Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Eeuh Joop dat het je mooi aangepakt, daar staat lekker veel techniek op. Wel moet ik 5 keer kijken om de weg van die luchtslangen te kunnen volgen.
Je weet dat ik, als eerste fan, :-B ook redelijk kritisch ben.

Zo een lucht verdeel caisson dat werkt natuurlijk heel slecht voor de warme luchtverdeling.
Mijn ervaring is dat je ongeveer de helft kwijt bent van wat je er in steekt.
Zeker als je geen goede afgeronde geleidingsschotten kan maken. Met de Airtronic D4 zal je wel overschot hebben en zal je het misschien niet echt merken aan het eindresultaat maar toch…
Op den duur komt er overal…niets meer uit.

Normaal moet je die warme lucht verdelen met vloeiende verdeelstukken en niet te veel daarvan want anders ga je ook nog over de op de Airtronic maximaal toegelaten lucht coëfficiënt.
verwarmingsfolie's welke -indien nodig- door een zelf geprogrammeerde vorstbeveiliging aangestuurd gaat worden
Je hebt het over een regeling op de (12V?) verwarmingsmatjes.
Hoe werkt dat met die regeling en hoeveel vermogen hebben die verwarmingsfolies ?
Die rondom de pompen hebben weinig effect, had je misschien kunnen sparen, want geen contact. Dus hier was het beter met een draadverwarming, op het pomphuis gekleefd.

Je tanks zitten zoals ik het begrijp binnen. Daardoor is het vorst probleem klein van bij de start natuurlijk.
Zelf heb ik die tanks buiten hangen in inox met +/- 2000 Watt verwarmingsbuis, water/water. De opwarming van die warmtewisselaar met 80°C koelvloeistof durfde ik niet aan een PE tank toevoegen, vandaar Inox. Aangesloten op een Hydronic standkachel natuurlijk.
Groeten Kampo
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Navigator »

Prachtig stukje techniek!
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Gele banaan »

Navigator schreef:Prachtig stukje techniek!
Dat kan ik alleen maar bevestigen :clap:
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

In plaats van verdeelstukken gebruik ik dus de verdeeldoos die ik zo ruim mogelijk heb gemaakt om de luchtstroom zo weinig mogelijk te remmen/forceren. Je raakt natuurlijk niets "kwijt", de warmte die geproduceerd wordt komt hoe dan ook binnen. De totale oppervlakte van zes open en 3 gedeeltelijk gesloten luchtslangen Ø50 is heel veel meer dan de Ø90 uitgang van de Airtronic waardoor de luchtbelasting zowiezo niet te groot kan worden. De leverancier van de slangen verklaarde mij voor gek dat ik de vloer wilde volleggen met slangen, zoals jij ook zegt, zei hij: aan het uiteinde komt er "niets" meer uit. Overtuigd van mijn ideën hoe de vloer te verwarmen heb ik het tóch zo gedaan. De verdeeldoos straalt -ondanks de isolate- voldoende warmte af om de vloer onder de zit aangenaam warm te krijgen. Tijdens de Scandinavië reis hebben we in oktober en november meerdere nachten tot -8° gehad, nog niet echt koud natuurlijk, maar de vloer wordt bijna overal heerlijk warm. Aan de uiteinden van de langste slangen komt er -ook als de Airtronic op de laagste stand draait- nog steeds lucht uit hoewel nauwelijks warm meer. Al met al zijn we tot nu toe heel tevreden met de werking. De folie's zijn inderdaad 12V, ik heb nergens 230V, wij staan nooit op een camping. De grote zijn 30W/stuk en de kleine 18W. Bij de pompen heb ik de folie zo dicht mogelijk bij de pompkoppen geplaatst -daar waar het water zit- tussen de kop en de koude buitenkant, houdt dus de vorst buiten. Deze verwarming is een backup voor de dieselkachel -mocht die in storing vallen- als de camper in de winter niet gebruikt worden. De afgelopen maanden heeft de Airtronic doorlopend op 5° gestaan en daarmee binnen alles vorstvrij gehouden. Thuis hangt de lader wel aan 230V. Al het water is binnen ingebouwd, zelfs de schuif om het vuilwater af te laten. Voor de sturing maak ik gebruik van een Microchip microcontroller, een grafisch display, een paar toetsen, een relaisbordje en een stukje software natuurlijk. In het programma kan ik voor elke gemeten temperatuursensor een boven- en onderwaarde instellen waarop de folie in- of uitgeschakeld wordt en bepaal daarmee tevens -proefondervindelijk- de schakel hysteresis. Een plaatje hiervan volgt later nog.
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

.
Laatst gewijzigd door JoopL op di 04 apr 2017, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Saviemeke »

Ziet er leuk uit, slim idee om de kleine deurtjes vast te zuigen

Verstuurd vanaf mijn telefoon.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Hallo Joop, weeral mooi gedaan en geniaal die stofzuigtechnieken.

Dat groen en geel zijn kleuren die je in BE minder gaat tegenkomen.
Gelukkig dat smaken verschillen en dat je er niet over kan discuteren :-B

Over de lak, ben je achteraf tevreden, kan je nog een advies geven voor toekomstige zelfbouwers ?
Mij lijkt beplakt materiaal in de kleur gekocht, goedkoper, als je het werk meerekend.
Groeten Kampo
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

.
Laatst gewijzigd door JoopL op di 04 apr 2017, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Gele banaan »

Top werk weer Joop, geniet er elke week weer van, hoe mooi en vernuftig alles is gemaakt en uitgedacht, vakwerk.
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

Dank je Gele banaan!

Het tafelblad wordt samengesteld uit 4mm triplex, 25mm vuren latten met als vulling XPS schuimplaat en vervolgens weer 4mm triplex waarna het geheel
met Duropal peren HPL beplakt wordt. Op de plaats van de extra lat wordt het blad op de poot bevestigd.
Afbeelding

De poot is een dunwandige geanodiseerde aluminium buis met een aluminium koker 25x25 ingelaten en eenzelfde koker tegen de wand gelijmd.
Afbeelding

Onder de voorste bank, boven de accu, komen alle elektrische kabels bijeen om afgezekerd en verdeeld te worden. Voordat de bank geplaatst wordt
is er nog volop ruimte om te monteren, als de bank er staat zit het geheel achter een deurtje. Hart van het geheel is de combinatie van
CTEK's D250S Dual en Smartpass, een alles in één oplossing: scheiding van start- en woonaccu, diepontladingsbeveiliging, laadregelaar voor
woon- en startaccu met temperatuursensor op de accu en MPPT Solar regelaar met temperatuursensor op de accu. Het heeft enige tijd geduurdvoordat ik deze set
aandurfde omdat er op internet bijzonder weinig ervaringsgegevens te vinden zijn. Vanwege de voordelen toch de knoop maar doorgehakt en ik moet zeggen
dat ik er geen spijt van heb. Alles werkt perfect en zeker de MPPT laadregelaar is een prachtding. Deze buffert -vooral bij heel weinig licht- de minimale laadstroom
totdat er voldoende opgeslagen is om dit vervolgens middels meerdere laadpulsen van enkele tientallen seconden naar de woonaccu te sturen.
Ook op dagen met zware bewolking altijd een volle accu. Echt een aanrader!
Afbeelding

Midden op het bord een printje met een dubbel om relais voor de motor van het hefbed, rechtsboven een 5V voedingsmodule voor de microcontroller,
links daarvan een module met vier relais voor het schakelen van de verwarmingsmatjes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door L4H3 »

Op de schroefjes van de zekeringkastjes na, want die zitten scheef. :-B lijkt het wel een kerkorgel. Zo netjes. Petje af. :clap: :clap:
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Leuke foto's en mooi spul Joop !

CTEK's D250S Dual en Smartpass
Meteen opgezocht wat dat is want ik kende het niet.
Veel grote en mysterieuze woorden, zoals we wel gewend zijn van Ctek.
Ze moeten tenslotte de imagosfeer rond hun product hoog houden.
Eigenlijk hou ik daar niet van, anders kocht ik meteen een Tesla accu.
Geef mij maar een gewoon datablad met de specs.

Het is dus een scheidingsrelais van 80A met een acculader van 20A en een MPPT solarregelaar van ???
Nergens staat het hoeveel Wp mag worden aangesloten.
In 2014 was er hier al een vraag over van forumdeelnemer "campeur"
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8445901

Joop weet jij hoeveel solarpanelen er maximaal op mogen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Atoz »

Als er ergens op dit forum een pagina is waar je is beginnende zelfbouwer MOET naar kijken dan is het wel deze.
Zo zou iedereen zijn elektrische installatie er moeten uitzien.

JoopL een man waarvoor ik slechts diep respect kan hebben en ook 1 van de mensen waarop ik zelfs een beetje jaloers ben.
Wat een demonstratie van zijn kunnen.

Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad Joop wat is jouw installatie een voorbeeld van hoe het kan en zou moeten zijn! Dit kan je alleen zo maken na een goede planning en verstand van waar je mee bezig ben. Een bestaande situatie naar dit voorbeeld aanpassen lijkt mij onmogelijk. Petje af en eens later als ik zelf ga bouwen neem ik dit als voorbeeld!

Gr. Aad
Plaats reactie