Noorderkempen schreef:
Je kan wel een poging doen op op een eenvoudige manier een parallel te leggen tussen bv water en elektriciteit.
Maar 100% is het nooit, men moet het maar aannemen dat het zo is.
Die parallel is heel bruikbaar: debiet is stroom, waternivo of druk is spanning, buis is geleider (en dunne buis heeft dus meer weerstand), bassin is condensator enz.
Iedereen begrijpt instinctief dat een lange dunne leiding meer weerstand geeft dan een korte dikke, en er dus minder water doorgaat bij gelijke druk. = minder stroom bij gelijke spanning.
Tijdens mijn studie, in de tijd dat computers in opkomst waren maar de programmatuur nog niet zo ver gevorderd was hebben we geleerd hoe je een complex watergebied (estuarium bijvoorbeeld) kom simuleren door een vel carbon papier. Papier uitknippen in vorm van het estuarium, aan een kant een strook metaal met een spanning daarop (ingang rivier), andere kant aan de 0 of aarde (de zee) en dan kon je mooi met een voltmeter de spanning (=waterhoogtes) op ieder punt van het papier gaan meten.
TS, Wat idd nog ontbreekt aan het verhaal is het verband tussen vermogen (W) en energie (J)
J staat voor joule en is de iso eenheid van energie. Da's mooi want zo kan je bijvoorbeeld de energie inhoud van een accu vergelijken met die van een gastank (of een kuub aardgas) of een liter diesel. Of die van een stuwmeer.
Helaas worden er historisch nog steeds afwijkende eenheden gebruikt (calorieen, pk, kWh enz) waardoor vergelijkingen moeilijker worden. Reken maar eens uit hoeveel Ah (da's die inderdaad zeer verwarrende eenheid van accucapaciteit) een liter diesel heeft. (antwoord beneden)
Daarnaast kan je je berekeningen goed controleren door de sommen ook op de eenheden los te laten. bijvoorbeeld Watt * sec = Joule.
Watt = J/s, J/s*s = J. Klopt dus.
1 liter diesel heeft 36 MJ energie, dus 36.000.000 J. Daar heb je (bij 12V) een accu met een capaciteit van 833 Ah voor nodig.