Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
senator-holland
Berichten: 105
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 10:24
Locatie: Hoge Veluwe

Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door senator-holland »

wat voor een merk luifel zit er over het algemeen aan de VW LT Karmann Missouri?
Zit daar naar te kijken in duitsland op mobile.de (635SL) en wil eigenlijk weten of ik daar een safari voortent van kan maken.

Waar moet ik op letten bij aankoop?

bvd
helmich
Karmann missouri 635SL
Gebruikersavatar
Jakki
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 13:01

Re: karmann missouri luifel+ aandachtpunten aankoop.



Bericht door Jakki »

Hoi Helmich,

Voor zover ik weet leverde Karmann niet een standaard luifel bij de Missouri.
Op de mijne zit een Omnistore van 3 meter, maar ik heb ze ook al wel gezien van 3,5 of 4 meter breed, zowel van Omnistore als van Fiamma.
Of je van de luifel een safari voortent kunt maken is dus afhankelijk van welke luifel er is gemonteerd, en of de safari voortent nog leverbaar is.

Naast de gebruikelijke punten waar je op moet letten (even zoeken op het forum) is de Missouri gevoelig voor roest onder het portierraam aan de bestuurderskant. De mijne had een paar bijgewerkte plekjes, maar algauw bleek de bovenkant van de deur verrot. Dit heb ik ook al bij andere Missouries gezien.

Afdichting van de kitnaden op de achterwand. Speciaal de plek bovenaan de camper waar de bovennaad en de zijnaad samenkomen. Achter het vierkante plaatje. Hierachter zit een holle ruimte waar, bij een slechte afdichting, het water zo naar binnenkan.
Lekkage is goed te zien in de doucheruimte. De achterwand is dan niet bij de naden niet helemaal vlak meer.

De Distributieriem. VW schrijft voor 1 maal in de 120.000 km deze te vervangen, of in max 7 jaar. wat het eerste komt.

Afdichting van de vuilwatertank. De rubbers willen nog al eens verstaffen, en moeten dan vervangen worden. De afdichting is met 4 boutjes bevestigd, en als deze verroest zijn breken ze gemakkelijk af. Dan uitboren en opnieuw draad tappen.

Gasstel: In de oudere types zijn de branderplaatjes op het gasstel gepuntlast. Bij mij was er eentje afgebroken. Dit is niet te repareren, en dus moest er een nieuw gasstel komen. De origineel gemonteerde gasstellen zijn overigens nog steeds leverbaar via een Reimo- of Karmann dealer.

Kijk voor tips en trucs ook eens op http://www.karmann-mobil-club.de

Succes

Jaap
senator-holland
Berichten: 105
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 10:24
Locatie: Hoge Veluwe

Re: karmann missouri luifel+ aandachtpunten aankoop.



Bericht door senator-holland »

veel dank Jaap!

ik ben geen trekker. zet hem in italie neer en that's it. vandaar de voortent. brommer in de boot.

als ik het zo zie heb jij ook een 635SL? met trekhaak toevallig?

ze zijn niet allemaal met luchtvering? is dit optie?
ik zag dat er ook een verbindingsbankje was voor de SL tussen de langsbank en de treinzit? zodat je een grote hoekbank krijgt?
gebruik jij de dakdragers ook? kun je op dak lopen?


ik ben nu een beetje Hymer/Fiat zoeken af ivm de vage problematiek omtrent het trekgewicht icm met max 3500 GVW van trekkend voertuig en alco onderstel. voor mij echt 1 van de belangrijkste punten gezien de boot er achter moet komen en mijn vrouw de camper ook nog moet kunnen besturen zonder boot. bij de VW geen probleem om het trekgewicht op 2 ton te krijgen. achterwiel aandrijving, belangrijk voor de trailerhelling. boot is 1700kg incl trailer van GVW 2000kg. evt lier ik de boot met de elektrische bootlier van 3ton eruit met de trekhaak als ankerpunt bovenaan de helling mocht deze te steil zijn.
Karmann missouri 635SL
Gebruikersavatar
Jakki
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 13:01

Re: karmann missouri luifel+ aandachtpunten aankoop.



