vloer leggen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Joline
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 mar 2011, 11:20
Locatie: zuidzande

vloer leggen



Bericht door Joline »

beste forummers,

aangezien wij onze iveco bus aan het ombouwen zijn naar camper even een vraag over de vloer.

de vorige eigenaar van de bus had de vloer bedekt met platen betonplex. die hebben wij vanwege t gewicht er weer uitgesloopt, ook omdat ze behoorlijk beschadigd waren en we niet wisten wat eronder zat.
nu de vraag, waarmee een nieuwe vloer leggen?

zat zelf al te denken aan een of meer lagen van dat alufolie isolatiespul voor onder laminaat en dan hardboard, daaroverheen iets van vinyl/linoleum/zeil.

op de bodemplaat zitten wel van die "hobbels" zeg maar _/--\__/--\__/--\_ dit idee. moet dat nog opgevuld worden? waarmee zou ik dat kunnen doen dan? heb al aan pur gedacht, maar ben bang dat dat heel ongelijk wordt, om nog maar over de bende te zwijgen....

hoop dat jullie me kunnen helpen,

Joline
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: vloer leggen



Bericht door archimedes »

Joline

Laat de bobbels bobbels zijn. Wel even denken aan eventuele leidingen die je van de ene naar de andere kant wil, die liggen lekker in zo een geul.
Zef hebben we vooral voor het geluid 3mm dik geauminizeerd geexpandeerd polypropyleen gebruikt, een betere kwaliteit tussenvloer voor laminaat - daar zitten we op dezelfde golflengte - ga echter niet voor de goedkopet kwaliteiten die zijn dikwijls op polystyreenbacking en dat houdt niet.

Er wel op letten dat je waar de bouten komen te zitten die de vloer moeten verankeren ringen legt om de druk op te vangen - anders wordt je ondervloer plat gedrukt.

Hardboard is te dun en onvoldoende watervast. Zelf gebruiken wij een slipvrije 12mm dikke watervaste multiplex. Die is in de handel voor diverse maten van bestelbus, dat lost meteen het probleem van de naden op: de meeste plaatmaterialen in de bouwmarkt en de houthandel zijn onvoldoende breed.

Als je niet de geschikte plaat vind voor jouw camper, ga dan voor watervast 12 mm multiplex en bekleed het met een goede kwaliteit vloerbekleding op rol. Je moet dan wel zorgen dat de naden van de platen overdwars komen te liggen en de plaatrand vertanden -

Zelf gebruiken we de slipvije bodem zoals hij is in de bagageruimte. Het kleine gedeelte dat we belopen hebben we bekleed met tufted polypropyleen tapijt 10 mm dik.

Een en ander volstaat bij normale wintertemperaturen, bij -10 en meer gaan er schaapsvellen op de vloer.
Grts
Archie
Gebruikersavatar
The O
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 11:19

Re: vloer leggen



Bericht door The O »

Hou er bij de keuze van de vloer rekening mee hoe je de rest op wilt bouwen.
Gebruik bijvoorbeeld geen OSB plaat of vezelplaat. Daar trek je een schroef zo weer uit en is bovendien niet niet waterbestendig. Probeer koudebruggen zo veel mogelijk te voorkomen en breng, zo mogelijk, (geluid-)isolatie aan.
Leg zo mogelijk wat loze leidingen onder je vloer. Dan kun je altijd nog uitbreiden.

I
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: vloer leggen



Bericht door archimedes »

Theo
Benadrukt het belang van de juiste materiaal keuze: alleen een goed kwaliteit multiplex.
Voor isolatie is mijn benadering, geluisisolatie onder - thermische isolatie kan altijd boven de vloerplaay leggen. Als je die onder de vloeplaat wil leggen kan dat alleen met drukvast materiaal bv PU dakplaat en je bent dan gauw zes cm meer hoogte kwijt.
Grts
Archie
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: vloer leggen



Bericht door Jan Vijn »

Ik zou gaan voor een dampdichte isolatieplaat van voldoende dikte die het golfprofiel van de bodemplaat kan overbruggen,- minimale dikte 20mm. denk ik.
Wil je ook een redelijke thermische isolatiewaarde halen adviseer ik minimaal 30mm. 40mm. wordt ook al toegepast in de betere campers tegenwoordig. Let wel op dat je hierdoor vrije hoogte inlevert.
Ik zou voor deze platen PUR schuim kiezen,- als het kan platen in kleinere afmeting voorzien aan twee zijde van een liplas,- zodat je ze goed sluitend aan kan brengen.
Platen van PUR schuim hebben nog een voordeel,- je kunt de aansluitingen op de wanden en de wielkasten volspuiten met PUR schuim (spuitbus van de bouwmarkt) welke naden goed bij te werken cq. glad te schuren zijn na uitharding. Als het alleen naden betreft valt de bende wel mee denk ik.
Ik zou de platen in zijn geheel verlijmen op de bestaande stalen bodemplaat,- daaroverheen zou ik een watervast verlijmde multiplex vloerplaat aanbrengen,- ook deze in zijn geheel verlijmen op de isolatieplaat.
Zo ontstaat er een vloer zonder koudebruggen en je hebt een goede body (12mm. multiplex) voor het vastzetten van diverse meubel onderdelen.

Een ondervloer waar je over spreekt voor een laminaatvloer heeft totaal geen thermische isolatiewaarde,- de alufolie die daar op zit heeft enkel het doel van een dampafdichting te zijn. De isolatiewaarde van die 2 of 3mm. schuim die daaronder zit is verwaarloosbaar,- bovendien zal deze in de golf van de bodemplaat gaan hangen omdat hij deze niet kan overbruggen.

Succes met de bouw,-
Jan Vijn.
Burstner Solano T710
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: vloer leggen



Bericht door BP 2 »

Voor een bus kan je eerst een isolatielaag leggen met bvb 20 of 30mm extreme of harde PU-platen. Als vloerplaat heb ik nu 12mm akoumé-garant multiplexplaat gebruikt. De platen zitten tegen elkaar gelijmd met 'lamellos'. (hier noemt men die ook koekjes) Verder ligt de vloerplaat helemaal los. De vloer is afgewerkt met vinyl (bvb Novilon).
Okoumé multiplex is een plaat die een soortgelijk gewicht heeft van wat meer dan dit van populier maar is vaster van structuur waardoor er 12mm kan gebruikt worden ipv 15mm. Okoumé 'garant' is een plaat van Bruynzeel met 10 of 20 jaar garantie.

BP 2
Gebruikersavatar
Joline
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 mar 2011, 11:20
Locatie: zuidzande

Re: vloer leggen



Bericht door Joline »

allemaal alvast bedankt voor de antwoorden, we gaan ons er eens goed in verdiepen en bekijken wat voor ons het meest geschikt is!
Jvdberg

Re: vloer leggen



Bericht door Jvdberg »

Ik weet niet wat je qua bedekking wil, zeil of vloerbedekking.
Ik heb over mijn zeil vloerbedekking gelegd, maar daar tussen heb ik ondertapijt van de kwantum gelegd.
Scheelt in het geluid maar ook erg in de warmte, het is een stuk aangenamer.

Misschien ook iets om over na te denken.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: vloer leggen



Bericht door archimedes »

BP

Als geluidisolatie heb je sowieso een zachte plaat nodig. Extreme onder een houten vloer zonder drukontlasting is zinloos als warmte isolatie: het is onvoldoende drukvast. Het gaat dan nog wel een rol spelen als geluidsisolatie. PU op drie cm zal je vermoedelijk ook niet vinden in een voldoende drukvaste kwaliteit. Trouwens bij de dikte van een drietal cm is de bijdrage aan warmteisolatie onvoldoende voor de prijs. Daarom verkies ik warmteisolatie bovenop de houten vloer. "waar nodig en in het seizoen dat het nodig is" De benadering van Jan gaat in die ricting. Zelf houden we het op tufted PP tapijt omdat dat een stuk isolatie biedt en goed te ondehouden. hebben ooit wollen vast tapijt gebruik maar dat is niet te onderhouden zonder stofzuigen. In de winter hebben we ooit een ideetje "geplukt" van een herder in het centraal massief: gelooide schaapsvellen los bovenop de vloer.... geen koude voeten ook niet bij -20.

De Bruinzeel plaat is OK maar is niet slipvast dus zit je steeds met een te verlijmen laag als antislip. De "koekjes zijn OK als ze verlijmd worden en het blijft altijd wat probematisch voor de laatste plaat. Losliggen van een vloer kan als die voldoende belast wordt met meubelen. Andersom is het weer zo dat dan die meubelen in de vloerplaat dienen geschroefd.

Zelf houd ik het op de antislipplaat uit de autofurniturenhandel, al hebben we dan sel soms een en ander op maat moeten nafrezen. Als er dwarse randen vallen dan frezen we gewoon een half/half vertanding zodat de ene plaat dakpansgewijze op de andere ligt. We houden het op verankeren van de houten vloer op de metalen bodem. Daarbij gebruiken we de aanwezige ankerpunten.

Voor alle bevestigingen plaatsen we eerst volgen het vloerplan speciale blindmoeren M/10 langs de onderzijde. Wel zo dat we met mogelijke varianten rekening houden. Een ankerpunt meer is geen probleem daarvoor hehhben we stopbusjes die in de moer schroeven.

Bij de opbouw houden we er altijd rekening van dat alles ook terug los moet kunnen, al is het maar voor carosseriewerk na een aanrijding. Bij de bevestiging moet je ook rekening houden dat alles bij een aanrijding of een koprol op zijn plaats blijft. Iemand die een kast van een paar tientallen kilo bij een aanrijding op zijn lijf gegooid krijgt legt al te gemakkelijk het loodje. Wil ik niet onder mijn verantwoordelijkheid.

Grts
Archie
Gebruikersavatar
The O
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 11:19

Re: vloer leggen



Bericht door The O »

Gebruik geen ordinaire PUR van de bouwmarkt, maar een professionele spuit. Daarmee leg je stroken van 5 mm tot 10 cm, oftewel gedoseerd. Vraagt een beetje investering, maar je wilt nooit meer anders.
pele
Berichten: 721
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: vloer leggen



Bericht door pele »

archimedes schreef:
Als geluidisolatie heb je sowieso een zachte plaat nodig. Extreme onder een houten vloer zonder drukontlasting is zinloos als warmte isolatie: het is onvoldoende drukvast. Het gaat dan nog wel een rol spelen als geluidsisolatie. PU op drie cm zal je vermoedelijk ook niet vinden in een voldoende drukvaste kwaliteit. Trouwens bij de dikte van een drietal cm is de bijdrage aan warmteisolatie onvoldoende voor de prijs. Daarom verkies ik warmteisolatie bovenop de houten vloer. "waar nodig en in het seizoen dat het nodig is"

Bij de opbouw houden we er altijd rekening van dat alles ook terug los moet kunnen, al is het maar voor carosseriewerk na een aanrijding. Bij de bevestiging moet je ook rekening houden dat alles bij een aanrijding of een koprol op zijn plaats blijft.
Archie
Archie
Ik denk dat een PU plaat van 3 cm drukvast genoeg is in combinatie met een 12 mm kwaliteitsmultiplex.
Zelf bouwde ik 4 maal zo :
Op een 15-tal plaatsen lijmde ik met polymeer hardhouten blokjes (5cm x 8 cm , dikte 2 cm) op de vloer, op een afstand rekening houdend met de te verwachten belasting die erop komt. Aan de randen van de deuren bracht ik een lat aan, evenens 2 cm. Als isolatie gebruikte ik x-treme, waarin de houten blokjes keurig werden uitgesneden. De multiplexplaat ( bij mij 10 mm berken, origineel van Fiat ,Sevel) schroefde ik op die houten blokjes. Na 10 jaar ligt alles nog muurvast, zonder kraken.
Je tip van blindmoeren aan te brengen is nuttig. M10 vind ik wel overdreven! Ik raad af om de vloerplaat in de stalen bodem te schroeven. Gegarandeerd roestproblemen op termijn. Zware dingen zoals een accu of een gasfles vergen dan om veiligheidsdredenen een stevige verankering aan de stalen voertuigbodem. Die dingen wil ik bij een aanrijding ook niet tegen het hoofd krijgen.
Als vloerbedekking nam ik linoleum (= marmoleum). Zeer sterk, een natuurproduct, slipt niet, vaak goedkoop aan te kopen als restant.

En natuurlijk: een schapenvachtje of een ander warm tapijtje, kan er nog altijd bovenop. Maar : vooreerst toch isoleren. Mag het iets meer zijn dan parket underlay?
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: vloer leggen



Bericht door archimedes »

Pele,

Je kan met goede lijm en even vaste verankering krijgen als met ankerbouten. Het probleem met verlijmen is dat je dat moeilijk terug los krijgt. Natuurlijk als in gelijmde blokjes gaat schrieven werkt dat ook.

Zelf ankeren wij met bouten en gebruiken daarvoor de aanwezige schroefgaten in de bodem. Werk daarvoor graag met VW wagens. In principe zitten er meer dan voldoende ankerpunten in af fabriek, deels om in lichte vracht ankerogen te plaatsen voor het vastriemen van vracht, deels omdat in de productie dezelde bodem voor een uitvoering met zetels wordt gebruikt. Met het zestal tot het achtal voorziene gaten voor de ankerogen komen er. Dar zijn schoefbussen die voor de verzinking in versterkte zones van de bodem worden vastgezet. Zou er inderdaad niet aan denken met zelftappende schoeven of dergelijke in de plaat te gaan boren.
Bijkomend voordeel is als we met de handelsversie van multiplexbodem kunnen werken is dat de gaten er dikwijls al in zitten. Bij jouw bedatering is het wat bewerkelijker .... tijd is geld.
Ook dat uitsnijden van de blokjes in in de xtrem kost tijd.

Zelf rollen we gewoon de parketondervloer uit en leggen 3 mm dikke rondsel 3 cmm buitendiameter op elk van de ankerplaatsen (even een eindje draadstang in zlk gat om de zaak op zijn plaats te houden) vloer erop alles samen een kwestie van minuten - haal de vloer op bij onze leverancier - met de auto waarvoor de vloer moet dienen - spaart de transportkosten en gezeur als er iets niet past.

Of het duurdere extrem beter is dan de parketonderlegger... we hebben wat geexperimenteerd en qua geluidsisolatie is er geen meetbaar verschil , evenmin als we meerdere lagen parketondervloer boven mekaar legden. Qua materiaal is Xtrem niets anders dan geexpandeerd PP (of PE) en dus exact hetzelde materiaal als de parketondevloer die wij gebruiken. die is ook niet goedkoop maar de prijs van extrem is extreem :cry:

Met een voldoende stijve plaat als bodem moet het met de PUR plaat wel te doen zijn, maar je verandert daar althans rekenmatig te weinig aan de isolatiewaarden voor het meerwerk. Er zat ooit op het web een gratis applicatie voor dat type rekenwerk.

De M10 voor de blindmoeren is niet omdat je de zwaardere bout nodig hebt maar omdat blindmoeren voor kleinere bouten te gemakkelijk door de plaat worden getrokken

Zowel een gasfles als batterijen horen in een stevige kast of kist en bovendien verankerd in de bodemplaat of aan de wagen. Zelf vind ik de bijrijdersbank van de Transporter iedeaal voor bijkomende batterijen. Volkswagen gebruikt zelf de basis van de chauffeur stoel. Daar en onder de bijrijdersbank zitten voorbereide schroefgaten. Een gasfles hoort in een gasdichte omkasting die naar buiten opengaat.
Als gas echt moet dan vind ik een ronde vaste LPG tank die in de plaats van het reservewiel past. Maar ik ben niet echt een voorstander van gebruik van gas. Of dat met de stijgende dieselprijs veel zal veranderen... och de gasprijzen evolueren ook. Een trukje om met blindmoeren wat zwaars muurvast te houden: een 5cm brede band plaatstaal van een 1 mm dik met de blindmoeren onder de bodem "klinken".

@ Theo met gespoten PUR lijm je de hele zaak aan mekaar - als je dan een bodemplaat wil loskrijgen (hebben het geval voorgehad) dan is er kans dat de plaat eerder scheurt dan dat de lijm lost.
In het geval dat wij voorkregen was de demontage te duur voor de verzekering > perte totale > zaakje weg voor schrootwaarde.

Grts
Archie
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: vloer leggen



Bericht door VAN-tastique »

Heb je na deze goede tips de vloer eenmaal naar je zin en toevallig ........... nog 150 euro over?
Leg dan een flinterdunne vloerverwarming onder de afwerklaag, dat is met frisse avonden/ochtenden echt lekker aan de voetjes!
Als je van plan bent om veel vrij te staan, dan kan je die 150 euro beter in de zak houden, want aan een lege accu heb je niks!
Ik heb vloerverwarming in het gangpad en onder de tafel van de dinette.
Onder "plan van aanpak"-"techniek" kan je e.e.a. bekijken.
Veel succes met de bouw van jullie buscamper!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Joline
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 mar 2011, 11:20
Locatie: zuidzande

Re: vloer leggen



Bericht door Joline »

na enig nadenken en alle tips hier, zijn we tot de conclusie gekomen hoe we het gaan aanpakken.

eerst een frame maken, daarin pu platen, en daaroverheen iets van plaatmateriaal of laminaat.
vanwege de beperkte hoogte van onze bus (L3H1) willen we eigenlijk niet te dik materiaal gebruiken, maar het moet wel goed natuurlijk! over de platen oid komt dan nog zeil.

allemaal bedankt voor de input, en Teake, mooie site en mooie bus!! hoop dat de onze ook zo mooi gaat worden...

groetjes Joline
Plaats reactie