Zijn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door jheeck »

bupozaanstad schreef:
di 06 jul 2021, 14:39
"getokkeld" ??
Wikipedia - 27 MC - Enkele uitdrukkingen uit het jargon "Kletsen via de radio. Verbastering van talking."
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Blazing Amber »

Ik heb met interesse deze hele thread gelezen nadat ik op zoek was gegaan op internet naar een mobiele Bakkie.
Ik weet er te weinig van om een goede keus te maken.
Wat is het verschil tussen een Portofoon en een CB handheld?

Ik begrijp wel dat een SSB meer bereik heeft.
We willen een mobiele model zodat we het in de auto camper en in de bergen kunnen gebruiken. Ik zag bijvoorbeeld een albrecht portofoon met ssb en een Stabo randy 3 zonder ssb. Daar zijn twee modellen van?? 2021 en een andere?

Wie kan mij helpen een goede keus te maken?
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Aloys »

Een portofoon of handheld (Engels) is een "walkie-talkie" en een CB Handheld een 27Mc walkie-talkie.

SSB is een totaal andere vorm van modulatie, met name bedoeld om internationale verbindingen te maken wanneer "de natuur" dat toelaat. Op 27Mc is het goed mogelijk met Zuid-Afrika, Indonesië of Zuid-Amerika te praten, mits er voldoende zonnevlekken zijn... Maar de audiokwaliteit is beduidend minder dan FM.
Daar heb je dus niets aan. :D

Over 27Mc: wil je een behoorlijk bereik dan moet er een goede antenne op de auto, zo hoog mogelijk. Liefst zo'n zwiepert van ca. 1 meter lang. Kortere antennes? Minder bereik! En 27Mc portofoons/walkie talkies hebben helemaal een kort bereik (en soms een onhandig lange antenne.)

Belangrijkste vraag: welke afstanden wil je overbruggen?
Als het erom gaat om met 2 auto's te rijden en onderweg contact te houden, dan zijn er veel makkelijker oplossingen.

Zie ook: viewtopic.php?t=8421484

Vr. groeten, Aloys PA3DAT
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Blazing Amber »

Hallo Alloys,

Gelezen, oh jee nog meer termen. :-B


Het minste afstand zal de twee campers onderweg zijn, maar vaker van huis, camperplaats naar veld of berg waar slecht telefoon ontvangst is. Ook voor noodgevallen.

De ssl kan toch ook gebruikt worden als de fm niet voldoende is?
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Blazing Amber »

Ik twijfel tussen deze twee, President Randy III 27MHz portofoon, hele complete set, geen ssl.

Albrecht AE 2990 AFS 27mc portofoon AM/FM/SSB zeer incompleet, mij is onduidelijk of en hoe je de apart gekochte nimh baterijen in de houder can opladen of dat je er steeds uit moet halen om te laden , apart een auto lader kopen, die ik nergens tegelijk te koop zie.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door jaap van duijn »

@Aloys,

Heb nog zo een bakkie liggen "midway of zo" 27mc
Maar hoe plaats je een antenne op zo een kunststof box als camper.
En hoe inregelen voor je lengte als je geen SWR meter meer hebt?
Zoals meerderen hadden we dat ding voor vossenjacht en toen in de lade met rommel verdaagd.
Antenne natuurlijk weg na al die jaren en 3x verhuizen :).
Zo leuk zijn aan te sluiten en onder de rit mee te luisteren.
Hoor graag, misschien meerderen van ons.

Jaap
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Atoz »

Op je kunststofdak kun je wel een vhf/uhf antenne plaatsen mits je een grondvlak kleeft van zelfklevende alu folie.
Tenminste zo deed ik dat jaren geleden in vrachtwagens met een polyester dak.

Die alu zelfklevende tape gebruikt men oa als afdichting voor kachelpijpen etc.
En onlangs had ik zelfs een rol die er bijna net zo uitzag, maar geen milligram alu bevatte, zuiver plastiek dus.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Peter+Annie »

Atoz schreef:
vr 26 nov 2021, 22:08
in vrachtwagens met een polyester dak.
Welk merk vrachtwagen was dat dan wel niet ?? :eh: :eh:
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Peter+Annie »

Atoz schreef:
vr 26 nov 2021, 22:08
Op je kunststofdak kun je wel een vhf/uhf antenne plaatsen mits je een grondvlak kleeft van zelfklevende alu folie.
Je kunt ook een RVS plaatje op je dak lijmen ,met Sikaflex o.i.d,en daar een magneetantenne op plaatsen.
Dat plaatje werkt dan gelijk als ground plane.

Edit : ik kom er zojuist achter dat RVS niet magnetisch is, :mrgreen:
dus een gewoon stalen plaatje,mooi in de kleur spuiten en erop lijmen
Laatst gewijzigd door Peter+Annie op vr 26 nov 2021, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Atoz »

Scania onder andere, binnenbekleding er uit, banden van links naar rechts overlappend! Niet zuinig wezen, antennevoet in het midden, binnenbekleding terug plaatsen en klaar was ik, volgende .
Plaatje ? Neem maar plaat
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

In vorige camper wel een 27mhzRe: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Face »

In vorige camper wel een 27mhz bak gehad met een plak raam antenne....werkte goed.
Nu een paar Cobra walkie talkie's
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Peter+Annie »

Atoz schreef:
vr 26 nov 2021, 22:21
Scania onder andere,t
Scania,met een polyesterdak ???/
ik reed mijn eerste Scania in 1967,dat was een LB 75,later de LB 76,de 110 super,de 140 super,de 111 en 143,maar deze hadden allemaal,zonder uitzondering ,een stalen dak.
De enige vrachtwagen die ik gereden heb et een polyester dak was de DAF 2600,maar toen waren er ook nog geen "bakkies" :mrgreen:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Aloys »

Blazing Amber schreef:
vr 26 nov 2021, 21:35
Ik twijfel tussen deze twee, President Randy III 27MHz portofoon, hele complete set, geen ssl.
Geen ssb bedoel je. Ik vind het niks, te duur en met zo'n kort antennetje erop heb je ook een bereik van niks.
Let wel: je zit op de 11 meterband. De antenne, het belangrijkste onderdeel, zou minstens een kwartgolf moeten zijn: 2,75 meter! En wat is die? Amper 20 of 30cm. Dat wordt alles behalve een succes.
Blazing Amber schreef:
vr 26 nov 2021, 21:35
Albrecht AE 2990 AFS 27mc portofoon AM/FM/SSB zeer incompleet, mij is onduidelijk of en hoe je de apart gekochte nimh baterijen in de houder can opladen of dat je er steeds uit moet halen om te laden, apart een auto lader kopen, die ik nergens tegelijk te koop zie.
Hetzelfde verhaal. En met SSB vergroot je je bereik alleen als het via reflecties in de ionosfeer gaat. Dus van hier naar Italië, met SSB. Maar voor de korte afstand (grondgolf zonder reflecties) heeft dat geen nut.

Een PMR-portofoon zit niet op 27Mc/11 meterband maar op 440Mc/70cmband. Hier is de ideale antenne circa 17cm lang. Deze portofoons hebben ongeveer die lengte antenne, een groot voordeel!

Heb je dit topic gelezen? viewtopic.php?t=8421484

Verder kan ik je niet helpen.
Wil je tóch een 27 Mc portofoon, dan moet je dat doen. We zijn benieuwd naar de ervaringen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door marjasjaak »

Voor noodgevallen zal je niet veel aan 27Mhz hebben.
Communicatie vanaf camperlocatie naar bijvoorbeeld een berg in de buurt heb je meer aan een PMR portofoon.
Zolang er wel "zicht verbinding" is, zit je achter de berg dan ontvang je met 27Mhz en PMR 446Mhz vanaf je camperlocatie niet veel meer.
Een PMR portofoon kan onder gunstige omstandigheden (portofoon naar portofoon) 5 km overbruggen.
Het voordeel is dat je maar een kleine antenne nodig hebt, en het ontvangst tussen 2 voertuigen is veel beter.
Met een 27Mhz portofoon is dat met mazzel 1 km, moet je wel op je camperstek een leuke antennemast hebben.

Een radiozendamateur met licentie kan op de "korte golf" de hele wereld bereiken.
Met een simpele draadantenne opgehangen in de bomen wordt je op 1000 km vaak wel gehoord.

Wil je echt altijd en overal zeker zijn van een telefoonverbinding, dan is een sateliettelefoon de beste oplossing.
Alleen de belkosten zijn wat hoog.
Sjaak.
Plaats reactie