Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
kraayke

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door kraayke »

Martin schreef:Inderdaad, klopt Kraayke. Ik was ff te snel met de conclusie. Je rijbewijs eerder laten verlengen als het nog geldig is mag volgens de toelichting die in het Europese parlement is gegeven niet. Nederland zal dat wel overnemen of overgenomen hebben neem ik aan.
Okee Martien dank voor je antwoord.
Dus 749 kg achter de camper van max. 3500kg met rijbewijs B blijft mogelijk met nieuw rijbewijs na 2013.

Dan hoef ik het ook nog niet te verlengen ;;-)

Groeten Johan.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Opgezegd »

kraayke schreef:
Martin schreef:Inderdaad, klopt Kraayke. Ik was ff te snel met de conclusie. Je rijbewijs eerder laten verlengen als het nog geldig is mag volgens de toelichting die in het Europese parlement is gegeven niet. Nederland zal dat wel overnemen of overgenomen hebben neem ik aan.
Okee Martien dank voor je antwoord.
Dus 749 kg achter de camper van max. 3500kg met rijbewijs B blijft mogelijk met nieuw rijbewijs na 2013.

Dan hoef ik het ook nog niet te verlengen ;;-)

Groeten Johan.
Klopt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Kroppie »

je kan je rijbewijs toch kwijt raken/verliezen ,dan krijg je vlgs mij toch een nieuwe weer 10 jaar geldig .
of is dat niet meer .?

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 29 jan 2012, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door gijsenbep »

hoi allemaal,cee pee en pepon,bedankt voor de antwoorden ,ik had onze nieuwe eigenlijk op 3850kg willen hebben maar ze waren opeens zo snel met bouwen dat het niet meer veranderd kon worden .
moet nu maar een andere weg zoeken voor verhoging laadvermogen
Groetjes Gijs
PS sorry voor het off topic
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door cobes »

Martin schreef:Inderdaad, klopt Kraayke. Ik was ff te snel met de conclusie. Je rijbewijs eerder laten verlengen als het nog geldig is mag volgens de toelichting die in het Europese parlement is gegeven niet. Nederland zal dat wel overnemen of overgenomen hebben neem ik aan.
Ik heb mijn rijbewijs in augustus wnog verlengt terwijl ik nog 4 jaar tegaan had, zodat ik nu weer 10jaar mag in plaats van 5jaar
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Opgezegd »

Dat kan cobus, het staat in de richtlijnen, maar of het al ingevoerd is weet ik niet zoals aangegeven.
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Obelix »

MonRoe schreef:net zo goed als dat er vele het risico nemen met te hard rijden, nemen ook vele het risico met te zwaar zijn. dit moet een ieder voor zich weten en is ieders eigen verantwoordelijkheid.
Iemand die zegt dat die nooit de wet overtreedt, die moet nog geboren worden.
Ben ik met je eens. Zolang het niet te gek wordt is het ieders eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk overtreden we allemaal de wet wel eens. We rijden allemaal wel eens even iets harder dan toegestaan en stoppen even waar het eigenlijk niet mag enzo. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat er geen 'regels' zijn die aangeven hoever je de wet mag overtreden. En dan is 3.500 kg gewoon 3.500 kg. Er zijn wel wat marges natuurlijk maar die zijn er alleen vanwege onnauwkeurigheden met meten. Dat is hetzelfde als dat je ook pas een bekeuring krijgt vanaf 127 km/u i.pv. 120 km/u bijvoorbeeld. Dat wil ook niet zeggen dat je 127 mag.
MonRoe schreef:Ja, wij zijn te zwaar voor het B rijbewijs, maar de aslasten (en dat is het belangrijkste) worden niet overschreden wat gewicht betreft. Ook met de verzekering hebben wij geen problemen aangezien die overgewicht toestaan, zolang het technische maximale gewicht maar niet overschreden wordt.
Dat vindt ik gewoon vreemd dat een verzekeringsmaatschappij gewoon aangeeft dat je volledig bent gedekt als je bewust de wet overtreedt. Maar het zal wel zo zijn.
MonRoe schreef:Obelix, heb jij wel eens bij een gesprek gestaan in een camperzaak en geluisterd naar de vragen van een spiksplinternieuwe aspirant koper en een verkoper die van alles zou moeten weten? Nou heel veel mensen weten het gewoon niet en als de verkoper dan zegt dat het geen probleem is, dan kan je zeggen wat naïef, maar helaas lopen er nog steeds naïeve mensen rond, die werkelijk geen kaas hebben gegeten van campers, laat staan van het overgewicht probleem.
Ik kan me heel goed voorstellen hoe zo iets gaat. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat mensen toch ook nog wel een eigen verantwoording hebben. En als je helemaal geen kaas van campers gegeten hebt en je gaat veel geld uitgeven aan een camper neem dan iemand mee die er wel verstand van heeft. Het is toch niets iets wat je even onvoorbereid op zaterdagmiddag tegen sluitingstijd gaat halen.

En van mensen die zelf niet in kunnen schatten wat een paar personen, huisraad, water, fietsen etc. extra wegen vraag ik me af of die wel in kunnen schatten wat de gevolgen kunnen zijn als ze met 3,5 ton op een kruising af denderen.
MonRoe schreef:En even een ander rijbewijs halen is niet voor iedereen weggelegd.
Weet ik. Maar dan moet je je er gewoon bij neerleggen dat je geen zwaardere camper kunt rijden.
Laatst gewijzigd door Obelix op zo 29 jan 2012, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Opgezegd »

Dat een verzekeringsmaatschappij gewoon aangeeft dat je volledig bent gedekt als je de wet overtreedt is niet zo vreemd, want dat staat in artikel 3 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. MAAR, de verzekeringsmaatschappij zal er niet bij verteld hebben dat ze bij aanmerkelijk schuld zullen overgaan tot terugvorderen van de uitgekeerde WA schade. Daarnaast denk ik niet dat ze bij aanmerkelijke schuld, bewust te zwaar zijn, andere dan de WA schade zullen uitkeren. Bedenk tenslotte dat je bij zwaar letsel of een dodelijke aanrijding weleens de bak in kan draaien voor artikel6 van de Wegenverkeerswet.

Artikel 6 WvW. Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
1. Overtreding van artikel 6 wordt gestraft met:
a. gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander wordt gedood;
b. gevangenisstraf van ten hoogste een jaar en zes maanden of geldboete van de vierde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander lichamelijk letsel wordt toegebracht.
2. Indien de schuld bestaat in roekeloosheid, wordt overtreding van artikel 6 gestraft met:
a. gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander wordt gedood;
b. gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander lichamelijk letsel wordt toegebracht.
Dus bezint eer ge begint
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door herbybg »

Op mijn belgisch rijbewijs staat: Model van de europese gemeenschappen, geldigheid: onbeperkt

Dan moet ik toch om geen ander gaan vragen?
Is die geldigheidsduur normaal?
Is dit een europees rijbewijs?
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door MonRoe »

Martin schreef: MAAR, de verzekeringsmaatschappij zal er niet bij verteld hebben dat ze bij aanmerkelijk schuld zullen overgaan tot terugvorderen van de uitgekeerde WA schade.
Wij hebben de vraag nu al twee keer bij de verzekeraar gelegd de afgelopen twee jaar en dit is hun antwoord:
Het overbeladen van uw kampeerauto is bij ons verzekerd. Wij gaan uit van het totale maximum technisch gewicht van de kampeerauto.
Verder staat er in de kampeerautopolis bij artikel 4a6 Uitsluiting: Indien het technisch maximum massa van het betrokken motorrijtuig wordt overschreden.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door cobes »

Indien het technisch maximum massa van het betrokken motorrijtuig wordt overschreden.
ik denk dat je hier gelijk hebt, want voor de verzekering ben je niet overladen als je niet over het technischgewicht gaat , de wagen is daar immers op gebouwd.

alleen de polisie kan je dan bekeuren voor rijden zonder rijbewijs, en als er een ongeluk gebeurd, waarbij jij schuldig bent of wanneer het dubieus is wie er schuldig wordt , dan ben je wel de pisang.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door MonRoe »

Nee, de politie kan me niet bekeuren voor een verkeerd rijbewijs aangezien ik het goede rijbewijs heb dat bij het kenteken van de camper hoort.
Ze kunnen me wel bekeuren voor overgewicht.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Opgezegd »

Een verzekering moet altijd de WA schade uitbetalen, dat staat in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. Dus ja je bent verzekerd, maar dat houdt niet in dat de verzekering niet zal pogen de schade op je te verhalen omdat je overbeladen hebt gereden en daarmee een onrechtmatige daad hebt gepleegd. Een verzekeringsmaatschappij is geen sociale instelling, maar heeft zakelijke belangen bij zo weinig mogelijk uitbetalen.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door MonRoe »

Martin, wat ik hier boven heb geschreven gaat over het all risk gedeelte en niet over het wa gedeelte.
Waarom niet iets aannemen wat ik zwart op wit in een e-mail heb staan en een speciaal schrijven over heb gehad en wat ook in de polis staat?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Plaats reactie