Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlander

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlander



Bericht door jielus »

Ik kom uit het zuiden van het land en woon nog geen 50 Km van de Belgische grens. Nu zie ik dat normaal gesproken de campers in België een stuk goedkoper zijn. Het zou de Hollandse koopgeest niet strelen wanneer ik onder de hoge belastingen uit zou willen komen.
Mijn plan is om samen met een goede Belgische vriend de camper te kopen en een time-share op te zetten. Ik heb de hele website van de belastingdienst doorgespit en kom niet verder dan dit:

De vrijstelling bij kortstondig gebruik geldt alleen onder de volgende voorwaarden:

Het moet gaan om een personenauto, motorrijwiel of bestelauto die is geregistreerd in het buitenland en die vanuit dat land voor een periode van maximaal 2 weken in Nederland ter beschikking staat van een in Nederland wonend persoon en zijn inwonende gezinsleden, of van een in Nederland gevestigd lichaam.

Nu staat er op het kenteken duidelijk dat het om een kampeervoertuig gaat?
Op de website wordt een kampeervoertuig ook duidelijk genoemd! De BPM gaat over de 2e handse aanschafprijs of de eerste aanschafprijs?

Ik kan hem natuurlijk in België aan de grens laten staan. Maar soms is het ook leuk om in Nederland wat rond te toeren. Vanzelfsprekend staat de camper nooit opzichtig weken achtereen voor of naast het huis!

Wat is wijsheid in zo'n situatie?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door de Jonckheer »

Ik vraag mij af hoe ze willen controleren of jij 2 of 20 weken in die camper rondrijd? Je hoeft je ook moreel niet bezwaard te voelen hoor. Er rijden hier massa's Polen rond die helemaal niks betalen en dat waarschijnlijk al jaren doen. Ik snap trouwens niet helemaal waarom jij in NL met die camper wilt gaan camperen. Nederland is zo ongeveer het onvriendelijkste land ter wereld als het over campers gaat, wat zich uit in absurde tarieven en geen vrij plekje om even te overnachten zonder kans op weggestuurd te worden al dan niet met een bekeuring. Ik denk dat je in Belgie, maar zeker in Duitsland een stuk beter af bent.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door Starline 660 »

Controle kan toevallig zijn, of een aanrijding waar politie bijkomt of een jaloerse buur die de kliklijn belt?
Je hoort je als Nederlander gewoon aan de NL wet te houden, niets meer en niets minder.

Die Polen is een heel ander verhaal en absoluut geen vergelijk, Nico ;;-)
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door Toon »

Gewoon een iets goedkopere camper kopen en die netjes op eigen naam zetten
Of je eigen aan de spelregels houden die er voor staan
Je wilt time sharing met een Belgische vriend
Dan op de naam van de vriend de camper in België registreren en je houden aan de wetgeving in Nederland als je hem hier wilt gebruiken
Maar vergeet niet
Mocht de vriendschap over zijn of komt hij in financiële problemen
heb jij wel een probleem
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door Kees2 »

jielus schreef:Ik kom uit het zuiden van het land en woon nog geen 50 Km van de Belgische grens. Nu zie ik dat normaal gesproken de campers in België een stuk goedkoper zijn. Het zou de Hollandse koopgeest niet strelen wanneer ik onder de hoge belastingen uit zou willen komen.
Mijn plan is om samen met een goede Belgische vriend de camper te kopen en een time-share op te zetten. Ik heb de hele website van de belastingdienst doorgespit en kom niet verder dan dit:

De vrijstelling bij kortstondig gebruik geldt alleen onder de volgende voorwaarden:

Het moet gaan om een personenauto, motorrijwiel of bestelauto die is geregistreerd in het buitenland en die vanuit dat land voor een periode van maximaal 2 weken in Nederland ter beschikking staat van een in Nederland wonend persoon en zijn inwonende gezinsleden, of van een in Nederland gevestigd lichaam.
Nu staat er op het kenteken duidelijk dat het om een kampeervoertuig gaat?
Op de website wordt een kampeervoertuig ook duidelijk genoemd! De BPM gaat over de 2e handse aanschafprijs of de eerste aanschafprijs?

Ik kan hem natuurlijk in België aan de grens laten staan. Maar soms is het ook leuk om in Nederland wat rond te toeren. Vanzelfsprekend staat de camper nooit opzichtig weken achtereen voor of naast het huis!

Wat is wijsheid in zo'n situatie?
je insteek klopt niet,

een kampeerauto is ook altijd een personenauto of bedrijfsauto !!
kampeerauto is een voertuiginrichting van een voertuig geen voertuig categorie
Gebruikersavatar
FrankV
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 22:00
Locatie: Geldrop

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door FrankV »

Je gewoon houden aan de Nederlandse wet. Als iedereen dat nou eens gewoon deed en niet zeuren, zou het voor ons allemaal een stuk plezieriger zijn. Als iemand zo'n problemen heeft met de Nederlandse belasting wetgeving, is emigreren een prima oplossing!
Opmerking over de Polen is natuurlijk echt flauwekul. Als je voor je werk een behoorlijke tijd in Polen moet zijn , mag je daar ook gewoon met je eigen auto rondrijden.... Als je 8 weken op vakantie door Europa toert, komt er toch ook niemand langs die bij jou belasting op gaat halen?
Groeten,
Frank

Dethleffs A5881HG 2005, 2.8 JTD
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door Obelix »

FrankV schreef:....Als je voor je werk een behoorlijke tijd in Polen moet zijn , mag je daar ook gewoon met je eigen auto rondrijden....
Polen kennen geen wegenbelasting. Die hebben tolwegen en die moet jij als Nederlander net zo goed betalen. En als je als Nederlander voor langere tijd in het buitenland woont moet je in de meeste landen inderdaad na een half jaar ofzo gewoon gaan betalen. En dat moeten zij eigenlijk hier ook. Alleen is daar totaal geen controle op.

Ik begrijp TS heel goed, ik heb hier zelf ook over nagedacht. Sommigen hier zeggen dat ie zich gewoon aan de wet en spelregels moet houden. Dat vraagt ie toch ook, hoe hij dat op een legale manier kan doen. En over die spelregels zullen we het maar niet hebben. Die worden zo vaak veranderd tijdens het 'spel'.

Waar TS wel goed rekening mee moet houden is wat Toon zegt. Als de camper op naam van die vriend staat en er valt ooit iets voor tussen jullie. Ben je wel je camper kwijt. Ikzelf doe het niet. Ik ga 'm gewoon zoveel mogelijk schorsen.

Jack
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door Opgezegd »

Je mag er niet mee in Nederland rijden, de twee weken ontheffing moet je schriftelijk aanvragen.
Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen.
Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft. Hierop is een uitzondering. Het gaat dan om kort tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld als u in het buitenland een auto hebt gehuurd om naar huis te rijden, omdat u bent gestrand op een buitenlands vliegveld. Voor dit tijdelijk gebruik is er de zogenoemde veertiendagenvrijstelling. Dit betekent dat u 1 keer per jaar voor hetzelfde kenteken een vrijstelling kunt krijgen. U kunt deze vrijstelling digitaal aanvragen. Buitenlandse verhuurbedrijven doen dat vaak al voor u.

Voor je eigen camper kun je dus terecht geen vrijstelling krijgen.

Overigens gaan ze ook de buitenlanders die geen wegenbelasting betalen aanpakken Klik hier!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door hathi »

Volgens mij gaat die belasting v werkende buitenlanders er na 1 Jan. Mss ook komen ? Is tenminste aangekondigd , verder kan Ts best , n Lease of huur constructie bedenken en schriftelijk vastleggen! En Nico en Obelix , geheel met jullie eens
Hans
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door Navigator »

En voor diegene die het nog niet wisten: vrijwel alle grensovergangen zijn inmiddels voorzien van kenteken-camerasystemen waar onze vrienden van de KMAR mee aan de slag kunnen. Deze gegevens kunnen ze dus gebruiken om aan te tonen hoeveel dagen je in Nederland geweest bent.

Aangenomen dat er iemand bij de KMAR of fiscus hier interesse in heeft, tijd voor vrij kan maken, tijd voor krijgt, het snapt en een beetje kan rechercheren. Dan nog is het de vraag of deze forse 'overheidsinspanning' in verhouding staat tot de opbrengst (boetes etc.)
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door de Jonckheer »

Wat een brave Dirken hier! Slaapverwekkend :yawn: . Zeker nooit eens naast de pot gepiest hè? :lol: :lol:
Ik dacht altijd dat belastingontduiking een nationale sport was in NL. Geldt niet niet voor camperbezitters dan zeker. Gezien de ten opzichte van de landen om ons heen absurde mrb bedragen kan ik mij voorstellen dat je iets bedenkt om dat te omzeilen. Ik hoop dus dat het je lukt. Helaas woon ik te ver van de grens maar anders . . :wave: :lol: :lol:

Leve het "vrije" Nederland: je mag niet dit, je mag niet dat. Schrijf op wat je wél mag, dan past dat in een schrift, heb je die ellenlange boekenplanken vol met wetboeken waar in staat wat je allemaal niet mag niet nodig. De vrijheid bestaat er alleen uit dat je je bek open mag trekken (wordt ook steeds meer aan banden gelegd) en voor de rest heb je je te houden aan miljoenen regeltjes en wetjes, bah! :bang:
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door eef van baal »

wil je geen bpm betalen mag je dus nooit in Nederland komen met die auto, of de eigenaar moet naast je zitten dan mag het weer wel.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
loeki

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door loeki »

eef van baal schreef:wil je geen bpm betalen mag je dus nooit in Nederland komen met die auto, of de eigenaar moet naast je zitten dan mag het weer wel.
Moeilijk, want dan moet TS op 2 stoelen gelijk zitten..............als chauffeur en als mede-eigenaar.

Op het inschrijvingsbewijs staat ook uitdrukkelijk in vak "C.4.c........................Dit certificaat is geen eigendomsbewijs van het voertuig"

Conclusie: "eigenaar" is enkel aan te tonen met factuur en betaalbewijs...............en op de factuur & betaalbewijs staan mede de naam van TS
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Een camper met een Belgisch kenteken voor een Nederlande



Bericht door ton en evelien »

Ben het eens met jonckheer moet je eens weten wat multinationals als shell bedenken om maar zo min mogelijk belasting te betalen en dat gaat niet over enkele honderden euro s
Plaats reactie