Toiletvloeistof: samenstelling

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad&Joke
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:42
Locatie: West Brabant

Toiletvloeistof: samenstelling



Bericht door Ad&Joke »

Het is bekend dat de meeste stofjes in kleinverpakkingen, die we regelmatig gebruiken, in feite (mengsels van) relatief goedkope chemicaliën zijn. Ik ben benieuwd wat de samenstelling is van de bekende blauwe toiletvloeistof.
Dat er een kleurtje en een geurtje aan toegevoegd is, mag duidelijk zijn. Maar wat zijn de werkzame bestanddelen ?
Iemand een idee ?


mvg
Ad
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Toiletvloeistof



Bericht door silvervägen »

Wat er tegenwoordig in zit weet ik niet (ik kan me voorstellen dat de samenstelling van dit soort producten wijzigt). Maar 20 jaar geleden zat er formaldehyde in als werkzame stof.

Edit: fomaldehyde (een gas) in water opgelost: formaline. Gangbare oplossing in de landbouw: 37%. Formaline is goedkoop maar gevaarlijk (bewezen carcigeen).
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Toiletvloeistof



Bericht door Hermy »

Nop, geen idee wat erin zit.
Ik gebruik de groene omdat die biologisch afbreekbaar is en de cassette ook in een septictank geleegd mag worden.
Maar misschien is dat ook wel niet helemaal waar. :shock:
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Gebruikersavatar
Ad&Joke
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:42
Locatie: West Brabant

Re: Toiletvloeistof



Bericht door Ad&Joke »

Zou inderdaad wel formaline kunnen bevatten want dat is sterk bacteriedodend en voorkomt de afbraak, die stank veroorzaakt. Kan echter niet veel zijn, want dan zou je dat wel ruiken. Formaline in hogere concentraties heeft een sterke stekende geur, die wel zou opvallen. Wat zorgt er dan voor dat het papier uiteenvalt ? Misschien alkalisch gemaakt met natronloog of soda ?

gr.
Ad
bouwjan
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 03 sep 2006, 22:49

Re: Toiletvloeistof



Bericht door bouwjan »

Hermy schreef:Nop, geen idee wat erin zit.
Ik gebruik de groene omdat die biologisch afbreekbaar is en de cassette ook in een septictank geleegd mag worden.
Maar misschien is dat ook wel niet helemaal waar. :shock:

Even op de site van thetford( http://www.thetford.eu/web/show/id=84358/langid=43)gekeken en hier onder de beschrijving:
Maar wil je de product samenstelling bekijken dan worden er wel 3 producten opgegeven maar niet de AQua Kem,
dan wordt je doorverwezen naar een ander site voor meer info wel geheimzinnig m.i.
Maar zoek het daar maar eens op.
http://ec.europa.eu/consumers/sectors/c ... dex_nl.htm
Ik kan het daar niet vinden wat er in de kem vloeistoffen zit.
Maar de blue mag niet in de bodem en oppervlakte water en bij de Green wordt het niet vermeld dus zet ik maar een ????????

Je kan ook gewoon scheutje schoonmaakazijn met een beetje afwasmiddel of wasverzachter gebruiken.


Aqua Kem Blue

Doseer 60 ml per 10 liter afvaltank-capaciteit. Vul de afvaltank voor een optimale werking met minimaal 2 liter water voor draagbare toiletten en 3 liter voor Cassettetoiletten. Niet toevoegen aan het spoelwaterreservoir. De inhoud van het toilet lozen op de daartoe aangewezen plaatsen op campings, jachthavens e.d. Na het ledigen goed naspoelen met schoon water. Niet rechtstreeks lozen in de bodem of in het oppervlaktewater. Bewaren tussen -5˚C en 40˚C.
Terug naar boven


Aqua Kem Green

Doseer 75 ml per 10 L afvaltank-capaciteit. Vul de afvaltank vervolgens met minimaal 2 liter water voor draagbare toiletten en 3 liter voor Cassette-toiletten. Niet toevoegen aan het spoelwaterreservoir. Niet toepassen in combinatie met andere toiletvloeistoffen. Overdoseren verbetert de werking niet. De inhoud van het toilet lozen op de daartoe aangewezen plaatsen op campings, jachthaven e.d. Na het ledigen goed naspoelen met schoon water. Aqua Kem Green is bij uitstek geschikt om te worden gebruikt in combinatie met Aqua Rinse spoelwatervloeistof. Bewaren tussen -20°C en 40°C.

Maar let op !!!!!!
Dit is ook op site van thetford:
http://www.thetford.eu/web/show/id=101840/langid=43

En lees dan eens deze beschrijving:

Aqua Kem Blue. Een krachtige toiletvloeistof voor dagelijks gebruik. Deze populaire toiletvloeistof heeft een heerlijke, frisse geur en gaat bij gemiddeld gebruik vier tot vijf dagen mee. Ook na bevriezing en ontdooiing behoudt Aqua Kem Blue zijn werking.


Aqua Kem Green. Een toiletvloeistof met biologische werking voor dagelijks gebruik. Aqua Kem Green bevordert op biologische wijze de afbraak van afval in de afvaltank. Aqua Kem Green werkt bij gemiddeld gebruik drie tot vier dagen. Het product blijft vloeibaar tot -20 ºC. Ook na bevriezing en ontdooiing behoudt het product zijn werking. Dit product is met name geschikt wanneer de afvaltank wordt geleegd in septic tanks op kampeerterreinen. Aan Aqua Kem Green is zowel het milieukeurmerk de Blauer Engel (Duitsland) als Milieukeur (Nederland) toegekend.

Aqua Kem Natural. Doeltreffende toiletkorrels voor dagelijks gebruik. Aqua Kem Natural heeft een aangename, neutrale geur en een biologische werking. De toiletkorrels, geleverd in handige, voorverpakte, lichtgewicht zakjes (één zakje = één dosis), stimuleren op biologische wijze de afbraak van de inhoud van de afvaltank. Aqua Kem Natural kan worden geleegd in een septic tank*. Bij gemiddeld gebruik werkt Aqua Kem Natural drie tot vier dagen.

Aqua Kem Sachets*. Zakjes met poeder voor dagelijks gebruik. Aqua Kem Sachets zijn volledig oplosbaar in water. Dit betekent dat je altijd de juiste dosis toevoegt en dus nooit te veel gebruikt. Je hoeft de zakjes alleen maar in de afvaltank te plaatsen. De zakjes lossen snel op. Voor gemiddeld gebruik is één dosis voldoende voor vier tot vijf dagen.
------------------------------------------------------------------
IK vraag me af waarom zoveel verschillende producten . bleu/ green/naturel.
En waarom geen product info over deze producten of is er enkel een verschil van het kleurtje en moet je voor biologisch gewoon meer betalen.

Wel leuk om nu eens te achterhalen wat het verschil in samenstelling is van deze 3 producten.
Het zal toch op de fles moeten staan
Dus wie heeft er blue of een green/ naturel en vermeld hier de samenstelling.

Bouwjan
Laatst gewijzigd door bouwjan op za 08 okt 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet niet alles lezen wat je gelooft !!!!!
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Toiletvloeistof



Bericht door Hermes »

Als je het op de daarvoor bestemde plaatsen dumpt waar zit de afvoer van deze plaatsen dan aangesloten? Ik denk gewoon op de bestaande riolering of zie ik dit verkeerd.
bouwjan
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 03 sep 2006, 22:49

Re: Toiletvloeistof



Bericht door bouwjan »

Ook nog even bij een ander merk gekeken en wat schets mijn verbazing het is een geoctrooieerde samenstelling.
Ja, wat zal er nu in zitten ????????????
http://www.frizztoilet.nl/

Frizz Bleu toilletvloeistof
- geconcentreerde blauwe toiletvloeistof
- zeer werkzame* formulering voor optimale afbraak
- antikalk met biologisch citroenzuur
- veilig voor de afvalwaterzuivering


Frizz toiletvloeistof is in Nederland ontwikkeld volgens de nieuwste inzichten. Met bewezen effectieve ingrediënten. Frizz wordt in Nederland geproduceerd.
(* geoctrooieerde samenstelling

Geen wonder dat er op de site van thetford geen samenstelling is te vinden.

bouwjan
Je moet niet alles lezen wat je gelooft !!!!!
arie.aafke
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 15:54
Locatie: woldendorp

Re: Toiletvloeistof



Bericht door arie.aafke »

Hoi,
Wij gebruiken al wel 5 jaar gewoon wasverzachter!!! (Tip uit Promobil)
Twee dopjes per toiletvulling!
Het werkt niks minder dan de normale toiletvloeistoffen!
En bij de discounters voor 1 euro per fles!! :lol:
Groetjes Arie
Volkswagen T5 TDI Zelfbouw camper "Strauss Mobil"
bouwjan
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 03 sep 2006, 22:49

Re: Toiletvloeistof



Bericht door bouwjan »

arie.aafke schreef:Hoi,
Wij gebruiken al wel 5 jaar gewoon wasverzachter!!! (Tip uit Promobil)
Twee dopjes per toiletvulling!
Het werkt niks minder dan de normale toiletvloeistoffen!
En bij de discounters voor 1 euro per fles!! :lol:
Groetjes Arie

Ik ben het met u eens dat het alternatief net zo goed is : maar de vraag was : wat zit er in de blauwe vloeistof ???
De fabrikanten vinden dat de alternatieve oplossing schadelijk kan zijn voor de tank en voor de septictank op de camping waar u in loost.
Dat snap ik ook wel want zij willen enkel hun producten verkopen, maar wat er in zit dat willen ze niet bekend maken.
En dat is een vreemde zaak.

Is het tegenwoordig niet verplicht om op de verpakking van een product de samenstelling te vermelden !!!!!!

Dit op deze site over kemkorrels :http://www.kemdirect.nl/veiligheidmilieu.htm
Hier worden de alternatieven ontraden .
4. Veel mensen / kleine septic tank:

Het is ons dringende advies om als u met veel mensen bij het leegmaken aangewezen bent op een kleine septic tank, géén additieven te gebruiken (ook geen Kemidrect) maar het toilet voor een kwart te vullen met water om te beginnen en het toilet vervolgens iedere 1 a 2 dagen leeg te maken. Zo wordt stankoverlast tot een minimum beperkt en de septic tank minder belast. Het gebruik van huismiddeltjes zoals: groene zeep, Biotex, azijn, afwasmiddel of badschuim moet sterk worden ontraden. Deze zijn waarschijnlijk meer belastend voor de tank en het milieu dan en kunnen mogelijk ook het toilet beschadigen

Bouwjan
Je moet niet alles lezen wat je gelooft !!!!!
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Toiletvloeistof



Bericht door vmax »

lekker belangrijk om te weten wat er in zit ( wat men al niet bezighoud)
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
bouwjan
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 03 sep 2006, 22:49

Re: Toiletvloeistof



Bericht door bouwjan »

Wat is de samenstelling van de blauwe toiletvloeistof en welk effect heeft het op het mileu en oppervlakkte water.
Op deze site de informatie en de samenstellingen van de verschillende producten en merken.
Volgens mij is nu de vraag beantwoordt van de starter van dit topic.

info Min van verkeer en waterstaat.

http://english.verkeerenwaterstaat.nl/k ... 3.182X.pdf

Geen zin in het gehele stuk te lezen Zie pag 28 en 37 voor de samenstelling Auqa kem bleu en de andere merken.

Ja of het belangrijk is om het te weten dat is weer een andere vraag!!!!!!
Voor sommige wel en voor anderen weer niet :roll:

Bouwjan
Laatst gewijzigd door bouwjan op za 08 okt 2011, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet niet alles lezen wat je gelooft !!!!!
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Toiletvloeistof



Bericht door Opgezegd »

Een kennis heeft een camperplaats, waar de lozing van de toiletten in een septitank uitkwam, deze bleef jaren gewoon werken. Dus het zal allemaal wel meevallen denk ik dan.
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Toiletvloeistof



Bericht door Hermy »

bouwjan schreef: Ja of het belangrijk is om het te weten dat is weer een andere vraag!!!!!!
Voor sommige wel en voor anderen weer niet :roll:
Bouwjan
Mooi rapport. Ik blijf maar Aqua Kem Green.
Het is biologisch afbreekbaar met geringe milieubelasting.
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Gebruikersavatar
Ad&Joke
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:42
Locatie: West Brabant

Re: Toiletvloeistof



Bericht door Ad&Joke »

Het rapport waar Bouwjan naar verwijst geeft inderdaad de informatie die ik zocht over Thetford Aqua Kem Blue
De werkzame stof is niet zo maar een eenvoudig goedkoop stofje, maar een biocide (Bronopol), dat waarschijnlijk niet eenvoudig zelf te verkrijgen is. (fabr. Dow Chemical of Bayer)
Uit de documentatie maak ik op dat dit product bij toepassing in een chemisch toilet na 4 dagen uitgewerkt is.
Dit komt overeen met het advies van de leverancier om na 4 dagen in ieder geval te verversen, maar betekent ook dat de schadelijkheid bij lozing in een gewoon vuilwaterriool of septictank dan nihil is.
De groene versie is dus alleen voor degenen die meer willen betalen voor de kleur.

Bouwjan, bedankt voor de link en alle overigen voor hun bijdrage.
gr.
Ad
Plaats reactie