Electra uitleg

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: Electra uitleg



Bericht door Obelix »

jansloos schreef:......
Dus eeehhh... als ik een accu heb van 12 volt en 80 Ampère, is dat dan... ja dat is dus 960Watt.
En 100 Ampère? ja is 1200 Watt. Enz. Nu zie je ook, dat als je een elektrisch kacheltje van 12 volt 500 Watt aan wilt sluiten je accu snel leeg is....
Sorry Jansloos, maar dit is dus precies wat ik bedoelde met dat het eens duidelijk uitgelegd moest worden wat het verschil is tussen ampères en ampère-uren.

Want wat je hier schrijft is puur onzin. Daar klopt helemaal niets van. Hier haal je dus precies A en Ah door elkaar en gaat daar mee verder rekenen. :bang:

Terwijl Paul87400 het nog wel zo duidelijk omschreef.

Ik waardeer heel erg de moeite die je gedaan hebt Jansloos maar ik denk dat het beter is om dit topic gewoon helemaal te verwijderen want dit werkt alleen maar averechts.


Jack
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Electra uitleg



Bericht door toine-s »

Noorderkempen schreef: Je kan wel een poging doen op op een eenvoudige manier een parallel te leggen tussen bv water en elektriciteit.
Maar 100% is het nooit, men moet het maar aannemen dat het zo is.
Die parallel is heel bruikbaar: debiet is stroom, waternivo of druk is spanning, buis is geleider (en dunne buis heeft dus meer weerstand), bassin is condensator enz.
Iedereen begrijpt instinctief dat een lange dunne leiding meer weerstand geeft dan een korte dikke, en er dus minder water doorgaat bij gelijke druk. = minder stroom bij gelijke spanning.

Tijdens mijn studie, in de tijd dat computers in opkomst waren maar de programmatuur nog niet zo ver gevorderd was hebben we geleerd hoe je een complex watergebied (estuarium bijvoorbeeld) kom simuleren door een vel carbon papier. Papier uitknippen in vorm van het estuarium, aan een kant een strook metaal met een spanning daarop (ingang rivier), andere kant aan de 0 of aarde (de zee) en dan kon je mooi met een voltmeter de spanning (=waterhoogtes) op ieder punt van het papier gaan meten.

TS, Wat idd nog ontbreekt aan het verhaal is het verband tussen vermogen (W) en energie (J)

J staat voor joule en is de iso eenheid van energie. Da's mooi want zo kan je bijvoorbeeld de energie inhoud van een accu vergelijken met die van een gastank (of een kuub aardgas) of een liter diesel. Of die van een stuwmeer.

Helaas worden er historisch nog steeds afwijkende eenheden gebruikt (calorieen, pk, kWh enz) waardoor vergelijkingen moeilijker worden. Reken maar eens uit hoeveel Ah (da's die inderdaad zeer verwarrende eenheid van accucapaciteit) een liter diesel heeft. (antwoord beneden)

Daarnaast kan je je berekeningen goed controleren door de sommen ook op de eenheden los te laten. bijvoorbeeld Watt * sec = Joule.
Watt = J/s, J/s*s = J. Klopt dus.






1 liter diesel heeft 36 MJ energie, dus 36.000.000 J. Daar heb je (bij 12V) een accu met een capaciteit van 833 Ah voor nodig.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Electra uitleg



Bericht door Paul87400 »

@ reinold, :shh: is verbeterd :thumbup:

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Travelmaster
Berichten: 474
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 21:42
Locatie: Wezep

Re: Electra uitleg



Bericht door Travelmaster »

Ik hoop dat "leken" (niet negatief bedoeld) er wat van kunnen leren.
Het lijkt mij verstandig dat mensen met elektrotechnische kennis, dit topic maar moeten negeren, dat scheelt een heleboel discussies. (doe ik ook :? )
Gebruikersavatar
Dimi
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:18
Locatie: Het Groene Hart

Re: Electra uitleg



Bericht door Dimi »

Aloys schreef:Ik overweeg inderdaad alle overbodige opmerkingen hier te verwijderen, zodat we waarschijnlijk weer terug zijn op 1 pagina... :D :wink:
Voor zover berichtjes een rechtstreekse aanval zijn op een ander lid heb ik er al een paar verwijderd.
Nu maar doen Aloys want het blijft anders maar doorsudderen
Wij rijden in een blauwe Fiat Ducato met AmorA inbouw
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Electra uitleg



Bericht door jansloos »

Hi Travelmaster,

Je mag gerust blijven komen hoor. En zelfs op of aanmerkingen maken!
Maar wel nuttige, waar ik iets mee kan. A of Ampère, is alleen van belang als ze zich er verder in verdiepen. Dan komt dat vanzelf goed. In den beginne werk ik met de volledige naam, omdat dat meteen duidelijk is, en die man tenslotte ook zo heet.

Het is ook een materie waarin je je in moet werken, mee bezig zijn, steeds weer lezen, om te doorgronden hoe het uiteindelijk werkt.

En!!! ze hoeven geen examen te doen toch?? :-B

groet Jan Sloos
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Electra uitleg



Bericht door WhiteVanMen »

Hoe moet je dit als " Leek " nu eigenlijk gaan volgen ?
:crazy:

In twee dagen tijd zijn er al zes pagina,s gevuld !! , met veelal gezever .

