Electra uitleg

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Electra uitleg



Bericht door Schoentje »

Hoi Paul,

Krijg sterk de indruk dat het voor jouw gemoedsrust beter is als je, zoals al eerder door @ Aloys geadviseerd is, niet meer mee leest in dit draadje, en dat ongeacht of Jan het wel of niet goed doet. Over de kwalitatieve inhoud van het stuk kan ik, als leek, evenmin als over de de reacties van de deskundigen een oordeel geven.

Weet wel (geldt ook in mijn eigen vak) dat als je het helemaal juist en zuiver en niet voor dubbel uitleg vatbaar wilt opschrijven dat het er niet leesbaarder op wordt voor de leek, cq de gemiddelde leek allang afhaakt........, en een wijntje of biertje gaat drinken. Hoef in deze alleen maar naar de wetteksten te verwijzen ........., en dan mogen we in NL nog niet klagen .......

Wat is dan beter: Geen kennis doordat men afhaakt??? Of gedeeltelijke kennis en begrip door dat men het tot op zeker hoogte kan volgen en beredeneren??? En zich dan op tijd realiseert dat het vanaf een bepaald punt verstandig is om aanvullende kennis bij een meer deskundig persoon cq professional in te huren?

Groeten,

Twan
Laatst gewijzigd door Schoentje op vr 20 feb 2015, 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Electra uitleg



Bericht door jansloos »

Dank Twan.
Er zijn er altijd die meer weten. Maar je zei het al, de moeilijke kunst is het zo eenvoudig uit te leggen dat men in elk geval op een denkspoor gezet wordt.

In mijn inleiding staat het al: deze uitleg is voor electrabeten. Niet voor betweters.n
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Electra uitleg



Bericht door Paul87400 »

@ Twan. Correcte formules met de juiste eenheden en een echte uitleg hoe dingen werken lijken me toch niet teveel gevraagd in een uitleg voor dummies.

Je kunt wel mooie makkelijke verhaaltjes schrijven maar je moet geen loopje nemen met de feiten, eenheden en formules.

Stel je voor dat je die verhaaltjes van Jan serieus gaat nemen en wat elektra gaat uitrekenen voor je camper met zijn formules en uitleg :crazy: .

Als voorbeeld; de eenheid Wattuur (Wh) voor elektra verbruik is Watt maal tijd (in uren) en geen Watt per uur zoals Jan beweert.

Een 100W lampje brandt 1/2 uur, verbuik 100 x 1/2 = 50Wh
Maar bij Jan wordt dat 100W lampje brandt een 1/2 uur, dus per uur (2x zoveel) is 200Wh
Maakt toch wel een verschil of je nou deelt of vermenigvuldigd, ook in een mooi verhaaltje.
En ga zo maar door :lol3:

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
campergenot
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 15:07

Re: Electra uitleg



Bericht door campergenot »

Nou eh... pistolen paultje:
Een 100W lampje brandt 1/2 uur, verbuik 100 x 1/2 = 50Wh

Wat jij schrijft klopt ook niet hoor: het verbruik is 50 watt!
Als je er geen verstand van hebt moet je niet proberen om anderen af te zeiken als ze naar jou mening fout zitten ;;-) :mrgreen:

Helaas zul jij never worden opgestraald :mrgreen: :mrgreen: :lol3: :lol3:
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Electra uitleg



Bericht door Vertrokken3 »

:oops: :G Ik wil nu wel niet moeilijk doen maar de watt is een eenheid van vermogen niet van arbeid (verbruik)

Daar hoort altijd een tijd bij. Zonder tijd heb je geen arbeid verricht.

Je kan de mogelijkheid hebben om 100kg te tillen maar als je dat gedurende 0 seconden doet dan hebt je niets uitgehaald.

Dus voor de goede orde; de lamp heeft een vermogen van 100W en als je ze niet aandoet heb je nul Wh verbruikt en als je ze een uur aandoet dan heb je 100Wh verbruikt en doe je dat maar een half uurtje exact 50Wh.
GDC
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 16:38

Re: Electra uitleg



Bericht door GDC »

Dokter A geeft je in de meest welluidende latijnse termen uitleg over de ziekte die je hebt en schrijft je dan een bepaalde pil voor, met een posologie van 1 elke 12 uur. Je hebt er het raden naar of het je hoofd of je voeten zijn die problemen hebben, maar je geneest er wel van.

Dokter B legt je in klare taal uit dat je een teveel cholesterol in je bloed hebt, dat dit verstoppingen kan veroorzaken met grrot gevaar voor je leven en schrijft je dan datzelfde pilletje voor, namelijk 12 elk uur te nemen... Nu versta je exact waar het kwaad zit, maar je overleeft het niet lang wegens het verkeerde voorschrift.

De inspanningen van Jan om de dingen eenvoudig - en met de nodige humor, dat dient gezegd - uit te leggen zijn lovenswaardig en het is ook weinigen gegeven dat te kunnen. Hij speelt hier echter dokter B, en het is voor ons, lezers te hopen dat er een dokter A is die hem vriendelijk, doch kordaat terechtwijst.

We hebben het hier ook over elektriciteit, een gevaarlijk goedje. Een ondergedimensioneerde kabel of te grote zekering kunnen brand en dus dood tot gevolg hebben.

Samenwerking tussen beide dokters is dus aan te bevelen. Er zijn mensen die het leuk en eenvoudig kunnen uitleggen, maar al eens een foutje kunnen maken (die eerste steen, weet je wel). Er zijn er die de kennis hebben, en geleerd hebben een grote nauwgezetheid aan te houden maar het - misschien - minder vlot kunnen uitleggen. Die eersten als dom bestempelen is even verkeerd als die laatsten betweters en verwaand te noemen.
Groeten,
Guy
Elke reiziger die per vliegtuig New York bezoekt verbruikt minstens evenveel energie als het gemiddeld jaarlijks elektriciteitsverbruik van een (Vlaams) gezin, ttz. 3500kWh.
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Electra uitleg



Bericht door jansloos »

Het is weer zover:

DE VONKEN VLIEGEN DR VANAF
:P :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Electra uitleg



Bericht door Kroppie »

dan zit er w.s. ergens sluiting. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Electra uitleg



Bericht door Vertrokken3 »

Hier nog niet hoor, ik speel alleen maar doctor (A of B laat ik in het midden) die iemand ziet terecht wijzen en die dat ten onrechte doet.
GDC
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 16:38

Re: Electra uitleg



Bericht door GDC »

OK, hier dan een vraag om het in de praktijk om te zetten:
Ik kocht een omvormer 12-230V van AEG met een vermogen van 600W.

Als hij die 600W uit de batterij trekt heb ik dus een stroom van 600/12=50A.
Maar, aan die omvormer zitten batterijkabels van 6mm2, is die doorsnede dan genoeg ?
En indien niet, waar haalt AEG - toch een bekend Duits merk- het dan om ondergedimensionneerde kabels mee te leveren ?

Alvast dank voor een gedegen antwoord,
Guy
Elke reiziger die per vliegtuig New York bezoekt verbruikt minstens evenveel energie als het gemiddeld jaarlijks elektriciteitsverbruik van een (Vlaams) gezin, ttz. 3500kWh.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Electra uitleg



Bericht door Kroppie »

aeg is allang geen duitse firma meer ,is een handelaar die de naam gekocht heeft.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Electra uitleg



Bericht door Vertrokken2 »

Grundig ook niet, dat is in Turkse handen (Beko).
AEG is van Electrolux.
Laatst gewijzigd door Vertrokken2 op za 21 feb 2015, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Electra uitleg



Bericht door Paul87400 »

Wie behalve Jan beweert dat die kabels onder-gedimensioneerd zijn?

In tegenstelling tot Jan zijn foutieve berekening-formule, zouden 6mm² draden met een korte lengte, niet ingebouwd en gedurende een korte tijd ruwweg 10A per mm² kunnen hebben, dus 60A kunnen verdragen.

Dit is zeer krap berekend en ik zou dat zelf niet doen, 10mm² heeft mijn voorkeur en dikker is nog beter.
AEG heeft het dus wat krap gedimensioneerd, maar theoretisch zou het moeten kunnen.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door Paul87400 op za 21 feb 2015, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Electra uitleg



Bericht door jansloos »

Haha ik ben een slimme ezel:

Niet steeds dezelfde steen.
Ik neem steeds een andere.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie