Hadex is gewoon bleekwater

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Pomfret
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 21:57

Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door Pomfret »

Naar aanleiding van de discussies hier op het forum over drinkwater aan boord van de camper heb ik pas geleden een literfles Hadex gekocht (à € 30,-). Dat was vanwege het onderzoek van de Waterkampioen waaruit bleek dat alleen Hadex het water bacterievrij kreeg, en dat andere middelen niet veel uithaalden. Zie deze link voor het artikel http://www.wateraanboord.nl/images/uplo ... er_def.pdf

Na ontvangst maakte ik de fles open en de inhoud rook naar chloor. Bovendien stond op het etiket dat de werkzame stof natriumhypochloriet was. Ik heb toen met de leverancier gemaild en gevraagd wat het verschil is tussen natriumhypochloriet en 'gewone chloor/bleek'.

Het antwoord kwam weldra:
"Voor bleekwater achtige producten, wordt industriële chloorbleekloog gebruikt.
Deze chloorbleekloog hoeft voor schoonmaakdoeleinden niet zo zuiver te zijn en kan verontreinigt zijn met stoffen die je liever niet in je drinkwater hebt.
Verder is deze chloorbleekloog vaak aangevuld met verdikkingsmiddel voor hechting aan de wanden, soms kleurstoffen en geurstoffen.
Allemaal stoffen die je niet graag in je drinkwater hebt.

Nu kun je je tank wel met deze schoonmaakmiddelen schoonmaken en daarna heel goed spoelen (3 x spoelen), maar het risico is vrij groot dat niet zo heel goed wordt nagespoeld en er wel resten achterblijven. En voor drinkwater, zou ik dan het risico niet willen lopen.

Ik hoop hiermee antwoord te hebben gegeven op uw vraag."

In mijn fles Hadex van € 30,- zit dus hetzelfde als in een fles bleekwater van 1 euro, alleen is Hadex niet verontreinigd. Nu is de verdunnig zodanig dat je één of twee theelepels gebruikt op een tank van 50 liter, daarom ben ik niet zo bang voor eventuele vervuiling van bleekwater.

Ik ben blij dat ik het goed uitgezocht heb en ik denk dat Hadex een prima produkt is, maar in feite is het dus gewoon bleekwater. Wat nog maar eens bevestigd wat heel veel mensen hier op het forum al schreven: dat je met een klein beetje bleekwater heel goed je watersysteem bacterievrij kan maken.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door Inferno »

Lekker pielen met druppeltjes op een tank...
Ik heb de Plation drijver, werkt prima!
Antje

Re: Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door Antje »

Als je er maar zo weinig van nodig hebt zou ik het zeker buiten bereik van kinderen houden! Gevaarlijk goedje .. ::S
Gebruikersavatar
corroza
Berichten: 242
Lid geworden op: vr 17 feb 2012, 21:47
Locatie: Vianen

Re: Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door corroza »

Zal mij even als pro in deze discusie mengen.
Ik werk bij een bedrijf dat waterinstalatie,s schoonmaakt dus of met Hadex of met Gastroline of Herlisil.
Speciaal voor Legionella besmetting.

Zie website Aquaserva

Dat Hadex gewoon bleekwater is dat is niet helemaal juist dit spul wordt speciaal gemaakt voor ontsmetting en reiniging van drinkwater of andere leidingen BV in melk fabrieken. Is ook wettelijk toegestaan hiervoor.

Cor
Elke betere wereld begint, met jou en in jou. Niet morgen bij een ander, maar vandaag bij jezelf
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door Micha »

corroza schreef:Dat Hadex gewoon bleekwater is dat is niet helemaal juist dit spul wordt speciaal gemaakt voor ontsmetting en reiniging van drinkwater of andere leidingen BV in melk fabrieken. Is ook wettelijk toegestaan hiervoor.
Cor
Chloor, met het werkzame bestanddeel natriumhypochloriet is een geweldige oxidator: het gaat met vrijwel elke andere stof een verbinding aan waardoor die stoffen (ook bacteriën) worden uitgeschakeld. Omdat chloor zo'n geweldige oxidator is, hoef je nauwelijks bang te zijn dat in chloor niet-bacteriële verontreinigende stoffen worden meegeleverd als je een flesje bleek van € 0,89 koopt bij de buurtsuper.
De werking van chloor wordt mede bepaald door de concentratie. De werking is heel goed meetbaar te maken. Het dure spul waarover de topicstarter beschikt, heeft waarschijnlijk een veel hogere concentratie werkzame stof. Dat maakt dat spul heel gevaarlijk in huishoudelijk gebruik. Ik raad het in ieder geval sterk af.
Dat chloor uit het keukenkastje zaligmakend is, is ook niet waar. Het schijnt dat sommige bacteriën, zoals uit ontlasting afkomstig (sommige colibacteriën), een gemiddelde reiniging met chloor doorstaan. Het is echter waarschijnlijk dat in de watertank van onze campers deze bacterie niet snel zal voorkomen.
Samenvattend: chloor is een betrouwbaar desinfectiemiddel dat, mits met de nodige wijsheid toegepast, een heel goedkope vriend van camperaars is.

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door Micha »

Let op: oudere boilers kunnen slecht tegen een te hoge concentratie chloor, zeker als er langere tijd water met chloor in zit. Oppassen dus.

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente

Re: Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door BKp »

Wat is bleekwater en hoe wordt het gemaakt ??
(principe beschrijving, dus niet met alle haken en ogen)

Pekel is: zout (NaCL) opgelost in water (H2O).
Pekel wordt d.m.v. gelijkstroom elektrolyse (met een rond circulerende kwik stroom als hulpmiddel) gescheiden in Na+ en Cl-
De Natrium wordt opgenomen in het kwik (amalgaam) en in tegenstroom uitgewassen met H20 (water)
Na+ met water H2O, geeft NaOH (Natronloog) plus H2 (Waterstofgas) grondstof voor andere producten.
De concentratie (SG) van het Natronloog is afhankelijk van de hoeveelheid water dat in tegenstroom gebruikt wordt.
( meestal 50 of 33%-ige oplossing) de H2 (waterstofgas wordt o.a. gebruikt voor de productie van HCl (Zoutzuur)
Bij de elektrolyse ontstaat niet alleen Chloorgas maar ook door ontleding van water Waterstofgas (H2).
Bij het vloeibaar maken van het chloorgas (koelkast principe: comprimeren & expanderen onder hoge druk, ca. 10 Bar) kun je niet verder gaan dan ca. 90 %.
Deze 90% gaat in vloeibare vorm (onder druk) naar o.a. de kunststof industrie b.v om PVC te maken.
De laatste 10 % is een gasmengsel van H2 (waterstofgas) en Cl2 (chloorgas).
Bij verder vloeibaar maken van het chloorgas boven de 90 % ontstaat mogelijk Chloor-knalgas.(explosie gevaar)
Omdat het chloorgas niet zomaar in de atmosfeer afgelaten kan/mag worden, wordt dit gasmengsel geëjecteerd in een reactor vat waar NaOH rondgepompt wordt.
Het Chloorgas wordt geabsorbeerd in de NaOH dit product noemt men “bleekloog”, het is in principe een afval product bij de vloeibaar-chloorproductie.
De concentratie (SG) v/d bleekloog wordt wederom met water geregeld.
Het H2 (waterstofgas) dat vrijkomt bij dit proces wordt gebruikt voor de productie van HCl (Zoutzuur) of afgeblazen naar de atmosfeer als het niet nodig is.
Bij grote vraag naar Bleekloog (tussenhandel), wordt het kunstmatig geproduceerd.
De tussenhandel verdunt de bleekloog eventueel verder met water, voegt er verdikkings middelen en/of andere additieven aan toe.
Van af dit moment wordt het meestal “Bleekwater” genoemd.
Of er worden mooie namen aan gegeven.

Bleekwater kun je inderdaad goed gebruiken om het watersysteem in de camper bacterie vrij te maken,
niet verstandig is het om het geconcentreerd in de leidingen te laten staan omdat chloor diverse kunststoffen en metalen aantast/oplost.

Dus als je in de verhouding 2x NaOH en 1x HCl bij elkaar brengt krijg je: NaCL(zout) en H2O (water) = Pekel
En is het cirkeltje weer rond.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door Marius HRL »

We hadden het hier primair over het gebruik van Hadex als TOEVOEGING aan drinkwater! Daar ging ook de test uit 2009 over. De onmiskenbare chloorsmaak van je drinkwater is daarbij een van de bijeffecten.

Voor het reinigen en ontsmetten van het schoonwatercircuit in een camper zijn andere middelen/methoden méér geschikt!
Lees ook deze bijdrage in de Kennisbank: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8411844
Wanneer je strikt aan de hygiëneregels houdt, bij het vullen van de tank, blijken toevoegingen aan het water in de praktijk -volgens veel, ervaren camperaars- overbodig. De test van Vitens maakt duidelijk dat ziekmakende bacteriën ook zonder toevoegingen 'spontaan' het loodje leggen en dat het probleem met drinkwatertanks vooral zit in de vorming van (niet-ziekmakende) biofilm (slijmerige laag op wanden en in slangen).

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
van der Vaart
Berichten: 459
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
Locatie: Friesland

Re: Hadex is gewoon bleekwater



Bericht door van der Vaart »

Wat is de reden dat jullie chloor in het drinkwater toevoegen?
Gebruiken jullie hetzelfde water weken lang om te drinken?
Ik heb er nog nooit bij stil gestaan om iets toe te voegen,
maar pak ook iedere 2-3 dagen schoon water,
en drinken flessen water, uit de tank wordt het alleen voor koffie e.d. gebruikt.
Plaats reactie