Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
peterpech
Berichten: 18
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 17:56

Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door peterpech »

Hallo

Ik ben met mijn Camper terug van een rit door Frankrijk en merk dat als ik in de bergen scherpe bochten neem naar rechts ik een vreemd geluid hoor! net of er iets aanloopt en dan ook alleen met rechtse bochten. ik heb vorig jaar naar Kroatie hete remschijven gehad en toen ik thuis kwam zag ik allemaal vette aanslag op het rechterwiel !.
Nu verdenk ik dat de rechteraslagers naar de knoppen zijn!
Nu wil ik je vragen .de aslagers is dat te doen zelf ? en hoe je dat moet doen ongeveer?
Ik heb ook een kapot steunlager op de rechteraandrijfas gehad en ik hoopte dat het geluid daar van was maar nadat het vernieuwd is in Reims heb ik dat geluid nog steeds!
als ik rechtuit rijd hoor ik niets en met dat ik het stuur naar rechts doe hoor ik het.
Mijn Camper is een Peugeot J5 met Dethleffs opbouw en een 2500CCdiesel CRD93 geen Turbo.

Hopende dat je mij enige uitleg kan geven daarover.
Bij voorbaat dank!.

Peter - Put.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door Kroppie »

de lagers moeten afgesteld worden op de juiste speling (o,025-0.1m/m) m.b.h.v. vulringen en je hebt een stevige pers nodig om de oude eruit en de nieuwe erin te persen + een dopsleutel 41mm om de asmoer los en vast te draaien .
het is zelf te doen maar je moet dus wel weten hoe en de spullen hebben .
succes.

jos,
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door Kroppie »

de j5 heeft voor 2 conische rollagers.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
peterpech
Berichten: 18
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 17:56

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door peterpech »

aryal schreef:Dag Jos

De vooras lagers hoeven toch niet afgesteld te worden ???
Maar twijfel of dat bij een j5 wel is , maar dacht van niet, is toch alleen maar achter ?
Voor heb je toch een dubbel vast lager

Maar Peterpech schrijft dat hij kraakt bij een stuurbeweging naar rechts .
Dan zou ik het toch eerder in een veer poot lager gaan zoeken.
Maar ja hoe leg je kraken uit ,kan ook een homoconeet zijn natuurlijk .

Weet Jos dat je wel verstand hebt van deze zaken en zeker over de j5 !!
Maar zou kunnen dat je het verkeert gelezen hebt.

Fonske
.
Nou ik bedoel niet zo zeer kraken maar het is net een beetje gierend geluid net of er iets wrijft ijzerachtig.En het wordt harder als ik bijv haarspeldbochten in moet sturen en dan nog alleen naar rechts
over de lagers geeft het boek aan volgens mij tussenringen als opvulling maar het gaat mij ook erom hoe de lagers eruit moeten als je de vetdop achter het wiel eraf haalt zie je de moer van de aandrijfas maar geen lagers moet ook bijv de remschijf eraf zeker maar hoe komen de lagers e5ruit vraag ik me af met een beitel of zo ?
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door joske501 »

Peter,

Om te weten of het je wiellagers zijn is er een simpel trukje.
Wiel van de grond krikken, er iemand aan laten draaien en duw een borstelsteel (zonder borstel :mrgreen: ) tegen het gietstalen lagerhuis-veerpoot en het andere uiteinde druk je goed in je oor, nu hoor je goed het verschil tussen rollend geluid en schrapend geluid, vergelijk ook beide wielen van lawaai op deze manier. De borstelsteel doet eigenlijk dienst als stethoscoop. Vroeger zochten we zo naar slechte injectoren en je haalt ze er zeker uit.
Zelf lagers vervangen is een hele klus en je hebt er minimaal een 30 ton pers voor nodig. Ik deed het al enkele malen maar kon over een 50 ton pers beschikken. Je moet ook de nodige hulpstukken (ringen) hebben om lagers in en uit te persen, anders zijn ze al stuk voor ze gemonteerd zijn. Tijdens het lager in het lagerhuis persen mag je niet op de binnenringen duwen van de lagers, enkel op de buitenring, anders is het lager direct beschadigd.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door Kroppie »

fusee geheel verwijderen en dan met een pers en wat hulpstukken de naaf eruit persen ,dan de oude buitenringen uit de fusee halen en de oude binnenringen van de naaf verwijderen .
als ik zo lees wat je nu doet zou ik de fusee demonteren/monteren en de rest aan een garage overlaten .
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door joske501 »

het gaat mij ook erom hoe de lagers eruit moeten
Procedure:
Wielbouten los trekken
Auto op krikken tot wiel van de grond is en wiel demonteren.
Remblokken demonteren
Remklauw demonteren (deze bouten kunnen heel erg klemmen) en remklauw met touw ophangen aan veerpoot, zorg dat de remleiding niet knikt.
Remschijf demonteren,
Afschermkap wielnaaf uitwrikken.
Splitpen uit nemen (of borgring inkeping uit kloppen) en moer lossen, (in versnelling zetten) meestal sleutel 41, bij recentere modellen nog groter.
Onderste moer fuseepen lossen en met behulp van harde blok fuseepen los kloppen, moer nu verwijderen, indien de fuseepen mee draait kan je in de fuseepen onderaan een inbussleutel plaatsen om de fuseepen tegen te houden.
Nu kan je de veerpoot naar u toe trekken en komt de aandrijfsteekas uit de binnenste wielas, opgepast aan de korte zijde van kardanas dat je ze niet uit de versnellingsbak trekt of de olie loopt er uit.
Nu de bouten verwijderen aan de achterzijde van het lager-huis-gietstuk en je kan met licht kloppen dit stuk van de veerpoot schuiven. (sommige types staan er op met bouten)
Nu ben je klaar om eerst de wielas uit te persen en daarna de lagers uit het lagerhuis. Eerst de grote inwendige circlip verwijderen voor je de lagers uit perst.
Montage lagers;
Lager in lagerhuis persen (alles eerst mooi zuivermaken en invetten) en enkel op de buitenring drukken tijdens het inpersen!!!!!
Circlip terug plaatsen.
Wiel as in het lager persen, tijdens dit proces binnenring van lager ondersteunen!!!!
De wielnaaf zit niet geborgd op axiale verschuiving, dit zit enkel vast op klemming. Kan er achteraf ook niet uit daar de remschijf op zijn plaats wordt gehouden door de remblokken en remklauw.
Nu alles in omgekeerde wijze monteren.
Bij het aanspannen van de moer van de kardanas, uit volle kracht vast draaien (er staat een moment opgegeven op de technische fiche van de lagers) en daarna 1/8 toer terug lossen voor de nodige speling.
Daarna moer borgen met borgring of splitpen bij de oudere types.
Veel succes.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door Kroppie »

het aantrekkoppel van de aandrijfasmoer van de j5 is 500nm dat is 50kg/m.
en NIET iets terugdraaien en dan borgen want dan is het lager na 1 x rijden weer stuk .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
peterpech
Berichten: 18
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 17:56

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door peterpech »

joske501 schreef:
het gaat mij ook erom hoe de lagers eruit moeten
Procedure:
Wielbouten los trekken
Auto op krikken tot wiel van de grond is en wiel demonteren.
Remblokken demonteren
Remklauw demonteren (deze bouten kunnen heel erg klemmen) en remklauw met touw ophangen aan veerpoot, zorg dat de remleiding niet knikt.
Remschijf demonteren,
Afschermkap wielnaaf uitwrikken.
Splitpen uit nemen (of borgring inkeping uit kloppen) en moer lossen, (in versnelling zetten) meestal sleutel 41, bij recentere modellen nog groter.
Onderste moer fuseepen lossen en met behulp van harde blok fuseepen los kloppen, moer nu verwijderen, indien de fuseepen mee draait kan je in de fuseepen onderaan een inbussleutel plaatsen om de fuseepen tegen te houden.
Nu kan je de veerpoot naar u toe trekken en komt de aandrijfsteekas uit de binnenste wielas, opgepast aan de korte zijde van kardanas dat je ze niet uit de versnellingsbak trekt of de olie loopt er uit.
Nu de bouten verwijderen aan de achterzijde van het lager-huis-gietstuk en je kan met licht kloppen dit stuk van de veerpoot schuiven. (sommige types staan er op met bouten)
Nu ben je klaar om eerst de wielas uit te persen en daarna de lagers uit het lagerhuis. Eerst de grote inwendige circlip verwijderen voor je de lagers uit perst.
Montage lagers;
Lager in lagerhuis persen (alles eerst mooi zuivermaken en invetten) en enkel op de buitenring drukken tijdens het inpersen!!!!!
Circlip terug plaatsen.
Wiel as in het lager persen, tijdens dit proces binnenring van lager ondersteunen!!!!
De wielnaaf zit niet geborgd op axiale verschuiving, dit zit enkel vast op klemming. Kan er achteraf ook niet uit daar de remschijf op zijn plaats wordt gehouden door de remblokken en remklauw.
Nu alles in omgekeerde wijze monteren.
Bij het aanspannen van de moer van de kardanas, uit volle kracht vast draaien (er staat een moment opgegeven op de technische fiche van de lagers) en daarna 1/8 toer terug lossen voor de nodige speling.
Daarna moer borgen met borgring of splitpen bij de oudere types.
Veel succes.

