wat te doen in Tsjechie?

petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door petra en andre »

oh jammer wij gaan pas over drie weken had dat graag gezien lijkt mij machtig om te zien. veel succes.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Vodnik »

voor wiehet nog niet wist, leuk filmpje over Tsjechie:
http://www.videacesky.cz/ostatni-zabavn ... rod-pivaru
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door faalhaas »

Als je in de regio bent, vergeet het Sloveense Bratislava niet. Zeker de oude binnenstad is de moeite waard.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Vodnik »

Sloveense Bratislava?
Bratislava ligt niet in Slovenië en ook niet in Tsjechië maar in Slowakije.
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Camperaapje »

Vergeet ook Natuurpark Ceský Ráj niet....

http://www.natuurlijk-tsjechie.nl/natuu ... jechie.htm
Gebruikersavatar
Camper Prinses
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 18:54

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Camper Prinses »

Persoonlijk is Tsjechie mij vies tegengevallen!
Ik heb de mensen als zeer afstandelijk, niet behulpzaam en achterdochtig ervaren.
Er zijn mooie stadjes en natuur maar als je niet kunt communiceren of geen geld kunt wisselen is het erg beangstigend!
En ik spreek o.a. vloeiend Engels en Duits. (Geen Tsjechies of Ruska)
Vrijstaan durfde ik daardoor niet.
Wegen binnendoor zijn veel slechter dan bijvoorbeeld Roemenie

Er zijn veel landen waar het mooier makkelijker en vriendelijker is!
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Camperaapje »

Camper Prinses schreef:Persoonlijk is Tsjechie mij vies tegengevallen!
Ik heb de mensen als zeer afstandelijk, niet behulpzaam en achterdochtig ervaren.
Er zijn mooie stadjes en natuur maar als je niet kunt communiceren of geen geld kunt wisselen is het erg beangstigend!
Vrijstaan durfde ik daardoor niet.
Wegen binnendoor zijn veel slechter dan bijvoorbeeld Roemenie

Er zijn veel landen waar het mooier makkelijker en vriendelijker is!
als ze ook maar dénken dat je Duitser bent, ben je lucht voor hen en doen ze zelfs zeer onbeschoft.
Nederlanders worden nogal eens aangezien voor Duitser.
Ze hebben nogal een (oorlogs)verleden met Duitsland hè...en dat zit daar nog diep.
Beter is het om daar Engels te spreken....niet dat ze het altijd verstaan maar ze herkennen het in elk geval als niet-Duits :wink:
Zelf ervaren...we waren gewaarschuwd namelijk door de mensen waar we B@B genoten....

Maar Tsjechië vonden wij geweldig mooi...
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Vodnik »

Camper Prinses schreef:.................. maar als je niet kunt communiceren of geen geld kunt wisselen is het erg beangstigend!
....................
Wegen binnendoor zijn veel slechter dan bijvoorbeeld Roemenie

...............!
Geld haal je uit een bankomat die je overal tegenkomt. (kan je ook niet opgelicht worden als je daar bang voor bent)
Niet kunnen comuniceren? Met handen en voeten kom je overal! Spreek je Grieks, spaans, lets? Of is het daar ook beangstigend?

Wegen slechter dan in Roemenië? Dat hoor ik voor het eerst! Natuurlijk zijn er slechte wegen -waar niet, ga de binnenlanden van Dld is in!- maar het overgrote deel is uitstekend berijdbaar (maar wel smaller vergeleken met NL)

Ik wil en kan je ervaringen niet tegenspreken maar vraag me wel af wat je ervaringen dan in andere landen zal zijn waar je de taal niet van spreekt.

(PS ik kan niet echt objectief zijn, woon sinds 1996 in Tsjechië)
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door rollercoaster »

petra en andre schreef:kijk daar lopen wij nou ook tegen aan. willen best naar een ander land maar er is zo veel te zien in Tsjechie dat elke keer weer blijkt dat wij nog te veel niet gezien hebben. wij komen er al jaren en nog zijn er gebieden waar we niet geweest zijn of alleen maar door heen gereden zijn. zo is het gebied bij Jesnik ook erg bezienswaardig en stity is zeer leuk om te bezoeken als je het freestyle schansspringen prachtig vind om te zien. hier oefenen ze dat door te springen in een zwembad. zeer indrukwekkend je mag overnachten op de p en het park is van een olympisch medaille winnaar uit tsjechie. ook de rotssteden zijn zeer de moeite waard de een is nog indrukwekkender (en drukker) dan de ander.

