Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
peterpech
Berichten: 18
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 17:56

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door peterpech »

peterpech schreef:
joske501 schreef:
het gaat mij ook erom hoe de lagers eruit moeten
Procedure:
Wielbouten los trekken
Auto op krikken tot wiel van de grond is en wiel demonteren.
Remblokken demonteren
Remklauw demonteren (deze bouten kunnen heel erg klemmen) en remklauw met touw ophangen aan veerpoot, zorg dat de remleiding niet knikt.
Remschijf demonteren,
Afschermkap wielnaaf uitwrikken.
Splitpen uit nemen (of borgring inkeping uit kloppen) en moer lossen, (in versnelling zetten) meestal sleutel 41, bij recentere modellen nog groter.
Onderste moer fuseepen lossen en met behulp van harde blok fuseepen los kloppen, moer nu verwijderen, indien de fuseepen mee draait kan je in de fuseepen onderaan een inbussleutel plaatsen om de fuseepen tegen te houden.
Nu kan je de veerpoot naar u toe trekken en komt de aandrijfsteekas uit de binnenste wielas, opgepast aan de korte zijde van kardanas dat je ze niet uit de versnellingsbak trekt of de olie loopt er uit.
Nu de bouten verwijderen aan de achterzijde van het lager-huis-gietstuk en je kan met licht kloppen dit stuk van de veerpoot schuiven. (sommige types staan er op met bouten)
Nu ben je klaar om eerst de wielas uit te persen en daarna de lagers uit het lagerhuis. Eerst de grote inwendige circlip verwijderen voor je de lagers uit perst.
Montage lagers;
Lager in lagerhuis persen (alles eerst mooi zuivermaken en invetten) en enkel op de buitenring drukken tijdens het inpersen!!!!!
Circlip terug plaatsen.
Wiel as in het lager persen, tijdens dit proces binnenring van lager ondersteunen!!!!
De wielnaaf zit niet geborgd op axiale verschuiving, dit zit enkel vast op klemming. Kan er achteraf ook niet uit daar de remschijf op zijn plaats wordt gehouden door de remblokken en remklauw.
Nu alles in omgekeerde wijze monteren.
Bij het aanspannen van de moer van de kardanas, uit volle kracht vast draaien (er staat een moment opgegeven op de technische fiche van de lagers) en daarna 1/8 toer terug lossen voor de nodige speling.
Daarna moer borgen met borgring of splitpen bij de oudere types.
Veel succes.

Joske
Ok bedankt Joske ik ga het proberen en anders ga ik met het hele asstuk naar een Peugeot dealer!
Wat betreft deze tekst [Bij het aanspannen van de moer van de kardanas, uit volle kracht vast draaien (er staat een moment opgegeven op de technische fiche van de lagers) en daarna 1/8 toer terug lossen voor de nodige speling.]bedoel je daar de moer van de aandrijfas mee?
Kan het nl ook zo zijn dat ik met het vernieuwen van mijn aandrijfas rechts de boel te vast heb gezet en het mogelijk is dat de lagers daardoor kapot zijn gegaan?
Ik heb de moer nl met een pijp van een meter of zo aangetrokken!in ieder geval bedankt voor jullie hulp ik laat nog weten hoe het gegaan is.

Peter
Ik heb de lagers ed eruit kunnen krijgen met een grote poelietrekker.
Daarna alles in elkaar gezet , nu is het zo dat ik van mening ben dat deze as er erg makkelijk uit kwam!
Nou vraag ik me af is het verstandig om om er enigzins ruimte op te houden en op de wagen monteren dat het net aan vast komt ,ik bedoel daar mee de aandrijfasmoer. want als ik hem erg vast zou zetten denk ik dat het lager misschien te veel druk krijgt.
En dat ik daarna na zeg maar 100 km weer kijk of er ruimte op zit en dan weer met de centrale asmoer aantrek en dan weer borg.
de Haan
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 20:00

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door de Haan »

De centrale moer goed vastzetten, niet lomp vastzetten.
Dan een ietsje terug en even voelen of er speling opzit, zo ja iets vaster.
peterpech
Berichten: 18
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 17:56

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door peterpech »

Kroppie schreef:succes .

jos
Ik heb nu de lagers geplaatst in mijn rechtervooras!
Maar als ik de moer van de aandrijfas vastdraai blijf ik ruimte houden,
en de mogelijke vulringen die er in zouden zitten ben ik niet tegen gekomen.
dus ik heb enige ruimte als ik het wiel erop zet! wel niet veel maar toch.
Nu vraag ik me af had ik wat moeten afvijlen van de tussenring om zo het lager af te stellen?
of kan ik er zo mee gaan rijden.
het is wel zo dat de lagers die er uit kwamen als ik ze meet zo op het oog een halve mm smaller lijken dat zou verklaren waarom er nu wat ruimte op zit.
En bij verschillende zaken houden ze ook andere mm .s aan de ene 21.5 de andere 20 mm.
heeft iemand een sugestie of ik er wat aan moet doen of gewoon gaan rijden

Bij voorbaat dank

Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door Kroppie »

de lagers moeten een speling van 0,025mm-0,1mm hebben gemeten met een meetklok op de rand van de naaf ter plaatse van de diameter van de buitenste lagerring.
als het goed is zit er tussen de lagerbinnenringen een vulbus en een of meerdere dunnere vulringen ,een van de vulringen vervangen door een dunnere om de speling kleiner te maken .

ringen en vulbussen zijn bij de dealer in div diktes veerkrijgbaar

maar dit afstellen moet gebeuren VOOr het inpersen van de naaf , bij het uitpersen van de naaf gaat er meestal een lager stuk .

en ga niet zitten vijlen ,het is heel belangrijk dat van de vulbus de beide einden precies evenwijdig zijn .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ThVld
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 11:07
Locatie: Nieuw Vennep

Re: vervangen rectervooraslager vernieuwen



Bericht door ThVld »

Kroppie schreef:het aantrekkoppel van de aandrijfasmoer van de j5 is 500nm dat is 50kg/m.
en NIET iets terugdraaien en dan borgen want dan is het lager na 1 x rijden weer stuk .

jos
Het vastzetten van de moer met 500NM is nodig om te voorkomen dat de binnenringen van de lagers langzaam gaan roteren t.o.v. van de naaf.
Met kogel en rollagers is dit een bekende moeilijkheid, het wordt walsen genoemd.
Door de rondgaande belasting op de binnenringen zullen ze, wanneer niet goed vastgezet, langzaam gaan verdraaien, met als gevolg dat de naaf wordt beschadigd.
Volgens mijn gegevens zijn er vulringen (shims) oplopend met 0.25 mm van 1.000 tot 2,400 mm.
Ik hoop dat het duidelijk is waarom het grote aanhaalmoment nodig is.

Nog even ter verduidelijking.
Bij de achteras is het zo dat het gevaar van walsen voor de buitenringen van de lagers geldt.
Hier ondervinden de buitenringen de rondgaande belasting, daarom zijn deze dan ook met een perspassing gemonteerd.
De binnenringen zitten met een schuifpassing op de asstomp (stilstaande asbelasting). Hier geldt in tegenstelling met het voorwiel, dat met de centrale moer de binnenringen in positie, dus spelingvrij, gedrukt worden. Daarna de moer iets lossen, waardoor de gewenste geringe wielspeling gerealiseerd wordt.

Mvrgr Theo
Laatst gewijzigd door ThVld op di 15 okt 2013, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door Kroppie »

klopt .
er zijn vulringen van 1,00 tot 2,40mm onderdeel nummer van 3337.12 tot 3337.29.tot 1,10mm met 0,025mm oplopend daarna met 0,1mm
en er zijn vulbussen van 21,29mm onderdeelnummer 3337.31 tot 21,97mm nummer 3337.46 alle met 0,04mm oplopend

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Robson
Berichten: 5
Lid geworden op: di 18 aug 2020, 20:12

Re: Vervangen rechter vooraslager: vernieuwen?



Bericht door Robson »

Weet je waar ik zo’n steunlager kan vinden? Ik zoek een voor een J5 maar kan het nog niet vinden.
peterpech schreef:
za 21 sep 2013, 14:22
Hallo

Ik ben met mijn Camper terug van een rit door Frankrijk en merk dat als ik in de bergen scherpe bochten neem naar rechts ik een vreemd geluid hoor! net of er iets aanloopt en dan ook alleen met rechtse bochten. ik heb vorig jaar naar Kroatie hete remschijven gehad en toen ik thuis kwam zag ik allemaal vette aanslag op het rechterwiel !.
Nu verdenk ik dat de rechteraslagers naar de knoppen zijn!
Nu wil ik je vragen .de aslagers is dat te doen zelf ? en hoe je dat moet doen ongeveer?
Ik heb ook een kapot steunlager op de rechteraandrijfas gehad en ik hoopte dat het geluid daar van was maar nadat het vernieuwd is in Reims heb ik dat geluid nog steeds!
als ik rechtuit rijd hoor ik niets en met dat ik het stuur naar rechts doe hoor ik het.
Mijn Camper is een Peugeot J5 met Dethleffs opbouw en een 2500CCdiesel CRD93 geen Turbo.

Hopende dat je mij enige uitleg kan geven daarover.
Bij voorbaat dank!.

Peter - Put.
Plaats reactie