Joske
Ok bedankt Joske ik ga het proberen en anders ga ik met het hele asstuk naar een Peugeot dealer!
Wat betreft deze tekst [Bij het aanspannen van de moer van de kardanas, uit volle kracht vast draaien (er staat een moment opgegeven op de technische fiche van de lagers) en daarna 1/8 toer terug lossen voor de nodige speling.]bedoel je daar de moer van de aandrijfas mee?
Kan het nl ook zo zijn dat ik met het vernieuwen van mijn aandrijfas rechts de boel te vast heb gezet en het mogelijk is dat de lagers daardoor kapot zijn gegaan?
Ik heb de moer nl met een pijp van een meter of zo aangetrokken!in ieder geval bedankt voor jullie hulp ik laat nog weten hoe het gegaan is.

Peter
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door joske501 »

Kan het nl ook zo zijn dat ik met het vernieuwen van mijn aandrijfas rechts de boel te vast heb gezet en het mogelijk is dat de lagers daardoor kapot zijn gegaan?
Beste,

Dat is zeker zo, maar sommigen beweren wat anders :bang: .
Ik had mijn eerste lager kapot na 13.000 km, is toen door een kleine garage onder garantie vervangen. Na 10.000km was hij weer kapot, inmiddels was de wagen ouder dan 2 jaar en geen garantie meer, dus zelf vervangen en jawel na 8.000km weer naar de vaantjes. Toen weer zelf vervangen maar dan een echte specialist erbij geroepen (Volvo mechanieker) die echt veel met dat soort zaken bezig was, en deze gaf me de raad van 1/8 toer terug te draaien.
Mijn lagers waren toen gemaakt uit één buitenring en twee binnenringen, deze 2 ringen dienen om als het lager warm wordt te kunnen uitzetten.
Nu heeft de wagen meer dan 100.000km en er is nooit geen lager meer kapot gegaan.
en 500 n/m ??? dat is een koppel dat door moderne grote dieselmotoren nog niet wordt ontwikkeld, trek dat maar eerst eens na! Met dit koppel trek je een bout van M20 over.
Nog even dit, omdat je het moeilijk kan horen welke zijde van de wagen het lager kapot is, het geronk laat zich altijd duidelijk over de gehele cabine horen, dacht ik na de eerste herstelling dat het andere lager er ook aan was, na het vervangen bleek niets minder waar te zijn en had ik het verkeerde lager vervangen, zo heb ik binnen een tijdspanne van één jaar 3 maal zelf een lager vervangen.
Ik heb na het vervangen steeds de lagers open gesneden om te zien wat er aan de hand was, ze zijn toch kapot door het uit persen, eentje heb ik nog liggen, er is plaatselijk een enorme putcorrosie te zien in de buitenring, de rollen zijn zo goed als onbeschadigd.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door joske501 »

Nog even dit:

Door de moer goed aan te spannen kom alles perfect op zijn plaats te zitten, dit is niet altijd zo als je op koppel aanspant.
Door iets terug te draaien zorg je dat het lager weer kan uitzetten.
Waarom zou anders die spiltpen (bij oudere types) of die borgrand op de moer dienen? Ze maken er niets aan voor hun plezier wees daar maar zeker van.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door joske501 »

Er word hier veel geschreven, de TS zegt kraakt !!
Fons, heb jij een andere bril dan ik? de TS gebruikt het woord kraken niet!!!!!!. :bang:

En deze raad niet in de wind slaan, dan is uw reactie overbodig. ;;-)
Om te weten of het je wiellagers zijn is er een simpel trukje.
Wiel van de grond krikken, er iemand aan laten draaien en duw een borstelsteel (zonder borstel :mrgreen: ) tegen het gietstalen lagerhuis-veerpoot en het andere uiteinde druk je goed in je oor, nu hoor je goed het verschil tussen rollend geluid en schrapend geluid, vergelijk ook beide wielen van lawaai op deze manier. De borstelsteel doet eigenlijk dienst als stethoscoop. Vroeger zochten we zo naar slechte injectoren en je haalt ze er zeker uit.
Want dan licht je wiel er naast
Of ligt je wiel er dan naast? :mrgreen:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
de Haan
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 20:00

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door de Haan »

Het lager kan je met behulp van een bronzen pen en een hamer eruit tikken.
Het nieuwe lager kan je net behulp van het oude lager/bronzen pen en hamer weer plaatsen.
Bij het plaatsen van een nieuw lager met beleid werken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door Kroppie »

succes .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie