Zwerven door Zwitserland

Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Zwerven door Zwitserland



Bericht door Mirte »

Veel kan ik er niet over vinden, vandaar mijn vraag:

Wie kan iets vertellen over gemotoriseerd zwerven door Zwitserland?
Hoe nodig is het vignet? Is het tolvrije wegennet (te) beperkt? Niet te doen?
Zijn er routes speciaal aan te raden vanwege het mooi, of af te raden om een of andere reden?

Ik ben bezig een must-see toptien samen te stellen.
Zijn er, naast de weergaloos mooie natuur, specifieke aanraders? Welke gebieden, welke steden komen vooral in aanmerking? Er is hier vooral interesse in moderne architectuur.

Wat is een goede stijl om kennis te maken met het land? Vanuit een basisplaats of toch rond-trekkend? Zijn er aan te raden verblijfslocaties of prettige ervaringe qua welkom, prijs, ligging e.d.?

Zijn er tips om de kosten van reis en verblijf wat te drukken, want de kassier roept daar nogal vaak koekkoek?

Ben zeer benieuwd!
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door Bakker Gerard »

in Luzern is in Juli altijd een Bleus festival, erg de moeite waard en ze hebben er een goede stadscamping.
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door PaulBng »

Zonder tolvignet in Zwitserland is goed te doen. Wel even opletten wanneer je bij Basel binnenrijdt.

Verkeersmuseum in Luzern is een aanrader.
Bij het station is dacht ik een kunstmuseum.
Openlucht museum bij Ballenberg (vlak bij Brienz, Meiringen) ook.

Verkeersmuseum en openlucht museum ook met kinderen.

Ik Basel zelf is een leuk kunstmuseum. Ben even de naam kwijt, zal het vanavond even vragen. Met allemaal bewegende dingen.

In de vlakke gedeeltes maakt het niet zoveel uit hoe je rondtrekt. In de bergen kun je beter niet vanuit 1 plaats werken (stervormig) want dan rij je je de schompus. De meeste fatsoenlijke bergen meten zo'n 60x60km. Dus iets aan de andere kant bekijken en weer terug is gauw uren rijden.

Prijs drukken: ga vooral even bij de Landi langs. Een soort boerenbond, maar ook veel levensmiddelen (bier en frisdrank). Doorgaans goedkoper dan in de supermarkt. Hoe hoger de winkel, hoe duurder vanwege de aanvoer.
Leuke winkeltjes in een dorp (Dorfladen) zijn doorgaans een stuk duurder dan supermarkten als Migros en COOP. Maar de yoghurt is dan wel weer lekkerder.
Migros verkoopt geen bier en wijn.
Binnegais
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 9:07

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door Binnegais »

hebben de zwitserland-gangers ervaring met het wegen van de camper?
Of is dat, net als in andere landen heel sporadisch?
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door MonRoe »

Wij zijn afgelopen vakantie (naar Griekenland via Italie) door Zwitserland gereden en zijn via Basel in Zwitserland gekomen. We hebben geen weegbrug gezien. Ook aan de italiaanse kant niet.

Wij hebben op de terugweg 1 dag in Meiringen doorgebracht en daar de Aareschlucht bezocht, een hele mooie wandeling van 1,5 km door een kloof. In het hele gebied waar Meiringen in ligt is heel veel te doen, wij gaan daar zeker nog een keer terug. Wij hadden nu helaas niet meer tijd.

http://www.myswitzerland.com/nl-nl/inte ... kloof.html (nog vele andere leuke bezienswaardigheden op deze pagina)

Wij hadden wel een vignet (10 dagen kaart voor camper zwaarder dan 3,5T).

http://stellplatz.wohnmobilforum-schweiz.ch/
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door Hermes »

Binnegais schreef:hebben de zwitserland-gangers ervaring met het wegen van de camper?
Of is dat, net als in andere landen heel sporadisch?
In Zwitserland zijn over het algemeen zeer goede wegen ook over de passen. Ik heb al heel wat door Zwitserland gereden. Zeer mooi land opgeruimd en netjes het is er overigens nogal duur.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door Hermes »

Hermes schreef:
Binnegais schreef:hebben de zwitserland-gangers ervaring met het wegen van de camper?
Of is dat, net als in andere landen heel sporadisch?
In Zwitserland zijn over het algemeen zeer goede wegen ook over de passen. Ik heb al heel wat door Zwitserland gereden. Zeer mooi land opgeruimd en netjes het is er overigens nogal duur.
Sorry verkeerd gelezen. Wat ik gehoord heb wordt daar wel op gecontroleerd. Overigens mijn camper is nog niet gewogen wel werden er vragen over gesteld bij de uitreiking van het tolvignet.
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door Mirte »

Dit gaat goed :D

Basel, Luzern, Zurich, Bern en, als het lukt als als als, Geneve. Ofwel: we richten ons op westelijk Zwitserland. De aanbeveling van de Zuricher stadscamping is dan ook erg welkom.

Paul, dat bewegende-dingen-museum kom ik vast nog wel tegen in de gidsen.
Wij drinken naar de maat van onze 'Riesencamper, dus dat komt wel goed :cheers: , maar goed om te weten. Lijkt wat op Noorwegen, denk ik? En dan een mix van lijn en sterrijden.

@Hermes, het is schrijnend duur, maar heb je ook tips om de kosten te drukken?
Dit hoeft voor ons niet te bestaan uit al dan niet sneak wild-overnachten, want dat willen we niet. Wel zijn we geinteresseerd in betaalbare campings /cp's.

Tnx voor de linkjes!
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door Hermes »

Meiringen is al beschreven van daaruit naar Lauterbrunnen omgeving Jungfrau doorrijden naar Stechelberg. 72 watervallen in deze omgeving. Camping in Stechelberg ook goed betaalbaar. Van hieruit kun je naar de Grimselpas rijden goed te doen en je rijdt zo door naar Mörel
http://www.tunetsch.com/nl/
Deze Camping in Mörel valt mij meteen in niet erg duur je staat aan een zijarm van de Rhone. Vlakbij de Aletsch Gletsjer schitterend om daar naar boven te gaan. Je ziet daar een prachtige omgeving ook zie je de Matterhorn.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door PaulBng »

Dat museum van die bewegende dingen in Basel heet Tinguely.
Steek ook vooral even de Rijn over met zo'n veerpontje...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door PaulBng »

Mocht je in de buurt van Meiringen zijn en je hebt even behoefte aan luxe...
Camping Dorfli in Hasliberg.
En dan vooral eten in Hotel zum Post. Wel reserveren...
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door Bakker Gerard »

En als je op je geld wilt letten, Zurich mijden..duurste stad ter wereld.
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door Mirte »

Bakker Gerard schreef:En als je op je geld wilt letten, Zurich mijden..duurste stad ter wereld.
Niet Seoel of zo?? Ik kreeg ineens een visioen van zakkenrollers maar dan anders :shifty:

Jemig, hoop mooie plekjes weer. Ik ga vakantieverlenging aanvragen :D
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Zwerven door Zwitserland



Bericht door hurktoilet »

Begrijp ik goed dat het tolvignet in Zwitserland alleen nodig is voor autosnelwegen? Dat staat op in de ANWB-webshop, maar vervolgens schrijven ze daar dat het om nationalstrassen gaat. Nu is mijn Duits niet helemaal perfect, maar een autosnelweg heet volgens mij een Autobahn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie