Hoe moet je blindmoeren plaatsen?
-
- Contacteer:
Hoe moet je blindmoeren plaatsen?
Ik wil in mijn bus stoelen monteren en wil dat doen met bouten maar dan moet ik blindmoeren plaatsen.
Kan iemand mij uitleggen of weet iemand soms een site waar het uitgelegd wordt hoe dat in zijn werking gaat ?
Ik ben onbekend daarmee en ik moet het zelf kunnen doen !
Welke maat is aan te bevelen ? 4 stuks M10 dacht ik maar misschien zijn 4 stuks van M8 ook wel voldoende ? Of misschien juist wel 4 x M12 ?
Alvast bedankt
Kan iemand mij uitleggen of weet iemand soms een site waar het uitgelegd wordt hoe dat in zijn werking gaat ?
Ik ben onbekend daarmee en ik moet het zelf kunnen doen !
Welke maat is aan te bevelen ? 4 stuks M10 dacht ik maar misschien zijn 4 stuks van M8 ook wel voldoende ? Of misschien juist wel 4 x M12 ?
Alvast bedankt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Hoe moet je blindmoeren plaatsen ?
Misschien heb je hier wat aan
http://pdf.directindustry.com/pdf/sam-o ... -_254.html
http://pdf.directindustry.com/pdf/sam-o ... -_254.html
- eef van baal
- Contacteer:
als je er maar 4 nodig hebt, kun je het goedkoopst zo doen, zie foto.

het gat 0,01 groter boren dan de dikte van de blindklinkmoer, de blindklinkmoer zo als afgebeeld met boud, de boud doorgedraaid tot hij er onder uitkomt, goed in het gat drukken en de moer aandraaien maar de boud niet mee draaien tegen houden met de inbussleutel.
na het aandraaien ziet het er zo uit als fig 2.
maar of je een blindklinkmoer daarvoor mag gebruiken is weer een heel ander verhaal, het moet dus gekeurd zijn en geweldige krachten kunnen verdragen.
het gat 0,01 groter boren dan de dikte van de blindklinkmoer, de blindklinkmoer zo als afgebeeld met boud, de boud doorgedraaid tot hij er onder uitkomt, goed in het gat drukken en de moer aandraaien maar de boud niet mee draaien tegen houden met de inbussleutel.
na het aandraaien ziet het er zo uit als fig 2.
maar of je een blindklinkmoer daarvoor mag gebruiken is weer een heel ander verhaal, het moet dus gekeurd zijn en geweldige krachten kunnen verdragen.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Nou volgens mij mag dat gewoon
Maar dan moet je wel stalen blindmoeren gebruiken, en geen aluminium
En die krijg je zo niet vast getrokken
Daar heb je een zwaren tang voor nodig
Die op de foto ,is veel te ligt ,maar zie links p225 staan en dan de bovenste tangmoet je hebben
Maar die is wel duur
Henk
Maar dan moet je wel stalen blindmoeren gebruiken, en geen aluminium
En die krijg je zo niet vast getrokken
Daar heb je een zwaren tang voor nodig
Die op de foto ,is veel te ligt ,maar zie links p225 staan en dan de bovenste tangmoet je hebben
Maar die is wel duur

Henk
Laatst gewijzigd door limbo op za 18 feb 2012, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- eef van baal
- Contacteer:
als een stoel met 4 blindklinkmoeren vast zit, trek ik hem er zo uit, en dat zijn minder krachten als wat voorgeschreven is.
ik heb het dan over een stoel waar je tijdens het rijden op mag zitten.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Nou er zij genoeg auto,s waar stoelen met blindmoeren vast staaneef van baal schreef:als een stoel met 4 blindklinkmoeren vast zit, trek ik hem er zo uit, en dat zijn minder krachten als wat voorgeschreven is.
zelf in touringcars
-
- Contacteer:
Ik denk 4 beugels te maken per stoel en elke beugel met 2 bouten vast te zetten op de bodemplaat zodat ik totaal 16 blindmoeren nodig te hebben.
Uiteraard allemaal van staan en dan het liefst RVS al kan dat minder (weinig) trekkracht hebben.
Om blindmoeren deze te maken in de bodem zal best veel kracht voor nodig zijn en betwijfel of dat zonder specifiek gereedschap mogelijk is.
Waar zijn die moeren te koop ? Iemand een idee ?
Dan kan ik daar ook kijken voor het benodigde gereedschap.
Uiteraard allemaal van staan en dan het liefst RVS al kan dat minder (weinig) trekkracht hebben.
Om blindmoeren deze te maken in de bodem zal best veel kracht voor nodig zijn en betwijfel of dat zonder specifiek gereedschap mogelijk is.
Waar zijn die moeren te koop ? Iemand een idee ?
Dan kan ik daar ook kijken voor het benodigde gereedschap.
- technichien

My RV is my castle! Feelin' groovy.
Hoe dik is dan de bodemplaat waar je die moeren in wilt bevestigen.
Normaal zit er namelijk aan de onderkant van die bodemplaat een versteviging.
Hetzij door een strip of door een "bolling" in de plaat.
Ik heb ooit eens een aanrijding gehad waarbij de achterpassagier zich tegenhield tegen de rugleuning van mijn stoel. Ik kan je vertellen dat de rails waar je de stoel in kan verschuiven incl versteviging losgescheurd waren van de bodem.
Normaal zit er namelijk aan de onderkant van die bodemplaat een versteviging.
Hetzij door een strip of door een "bolling" in de plaat.
Ik heb ooit eens een aanrijding gehad waarbij de achterpassagier zich tegenhield tegen de rugleuning van mijn stoel. Ik kan je vertellen dat de rails waar je de stoel in kan verschuiven incl versteviging losgescheurd waren van de bodem.
-
- Contacteer:
Ik weet niet hoe dik de bodemplaat is maar ik ga dat wel even bekijken maar dan moet ik er onder en dat met dit weer is geen pretje.
En ik moet de blindmoeren er inmaken in Zweden dus niet hier dus met zo min mogelijk gereedschap maar lukt dat niet dan moet ik daar toch maar even gaan rondvragen of en wie dit voor mij kan klaren.
Daarom vroeg ik al hoe je dat zelf kan doen ?!
En ik moet de blindmoeren er inmaken in Zweden dus niet hier dus met zo min mogelijk gereedschap maar lukt dat niet dan moet ik daar toch maar even gaan rondvragen of en wie dit voor mij kan klaren.
Daarom vroeg ik al hoe je dat zelf kan doen ?!
Denk dat de vloerplaat 1mm meestal is .
Maar je moet er natuurlijk wel een ring of plaat onder leggen .
Maar waar ze in Zweden te koop zijn
Maar als je een goede tang gebruikt trek je het echt niet los .
Henk
Maar je moet er natuurlijk wel een ring of plaat onder leggen .
Maar waar ze in Zweden te koop zijn

Maar als je een goede tang gebruikt trek je het echt niet los .
Henk
- eef van baal
- Contacteer:
als je zelf het gereedschap gaat kopen veen paar van di dingen , kun je het beter uitbesteden is ne zo duur of goedkoper.
maar nogmaals, alleen met blind moeren krijg je het niet gekeurd, want het is echt niet veilig.
en dan wil je er misschien ook nog gordels in.
maar nogmaals, alleen met blind moeren krijg je het niet gekeurd, want het is echt niet veilig.
en dan wil je er misschien ook nog gordels in.
- Saviemeke
- Contacteer:
Re: Hoe moet je blindmoeren plaatsen?
Dat een stoel goed vast moet zitten is duidelijk, stoelen in een personen auto zitten ook met 4 M8 bouten vast, zoals al aangegeven is een versteviging onder de bevestiging erg aan te bevelen en niet alleen een blindmoer in het (dunne) plaatwerk.
Maar waarom zou je het niet goed gekeurd krijgen ? Wat voor eisen worden er eigenlijk gesteld ?
Toen ik de motor in mijn bus wilde vervangen voor een V6 met een verdubbeling van het vermogen werd er ook gezegd dat zoiets nooit goedgekeurd zou worden.
Een telefoontje naar het RDW bracht duidelijkheid, inmiddels zit hij erin, RDW gekeurd en wel.
Maar waarom zou je het niet goed gekeurd krijgen ? Wat voor eisen worden er eigenlijk gesteld ?
Toen ik de motor in mijn bus wilde vervangen voor een V6 met een verdubbeling van het vermogen werd er ook gezegd dat zoiets nooit goedgekeurd zou worden.
Een telefoontje naar het RDW bracht duidelijkheid, inmiddels zit hij erin, RDW gekeurd en wel.
Renovatie van onze Hobby600
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
- a j v d zwet
Re: Hoe moet je blindmoeren plaatsen?
Nog nooit een stoel vast zien zitten met blindklinkmoeren in geen auto of bus, zijn altijd moeren onder de vloerplaat op een verstevegingplaat gelast.
gr.ton
gr.ton