Reis Italie/Albanie/Kroatie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan Burggraaf
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 17:21

Reis Italie/Albanie/Kroatie



Bericht door Arjan Burggraaf »

Ik zit erover te denken om eind april/mei 2015 de volgende 5 weekse reis te maken: Italie (Adriatische kust) tot in de hak, dan oversteken naar Albanie en via Kroatie terug naar Nederland. Heeft iemand dit al eens gedaan? Is dit een goede periode? Is andersom beter? Heb je tips? Laat het me weten!
Groet,
Arjan
Dit is de eerste dag van de rest van je leven..
Toedeledoki

Re: Reis Italie/Albanie/Kroatie



Bericht door Toedeledoki »

Niet helemaal, maar wel ongeveer. Wij zijn vanuit Griekenland dwars door Albanie terug gereden.

Albanie is prachtig. Er zijn een aantal goeie bewaakte campings. Geen idee of dat nodig is, wij hebben ons nooit onveilig gevoeld onderweg. De wegen zijn soms bar slecht. Het is ooit wel asfalt geweest maar zo langzamerhand steeds meer veranderd in gravel. Met ons 2wd busje was het echter goed te doen. Bij thuiskomst wel een bobbel in de band ontdekt.

Op de camping hing een kaart met "gradaties" van wegen. Van Easy, difficult but OK tot 4x4 only.

Qua campings kan ik je in ieder geval 2 aanbevelen. Allebeide aan een meer en met een top-restaurant (voor weinig uiteraard).
http://www.campingpeshku.com/ meer van Ohrid

http://www.lakeshkodraresort.com/ meer van Shkroder

De steden en plaatsen in Albanie zijn niet zo bezienswaardig. Maar de algehele beleving van het land is geweldig. 60 jaar terug in de tijd, zeker op het platteland. De hoofdstad Tirana rij je in een kwartiertje door. Qua formaat een beetje te vergelijken met een provincie stad bij ons.

De natuur en de bergen zijn schitterend en ongerept.


Wat Kroatië betreft,

De meest logische en mooie route is terug via de Jadranska Magistrala. Oftewel de kustweg 8. 600 km puur genieten. Uitstapjes die leuk zijn zijn Mostar in Bosnie (echt interessant en mooi, kleine omweg), en de Krka watervallen. De Plitvice meren zijn prachtig, maar daarvoor moet je wat verder van de kust af. De mooiste plaatsen langs de kust vonden wij Dubrovnik en Trogir.
Toedeledoki

Re: Reis Italie/Albanie/Kroatie



Bericht door Toedeledoki »

De route langs de Kroatische kust is van zuid naar noord mooier, je hebt dan mooiere uitzichten omdat je de zon in de rug hebt. De andere kant op kijk je vaker tegen de zon in. Maar dat zal ook gelden voor de Italiaanse kust denk ik.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Reis Italie/Albanie/Kroatie



Bericht door de Jonckheer »

Dat hangt toch mede af van het tijdstip waarop je aan het rijden bent? :lol: :lol:
Je hebt wel gelijk hoor. Wij hebben het met de touringcars ook niet makkelijk wat dat betreft. Met dagtochten naar Duitsland zit je zowel heen als terug in de volle zon. Die Duitsers hebben daar geen last van met dagtochten naar Nederland, altijd de zon in de rug!
Toedeledoki

Re: Reis Italie/Albanie/Kroatie



Bericht door Toedeledoki »

Nou, op het noordelijk halfrond staat de zon toch overwegend op het zuiden... Dus je kan beter van zuid naar noord rijden, dan van noord naar zuid.

Wij hebben de Jadranska Magistrala op beide manieren gereden. En van het zuiden naar het noorden was echt het mooist :-)
Gebruikersavatar
Arjan Burggraaf
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 17:21

Re: Reis Italie/Albanie/Kroatie



Bericht door Arjan Burggraaf »

Dat zou dus betekenen dat via Italie een goed plan is. Bedankt voor de campingtips Paul; vooral die tweede lijkt me erg mooi.
Dit is de eerste dag van de rest van je leven..
Toedeledoki

Re: Reis Italie/Albanie/Kroatie



Bericht door Toedeledoki »

Die tweede camping was ook prachtig. Schitterend uitzicht. Goed restaurant. Wel een paar km buiten Shkroder. Volgens mij is in Shkroder zelf ook niet zo heel veel te zien.
Plaats reactie