Hier leer je toch helemaal niks van.
Gebruikersavatar
Travelmaster
Berichten: 474
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 21:42
Locatie: Wezep

Re: Electra uitleg



Bericht door Travelmaster »

Gewoon het begin van de topic lezen (die wordt steeds bijgewerkt) en de rest negeren.
Als het nuttige opmerkingen of aanvullingen zijn zal jansloos deze daar aanpassen of toevoegen.
opmerking : gebruik wel de goede afkortingen, dan vallen de mensen die nu nog "leek" zijn straks niet meer op als ze vragen stellen :-B

nog een ezelsbruggetje als deze nog niet gemeld is :
spanning staat en stroom loopt.
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Electra uitleg



Bericht door Paul87400 »

@ jansloos, Je begrijpt er ECHT NIETS van :bang: .
Dat hele hoofstuk Ah (bladzijde 1) is kletskoek (gel*l) :twisted: .

Voor diegene die het niet weten, jansloos gaat gewoon verder met "zijn" uitleg op pagina 1, het wordt steeds gekker.

Voor jansloos en anderen: Ah is geen ampere per uur maar een energie-eenheid voor een accu bij een bepaalde spanning, eigenlijk Joules.


Aloys kun je deze onzin (alles) vewijderen, zometeen gaat iemand deze flauwekul geloven en het was net de bedoeling om wat helderheid in de eenheden te scheppen.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Electra uitleg



Bericht door Aloys »

Paul, als jij nou gewoon eens ophoudt met dit topic te lezen...

Ik ben al meer dan 30 jaar radioamateur én bevoegd scheepsradiotelefonist. Daar heb ik sinds eind jaren '70 meerdere
elektronica-examens voor afgelegd. Ik knutsel met elektronica en heb sinds mijn 19e in 4 campers de elektrische installatie
mogen aanleggen. In mijn dagelijks werk doe ik helemaal niets met elektriciteit: ik geef aardrijkskunde en economie op een
mavo/havo/vwo-school.

Wat ik wil zeggen is dit: ook ik rommel met afkortingen. Ik haal A en Ah door elkaar, al jáááren, maar als ik zeg dat ik een
220A accu in de camper heb, dan begrijpt iedereen wat ik bedoel. Als ik het heb over een stopcontact dan ben ik vast
duidelijker dan wanneer ik spreek van het officiële 'wandcontactdoos'.

Ik ben goed in Nederlands.
Gruwelijk, als mensen schrijven "hun hebben een camper". Het moet zijn "ZIJ hebben een camper". Dan zegt men: "Ja, maar
ik ben toch niet de enigste?" Nee, jij bent de ENIGE. En zo kan ik wel even doorgaan...
Maar dat heeft geen nut!

Wat maakt het nou uit of we schrijven A of Ah zolang iedereen weet wat er bedoeld wordt? Janloos probeert het hier
begrijpelijk te maken, begrijpelijk voor mensen die weinig of niets van elektrisch weten. En dat lukt 'm wel redelijk, naar
mijn idee (en een heleboel anderen).

Waar het denk ik om gaat is dat mensen wat inzicht krijgen. Dat je bijvoorbeeld begrijpt dat een omvormer aan de ingang
(12V) dikke draden moet hebben, wanneer je er een 500W gebruiker op aansluit. Omdat er dan wel 40A aan stroom loopt,
en dat lukt niet door dunne draadjes. Terwijl er aan de andere kant, bij 230V, nog geen 2,5A loopt. En dat mag weer wél
door relatief dunne draden van bijv. 1,5mm2.

Die samenhang tussen spanning (V), stroom (A) en vermogen (W) maakt voor velen al heel veel duidelijk. Want wat de
deskundigen maar niet begrijpen, is dat de meeste mensen daar al helemaal niets van weten, dat waarschijnlijk nooit
hebben gehad...

En van Joules hoef ik zelf helemaal NIETS te weten, gewoon omdat ik dat de afgelopen 40 jaar ook niet heb gemist!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Electra uitleg



Bericht door Aloys »

Ik heb dat nou wel gezegd, van dat opruimen, maar er is eigenlijk geen beginnen aan... :oops:

Jansloos gaat lekker verder in zijn eerste bericht, wij blijven hier gewoon reageren. En wie denkt dat het écht anders moet,
begint gewoon een eigen topic. Laat maar eens zien dan! :P
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Electra uitleg



Bericht door jansloos »

Dank Aloys.
Ik ben geen onderwijzer, en ook niet afgestudeerd in electro.
Werk al wel 50 jaar met electro, in allerlei situaties, dus enige ervaring is er wel.
Maar als ik mensen op weg kan helpen met dat wat ik weet, in deze lastige materie, wil ik dat graag doen, en laat ik al die betweters maar kletsen met hun nog moeilijker uitleg.

Dank, jan Sloos
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Electra uitleg



Bericht door Trebor953 »

Ik moet Paul87400 wel gelijk geven, het wordt nu steeds meer een popiejopie verhaal, het ene moment is het Ampère maal de tijd, dan is het ineens weer Ampère per uur. Dit maakt het er niet duidelijker op.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Electra uitleg



Bericht door PaulBng »

Paul87400 schreef:Ah is geen ampere per uur maar een energie-eenheid voor een accu bij een bepaalde spanning, eigenlijk Joules.
Gemeten over een bepaald tijdsbestek?

Voor iemand die begint iets van elektriciteit te begrijpen lijkt me deze diepgang irrelevant...
Als je die details in het verhaal wilt verwerken ben je je doelgroep direct weer kwijt.... :bang:
Plaats reactie