mijn onderhoudslampje branden (een lamp in de vorm van een steeksleutel) na ca duizend kilometer is de lamp vanzelf uit gegaan.
Ik heb niets gemerkt van verminderd vermogen o.i.d.
Eenmaal thuis de camper naar de dealer voor onderhoud gebracht.

Zie ook blz 156:

Handleiding
Groet,
Leny en Pieter
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Kees2 »

http://www.fiat-service.nl/instructiebo ... t%202e.pdf

blz 156

inderdaad :wink:
een symbool

het vermogen terug lopen komt wel voor bij div auto"s , maar dit heeft te maken met toevoegingtankjes ivm milieu ( tankje leeg)
als de toevoeging op hangt het van het werk af soms snelheidsbeperkring 80kmh en later 50Kmh of de motor blijft lopen tot dat je hem uitzet en dan kun je niet meer opnieuw starten
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door Gerard056 »

Ik zit het instructieboekje ook maar weer eens na te pluizen,
kom je eerst bij het volgende kijk ik naar welke druk versie ik heb dat is met de camper meegeleverd de 603.81.945NL datum 05/2011 ga ik naar de Fiat professional website om het boekje ook te downloaden krijg ik aan de hand van het VIN een andere versie te zien nl. 603.98.312NL datum 05/2013 ( is ook de datum iets voor dat de camper is afgeleverd.
In beide versies staat aangegeven bij het Geprogrammeerd Onderhoud dat naast de waarschuwing een speciaal bericht verschijnt en dat het verdwijnt nadat de onderhoudsservice door Fiat is uitgevoerd of na 1000 km voor de volgende onderhoudsbeurt ( moet je wel even bij nadenken je zou denken dat de melding pas verdwijnt 1000 km voor de volgende onderhoudsbeurt )
Ik neem aan dat olie en filter verwisseling ook onder het geprogrammeerd onderhoud vallen en ga er dan ook vanuit dat de melding verdwijnt.

Kom je vervolgens uit bij het volgende vraagstuk, op blz 159 bij het meegeleverde instructieboekje.
Als het lampje met het oliekannetje gaat knipperen ( voor uitvoeringen met DPF) zou de olie van onvoldoende kwaliteit zijn volgens het systeem.

betekent niet dat er een defect is maar een waarschuwing dat er een noodzaak is voor olieverversing.
Als je de olie niet ververst gaat bij het bereiken van een verdere drempel het motorlampje branden en wordt de werking van de motor beperkt tot 3000 tpm.

Als de olie dan nog steeds niet ververst wordt , zal bij het bereiken van een derde drempel het motor toerental worden beperkt tot 1500 tpm.

Tja hoe moet je dit nou dan zien zit er een minilaboratorium in het motorsmeer-systeem die constant de oliekwaliteit meet ?
en als je zelf de olie ververst ( zonder gebruik te maken van een resettool ) met de juiste olie zijn dan opeens die drempels weer gereset.

normaal ververs je de olie bij of ongeveer 40 a 45 000 km of 2 jaar, mocht je dat eerder doen dan dat het lampje of melding zou gaan branden wat dan ?
Ziet het systeem dat het ververst is ( zonder een reset met een sleutel ) en geeft hij dan een andere interval termijn aan tot een eerst volgende olie/filter wissel :?:

Gerard.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door hathi »

[quote="Kees2"]http://www.fiat-service.nl/instructiebo ... t%202e.pdf

blz 156

inderdaad :wink:
een symbool

het vermogen terug lopen komt wel voor bij div auto"s , maar dit heeft te maken met toevoegingtankjes ivm milieu ( tankje leeg)
als de toevoeging op hangt het van het werk af soms snelheidsbeperkring 80kmh en later 50Kmh of de motor blijft lopen tot dat je hem uitzet en dan kun je niet meer opnieuw starten[/quote .......Kees klopt maar dit geld voor Ad blue bij div auto's,volgens mij niet bij FIAT! Een storing lampje gaat wel eens vaker aan,en soms ook weer uit,als je niets merkt gewoon doorrijden niet in paniek als het constant brand ga je wel naar de garage voor uitlezing want dan heb je meestal een echte storing,en voor de garage makkelijker op te sporen
Hans
ducato 290
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 21:13

Re: ervaringen met olie/service resetter



Bericht door ducato 290 »

Kees2 schreef:
ducato 290 schreef:Als het de camper op de foto is deze kan volgens mij met de hand gedaan worden.
laat maar even weten welk type het is kijk ik effe in auto data
bij mij staat "De service interval kan niet handmatig gereset worden."

http://www.diagnoseapparatuur.nl/Fiat-S ... rval-Reset
Staat inderdaad in autodata dat het met service app gedaan moet worden.
in een goedkope resetter kan ik je niet adviseren.
ik heb alleen zeg maar de complete uitlees apparatuur.
Plaats reactie