kijk , dat zijn leuke tips , en vooral overnachten op een P , daar doen we het voor , ik ben er al achter dat we tijd te kort komen :bang:
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
Camper Prinses
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 18:54



Bericht door Camper Prinses »

Vodnik het is simpel, ik spreek 5 talen maar geen Griek of Roemeens.
Toch is het grote verschil dat de mensen wel willen communiceren...
In Griekenland zijn trouwens veel duits en engels sprekende mensen.
Tja ik had ook gehoord dat ik slechte wegen moest verwachten in Roemenië maar dat land is druk bezig geweest het hele wegennet op te waarderen! De wegen zijn nu stukken beter dan in Tsjechië in 2010.
"Banka" werd zelfs niet verstaan op het platteland in Tsjechië!
Keer op keer wezen ze naar het riviertje!? Mag jij me vertellen wat ze daar mee bedoeld hebben.

Inmiddels weet ik na 30 landen bezocht en doorkruist te hebben dat het een van mijn minst favoriete land is.
Griekenland, Kroatië en Noorwegen staan binnen Europa bovenaan!


Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Camper Prinses
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 18:54



Bericht door Camper Prinses »

Ps. Ik rijd alleen binnendoor dus snelwegen weet ik niets vanaf!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
RoelofH
Berichten: 375
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:58
Locatie: Emmen

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door RoelofH »

Camper Prinses schreef:Persoonlijk is Tsjechie mij vies tegengevallen!
Ik heb de mensen als zeer afstandelijk, niet behulpzaam en achterdochtig ervaren.
Er zijn mooie stadjes en natuur maar als je niet kunt communiceren of geen geld kunt wisselen is het erg beangstigend!
En ik spreek o.a. vloeiend Engels en Duits. (Geen Tsjechies of Ruska)
Vrijstaan durfde ik daardoor niet.
Wegen binnendoor zijn veel slechter dan bijvoorbeeld Roemenie

Er zijn veel landen waar het mooier makkelijker en vriendelijker is!
Dit herken ik ook heel goed , zo'n 10 jaar terug ook in Tjechie geweest en idd prachtig land maar de mensen
hebben wij ook zo ervaren als hier boven beschreven .Ook wel in Polen geweest en daar heb je dit "gevoel"
helemaal niet , integendeel .
Maar misschien is het nu(10 jaar later) wel heel anders .
Ik wil die kant wel weer eens op maar kan mijn vrouw niet enthousiast krijgen .(heeft er misschien ook mee te maken dat zij toen een ontstoken kies daar kreeg en aangezienwe niet zover van de Duitse grens zaten wilden we daar een tandarts opzoekn .Op aandringen vd huurbaas vh huisje toch maar naar het "academisch "ziekenhuis waar ze perfect spreken volgens hem (dus mooi niet , geen letter !! )een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving en zonder enige comunicatie ondergaan ..... :(
Pluspunt wel ; voor €12.00 krijg je dit hier niet voor elkaar natuurlijk :thumbup: :-B
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door jepebe »

Ik ga het hier maar eens voor Tsjechie opnemen:

Wij waren er in 2010 en vinden het een prachtig land met goede wegen. Dit laatste zeker vergeleken met Roemenie, waar we in 2012 waren.

Bij ons bezoek in 2010 was het doel om NIET naar Praag te gaan. Daar waren mijn vriendin en ik als eerder grondig geweest.
We zijn tegen de klok in min of meer langs de landsgrenzen gereden.

Begin in de streek Sumava, tegen de grens met Oostenrijk en Duitsland. Camping Annin, prachtig gelegen, groot kampvuur ’ s avonds. Mooie fietsstreek. DE regio was jarenlang een nogo area toen het ijzeren gordijn nog bestond. Dus behoorlijk ongeret en rig.
Toen door de bergen naar het Lipnomeer. Een mooie reis, maar dat meer hebben we het meer gelaten, wegens regen. We streken neer in Cesky Krumlov, een prachtig stadje in een rivierbocht. Mooi kasteel te zien!

Via Trebon, met twee mooie meertjes naar Slavonice waar een middeleeuw dorpje helemaal is opgesierd met graffiti uit die tijd. Kunstenaars met mooi modern houtsnijwerk. Een leuk plekje

Het kasteel van Landsteyn en dat van Vranov zijn schitterend gelegen. De ene is een ruïne, maar wel een echt kasteel, de ander ligt subliem op een rots boven het water en is meer een paleis.

Daarna naar Lednice/Valtice, waar de familie Von Liechtenstein een joekel van een jachtgebied had. Het hele spul is nu een geweldig ark waar je doorheen kunt fietsen (maar daar doe je wel meer dan een dag over!) Het park is vol met jachtkasteeltjes, namaaktempels, een oude moskee, gekke bouwsels etc. Hier komt waanzinnig lekkere witte wijn vandaan!!!

De steven noordoostwaarts gewend. Landen in Zlin. Hier begon Tomas Bata met zijn schoenenfabriekje. Hij had een utopische filosofie over arbeiders; de wijkjes waar de werknemers uit de fabriek wonen zijn geweldig leuk om te zien! De fabriek zelf is heel leuk: Bata had zijn kantoor in een grote lift en kon door een druk op de knop zijn werkplek op een ander niveau van de fabriek hebben! Er is een schoenenmuseum waar vrouwen helemaal opgewonden van worden, en net buiten de stad een dieeerentuin waar Blijdorp een stevige concurrent aan heeft. We camperden vrij op de parkeerplaats.

De grotten van het moravische karst en kamperen in Sloup De grotten zijn niet te missen! Een stukje met de boot door de grot. Prachtig!

In Brno het techniekmuseum bekeken, heel erg leuk voor kinderen en mensen die dat diep van binnen nog zijn. Camperen op een campinkje aan het meer. Overal langs het meer trimtoestellen en speeltuintjes, en strandjes. Brno is een van onze favoriete steden in Europa. We zijn er later nog eens teruggeweest, op weg naar Roemenie en willen nu nog een keer, om de Villa Tugenthat van Mies von der Rohe te zien, die pas is gerestaureerd.

Daarna Hradec Kralove, maar onderweg eerst het kasteel van Pernsteijn. Alles wat je je bij ridders en kastelen kunt voorstellen!
Hradec Kralove heeft een prachtig jugendstilmuseum. Het standcentrum is leuk om doorheen te lopen. De camping buiten de stad is ook heel leuk, met een zwemmeertje en kampvuur voor je camper.
We besloten onze reis met een wandeltocht je bij Teplice door schitterende rotsformaties. Onze oudste spruit van 4 loopt helemaal zelf de 9 km door de bergen, iets waar hij nu nog trots op is.

Is Banka misschien Tsjechisch voor rivierbank? Oever of zoiets? Wij kwamen met Bancomat altijd wel aan geld. Voor noodgevallen staat achterin de lonely planet of de rough guide altijd wel genoeg tsjechisch. Op de tjsechische campings waar wij waren was er wel degelijk aanspraak en contact met Tsjechen, als onze kinderen speelde met andere kindertjes, hadden wij wel wat contact met pa en ma. Tjechen slaan je bij je komst op zo’n leuk klein campinkje niet direct op de schouders, maar dat beetje afstandelijke vind ik niet altijd vervelend hoor. Op de campinkjes waren altijd Duits- of Engelssprekende mensen die veel goede tips hadden .
Ik wil eigenlijk niet naar Noord-Spanje dit jaar als ik dit zo lees…..
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Camperaapje »

RoelofH schreef:
Camper Prinses schreef:Persoonlijk is Tsjechie mij vies tegengevallen!
Ik heb de mensen als zeer afstandelijk, niet behulpzaam en achterdochtig ervaren.
Er zijn mooie stadjes en natuur maar als je niet kunt communiceren of geen geld kunt wisselen is het erg beangstigend!
En ik spreek o.a. vloeiend Engels en Duits. (Geen Tsjechies of Ruska)
Vrijstaan durfde ik daardoor niet.
Wegen binnendoor zijn veel slechter dan bijvoorbeeld Roemenie

Er zijn veel landen waar het mooier makkelijker en vriendelijker is!
Dit herken ik ook heel goed , zo'n 10 jaar terug ook in Tjechie geweest en idd prachtig land maar de mensen
hebben wij ook zo ervaren als hier boven beschreven .Ook wel in Polen geweest en daar heb je dit "gevoel"
helemaal niet , integendeel .
Maar misschien is het nu(10 jaar later) wel heel anders .
Ik wil die kant wel weer eens op maar kan mijn vrouw niet enthousiast krijgen .(heeft er misschien ook mee te maken dat zij toen een ontstoken kies daar kreeg en aangezienwe niet zover van de Duitse grens zaten wilden we daar een tandarts opzoekn .Op aandringen vd huurbaas vh huisje toch maar naar het "academisch "ziekenhuis waar ze perfect spreken volgens hem (dus mooi niet , geen letter !! )een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving en zonder enige comunicatie ondergaan ..... :(
Pluspunt wel ; voor €12.00 krijg je dit hier niet voor elkaar natuurlijk :thumbup: :-B
:DD voor 12 euro...okay dat dan weer wel!
Plaats reactie