Welke route door Zwitserland met zware camper?

Gebruikersavatar
edith1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 18:45
Locatie: Schiedam

Welke route door Zwitserland met zware camper?



Bericht door edith1 »

hallo lieve mensen,

mijn vraag is welke route is voor ons de makkelijkste om door Zwitserland te gaan met een zware camper (c rijbewijs)
wij willen naar het meer Lago Maggiore samen met mijn dochter en schoonzoon .Zij hebben een auto met vouw wagen. ik heb al veel gelezen op het forum maar niets hoor ik over grote campers door Zwitserland. dat we moeten betalen is ook geen probleem het gaat ons meer om niet te gekken slinger bochten en klimpartijen (dat hebben wij ooit gedaan met de Brennerpas daar gingen we op den duur nog met 25km omhoog). ook kan ik niets vinden of er een vinget is voor campers boven de 3500 (wij wegen ±4200) zijn 7,50 mtr lang en ±3 mtr hoog.
mag ik wel door Zwitserland. ik heb ook al gekeken door Frankrijk maar daar vragen ze aardig wat tol voor de Mont-blanc tunnel dat vind ik wel een beetje overdreven veel.

groetjes Edith en Willem
wij zwerven met een Peugeot J5 2.5 TD uit 1991

Edith & Willem
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door vanHooltje »

Met een camper van 3 meter hoog kan je prima mee door zwitserland, vrachtwagens zijn groter en hoger.
Vignet kan je hier vinden en van te voren bestellen.
https://www.anwbvignetten.nl/standaard/ ... tAodiTMA8w

En gewoon je navigatie volgen, hoe makkelijk kan het zijn.

PS. Voor voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 3500 kg dient u bij de grens een zgn. ‘Schwerverkehrsabgabe’ te halen.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door Cee Pee »

Als ik het zo lees is het met een zware camper >3500 kg voordeliger om door Zwitserland te rijden als met een <3500 camper.

Voor een < 3.500 camper/auto kun je alleen een jaarvignet kopen voor €35,95.
En voor een > 3.500 camper/auto kun je zelfs per dag € 3,25 rijden.

Voor alleen de doorreis is dat dus voordeliger.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door hathi »

Edith in Zwitserland kun je een schwerlast vignet kopen ,mag je zelf 10 dagen kiezen om door Zwitserland te rijden, terwijl het vignet onder 3500kg een heel jaar geldig is.prijs maakt elkaar niet al te veel uit
Hans
Gebruikersavatar
edith1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 18:45
Locatie: Schiedam

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door edith1 »

vanHooltje

bedankt voor je antwoordt op vinget voor zware campers.
ik heb gekeken bij de site die je door gaf maar dat is alleen voor tot <3500 campers, dus ik moet bij de grens zelf zijn.

en Cor hoe weet je dat het voor >3500 camper voordeliger is waar kan ik dat vinden.
wij zwerven met een Peugeot J5 2.5 TD uit 1991

Edith & Willem
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door Bakkertjes »

De bedragen dienen vermenigvuldigd te worden met het totaalgewicht van het voertuig.


Tolcategorie

Euronorm

Tarief

I Euro 2, 1 of 0 0,0310 CHF/km
II Euro 3 0,0269 CHF/km
III Euro 4, 5 of EEV 0,0228 CHF/km
III Euro 6 0,0205 CHF/km

Buitenlandse voertuigen moeten altijd het volle tarief van 40 ton betalen ongeacht het werkelijke gewicht. Het tarief per ton geldt alleen voor Zwitserse voertuigen.

Rekenvoorbeeld

Een vrachtwagen van 40 ton met een euro-4-motor rijdt 100 kilometer. Dit komt neer op (0,0228 CHF* 40 ton * 100 km) = 91,20 CHF.

Vind het een hoop geld als het zo is :bang:
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door Cee Pee »

@Edith, dat vond ik hier: Link

En dan op de link "Form. 15.91" klikken.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door Obelix »

Wat Bakkertjes vertelt klopt niet.

Je koopt zoals vanHooltje schreef bij de grens een ‘Schwerverkehrsabgabe’. Dat kost ca. 32 Frank en daar mag je 10 dagen mee in Zwitserland zijn. Elke dag dat je met je zware camper in Zwitserland bent vul je daarop de datum in.

Officieel moet je ook de dagen dat je niet rijdt op dat formulier invullen. Bij elke grotere grensovergang is een kantoortje waar die formulieren al klaar liggen, even invullen en betalen (pinnen) en het is geregeld.

En inderdaad, als je minder dan 10 dagen in Zwitserland bent is een zware camper goedkoper dan een camper < 3.500 kg.

Als je niet over de passen wilt kun je gewoon de Gotthardtunnel pakken (kost niets). Dan hoef je nergens te klimmen en ben je in een paar uurtjes dwars door Zwitserland.

Jack
Gebruikersavatar
edith1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 18:45
Locatie: Schiedam

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door edith1 »

Bedankt Cor ik heb het gelijk uitgeprint kan ik t nog even goed nakijken.

wij rijden een Peugeot J5 2.5 TD van 1991
wij zwerven met een Peugeot J5 2.5 TD uit 1991

Edith & Willem
Gebruikersavatar
edith1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 18:45
Locatie: Schiedam

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door edith1 »

bedank Obelix dus gewoon via Duistland naar Basel A2 en die A2 helemaal volgen naar de Gotthardtunnel en dan richting Chiasso de grens bij Italie over richting Milaan
wij zwerven met een Peugeot J5 2.5 TD uit 1991

Edith & Willem
Gebruikersavatar
edith1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 18:45
Locatie: Schiedam

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door edith1 »

en voor mijn dochter, die rijdt met de auto en een vouw wagen die heeft zeker dat jaar vignet nodig
wij zwerven met een Peugeot J5 2.5 TD uit 1991

Edith & Willem
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door Obelix »

Die heeft er zelfs 2 nodig. Zowel voor de auto als voor de aanhanger.

Jack
RoelofH
Berichten: 375
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:58
Locatie: Emmen

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door RoelofH »

Dat is inderdaad meest logische en eenvoudigst , de Gotthardtunnel .
En hoewel allemaal autobahn , is best mooie route .

Als je aan de oostkant van Lago Maggiore moet zijn (Maccagno , Luino etc. ) moet je niet klakkeloos de navigatie volgen
maar na Belinzona vd autoweg af , richting Sant Antinio /Magadino , dan rijd je aan de oostkant van het meer langs , mooie route .
Doe je dit niet laat de navigatie je nog een eind op de autobaan doorrijden en stuurt je ergens voor Lugano eraf waarna je via
enkele bergpasjes naar Luino geleid wordt ; leuke weggetjes maar denk niet voor het materiaal waar jij mee rijd denk ik :-B

Overigens schitterende omgeving en heerlijk meer :thumbup: en je kunt ook nog es gewoon duits spreken :
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
RoelofH
Berichten: 375
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:58
Locatie: Emmen

Re: route door zwitserland met zware camper



Bericht door RoelofH »

edith1 schreef:bedank Obelix dus gewoon via Duistland naar Basel A2 en die A2 helemaal volgen naar de Gotthardtunnel en dan richting Chiasso de grens bij Italie over richting Milaan

ehh Chiasso ??

je wilt toch naar Lago Maggiore ?? welke plaats dan ?















le
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
Plaats reactie