Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Ik lees dat de installatie achter een deurtje komt.
Dan toch wel met een glazen deurtje, dit is te mooi om weg te stoppen.
Dan toch wel met een glazen deurtje, dit is te mooi om weg te stoppen.
Groet, Ron Greven
Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Jongens, we moeten blozen van al die complimenten , al die petten die af gaan; ik kan er een winkeltje in beginnen!
CTEK's D250S Dual en Smartpass vormen samen een acculader van max 80A en een MPPT regelaar van max 20A, tesamen max 100A (puur theoretisch natuurlijk,
zal in de praktijk waarschijnlijk nooit voorkomen). De scheiding werkt elektronisch en op het volledige vermogen.
We hebben 3x 100W op het dak liggen welke samen max 18.45A kunnen leveren. Zoals ik al schreef heb ik lang getwijfeld vanwege allerlei onduidelijkheden,
wat documentatie en spec's betreft slaan ze bij CTEK de plank inderdaad volledig mis! De prestatie's maken dit echter ruimschoots goed.
Wat ik schreef over het laadgedrag van de lichtpanelenstroom heb ik niet van papier of internet maar zelf gedurende onze reis van een half jaar middels een
nauwkeurige accumonitor heel vaak kunnen waarnemen.
En eh nee, het komt niet achter een glazen deurtje....
CTEK's D250S Dual en Smartpass vormen samen een acculader van max 80A en een MPPT regelaar van max 20A, tesamen max 100A (puur theoretisch natuurlijk,
zal in de praktijk waarschijnlijk nooit voorkomen). De scheiding werkt elektronisch en op het volledige vermogen.
We hebben 3x 100W op het dak liggen welke samen max 18.45A kunnen leveren. Zoals ik al schreef heb ik lang getwijfeld vanwege allerlei onduidelijkheden,
wat documentatie en spec's betreft slaan ze bij CTEK de plank inderdaad volledig mis! De prestatie's maken dit echter ruimschoots goed.
Wat ik schreef over het laadgedrag van de lichtpanelenstroom heb ik niet van papier of internet maar zelf gedurende onze reis van een half jaar middels een
nauwkeurige accumonitor heel vaak kunnen waarnemen.
En eh nee, het komt niet achter een glazen deurtje....
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Joop,
bedankt voor je informatie, het is precies wat ik nodig heb.
Het niet gebruiken van aliminium profielen vanwege de koudebrug, heb ik verkeerdelijk uitgedrukt.
Ik bedoel niet de hoek buiten, en ook niet de hoek binnen. Ik bedoel de profilen uit 1 deel waar je zowel het ene paneel inschuift en dan onder de hoek, het andere paneel. Dit profiel is gemaakt uit 1 stuk. Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar deze profielen zijn er ook voor de binnen opbouw van de meubels.
Wat jij gedaan nebt is gewoon de hoeken verstevigd wat natuur prima is, maar je profielen komen niet in aanraking met elkaar.
Kan je me een beetje volgen.
Willy
bedankt voor je informatie, het is precies wat ik nodig heb.
Het niet gebruiken van aliminium profielen vanwege de koudebrug, heb ik verkeerdelijk uitgedrukt.
Ik bedoel niet de hoek buiten, en ook niet de hoek binnen. Ik bedoel de profilen uit 1 deel waar je zowel het ene paneel inschuift en dan onder de hoek, het andere paneel. Dit profiel is gemaakt uit 1 stuk. Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar deze profielen zijn er ook voor de binnen opbouw van de meubels.
Wat jij gedaan nebt is gewoon de hoeken verstevigd wat natuur prima is, maar je profielen komen niet in aanraking met elkaar.
Kan je me een beetje volgen.
Willy
Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Dag Joop,
ikzelf zoek- en heb intussen al iets gevonden bij Graf.de- een cabine kofferbox combinatie waar ik dan een camper wil van maken.
Bij Graf zijn er de afmetingen L 3450 en 4250 mm met doorgang van cabine naar de leefruimte, prachtig natuurlijk.
Een andere optie is een bestelbus.
Als ik dan vergelijk met Ducato L2H2 dan is het verschil in lengte minim.
Het ene heeft zo zijn voordelen tov het andere.
Wat was jouw punt aub om de beslissing te nemen voor een koffer te gaan? Jij hebt natuurlijk de verschillende opties overwogen.
Groeten.
Willy
ikzelf zoek- en heb intussen al iets gevonden bij Graf.de- een cabine kofferbox combinatie waar ik dan een camper wil van maken.
Bij Graf zijn er de afmetingen L 3450 en 4250 mm met doorgang van cabine naar de leefruimte, prachtig natuurlijk.
Een andere optie is een bestelbus.