Bericht door Jakki »

Hallo Helmich,

Ja, ik heb een Missouri 635 SL, maar zonder trekhaak.
Op het kentekenbewijs staan dan ook geen trekgewichten vermeldt.

Even gegoogeld bij het CBR:

B Rijbewijs:

Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Rijbewijs BE met aanhanger
Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Wel moet u letten op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast).

De maximale trekhaaklast staat meestal vermeld op het kentekenbewijs of in het instructieboekje van het voertuig.

Ook is het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan heeft u een groot rijbewijs (categorie C) nodig.

Voor de combinatie waarmee jij wilt gaan rijden ben je dus een BE ( of onder de nieuwe eisen een B+) rijbewijs nodig.

Groet
Jaap
Gebruikersavatar
Jakki
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 13:01

Re: karmann missouri luifel+ aandachtpunten aankoop.



Bericht door Jakki »

Oef, ik zag dat ik nog een paar vragen gemist heb:

ze zijn niet allemaal met luchtvering? is dit optie?
Luchtvering is niet standaard, maar een optie.

ik zag dat er ook een verbindingsbankje was voor de SL tussen de langsbank en de treinzit? zodat je een grote hoekbank krijgt?
Dit tussenstukje wordt voor het getoond in de folder van het 2004 model. Ik denk dat het een optie is.
Bij oudere modellen komt dit niet voor.

gebruik jij de dakdragers ook? kun je op dak lopen?
Ja vorig jaar heb ik een dakkoffer op de dakdragers gemonteerd. ook dienen de dagdrager voor de 27MC en Wifi antennes.

Het dak is van polyester, en heeft een draagvermogen van 150kg. Ik loop er dus wel op, anders kom ik ook niet bij de inhoud van de dakkoffer.Ook om het dak schoon te maken en in de was te zetten loop ik er op.

Groet
Jaap
senator-holland
Berichten: 105
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 10:24
Locatie: Hoge Veluwe

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door senator-holland »

dank!

ik heb alle rijbewijzen alleen mijn vrouw niet. dus ik rij de camper met boot, zij wil met kids en schoonmoeder ook op pad camper zonder de boot.

laat je effe weten of het wat is volgende week. heb de duitse site al gedeeltelijk doorgespit. ga daar morgen mee verder.

gr helmich
Karmann missouri 635SL
senator-holland
Berichten: 105
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 10:24
Locatie: Hoge Veluwe

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door senator-holland »

Van de week een karmann missouri 635SL gekocht met maar liefst 2390 kg op kenteken aanhanger gewicht. Een speld in de hooiberg om dat te zoeken maar toch gelukt.

Ik heb vele campers bekeken maar allemaal geen echte trekkers. Voorwiel aandrijving en rommel achter de achteras in de vorm van alco chassis.

We gaan voor een tunneltent ervoor op de camping in italie zodat we toch mobiel zijn. En het belangrijkste; we kunnen toch varen en een camper hebben.

Nu past de beetle cabrio op autoambulance er ook achter.

Het neusje wordt nog ge-update in de vorm van wit spuiten en led koplampen erin.
Mijn meisje wil graag er nog een andere vloerbedekking in.
Ik denk dat we hem langzaam aan steeds meer in de tijd aanpassen aan onze wensen.

Zoektocht van drie jaar is bij deze beëindigd en dat geeft op zich al een goed gevoel. Niks meer benauwd zijn voor stort regens s nachts.
Karmann missouri 635SL
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door isoplus »

Goede morgen, geen trekker en rommel in de vorm van een ALKO chassis :mrgreen: Ik rij al vanaf januari 2008 met een Ducato 3.o liter met een Alko chassis met daarachter een aanhanger met meestal 1500kg totaalgewicht. Maar ook met onze tandemasser en 2500 kg totaal gewicht heeft onze camper geen enkele moeite. Ook niet onder slechte weersomstandigheden, we hebben wel
vier seizoenen banden gemonteerd. Hoewel veel op en aan onze camper van bedenkelijke kwaliteit is, zijn de Ducato en het Alkochassis nu juist de enige onderdelen waar we absoluut geen problemen mee hebben. U doet op zijn minst de firma Alko, die zich inspant om campers met lage gewichten en goede rij kwaliteiten mogelijk te maken, onrecht.

Als je zoiets roept moet het toch minstens met feiten onderbouwd worden :cheers:
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door Hymerferry »

In de tijd dat deze wagens nieuw geleverd werden was ik beroepsmatig veel met bestelwagens bezig, vooral inrichting/opbouw mogelijkheden. Ik meen me te herinneren dat deze Lt modellen een beperkt treingewicht hadden, dus totaal van aanhanger en voertuig bijelkaar. Dit zou voor jouw combinatie 2390 plus 3500 (?) is 5890 kg moeten zijn. Wellicht geen enkel probleem bij jouw camper, als dit op je typeplaatje staat, maar toch maar even checken want er was iets beperkt aan dit type (maar al te lang geleden om exact te zeggen wat).

Veel plezier ermee Ferry
senator-holland
Berichten: 105
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 10:24
Locatie: Hoge Veluwe

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door senator-holland »

isoplus schreef:Goede morgen, geen trekker en rommel in de vorm van een ALKO chassis :mrgreen: Ik rij al vanaf januari 2008 met een Ducato 3.o liter met een Alko chassis met daarachter een aanhanger met meestal 1500kg totaalgewicht. Maar ook met onze tandemasser en 2500 kg totaal gewicht heeft onze camper geen enkele moeite. Ook niet onder slechte weersomstandigheden, we hebben wel
vier seizoenen banden gemonteerd. Hoewel veel op en aan onze camper van bedenkelijke kwaliteit is, zijn de Ducato en het Alkochassis nu juist de enige onderdelen waar we absoluut geen problemen mee hebben. U doet op zijn minst de firma Alko, die zich inspant om campers met lage gewichten en goede rij kwaliteiten mogelijk te maken, onrecht.

Als je zoiets roept moet het toch minstens met feiten onderbouwd worden :cheers:
Heb je hem wel eens in de trailerhelling gehad? Boot eruit en klaar?

Alko is licht gewicht systeem chassis. Dit is op zich niet erg, maar alleen goed als je maximaal kilo's over wilt houden om te beladen. Daar maken ze ook reclame mee. Lichtgewicht en stevig om comfortabel mee te rijden. Dat betekend dat er ergens gewicht bespaard moet worden.
En hoe doen ze dat? Conssessies doen aan wat anders. Lichtgewicht materiaal anders monteren.
Info is niet van mij maar van rdw. Een Alko camper wordt lichter qua trekgewicht gekeurd dan een zelfde onderstel in een bedrijfswagen. Dit komt door dat zelfde Alko chassis. En dat wil ik niet.
Wanneer het aantal NM hoog genoeg is gaat de trekkend gewicht waarde mee omhoog.


FIAT is voorwiel aandrijver, gecombineerd met een in de door mij gezochte bouwjaren een aangehangen 5e versnelling die zwaar belast wordt. Voorbeelden van reparaties zie dit forum
Wat doet die vijfde versnelling dan berg op?

Zet hem maar in de trailerhelling en probeer maar de boot van 1400kg en trailer 500 kg eruit te trekken. Spinnend en met rokende versnellingsplaten komen ze eruit. Als je grip hebt.
Vergeet niet dat de camper dan ook nog 13 to 15 graden achterover hangt. Dus kilo verplaatsing van voor naar achteren.
De achterwiel aandrijvers doen dan het beste. Gewicht is grip, koppel is kracht.
Het verschilt van helling tot helling maar de helling die ik op mijn jachthaven gebruik is er eentje waar een Duitser met een missouri zijn bootje er nog uit krijgt.
Zelfde aantal kilo's en model camper.
In italie zat Italianen gezien die de trailer met boot in het water stonden af te koppelen en toch maar even om de boer zijn trekker vroegen.


Ik gebruik een camper anders dan de meeste mensen. Zet hem op de trailerhelling en trekken.. Onder andere.

Ik zal het wel posten tzt. Met filmpje.
Karmann missouri 635SL
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door isoplus »

Je legt uit hoe jij je camper wenst te gebruiken. Als jij vindt dat een Alko-chassis daar niet voor geschikt is betekent het nog niet dat Alko rommel levert.
Dat was het punt dat ik graag even duidelijk wilde maken, dus tenzij jij bewijzen hebt dat Alko rommel levert kan je beter zoiets anders formuleren. Zoals in je vorige bericht waarin je uitlegt waarom het VOOR JOU niet geschikt is, dat laat de betreffende fabrikant in zijn waarde.
senator-holland
Berichten: 105
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 10:24
Locatie: Hoge Veluwe

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door senator-holland »

In zekere zin doen zij als bedrijf consessies aan een product om hem op een ander vlak beter te maken.
De rdw techneut noemde het pisbakken staal. In de zijdelinkse krachtmeting.
Dat gaat mij absoluut te ver. Ik geloof wel in het chassis en bedrijf. En de bijbehorende know how.
Voor mijn wensen is het verslechtering van een product.
Karmann missouri 635SL
senator-holland
Berichten: 105
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 10:24
Locatie: Hoge Veluwe

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door senator-holland »

Hymerferry schreef:In de tijd dat deze wagens nieuw geleverd werden was ik beroepsmatig veel met bestelwagens bezig, vooral inrichting/opbouw mogelijkheden. Ik meen me te herinneren dat deze Lt modellen een beperkt treingewicht hadden, dus totaal van aanhanger en voertuig bijelkaar. Dit zou voor jouw combinatie 2390 plus 3500 (?) is 5890 kg moeten zijn. Wellicht geen enkel probleem bij jouw camper, als dit op je typeplaatje staat, maar toch maar even checken want er was iets beperkt aan dit type (maar al te lang geleden om exact te zeggen wat).

Veel plezier ermee Ferry
Treingewicht is met dit trekgewicht volgens mij nog niet op maximaal gezet. Gezien de bus versie 2800 kg mag trekken.
Karmann missouri 635SL
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Karmann Missouri luifel + aandachtspunten aankoop?



Bericht door Hymerferry »

Het gaat erom dat de combinatie van beide niet boven een bepaald maximum komt, en het is goed mogelijk dat dit niet de optelsom is van beide maxxen (bus en aanhangergewicht) maar een lager maximum. Een camper, zeker jouw maat op B rijbewijs zal zeker de 3500 kg als rijklaargewicht halen. Dezelfde wagen (chassis uitvoering )dus bv met open laadbak zit daar misschien wel 900 kg onder, dus 2600 kg. Treingewicht door Volkswagen opgegeven bv 5400 kg max, dan mag er bij de chassis uitvoering met laadbak inderdaad 2800 kg achter. Zit de laadbak vol met 500 kg lading dan mag de aanhanger nog maar 2300 kg wegen. Zit je camper ervoor, 3500 kg gewicht, dan mag de aanhanger nog maar 1900 kg wegen om niet in de problemen te komen. Vandaar even checken, het hoeft geen probleem te zijn, maar kan dus wel problemen opleveren omdat het treingewicht is vastgesteld voor het onderstel en niet voor de opbouw.

Grt. Ferry
Plaats reactie