Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door cobes »

en ook in de brandstof tank , dan gaat tie als een kogel. :cheers:
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Opgezegd »

Inferno schreef:Nu heb ik zeer recent gehoord dat die regels zijn veranderd.
Als je C hebt en de TTM is bijv. 4000 kg dan is de 3500 op je kenteken niet meer dwingend.
Heb je daartegen B dan ben je het haasje.

Beste inferno,

Ik ben benieuwd naar de bron, want volgens mij is dit echt broodje aap. In 2013 veranderen de rijbewijs regels in Europa zie http://www.campervisie.nl/rijbewijzen_vanaf_2013.htm. Daarnaast zie ik indeze topic allerlei verhalen, maar een camper die maximaal 3500 kg mag wegen, mag dat ook maximaal wegen, al heb je 25 vrachtauto en bus rijbewijzen. Dat enkele landenmarges toestaan is meegenomen, maar hou je aan de 3500 kg. Ook mensen die denken dat het nog een keer 4250 kg wordt moet ik teleurstellen, dat is in Europees verband niet haalbaar gebleken.
kraayke

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door kraayke »

Misschien dat die 4250kg verkeerd begrepen is?

Dat is de maximale massa incl. Aanhanger ( ongeremd) wat je met rijbewijs b mag rijden.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door MonRoe »

Obelix schreef:Nu zal ik wel geen vrienden maken maar ik vind veel van wat hier wordt geschreven gewoon bullsh*t. 3.500 kg is 3.500 kg. Daar mag je gewoon niet overheen met een B rijbewijs. Als ik ergens 120 km/u mag rijden vraag ik toch ook niet of ik toch niet een paar kilometer harder mag.

Ook vind ik dat de mensen zelf op moeten letten als ze een camper kopen. Je hoort toch gewoon te weten wat je met jouw rijbewijs mag rijden. Als dat dan maximaal 3.500 kg is moet je geen camper kopen die leeg 3.300 kg weegt. Het is absurd dat zulke campers worden verkocht maar ik vind dat degene die heel veel geld aan een nieuwe camper uitgeeft ook zich zelf wel wat beter voor mag bereiden dan.

En als 3.500 kg niet genoeg is dan moet je dus gewoon een ander rijbewijs halen zo simpel is het en niet anders.
net zo goed als dat er vele het risico nemen met te hard rijden, nemen ook vele het risico met te zwaar zijn. dit moet een ieder voor zich weten en is ieders eigen verantwoordelijkheid.
Iemand die zegt dat die nooit de wet overtreedt, die moet nog geboren worden.

Ja, wij zijn te zwaar voor het B rijbewijs, maar de aslasten (en dat is het belangrijkste) worden niet overschreden wat gewicht betreft. Ook met de verzekering hebben wij geen problemen aangezien die overgewicht toestaan, zolang het technische maximale gewicht maar niet overschreden wordt.

Obelix, heb jij wel eens bij een gesprek gestaan in een camperzaak en geluisterd naar de vragen van een spiksplinternieuwe aspirant koper en een verkoper die van alles zou moeten weten? Nou heel veel mensen weten het gewoon niet en als de verkoper dan zegt dat het geen probleem is, dan kan je zeggen wat naïef, maar helaas lopen er nog steeds naïeve mensen rond, die werkelijk geen kaas hebben gegeten van campers, laat staan van het overgewicht probleem.

En even een ander rijbewijs halen is niet voor iedereen weggelegd.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door MonRoe »

kraayke schreef:Misschien dat die 4250kg verkeerd begrepen is?

Dat is de maximale massa incl. Aanhanger ( ongeremd) wat je met rijbewijs b mag rijden.
Nu nog wel, maar dat gaat helaas in 2013 ook veranderen. Ik mag nu nog een aanhanger tot 750kg achter onze camper rijden (ik heb alleen b rijbewijs), maar met ingang van 1 jan 2013 mag ik dat niet meer. Ik mag het nog wel met een camper die max gewicht heeft van 2750kg, dus totaal gewicht 3500kg.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2427
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door pepon »

gijsenbep schreef:Hoi allemaal,dit chassisplaatje zit er op onze nieuwe camper ,lees ik het nu goed dat het chassis is goedgekeurd tot 5200kg, na volgens mij enkele aanpassingen of zit ik glad verkeerd ,
M.a.w wie ontleed dit chassisplaatje voor mij
Afbeelding
bij voorbaat dank groetjes gijs
Ik heb ook ooit deze vraag aan Bürstner Nederland gesteld, kreeg dit antwoord via de mail:
Geachte heer,

Hierbij sturen wij u kosteloos de handleiding als pds. Indien u een gedrukte versie wilt ontvangen, kunt u die via
een van onze dealers bestellen.

Op het typeplaatje staan de volgende gegevens:
chassisnummer Fiat onderstel
typegoedkeuringsnummer

variante en uitvoering Fiat
chassisnummer van opbouw

Techn. toegestane totale massa beladen
Techn. toegestane massa van de gehele voertuigcombinatie
Techn. toegestane max. massa 1e as
Techn. toegestane max. massa 2e as

Vertrouwende u hiermede van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet

Bürstner team Nederland
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
kraayke

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door kraayke »

MonRoe schreef:
kraayke schreef:Misschien dat die 4250kg verkeerd begrepen is?

Dat is de maximale massa incl. Aanhanger ( ongeremd) wat je met rijbewijs b mag rijden.
Nu nog wel, maar dat gaat helaas in 2013 ook veranderen. Ik mag nu nog een aanhanger tot 750kg achter onze camper rijden (ik heb alleen b rijbewijs), maar met ingang van 1 jan 2013 mag ik dat niet meer. Ik mag het nog wel met een camper die max gewicht heeft van 2750kg, dus totaal gewicht 3500kg.
Zoals ik nagekeken heb blijft dat ongewijzigd. Volgens de RDW mag er ook na 2013 nog een aanhanger achter een camper tot 4249kg.

Ik begrijp eruit dat mensen geen rechten verliezen.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrij ... f2013.aspx
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Opgezegd »

Voertuig: motorrijtuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: theorie- en praktijkexamen
Aanhanger: maximaal 750 kg of, aanhanger zwaarder, maar totale combinatie van
maximaal 3500 kg

Opmerking: De tricycle valt niet meer onder categorie B, maar onder A.

Dus bij B niet 4250 kg totaal maar 3500 kg. Monroe geeft dus het juiste weer.

Bron o.a. RDW
kraayke

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door kraayke »

Mensen die op deze datum al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten. Alleen als de nieuwe rechten gunstiger zijn, gelden deze voor iedereen.

Bron RDW.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door MonRoe »

Onderstaande regel is op 2 manieren te lezen:
Aanhanger: maximaal 750 kg of, aanhanger zwaarder, maar totale combinatie van
maximaal 3500 kg

Je mag achter B een aanhanger trekken van maximaal 750 kg of een zwaardere aanhanger (zeg even 800kg) maar dan mag het trekkend voertuig en de aanhanger niet meer wegen dan 3500kg.

Dus mensen met een caravan van max 1000kg mogen nog maar een auto er voor hebben van max 2500 kg.

Of ik lees het inderdaad, dat het niet mag, maar ik ga steeds meer naar bovenstaande uitleg.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Opgezegd »

kraayke schreef:Mensen die op deze datum al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten. Alleen als de nieuwe rechten gunstiger zijn, gelden deze voor iedereen.

Bron RDW.
Klopt tot je een nieuw rijbewijs moet hebben. Mensen zullen tot 2033 tijd hebben om hun oude rijbewijs in te ruilen voor een Europees rijbewijs. Maar veel rijbewijzen zijn eerder verlopen, gelet op de geldigheid van veel rijbewijzen, dus je behoud de oude rechten maar tijdelijk. Het huidige rijbewijs is bijv. maar 10 jaar geldig en als je het al vijf jaar hebt is dat dus maar even. Het jaar 2033 is dus leuk, maar geldt niet voor ons.
Laatst gewijzigd door Opgezegd op zo 29 jan 2012, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
kraayke

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door kraayke »

Voertuig: motorrijtuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: theorie- en praktijkexamen
Aanhanger: maximaal 750 kg of, aanhanger zwaarder, maar totale combinatie van
maximaal 3500 kg
Opmerking: De tricycle valt niet meer onder categorie B, maar onder A.

Zo lees ik het ook Monique.
Max. 750 kg Maar mag de aanhanger zwaarder zijn dan 750 kg dan mag de totale combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
kraayke

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door kraayke »

Martin schreef:
kraayke schreef:Mensen die op deze datum al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten. Alleen als de nieuwe rechten gunstiger zijn, gelden deze voor iedereen.

Bron RDW.
Klopt tot je een nieuw rijbewijs moet hebben. Mensen zullen tot 2033 tijd hebben om hun oude rijbewijs in te ruilen voor een Europees rijbewijs. Maar veel rijbewijzen zijn eerder verlopen, gelet op de geldigheid van veel rijbewijzen, dus je behoud de oude rechten maar tijdelijk. Het huidige rijbewijs is bijv. maar 10 jaar geldig en als je het al vijf jaar hebt is dat dus maar even. Het jaar 2033 is dus leuk, maar geldt niet voor ons.
Dus om niks te riskeren voor de komende 10 jaar, moet iemand met een B rijbewijs dit jaar zijn rijbewijs nog laten verlengen, ook al is het nog niet verlopen.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Mijn camper weegt meer dan 3500 Kilo...



Bericht door Opgezegd »

Inderdaad, klopt Kraayke. Ik was ff te snel met de conclusie. Je rijbewijs eerder laten verlengen als het nog geldig is mag volgens de toelichting die in het Europese parlement is gegeven niet. Nederland zal dat wel overnemen of overgenomen hebben neem ik aan.
Plaats reactie