Als ik dan vergelijk met Ducato L2H2 dan is het verschil in lengte minim.
Het ene heeft zo zijn voordelen tov het andere.
Wat was jouw punt aub om de beslissing te nemen voor een koffer te gaan? Jij hebt natuurlijk de verschillende opties overwogen.
Groeten.
Willy
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
De beginnende camperbouwer vindt het te veel werk.
Echt moeilijk is het niet voor iemand die handig is, beschikking heeft over wat materiaal en tijd.
Inlezen en gaan bekijken moet een deel van je hobby zijn.
Verschil bestelwagenbus - Camper met opbouw uit sandwichpanelen bouwen.
(ik vergeet er zeker een paar)
Voordelen opbouw met sandwichpanelen:
Afmetingen zijn interessanter
De binnen hoogte kan nu vlot van 1,95m tot 2,15m
De binnen breedte kan 2,0m en zelfs 2,15m zijn wat ideaal is voor een bed in de breedte.
Bij +3,5T voertuigen nog meer.
Deur, ramen, dakluiken, zijkleppen allemaal perfect voor een camper
Isolatie is veeeeel beter, geeft een goed gevoel.
Meubels en afwerking eenvoudiger door de rechte wanden.
Nadelen van camper met opbouw:
Weer wat extra te studeren. Gewichtsverdelingsberekening, bevestiging, lijmen, ...
Zelfbouw van die box is weer bijkomend werk.
Cabinedoorgang maken is niet éénvoudig
Draaizetels vooraan integreren is niet éénvoudig
Voordelen van een buscamper:
Goed voor de beginnende camperbouwer, minder werk en minder uitzoeken.
Onopvallender, makkelijk in de straten van een smalle stad parkeren
Compacter, zeker voor dagelijks gebruik
Makkelijk om draaizetels vooraan te integreren in de living.
Onder de streep iets goedkoper
Nadelen van een buscamper:
Slechte basis vorm en afmetingen voor een camper
Bed van 2m kan niet in de breedte
Schuifdeur is een ramp, achterdeuren niet ideaal.
Ramen zijn slecht te plaatsen.
Koude rij kabine valt niet af te sluiten in de winter
Echt moeilijk is het niet voor iemand die handig is, beschikking heeft over wat materiaal en tijd.
Inlezen en gaan bekijken moet een deel van je hobby zijn.
Verschil bestelwagenbus - Camper met opbouw uit sandwichpanelen bouwen.
(ik vergeet er zeker een paar)
Voordelen opbouw met sandwichpanelen:
Afmetingen zijn interessanter
De binnen hoogte kan nu vlot van 1,95m tot 2,15m
De binnen breedte kan 2,0m en zelfs 2,15m zijn wat ideaal is voor een bed in de breedte.
Bij +3,5T voertuigen nog meer.
Deur, ramen, dakluiken, zijkleppen allemaal perfect voor een camper
Isolatie is veeeeel beter, geeft een goed gevoel.
Meubels en afwerking eenvoudiger door de rechte wanden.
Nadelen van camper met opbouw:
Weer wat extra te studeren. Gewichtsverdelingsberekening, bevestiging, lijmen, ...
Zelfbouw van die box is weer bijkomend werk.
Cabinedoorgang maken is niet éénvoudig
Draaizetels vooraan integreren is niet éénvoudig
Voordelen van een buscamper:
Goed voor de beginnende camperbouwer, minder werk en minder uitzoeken.
Onopvallender, makkelijk in de straten van een smalle stad parkeren
Compacter, zeker voor dagelijks gebruik
Makkelijk om draaizetels vooraan te integreren in de living.
Onder de streep iets goedkoper
Nadelen van een buscamper:
Slechte basis vorm en afmetingen voor een camper
Bed van 2m kan niet in de breedte
Schuifdeur is een ramp, achterdeuren niet ideaal.
Ramen zijn slecht te plaatsen.
Koude rij kabine valt niet af te sluiten in de winter
Groeten Kampo
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Kampo ,
Voor- en nadelen is altijd persoonlijk. Iedere keuze heeft z’n voor en nadelen. Tot in het detail. Uiteindelijk hoop je uit te komen bij de keuze waarbij de voordelen de nadelen doen vergeten.
Waar ik hier even op aansla is jouw uitspraak dat de schuifdeur een ramp is.
Laten wij dat nu juist een van de grote voordelen van de bus vinden. Die kleine smalle deurtjes die je bij de andere campers ziet vinden wij helemaal niets. Om claustrofobisch van te worden. Ofwel het is het een of het ander. Binnen of buiten.
Als wij de schuifdeur open doen, vermengt de buitenruimte zich met de binnenruimte. Heel vaak als het ‘s avonds wat killer wordt, zit mijn vrouw binnen en ik buiten. De ruimte is echter niet gescheiden, maar identiek.
Alleen daarom al, zullen wij altijd voor een buscamper kiezen. En dan ook nog eens met hefdak, omdat het hefdak dat gevoel van kamperen nog eens versterkt.
Een zelfbouwer heeft mij al eens verteld, dat tentkampeerders daarom vaak voor een hefdakbus kiezen en caravanliefhebbers eerder voor de overige campers. Daar zit wel wat in. Ik heb een caravan ook altijd verschrikkelijk gevonden.
Voor- en nadelen is altijd persoonlijk. Iedere keuze heeft z’n voor en nadelen. Tot in het detail. Uiteindelijk hoop je uit te komen bij de keuze waarbij de voordelen de nadelen doen vergeten.
Waar ik hier even op aansla is jouw uitspraak dat de schuifdeur een ramp is.
Laten wij dat nu juist een van de grote voordelen van de bus vinden. Die kleine smalle deurtjes die je bij de andere campers ziet vinden wij helemaal niets. Om claustrofobisch van te worden. Ofwel het is het een of het ander. Binnen of buiten.
Als wij de schuifdeur open doen, vermengt de buitenruimte zich met de binnenruimte. Heel vaak als het ‘s avonds wat killer wordt, zit mijn vrouw binnen en ik buiten. De ruimte is echter niet gescheiden, maar identiek.
Alleen daarom al, zullen wij altijd voor een buscamper kiezen. En dan ook nog eens met hefdak, omdat het hefdak dat gevoel van kamperen nog eens versterkt.
Een zelfbouwer heeft mij al eens verteld, dat tentkampeerders daarom vaak voor een hefdakbus kiezen en caravanliefhebbers eerder voor de overige campers. Daar zit wel wat in. Ik heb een caravan ook altijd verschrikkelijk gevonden.
- nicolasfirst
- Berichten: 258
- Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
- Locatie: Westerbork
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Deze redenering kan ik absoluut onderschrijven. Wij zijn ook tentkampeerders van origine en laten in onze minicamper ook een hefdak inbouwen. Geeft inderdaad weer een beetje dat tentgevoel. Naast natuurlijk dat beetje extra staruimte.
Die schuifdeur, samen met de openslaande achterdeuren, geven een zeer open beeld in de camper. Kortom, wij houden daar wel van. Met onze oude tent tarp als luifel hebben we dan een mooie overgang van binnen naar buiten en vice versa met onze Opel Combo L2 conversie straks.
Groet,
Nico
Die schuifdeur, samen met de openslaande achterdeuren, geven een zeer open beeld in de camper. Kortom, wij houden daar wel van. Met onze oude tent tarp als luifel hebben we dan een mooie overgang van binnen naar buiten en vice versa met onze Opel Combo L2 conversie straks.
Groet,
Nico
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 23 dec 2018, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..
Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Ach ja zelf ben ik een voorstander van een schuifdeur maar dat 'tenten-dakje' (heb ik ooit gehad) vond ik maar niets.
Verder is een expeditievoertuig geen camper en dan heb je ook andere eisen dan bij een echte camper.
Vandaar dat sommige expeditievoertuig-bezitters hier nogal eens wat durven te schrijven.
Maar misschien lost dat zichzelf wel op als er in het nieuwe jaar een nieuw forum voor dat soort voertuigen komt.
Trouwens op mijn vorige tentendak-busje heb ik uiteindelijk een verhoogd polyester dak gezet. Toen was dat allemaal nog redelijk gangbaar.
Verder is een expeditievoertuig geen camper en dan heb je ook andere eisen dan bij een echte camper.
Vandaar dat sommige expeditievoertuig-bezitters hier nogal eens wat durven te schrijven.
Maar misschien lost dat zichzelf wel op als er in het nieuwe jaar een nieuw forum voor dat soort voertuigen komt.
Trouwens op mijn vorige tentendak-busje heb ik uiteindelijk een verhoogd polyester dak gezet. Toen was dat allemaal nog redelijk gangbaar.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Word je nu niet moe van jezelf om steeds weer een "leuke" opmerking te bedenken richting bepaalde forum leden?ON4BGC - Guido schreef: ↑zo 23 dec 2018, 11:16Vandaar dat sommige expeditievoertuig-bezitters hier nogal eens wat durven te schrijven.
Ga gewoon eens een pintje drinken en spreek je frustratie eens van man tot man uit.
Groeten Peter
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Misschien klinkt het heel erg idioot van me maar mijn camper heeft een schuifdeur, mag ik daar dan tevreden van zijn of niet?
