Onderweg: voordelig (inter)nationaal bellen via VoIP

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Onderweg: voordelig (inter)nationaal bellen via VoIP



Bericht door Marius HRL »

Onderweg voordelig (inter)nationaal bellen via VoIP op smartphone en tablet
WERKVERSIE ! - 5 februari 2015
Men kan via een smartphone met een voldoende snelle internetverbinding (met de app MobileVoip en een account plus tegoed bij een VoIP-aanbieder) voor minder dan één eurocent per minuut bellen naar vaste en mobiele telefoonnummers in een groot aantal landen!

Gratis app MobileVoip
De app Mobile VoIP is beschikbaar voor bijna alle smartphones (Android / iOS / Blackberry / Symbian / Windows Phone etc). Je kunt op een iPhone helaas geen account aanmaken, maar wel op de beschikbare app MobileVoip een account gebruiken, die je op een andere smartphone of via je PC hebt geregistreerd. Dat geldt ook voor gebruik op een tablet (bijv. iPad).

Goede internetverbinding vereist
Om te kunnen werken met VoIP heb je een goede internetverbinding nodig; met voldoende snelheid en bandbreedte.
  • Dat kan een lokaal/thuis toegankelijk draadloos toegangspunt (AP) zijn (op de camping, via een FON-punt, bij McDonalds etc). Het aantal plaatsen met toegankelijke AP'n neemt overal snel toe!.
  • Het alternatief is mobiel breedbandinternet (minimaal 3G/UMTS) via een telefoonSIMkaart in je smartphone/3g-tablet. Omdat VoIP veel dataverkeer met zich brengt, is toegang tot een lokale WiFi-hotspot of een ruime databundel vereist!

    Grote keuze VoIP-aanbieders
    Er zijn heel veel aanbieders van VoIP (Voice over IP oftewel: bellen via internet). VoipBuster is een van de bekendste. Welke aanbieder voor jouw belbehoefte het aantrekkelijkst is, vind je op het waarschijnlijk actuele overzicht van VoIP-aanbieders op http://www.calltariff.com/rates/compare of de gratis app CallTariff. Bekijk bij een aanbieder, die je wilt benutten, regelmatig de actuele tarieven, want die veranderen regelmatig!

    Ik heb een en ander getest met diverse VoIP-providers. PowerVoip is volgens mij de voordeligste: https://www.powervoip.com/dashboard naar vaste en mobiele nummers in NL (maar ook mijn Italiaanse Vodafone-nummer) Ik heb in NL een kleine belbundel op mijn smartphone. De gesprekskwaliteit is bijna altijd prima. Ik betaalde voor USD 10,00 tegoed: EUR 9,09 (incl. BTW en handling / via PayPal; kan ook via Ideal etc). Tegoed is geldig voor onbepaalde tijd. Tarieven PowerVoip: http://www.powervoip.com/calling_rates/

    De inloggegevens van je VoIP-account voer je in, in de MobileVoip-app. In MobileVoip kun je instellen welk telefoonnummer er bij de ontvanger op het scherm getoond moet worden.

    Benuttingstips onderweg
    • Wanneer je in een ander land (bijv. Spanje) beschikt over een telefoon met daarin een lokale prepaid SIMkaart (met mogelijkheid om te bellen), kun je daarop zeer voordelig gebeld worden (eentiende eurocent /minuut bij PowerVoip). In het land van herkomst van een SIMkaart betaalt de gebelde persoon niet mee.
    • De kwaliteit van de verbinding kun je verbeteren. Zoek de plek waar je het sterkste signaal hebt; met 'vrij zicht' op het draadloze toegangspunt of de zendmast van de telecomprovider . Voor een betere WLAN-verbinding kun je een WLAN-adapter met een externe antenne gebruiken (eventueel in combinatie met de Alfa R36 minirouter).

Vragen of opmerkingen?
DIT IS EEN ARTIKEL IN DE KENNISBANK. Hier kun je als bezoeker géén vragen, opmerkingen of aanvullingen posten.
Dat kun je wél in het subforum Navigatie of via een Persoonlijk Bericht (PB-tje) gericht aan Marius HRL.
Bij voorbaat bedankt voor je reacties!
Dit item wordt mogelijk bijgewerkt. Volg de wijzigingen!

Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie