Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door myway »

kampo schreef:Ik wou vooral dat er niets van plastic dat zijdelings uitstak.
en het dak ligt daar vol met zonnepanelen

Afbeelding
Ah dat is iets anders dan hetgeen je in het eerder bericht aangeeft.
Daar schrijf je dat de motor voor dakdoorvoer bedoeld is en dat is niet juist.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Sorry voor de onduidelijkheid. De ventilator die in die doos zat bij de Dometic CK150 dampkap set
is tegelijk, meen ik me te herinneren, de dakdoorvoer. Wat ik een dan paddenstoel noem.
Bovendien was het in 12 Volt en luid.
Daarom heb ik hem vervangen door een buisventilator met diameter 100 in 24V
van Jabsco voor motorruimtes van schepen. In de afvoerslang heb ik een
zwanenhals verwerkt tegen het binnendringen van water.
Het geluid en toerental heb ik met weerstandjes verder naar beneden zitten prutsen totdat er nog voldoende zuigkracht was en niet meer zoveel lawaai.

Mijn inbouw tijd besparende dampkap doet het maar kan in de verste verte niet ruiken aan de erg mooie oplossing van Joop. :clap:
Bovendien is het een goed idee van de hangkast onderaan af te schuinen. Zo kan je meer kasthoogte bekomen zonder dat het gaat storen.
Groeten Kampo
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

In onze vorige camper had ik een afzuiger gebouwd waarin een dubbele wals ventilator draaide die de lucht door de zijwand naar buiten blies, werkte echt
geweldig maar had één groot nadeel: als de wind op die zijkant van de camper stond bleef er weinig of geen zuigkracht meer over. Daarom moest het
nu door het dak. Het idee voor twee ventilatoren is gekomen doordat ik geen groter alternatief voor de Dometic dakontluchter ("paddestoel")
kon vinden en één buisventilator gaf mij gewoon niet genoeg capaciteit, dan maar twee! Door de luchtstroom langs de rand van het afzuigrooster te dwingen
ontstaat er een versnelling in de luchtstroom waardoor kookdampen -die zich naarmate ze verder richting afzuiger gaan steeds breder uitrollen- toch
goed worden afgevangen. In sommige huishoud afzuigers wordt dit principe ook toegepast. Voor mij is dit alles geen wetenschap en heb ik er niets
aan kunnen berekenen maar op gevoel en geluk gebouwd waarbij achteraf is gebleken dat ik goed heb gegokt want het werk naar tevredenheid.
Het gebruikte plexiglas is geen plexiglas maar polycarbonaat (foutje) en kan aardig wat warmte verdragen.
Als ik de helft van jullie kwaliteit en uitstraling kan realiseren ben ik dik tevreden.
Voor ons was het frustrerend dat we ons met standaard oplossingen vaak niet tevreden konden stellen en daardoor alles maar zelf zijn gaan maken,
dit heeft er voor een groot deel voor gezorgd dat we er zo absurd lang aan gebouwd hebben.
De lat hoog leggen heeft zeker ook nadelen...

Meer bovenkasten in de maak...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kast boven het hoofdeind van het bed,
Afbeelding

kast boven het voeteneind van het bed.
Afbeelding

Kastje boven de deuringang.
Afbeelding
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Sam vdb »

hallo Joop,
Eerst en vooral proficiat met jullie project!
Enkele vraagjes: ik zie dat jullie voor de kasten multiplex gebruiken zonder hpl laag , en dan mooi aflakken. Dat is ook ons plan.
Welk type gebruiken jullie? is dat berk? Welke dikte heb jij voor de kasten? 15? 18?
En als laatste: Bij de koude verbindingen van je wandkastjes zie ik nergens iets van gaatjes, plamuur, verbindingshoekjes, ...
Ik werk met schroeven, houtlijm en /of de tacker(schieter), en dan zal ik alles mooi plamuren. Hoe heb jij dat gedaan? Het ziet er allemaal zo gaaf uit :-)

Groeten Sam
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door myway »

Deze misschien, geen schroef te zien aan de buitenkant.
https://www.dewitschijndel.nl/de-wit-me ... /?sqr=Kast&" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door de Jonckheer »

Of alles lijmen met polymeer lijm (hoeft niet persé die van de Action te zijn :lol: )
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

@Sam:
Alle meubeldelen zij van Okumé multiplex 10mm dik gemaakt, is sterk, licht en middelmatig hard. De verbindingen zijn allen gelijmd met houtlijm,
geen spijkers, geen schroeven. Nadien gegrond, geschuurd, geplamuurd, nogmaals gegrond, geschuurd en daarna afgelakt. Door de tussenschotjes en
de polymeerlijm verbindingen met wand en plafond ontstaat een sterk en stijf geheel.

Het verlijmen gaat vaak wel gepaard met het nodige kunst en vliegwerk....
Afbeelding

@Mayway:
De meubel verbinders zoals de Wit die verkoopt zijn voor ons zowieso onbruikbaar omdat je in 10mm houtdikte niet sterk genoeg kunt schroeven,
bovendien vertonen nogal wat fabriekscampers de nodige problemen met het meubilair omdat het geen vaste verbinding is, kan snel kraakgeluiden veroorzaken;
alle krachten moet door een paar schroeven opgevangen worden. Ik vind het maar waardeloze dingen en ga voor een degelijke verbinding.
Kun je beter de polymeerlijm van de Jonchheer gebruiken :lol3:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Ik zie een elektrische bovenring rondom. De witte Legrand kabelgoot. Heel slim, heb ik ook gedaan. Wel hier en daar onderbroken. Nergens zichtbaar. Een onder ring ook trouwens. En alles in grijs bij mij, ook de kabelgoot, want minder snel vuil.
Groeten Kampo
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

Beneden gaan alle kabels door een dubbele bodem, het kabelkanaal boven loopt geheel rondom en wordt als alle bedrading aangelegd is met deksels gesloten.

Voordat de laatste bovenkast boven de zit tegenover de keuken gemaakt kan worden moet nog een wand voor de toiletruimte/natte cel geplaatst worden.
Dit wordt van een sandwichpaneel 30mm dik gemaakt. Op de lange zijde is een profiel lat en een vierkante aluminium koker ingelijmd. De aluminium koker wordt
later het kanaal voor doorvoer van kabels van onder- en bovenuit naar een bedienings-/monitorpaneel en verstijfd tevens de wand. De profiel lat dient voor
het kunnen bevestigen van het deurscharnier.
Afbeelding

In de opening komt een deurtje waardoor het toilet vanonder de voorste zit de toiletruimte in geschoven kan worden.
De zwarte slang wordt de warme luchttoevoer vanuit de dieselkachel die onder de box wordt geplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

De laatste bovenkasten weer in de grondverf.
Afbeelding

Bovenkast in de toiletruimte. Op de vloer het deurtje wat in de uitsparing komt.
Afbeelding

Bovenkast boven de zit. Al deze kasten hebben natuurlijk ook nog een deurtje nodig, enkele daarvan liggen op het bed reeds in de grondverf.
Het bed heeft inmiddels ook een front, voet- en hoofdeinde gekregen in de kleur echt Hollands klompengeel. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Hallo Joop
Die dubbele bodem zie ik niet goed op de foto’s. Daarom ga ik terug naar je tekeningen van destijds. Wel zie ik op je foto de schroeven en bijbehorende ringen waarmee je de opbouw hebt vastgevezen. Is het zonder hulpraam als zelfdragende opbouw geplaatst ?

Het gebruik van een dubbele bodem geeft mij in principe een naar gevoel. Toch bij voertuigen zoals dat van jou/mij met >5cm ? isolatie onderaan. Wat ik namelijk vaststel is dat die dubbele bodem achteraf dan voornamelijk …leeg is. Gevuld met veel lucht en slechts een paar kabeltjes en een slangetje.
Volgens mij is de winst van een dubbele bodem te beperkt tov het nadeel van een verhoging van je voertuig, zwaartepunt en instap met 8 of 10? cm. Met wat uitzoeken kan je perfect zonder dubbele bodem werken.

Joop, wil je nog eens iets over zeggen over die dubbele bodem want mij is het gelukt van zonder te werken?


http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JVFJBAAC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7GMMFTBZ.jpg
Groeten Kampo
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

Hoi Kampo,

De dubbele bodem wordt pas geplaatst als al het meubilair klaar is. Als je naar de allereerste foto terugkijkt zie je dat de auto een vlakke vloer heeft zoals
in een gesloten bestelauto (platform chassis). De vloerplaat zoals je die op de derde foto ziet is op deze bodem vastgezet. Dit vormt samen met de rest
van de opbouw een constructie met voldoende stijfheid.

Zoals je in het 3d model kunt zien beslaat de dubbele bodem alleen de loopvloer in het woongedeelte, de entree en de natte cel en is slechts 5cm hoog.
Heeft dus een beperkte invloed op hoogte en zwaartepunt. Met 5cm isolatie is de vloer goed geïsoleerd maar zelfs de beste isolatie kan alleen warmte binnenhouden
als er warmte ís. Zoals je nog zult zien wordt de tussenruimte daarom gevuld met luchtslangen om ook bij extreme koude voor een aangenaam warme vloer te zorgen.
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Hymer572 »

het kwijl loopt me uit de bek ,naast de vele complimenten ook die van mij.
het kan zijn dat ik in de extase van het lezen het gemist heb ,maar wat is het uiteindelijke gewicht ?
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Bedankt voor je antwoord Joop !
Ben al benieuwd naar je dubbele bodem met luchtslang foto's.

Voor het goede begrip. Hier had ikzelf een andere filosofie. Ik heb echt geld uitgegeven om een paar cm in hoogte te winnen, zonder iets van de 2,00m binnen stahoogte af te willen doen. Ik dacht daarbij dat het de wegligging en het verbruik ten goede komt.



Inderdaad hier zie ik bij de Movano de vloerplaat zoals van een bestelwagen en niet dus niet zo een ladderraam met U chassisbalken of dubbel omegaprofiel zoals gebruikelijk op andere merken.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

Het uiteindelijke gewicht -Kampo had er meen ik ook al eens naar gevraagd- daar kom ik nog op terug als de inrichting af is. Het zou een vertekend beeld geven
als ik het nu vermeldt zonder dat je weet wat er allemaal nog in- en aankomt.

De ruimte waar het toilet in opgeborgen wordt (geleider tegen de wand), accu 220 Ah en een verdeeldoos voor de warme lucht met vier uitgangen aan de voorzijde
waarvan de slangen leiden naar resp. de toiletruimte, de instap naast de deuropening, de ruimte onder de gasflessen/bergruimte en ruimte waar de vuilwatertank in komt.
Afbeelding

In de deksel die daar op komt drie aansluitingen met regelaars. Deze slangen die hieraan komen leiden naar resp. de drinkwaterruimte, de ruimte onder
de koelkast waar de waterslang doorheen loopt en de ruimte waar de waterpompen instaan.
Deze ruimten mogen natuurlijk niet te warm worden, vandaar de regelkleppen.
Afbeelding

De overige twee aansluitingen gaan naar de ruimten onder beide zitbanken.
Afbeelding

Nu al een "slangenspaghetti" en nog niet eens af...
Afbeelding

De watertanks zijn inmiddels ook klaar, dit is de vuilwatertank.
Afbeelding

En dit de waswatertank met verwarminsfolie's welke -indien nodig- door een zelf geprogrammeerde vorstbeveiliging aangestuurd gaat worden.
Afbeelding

Ook rond de waterpompen verwarmingsfolie's. In elke te verwarmen ruimte ligt een temperatuur sensor waar het programma in de microcontroller
mee gaat bepalen wanneer er verwarmd moet worden.
Afbeelding

De gehele vloer in de woonruimte komt op zulke "pootjes" te liggen. het is aluminium U profiel 50x25x3 (links nog net goed te zien.
Tussen de pootjes door komen warmeluchtslangen en afvoerslangen van de natte ruimte.
Afbeelding`
Plaats reactie