En dat pintje gaan drinken (klinkt wel heel erg Vlaams) dat gaan we niet doen, want niemand moet zich gefrustreerd voelen omdat hij of zij een mening heeft.
En dat pintje gaan drinken (klinkt wel heel erg Vlaams) dat gaan we niet doen, want niemand moet zich gefrustreerd voelen omdat hij of zij een mening heeft.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 24 dec 2018, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige foto verwijderd
Reden: Onnodige foto verwijderd
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Je hebt gelijk dat veel zaken naar persoonlijk inzicht, als een voordeel of een nadeel kunnen bekeken worden.Mickel Moen schreef: ↑zo 23 dec 2018, 8:59Kampo ,
Voor- en nadelen is altijd persoonlijk. Iedere keuze heeft z’n voor en nadelen. Tot in het detail. Uiteindelijk hoop je uit te komen bij de keuze waarbij de voordelen de nadelen doen vergeten.
Waar ik hier even op aansla is jouw uitspraak dat de schuifdeur een ramp is.
Laten wij dat nu juist een van de grote voordelen van de bus vinden. Die kleine smalle deurtjes die je bij de andere campers ziet vinden wij helemaal niets. Om claustrofobisch van te worden. Ofwel het is het een of het ander. Binnen of buiten.
Als wij de schuifdeur open doen, vermengt de buitenruimte zich met de binnenruimte. Heel vaak als het ‘s avonds wat killer wordt, zit mijn vrouw binnen en ik buiten. De ruimte is echter niet gescheiden, maar identiek.
Alleen daarom al, zullen wij altijd voor een buscamper kiezen. En dan ook nog eens met hefdak, omdat het hefdak dat gevoel van kamperen nog eens versterkt.
Een zelfbouwer heeft mij al eens verteld, dat tentkampeerders daarom vaak voor een hefdakbus kiezen en caravanliefhebbers eerder voor de overige campers. Daar zit wel wat in. Ik heb een caravan ook altijd verschrikkelijk gevonden.
Door de schuifdeur in het lijstje te zetten, trek ik er wel de nodige aandacht naar toe.
We weten dat een aantal kampeerders het type schuifdeur in hun buscamper vervloeken.
Terecht is je opmerking dat er zijn, die WEL tevreden zijn met een schuifdeur.
Dat er een verband zou zijn tussen je huidige campermodel en het voorheen reizen met caravan of tent wist ik niet
Zelf hebben wij een, dacht ik klassiek parcours afgelegd: Verschillende jaren met de rugzak, daarna grote tent met de kinderen en gevolgd door een caravan.
Ik voel me niet verbonden met één of ander campervoertuig, en beschouw mijn keuze van vandaag niet als de enig zaligmakende.
Het is duidelijk dat er evolutie is. Daarom maak ik lijstjes met zowel voor als nadelen.
Zelf heb ik geen idee fixe.
Ik slaap ook regelmatig op hotel en deze zomer weer eens op een heel dun matje in een daktent bovenop een Toyota Hilux.
Nu weten we weer hoeveel warmer en comfortabeler ons vast bed in de camper is...
Laatst gewijzigd door kampo op ma 24 dec 2018, 7:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Beste ON4BGC
Dit is dan de 3de keer.
Gelieve je frustraties niet op mij uit te werken.
Groeten Kampo
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Goed dan.
Geen idee wat er aan de hand is. En dat wil ik ook zo houden.
Willen jullie dit vanaf nu buiten het forum houden?
Iedereen mag hier een mening hebben. Afgeven op een ander is daarbij niet nodig.
Wat voor soort camper je hebt maakt daarbij al helemaal niet uit.
Maar inderdaad, hou je frustraties gewoon voor je. Daar heeft hier verder niemand iets aan.
Geen idee wat er aan de hand is. En dat wil ik ook zo houden.
Willen jullie dit vanaf nu buiten het forum houden?
Iedereen mag hier een mening hebben. Afgeven op een ander is daarbij niet nodig.
Wat voor soort camper je hebt maakt daarbij al helemaal niet uit.
Maar inderdaad, hou je frustraties gewoon voor je. Daar heeft hier verder niemand iets aan.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano
Toch maakt het wat uit als je bewust voor een bepaalde deur of wat dan ook kiest.
En ja dan wens ik mijn idee te verdedigen.
Dus heel erg hard roepen dat iemand gefrustreerd zou zijn omdat hij zijn visie / mening verdedigen wil lijkt me heel erg ongepast.
Maar ik moet de moderator bijtreden, er is geen echte meerwaarde aan een Nederlands forum waar drie Belgen wat zure opmerkingen maken omdat 1 van hen zijn mening blijft verdedigen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi